Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 19:39

www.horses.nl


Het geven van onduidelijke aanwijzingen veroorzaakt stress bij paarden. Althans, zo legde freestyletrainer Emiel Voest afgelopen weekend uit tijdens zijn demonstraties op Horse Event in Deurne. ,,Stress kun je niet zozeer aan de hoogte, maar wel aan de variabiliteit van de hartslag meten. Een schrikreactie is fel, maar kort. Als een mens verkeerde aanwijzingen geeft, schiet een paard voor langere tijd in de stress."

De freestyletrainer gaf gedurende drie dagen met één paard dezelfde clinic. In deze demonstraties confronteerde hij het paard met onduidelijke en foutieve aanwijzingen. ,,Normaal stop ik mijn aansturing en straal ik rust uit zodra een paard mijn aanwijzingen opvolgt. Tijdens de demo’s liet ik het paard aandraven, maar ondertussen bleef ik de aanwijzing herhalen nadat hij precies deed wat ik vroeg. Het dier snapte daardoor niet wat de bedoeling was”, legt Voest uit. De stressreactie van het paard was vervolgens te zien aan de hartslag. ,,Die schoot onnatuurlijk ver omhoog en bleef gedurende langere tijd onrustig.” Patricia de Cocq, werkzaam aan de HAS Den Bosch en Wageningen Universiteit in samenwerking met NHB Deurne, zegt dat je als ruiter heel veel kunt aflezen aan de lichaamstaal van je paard. ,,Als je merkt dat je paard de hulpen niet goed opvolgt dan ligt het probleem waarschijnlijk bij jezelf. Je geeft de hulpen op de verkeerde manier en zult een manier moeten vinden om het zo te doen dat je paard wel begrijpt wat je van hem wilt.”

Voest confronteerde het paard daarnaast met onder meer enge voorwerpen en plotseling luid applaus van het publiek. ,,De eerste schrikreactie veroorzaakt wel een verhoogde hartslag, maar deze was lager dan de verhoging bij het geven van foutieve aanwijzingen. Bovendien zakte de hartslag sneller terug naar het normale niveau. Het is daarom een gezonde natuurlijke reactie”, legt Voest uit. De Cocq is het daarmee eens en voegt toe: ,,Het zit in de natuur van het paard om te schrikken van dingen die hij niet kent. Hij hoort snel te reageren, want hij moet kunnen vluchten. Zijn ademhaling versnelt, hij begint te zweten en zijn hart begint te bonzen. Kortom: zijn lichaam wordt klaargemaakt om te vluchten. Is het gevaar geweken dan is alles vrij snel weer bij het oude”.

In de loop van de dagen trad er gewenning op en reageerde het paard minder fel op de omstandigheden waarmee Voest hem confronteerde. ,,Opvallend genoeg schoot de hartslag van het dier op de derde dag nog wel net zo sterk omhoog bij foutieve aanwijzingen als op de eerste dag”, aldus Voest. Een fout die volgens De Cocq nog vaak gemaakt wordt is het belonen van het paard wanneer hij in de stress schiet. “Je leert je paard op die manier dat het goed is om weg te rennen wanneer hij ergens van schrikt. Je doet er het beste aan om wat eng is zelf te negeren. Op die manier geef je aan je paard een signaal af dat hij niet bang hoeft te zijn, want er is immers niks aan de hand.”

Voest wil in samenwerking met NHB Deurne een onderzoek starten onder een grotere groep paarden om de daadwerkelijke invloed van personen op paarden te meten. ,,In samenwerking met NHB en de leverancier van de hartslagmeter wil ik eigenlijk een voorlichtingsprogramma starten om mensen te laten zien hoeveel invloed je als trainer hebt op je paard.”

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:46

Interessant!

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:50

Is dit nou echt nieuwe informatie? Dat had ik met een beetje logisch nadenken en naar de reacties van mijn paard kijkend al jaren terug uitgevogeld. Ook dat ze veel sneller herstelt van een oprechte schrikreactie en van een foute hulp een flinke tijd opstandig en tegendraads blijft.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:56

Paardenmensen weten dit allang maar misschien kan de partij voor de dieren iedere ruiter zo'n ding geven voor het welzijn van het paard. :D

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:20

Ik had de clinic gezien, zeer interresant!

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:02

Denk dat het ook heel erg afhangt van hoe het paard behandelt wordt wanneer hij iets niet snapt. Als een paard vaak een tik krijgt op een moment dat hij iets niet snapt lijkt het me logisch dat hij de eerstvolgende keer dat hij iets niet snapt in de stress raakt uit angst voor een tik... Als ik een hulp geef aan m'n paard en hij snapt die niet dan komt er gewoon heel simpel geen reactie, of hij gaat zoeken naar een reactie... Heb hem altijd beloond voor het zoeken naar een oplossing dus op het moment dat hij iets niet snapt gaat hij op onderzoek uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:05

De hartritme variabiliteit is eigenlijk op dit moment de enige objectieve gevalideerde parameter die iets zegt over stress bij een paard. Hopelijk gaan we deze vaker terug zien in onderzoeken bij paarden, dan hoeft bokt ze namelijk niet meteen meer met de grond gelijk te maken.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:07

Klopt,daarom hebben sommige ook echt een post traumatise stressstoornis ontwikkeld.Voor mij was dit ook duidelijk en voor veel ruiters zal de theorie ook duidelijk in de oren klinken.De praktijk daarintegen is een stuk lastiger.Want je moet je heel erg bewust zijn van jezelf en wat je doet.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:34

Juliette86, mijn post was niet bedoeld om deze methode de grond in te drukken alleen als je een goede ruiter bent, m.a.w. als je je paard goed aanvoelt dan merk je ook zonder hartslagmeter dat je paard stress heeft en aangezien er in Nederland meer minder goede dan goede ruiters rondrijden was zo'n hartslagmeter als kado van de PVD helemaal nog niet zo verkeerd.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:44

..ja en dan mogen ze straks weer naar monty roberts om van die (postnatale)stress af te komen..

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:53

Post traumatisch, zijn niet allemaal merries met stress ;)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:06

haha, ach ja, postnataal is ook weer zo wat :P

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:49

Best zielig voor zo'n dier eigenlijk... Vooral als je ziet hoe er over het algemeen gereden wordt. Dan krijg je toch wel medelijden met een paard. Een goede reden om er extra op te letten, en ook fatsoenlijke instructie in te schakelen!!! We moeten meer met paarden gaan meedenken, maar dat is mijn mening. Ik ben nu eenmaal een softie :D

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:31

bedoelt hij dat signaalhulpen bijv. dus duidelijker voor het paard zijn dan continue drijven? Aangezien het stress opleverde als het paard aandraafde en hij steeds het commando herhaalde terwijl het paard al draafde?
In dat geval kan menig ruiter zijn rijstijl aan gaan passen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:11

Ik heb de clinic ook gezien en vond het heel interessant.
Met verkeerde hulpen bedoelde hij volgens mij een verkeerde benadering
Bijvoorbeeld toen het paard door een eng poortje heen moest en dan trekken dat was verkeert Het paard kreeg stres (ineens een hogere hartslag)
Als hij het paard de keus gaf ging het wel goed en dat was een goede manier. (hartslag steeg eigenlijk niet)

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:21

Hij bedoelt volgens mij het geven van hulpen, het paard reageert goed en dan volgen nogmaals de hulpen zodat het paard niet weet wat hier nu mee bedoelt word omdat het al gedaan heeft wat er gevraagd werd, hierdoor raakt het verward en dus stress, dus je geeft de hulpen voor het galoperen, paard galopeerd aan en je blijft de hulpen voor het galoperen herhalen (even heel simpel) hierdoor snapt het paard er niks meer van, hij galopeerd toch al, deze stress word dus enkel en alleen opgeroepen door de begeleider aan de hand of de ruiter door het geven van tegenstrijdige orders en op het moment dat het paard stress vertoond krijgt hij er nog een lading orders overheen omdat hij niet zo vervelend moet doen en dan is het einde zoek en is hij helemaal de kluts kwijt, puur menselijke incompetentie in het omgang met deze dieren.

HellenPS

Berichten: 68
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Drunen

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:31

hehe eindelijk iemand die het snapt!!!!!! Nu de rest nog.
lang leve de paarden...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:02

bigone schreef:
Juliette86, mijn post was niet bedoeld om deze methode de grond in te drukken alleen als je een goede ruiter bent, m.a.w. als je je paard goed aanvoelt dan merk je ook zonder hartslagmeter dat je paard stress heeft en aangezien er in Nederland meer minder goede dan goede ruiters rondrijden was zo'n hartslagmeter als kado van de PVD helemaal nog niet zo verkeerd.


Mijn opmerking was in het algemeen bedoeld aangezien hier op bokt elk onderzoek meteen met de grond gelijk wordt gemaakt met opmerkingen van...... dat wisten we al lag :roll:

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:13

Ik boor het onderzoek niet de grond in, ben juist heel blij dat het nu eens degelijk onderzocht is. Geeft je als lesgever ook weer extra munitie om dingen duidelijk te maken aan je klanten.

Ik gaf alleen op een onhandige manier aan dat ruiters die bereid zijn naar hun paarden te luisteren dat allang wisten, hoewel het altijd goed is dat een gevoel bevestigd wordt. Maar ik merk het meteen aan mijn paard als ik iets verkeerds doe en ik ben geen heilig boontje, noch een topruiter. Maar dan is ze een stuk lastiger te kalmeren, en blijft de spanning ook heel lang naijlen. Bij een oprechte schrikreactie verschiet ze even, merkt dan dat ik het vooral grappig vind en we kunnen 5 meter voorbij het enge iets weer aan de lange teugel verder alsof er niets gebeurd is. Als ik haar dwing om over een eng bruggetje of zo te lopen gaat ze er mooi niet overheen, of met heel veel verzet en protest en blijft daarna koppig en tegendraads en je voelt haar hart gewoon kloppen onder het zadel. Als ik het rustig vraag loopt ze eroverheen alsof ze nooit anders heeft gedaan en blijft daarna ook rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:06

Op niemand persoonlijk bedoelt Y;( . Ben gewoon blij dat er nu eindelijk eens wat bekendheid wordt gegeven aan een objectieve parameter zodat er ook echt iets hard gemaakt kan worden aan de hand van onderzoek. Dan kan niemand meer zijn kop in het zand steken en op dezelfde manier vrolijk verder gaan.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onduidelijke aanwijzingen veroorzaken stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:43

Ach, deze ruiters zullen hun kop wel eens in het zand steken maar dan niet vrijwillig en vrolijk verder gaan doen ze ook niet gezien het geschop,geruk en gepluk op vele maneges, wedstrijden en priverijbakken in ons land.