Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:56

http://www.sectorraadpaarden.nl / Nieuwsredactie


Melding van afkeuring paard voortaan in paspoort

Weinig voortgang in Plan van Aanpakken Paardenwelzijn en Identificatie & Registratie

Afbeelding
Afkeuring van een paard gaat voortaan in het paspoort worden vermeld
foto: Margreet
Hieronder een samenvatting van de besluiten van de bestuursvergadering van 17 september van de Sectorraad Paarden (SRP).

Richtlijnen BTW
Uit overleg met het Ministerie van Financiën over de BTW verdeling van te factureren
pensiongelden zijn een drietal richtlijnen voortgekomen:
  • voor de pensionstalling van een ruitersportcentrum met zowel een buiten- als een binnenrijbaan, te weten 1/3 verhuur box (vrijgesteld), 1/3 gelegenheid tot beoefenen sport (6%) en 1/3 overige prestaties (19%);
  • voor de pensionstalling van een ruitersportcentrum met alleen een buitenrijbaan, te weten 35% verhuur box (vrijgesteld), 12,5% gelegenheid tot beoefenen sport (6%) en 52,5% overige prestaties (19%);
  • voor de pensionstalling van een accommodatie met alleen stallen en geen rijbaan, te weten 35% verhuur box (vrijgesteld) en 65% overige prestaties (19%).
Het is toegestaan om af te wijken van de richtlijnen, als dit maar goed onderbouwd wordt.

Afgekeurde paarden voortaan vermeld in het paspoort
Om te voorkomen dat afgekeurde paarden weer in de handel komen heeft de SRP, na overleg met PVE (Productschappen Vee, vlees en Eieren) en verzekeringsmaatschappijen, besloten dat het in het vervolg mogelijk moet zijn voor verzekeringsmaatschappijen om op pagina 50 in het paspoort een aantekening te maken wanneer het paard overgenomen is door de verzekering. Op deze manier is het welzijn van deze paarden beter gewaarborgd. De SRP neemt op korte termijn opnieuw contact op met de verzekeringsmaatschappijen om dit besluit in de praktijk te brengen. Dat het soms de verzekeringsmaatschappijen zelf zijn die deze paarden opnieuw aanbieden en wat daar aan gedaan kan worden wordt niet gemeld in de nieuwsbrief van de SRP.

Plan van Aanpak Paardenwelzijn & Gezondheid
De SRP heeft aan minister Verburg gevraagd om een actieve en faciliterende rol op het gebied van erkenning van hoefsmeden en keuring van paardentrailers te nemen. Op 1 augustus heeft de SRP de uitvoeringsagenda aangeboden aan Minister Verburg. In januari volgt een voortgangsrapportage waarin verslag wordt gedaan over alle vorderingen met betrekking tot alle actiepunten.

Op dit moment wordt het Plan van Aanpak Gezondheid dat zich in eerste instantie richt op een aantal infectieuze paardenziekten, in conceptvorm samengesteld. Een eerste concept wordt op korte termijn bekeken door de werkgroep Diergezondheid. De ziekten die nu hoogste prioriteit hebben zijn: Vervolgens zullen de meer endemische ziekten aan de orde komen, zoals Droes, Influenza, Rhinopneumonie en dergelijke ziektes.

Plan van aanpak Identificatie & registratie
Op dit moment wordt er gewerkt aan een plan van aanpak Identificatie & Registratie (I&R) waarbij specifiek wordt onderzocht welke rol een eigenarenregistratie speelt bij vraagstukken op het gebied van diergezondheid. Er lopen gesprekken met verschillende partijen om in beeld te brengen op welke manier een dergelijk systeem kan worden opgezet en worden uitgevoerd en wat de financiële gevolgen hiervan zijn. Half augustus heeft Minister Verburg in een officiële brief aan de Kamer laten weten dat zij tegen het einde van het jaar op dit onderwerp terug zal komen.

Tijdens de bestuursvergadering van de SRP werd er verslag uit gebracht van de vorderingen omtrent dit systeem. Momenteel wordt er, samen met de overheid, nagedacht over de juridische aspecten van een I&R systeem. Tegelijkertijd worden diverse software systemen tegen het licht gehouden om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden van een I&R systeem. Belangrijk is dat, in een verdere professionalisering van de sector, ook de niet-georganiseerde paardenhouders bij het proces worden betrokken. Dit betekent uiteraard dat het proces gecompliceerder wordt dan wanneer het alleen zou gaan om paardenhouders of -eigenaren die al bij stamboeken of sportorganisaties zijn aangesloten.


Nederlands Hippisch Kenniscentrum heeft nieuwe leden
Als laatst werd vermeld dat het bestuur van het NHK heeft gekozen voor een internationale uitstraling en daarom de naam van de stichting gewijzigd in Nederlands Hippisch Kenniscentrum. Per 1 september is Drs. Fenna Westerduin begonnen als kenniscoördinator van het NHK.

Verwant artikel
[VN] Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn
[VN] Nationaal Hippisch Kenniscentrum officieel opgericht
[VN] Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers
[VN] Wellicht toch beroepserkenning voor hoefsmeden
[VN] Minister Verburg overlegt over andere registratie paarden
[VN] Verburg nog geen standpunt over eigenarenregistratie

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:17

Hehe , eindelijk ,dat werd tijd . :j

Dat ze zich niet eerder hebben kunnen bedenken, om het in het paspoort te vermelden wanneer een paard afkeurd wordt.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Sectorraad Paarden komt met belangrijke besluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:23

Mee eens! Werd tijd.

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:27

Wie gaat er dan controleren of een verzekeringsmaatschappij daadwerkelijk bij overname van een paard een melding maakt in het paspoort?
Mijn inziens lijkt het me beter dat de desbetreffende veearts die het paard afkeurd een aantekening zet in het paspoort. Wanneer dit gedaan zou moeten worden door de verzekering is het nog maar de vraag of ze dit daadwerkelijk doen en zo niet, dan kan het paard alsnog in de handel terechtkomen. Dat schiet dan ook niet op }:0

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Sectorraad Paarden komt met belangrijke besluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:42

tjonge jonge wát een enorme daden op het gebied van welzijn zeg

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:47

Hoe vaak zie je niet dat er bij een paard een verkeerd paspoort meekomt?
Nee waterdicht is het zeker niet ,maar er is een begin !

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:48

En wat te denken van al die paarden waar plotseling het paspoort van verdwijnt, even een nieuwe aanvragen en hup, de handel in.
Waarom geen centrale databank opzetten waar de dierenartsen en/of eigenaren de chip- of levensnummers van de afgekeurde paarden inzetten, even het nummer intikken en elke koper kan checken of het paard afgekeurd is voor de sport of fokkerij.
Ook bij het aanvragen van een nieuw paspoort wegens verlies van de oude kan de verstrekkende instantie in een oogwenk zien of het om een afgekeurd paard gaat en daar dus de aantekening inzetten.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:21

Goed begin idd. Alleen zijn de meeste paarden die worden overgedragen aan de verzekering niet meer geschikt voor de sport. Dus is dan een evt koper gewaarschuwd.
Ben benieuwd wat dit toevoegt voor al die recreatiepaarden als ze - vaak zonder tussenkomst van een dierenarts - niet meer geschikt worden bevonden voor gebruik en bij het slachthuis of op de markt belanden etc.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:31

Voor alle recreatiepaarden verandert er helemaal niets, hier maken de verzekeringen ook geen winst op want deze zijn vaak niet eens verzekerd. Dus dit blijft een grote grijze groep waar geen enkel zicht op is.

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:52

bigone schreef:
Voor alle recreatiepaarden verandert er helemaal niets, hier maken de verzekeringen ook geen winst op want deze zijn vaak niet eens verzekerd. Dus dit blijft een grote grijze groep waar geen enkel zicht op is.


Niet mee eens. Mijn paard heeft, als één van de weinigen in Nederland, een hersenbloeding gehad, waar de gevolgen zeer verstrekkend van zijn geweest (zie profiel!!), maar waar mijn paard gelukkig volledig van hersteld is. Dit paard was als recreatiepaard geregistreerd bij onze verzekeringsmaatschappij, gelukkig hebben zij zeer vooruitstrevend en verantwoordelijk meegewerkt aan het herstel van mijn paard. Toch eiste de verzekeringsmaatschappij, mijns inziens terecht, een vermelding van één en ander in het paardenpaspoort.

Mijns inziens is een dergelijke vermelding in het paspoort zeer zeker een toegevoegde waarde van de gezondheid van het paard. Ik mag mijn paard uitbrengen in de sport, wat ook weer mogelijk is, maar daarbij dien ik wel één en ander te vermelden.

Ik juich dit initatief van harte toe! (Ookal wordt hier nog maar over een beperkt aantal ziektes geproken).

Kirsten.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:08

Helemaal geweldig zoals jullie met Flip om zijn gegaan want het merendeel van de mensen had de kosten er niet voor over gehad, maar hoe bedoel je dat de verzekering hieraan meegewerkt heeft want het was al je paard en dan kies je er zelf voor om hem te behandelen, als ons paard wat gebeurd en hij moet geopereerd worden , dan heeft de verzekering hier in eerste instantie niets mee te maken, pas als hij daarna niet meer geschikt is als sportpaard dan kun je de verzekering laten uitkeren en je paard afstaan of terugkopen.
Wat ik bij mijn verzekering wel bedongen heb is dat in het geval van een beenbreuk hij direct word ingeslapen en niet eerst op transport naar het slachthuis gaat.

monzamonza
Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-08

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:32

Ik ben er blij mee en hoopt dat het dan ook echt gaat werken!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:42

Dit is idd een stap in de goede richting :j

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:48

Zo lek als een mandje. Juist de verzekeringsmaatschappijen rommelen maar wat aan, dus dit heeft echt geen zin. Het zou idd pas zin hebben als de afkeurend DA een aantekening maakt in het paspoort.

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:43

Afkeuring in paspoort?
Pagina 50, heel logisch...
Paspoort van KWPN'er geboren in 2004 erbij gepakt (dus incl. medische gegevens en dus geen apart inlegvel daarvoor).
Pagina 49 is mijn laatste pagina, tevens een soort 'plastic' pagina waar het gebruik van het paspoort op wordt toegelicht.

Hoe zit het met het opnieuw aanvragen van een paspoort als deze kwijt is, wordt het bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven ook gemeld?
En wat is er mis met een dikke stempel door de DA die het paard afkeurt op pagina 1?
Hoeveel onwetende mensen die voor het eerst een paard kopen gaan kijken op pagina 50? Ik gok dus dat pagina 50 de laatste pagina zou moeten zijn. Het lijkt mij dat een onervaren persoon het niet opvalt als je die wegsnijdt...

Heel goed over nagedacht :n

Overige punten zijn al eerder nieuws geweest op de voorpagina...

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:15

bigone schreef:
Voor alle recreatiepaarden verandert er helemaal niets, hier maken de verzekeringen ook geen winst op want deze zijn vaak niet eens verzekerd. Dus dit blijft een grote grijze groep waar geen enkel zicht op is.


Dat was ook bij mij de eerste gedacht die naar boven kwam.
Wat met alle paarden die niet verzekerd zijn en toch afgekeurd door een dierenarts?

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:59

Hoe moet ik de richtlijnen BTW lezen? Snap ik nou goed dat de boxhuur vrij van btw is? En dat overige presestaties (weiland?) met 19% belast wordt? Het is voor het eerst dat ik hier wat over lees, weet iemand wat hier precies bedoeld wordt? :)

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:31

Goed dat het nu in het paspoort vermeld word, als ze dat nou even een half jaar eerder hadden bedacht.....
nu is het idd nog wel te omzeilen maargoed het is een begin idd.
edit: dan bedoel ik dit idd, dat er een vermelding door de afkeurende DA in word gezet en niet door de verzekering want dat heeft idd weinig zin.

Fitzroy schreef:
Zo lek als een mandje. Juist de verzekeringsmaatschappijen rommelen maar wat aan, dus dit heeft echt geen zin. Het zou idd pas zin hebben als de afkeurend DA een aantekening maakt in het paspoort.

nutella
Berichten: 361
Geregistreerd: 11-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:10

Waanzinnige regeling met dat paspoort. Daar kun je toch eindeloos mee sjoemelen. Om maar te zwijgen van de rol van verzekeraars hierin.....

Ben ook voor een centrale openbare databank.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:30

Het is niet 100% waterdicht.
Mooi dat ze een afgekeurd paard willen registreren,maar waneer is een paard afgekeurd??
Een paard met een ocd kan bijv afgekeurd worden,maar is na een operatie weer goed.Omdat er iets niet goed is op de rontgenfoto wil niet perse zeggen dat een paard er last van heeft.
Een hoe willen ze dat doen met bijv een klinsiche keuring(metname buigproeven en harde volte) die niet goed is? Volgende keer kan die namelijk wel weer goed zijn.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:32

Ik sluit me helemaal aan bij maverick, stel ik wil een paard verkopen en die wordt tijdens de aankoopkeuring afgekeurd voor de sport wegens een chipje of een 3 tje, moet dat paard dan maar direkt naar de slager terwijl hij misschien 3 jaar oud is en zijn hele leven geen last krijgt van die chip of dat 3 tje????

letsgoko
Berichten: 433
Geregistreerd: 07-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:36

Vind het sowieso ook vreemd dat allerlei organisaties paspoorten uitgeven. Is volgens mij een taak voor de overheid. Het is een identificatiemiddel en medische registratie.

Dat daarnaast een stamboekpapier bestaat is wat anders. Nu loopt het een beetje door elkaar.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:53

@Shan en Maverick, die paarden zijn niet afgekeurd, daar krijg je alleen een negatief aankoopadvies bij. Dat is heel wat anders.
Voordat een paard echt afgekeurd wordt gaat er een heel traject aan vooraf waarin bekeken wordt of er behandelingen mogelijk zijn en of deze verbetering brengen. Je hebt niet zomaar een afgekeurd paard omdat hij niet door de keuring komt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:00

Het is een begin mensen...

Goede zaak ook voor wb de hoefsmeden, hopelijk worden de aanklooiers die een LOI cursus gedaan hebben zo een beetje weggeduwd ...

En voor wb het paspoort... een aantekening .... wat mij betrefd een grote rode stempel voor in het paspoort ;)

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:01

Fitzroy schreef:
@Shan en Maverick, die paarden zijn niet afgekeurd, daar krijg je alleen een negatief aankoopadvies bij. Dat is heel wat anders.
Voordat een paard echt afgekeurd wordt gaat er een heel traject aan vooraf waarin bekeken wordt of er behandelingen mogelijk zijn en of deze verbetering brengen. Je hebt niet zomaar een afgekeurd paard omdat hij niet door de keuring komt.


Die krijgen dan niet voor niets een negatief advies ;) Een negatief advies krijg je alleen bij afkeuring.