Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:10

Groningen - Woensdagmiddag om 12:05 is een jong paard te water geraakt op de Iepenlaan in de stad. Ter plaatse bleek een paard in een sloot te liggen met dichte begroeing. Het beest was erg verzwakt door inspanning.

De brandweer heeft samen met de boer het dier eruit getrokken. In eerste instantie bleef het dier verzwakt liggen maar na korte tijd stond hij op en rende na zijn kudde toe voor hereniging.

Bron, foto's en video: http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... video.html

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:14

rende? :+ Beest kan amper lopen :P
jammer dat het zo moet, tis zo makkelijk een draadje te spannen.. Stom ook dat ze het met het halster doen..

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:15

Agos helemaal uit geput. :(:)
Die hereniging met zijn weide maatjes is wel leuk om te zien,het is net als of ze allemaal komen vragen;wat is er met jouw gebeurt :D
Laatst bijgewerkt door ESSIE70 op 18-09-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Berichten: 8142
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:39

blijft altijd een naar gezicht maar wat zijn we weer snel met het oordelen over manier en verzorging door brandweer/boer.

Kan me alleen wel heel erg vinden in dat schrikdraadje voor een sloot, zouden ze verplicht moeten stellen en anders gewoon de brandweer betalen.

Dat ze paard uberhaupt nog konden vinden in dat struikgewas. Je zag hem amper.

xmaddyx

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:43

aah dat arme hoofd, :(:)

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:43

Hoofd? Wat te denken van zijn nekwervels, daar is een gigantische druk op gekomen.

xmaddyx

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:43

(dat bedoel ik ;) ) in ieder geval, lijkt het me pijnlijk om aan je hoofd uit een sloot te worden getrokken.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:46

jury schreef:
blijft altijd een naar gezicht maar wat zijn we weer snel met het oordelen over manier en verzorging door brandweer/boer.

Kan me alleen wel heel erg vinden in dat schrikdraadje voor een sloot, zouden ze verplicht moeten stellen en anders gewoon de brandweer betalen.

Dat ze paard uberhaupt nog konden vinden in dat struikgewas. Je zag hem amper.

Als je op mij doelt met het oordelen over brandweer boeren? Elk mens kan zich bedenken dat het slim is een touw om zijn reet te doen iig. niet zijn hoofd >;)

mars_loves
Berichten: 389
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:48

Nou, dat ze aan ze hoofd trekken vind ik niet echt een goed idee hoor :o

Stom dat er niet gewoon een draadje word gespannen voor de sloot. Is veel slimmer, dan lopen ze teminste niet de sloot in.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:51

Die sloot valt ook niet echt op zeg :=

Wij hebben ook geen touw voor de sloot :n Maar ja, de sloot is direct zichtbaar.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:52

Brr, ik heb sowieso een hekel aan sloten nabij het weiland..
Gelukkig is dat bij ons niet het geval.

Ik vraag me ook af, waarom ze het paard eruit trokken aan zijn hoofd.
Ach, alles is beter als laten verzuipen.
Maar de consequenties voor het dier zijn lichaam....

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:20

Jongens, probeer in dit geval het paard eens een touw om de buik of het achterwerk te krijgen! Dat gaat niet! Geloof me,ik heb hier in de buurt gewoond en ook wij hebben de paarden altijd gewoon zonder stroomdraadje naast de sloot laten lopen. Een paard springt niet zomaar in de sloot.
Meestal is het een gevolg van spelen in de kudde en daarbij wegglijden.
Een paard aan het hoofd eruit trekken moet je niet doen als het anders kan, maar in dit geval is er geen andere mogelijkheid. En dit paard heeft al lang genoeg in de sloot gelegen, zijn uitputting aan te zien. En welke optie heb je dan? Zo snel mogelijk eruit. Daarbij komt dat ik nog niet vaak heb gezien dat een paard dat zo uit de sloot werd getrokken, daar iets aan over heeft gehouden...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paard raakt te water in Selwerd (met video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:31

Zo zat ik er ook naar te kijken frisiangirl: het ziet er ook niet uit of je iets om de kont kan krijgen. Daar is de sloot veel te begroeid voor. En hoe langer je wacht, des te slechter voor het paard.
Dus dan moet je wel wat.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:41

Ben het met frisiangirl en Welshcobfan eens. Tuurlijk is een touw om het lichaam (of zo'n band) beter, maar als het niet gaat, dan gaat het gewoon niet !! Als je dat paard snel levend die sloot uit wilt krijgen, dan moet dat in dat geval soms op een wat minder prettige manier voor het paard. Maar die brandweermannen zullen heus wel weten wat ze doen, want ze zijn er voor opgeleid en dit doen ze bijna dagelijks. Maar een draadje voor zo'n onopvallend slootje met zo'n hoge kant zou idd wel beter zijn ja. Waar mijn paard staat zijn maar een paar slootjes afgezet, maar deze zijn allemaal duidelijk zichtbaar. De paarden drinken hier uit de sloot maar daarvoor hebben ze dan altijd een vaste plek waar de kant laag is, dat is in de meeste weilanden zo. Dan gaat het prima.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:44

En bovendien kunnen ze ook nog best door een draad heen gaan als ze echt gaan spelen bij de sloot: dan kunnen ze alsnog in de sloot belanden.
Wij hebben ook niets voor de sloot (lage kant, goed zichtbaar), gaat goed: ze hebben altijd vers water ter beschikking en water blijft koel.

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:47

Wees blij dat er brandweer is om 't beest er uit te halen..
Mijn vader is brandweer, vaak genoeg beesten uit een sloot moeten halen waarbij ze niks om de kont/buik heen konden krijgen.

Wel eng, Fries van een vriendin is ook in het water gekomen, maar dan in het kanaal :( longonsteking en kreeg vandeweek ook nog koliekaanval