Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Artistique

Berichten: 330
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:45

shan schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij maverick, stel ik wil een paard verkopen en die wordt tijdens de aankoopkeuring afgekeurd voor de sport wegens een chipje of een 3 tje, moet dat paard dan maar direkt naar de slager terwijl hij misschien 3 jaar oud is en zijn hele leven geen last krijgt van die chip of dat 3 tje????


Het gaat hier niet om aan/verkoop keuringen maar om afgekeurde verzekeringspaarden.

Hiermee hoopt men het welzijn van afgekeurde verzekeringspaarden te verbeteren aangezien het daar nogal ernstig mee is gesteld, dit is alvast een begin om dit te verbeteren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:06

Idd en om nog even wat verder uit te leggen.

Dit gaat om paarden die door de eigenaar verzekerd waren en die ze dus door de verzekering hebben laten afkeuren en laten betalen.
Deze paarden kun je als eigenaar zijnde of terugkopen (met een sportverbod) of door de verzekering laten ophalen.

In beide gevallen wil het nog wel eens voorkomen dat een paard verkocht word door die eigenaar of verzekering, zonder erbij te vermelden dat het dier afgekeurd is (voor de sport) ...

En naast dat dat fraude is, is het ook tegen het dierenwelzijn in, omdat kreupele paarden vaak de wei op worden gegooid,en na een jaar ofzo weer in de handel belanden omdat ze iets beter lopen.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:37

duurt ook wel heel lang voordat een paard/pony daadwerkelijk af is gekeurd!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:01

CM_ schreef:
Idd en om nog even wat verder uit te leggen.

Dit gaat om paarden die door de eigenaar verzekerd waren en die ze dus door de verzekering hebben laten afkeuren en laten betalen.
Deze paarden kun je als eigenaar zijnde of terugkopen (met een sportverbod) of door de verzekering laten ophalen.

In beide gevallen wil het nog wel eens voorkomen dat een paard verkocht word door die eigenaar of verzekering, zonder erbij te vermelden dat het dier afgekeurd is (voor de sport) ...

En naast dat dat fraude is, is het ook tegen het dierenwelzijn in, omdat kreupele paarden vaak de wei op worden gegooid,en na een jaar ofzo weer in de handel belanden omdat ze iets beter lopen.


Dan is het anders.
Maar ook nog moeilijk te realiseren.
Vroeger werden afgekeurde (verzekeringspaarden) gebrandmerkt met een A.

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:58

maverick schreef:
CM_ schreef:
Idd en om nog even wat verder uit te leggen.

Dit gaat om paarden die door de eigenaar verzekerd waren en die ze dus door de verzekering hebben laten afkeuren en laten betalen.
Deze paarden kun je als eigenaar zijnde of terugkopen (met een sportverbod) of door de verzekering laten ophalen.

In beide gevallen wil het nog wel eens voorkomen dat een paard verkocht word door die eigenaar of verzekering, zonder erbij te vermelden dat het dier afgekeurd is (voor de sport) ...

En naast dat dat fraude is, is het ook tegen het dierenwelzijn in, omdat kreupele paarden vaak de wei op worden gegooid,en na een jaar ofzo weer in de handel belanden omdat ze iets beter lopen.


Dan is het anders.
Maar ook nog moeilijk te realiseren.
Vroeger werden afgekeurde (verzekeringspaarden) gebrandmerkt met een A.


Dat brandmerken ( of desnoods vriesmerken) zouden ze eigenlijk voor dit soort dingen weer moeten toelaten. Met een grote A op de kont van het paard valt er minder mee te sjoemelen. Met een aantekening of stempel in het paspoort kun je makkelijker fraude plegen. Nieuwe chip in het paard, ander paspoort erbij en niemand die nog weet dat het een afgekeurd paard betreft O:)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:15

Ook paarden met een A krijg je aan 'onwetenden' wel verkocht hoor.. Die A? Die staat voor apart paard :j A premie van het stamboek :j

Artistique

Berichten: 330
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:22

DDW1190 schreef:
duurt ook wel heel lang voordat een paard/pony daadwerkelijk af is gekeurd!


Dat komt omdat verzekeringsmaatschappijen graag het geld in eigen zak houden dan dat ze het moeten uitbetalen.

Artistique

Berichten: 330
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:24

CM_ schreef:
Idd en om nog even wat verder uit te leggen.

Dit gaat om paarden die door de eigenaar verzekerd waren en die ze dus door de verzekering hebben laten afkeuren en laten betalen.
Deze paarden kun je als eigenaar zijnde of terugkopen (met een sportverbod) of door de verzekering laten ophalen.

In beide gevallen wil het nog wel eens voorkomen dat een paard verkocht word door die eigenaar of verzekering, zonder erbij te vermelden dat het dier afgekeurd is (voor de sport) ...

En naast dat dat fraude is, is het ook tegen het dierenwelzijn in, omdat kreupele paarden vaak de wei op worden gegooid,en na een jaar ofzo weer in de handel belanden omdat ze iets beter lopen.


Dat verkopen zonder het melden gaat heel makkelijk, vooral bij handelaren. De een verteld nog dat het kreupel is, de tweede misschien en daarna is het een gezond paard.

Wat betreft die gebrandmerkte A's er zijn inderdaad onwetende mensen waar dit grapje vroeger bij werd uitgehaald. Dit geeft dus al aan dat er nog meer voorlichting moet komen voor de beginners in de paarden die een eigen paard gaan aanschaffen.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:37

Artistique schreef:
DDW1190 schreef:
duurt ook wel heel lang voordat een paard/pony daadwerkelijk af is gekeurd!


Dat komt omdat verzekeringsmaatschappijen graag het geld in eigen zak houden dan dat ze het moeten uitbetalen.

dat zou ik zelf ook willen, maar paard blijft nog wel met hetzelfde probleem zitten..

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 01:35

Sammie schreef:
Ook paarden met een A krijg je aan 'onwetenden' wel verkocht hoor.. Die A? Die staat voor apart paard :j A premie van het stamboek :j


Dan het hele woord AFGEKEURD maar op z'n kont :+

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:15

Whaha maar dan wel met sier letters :D :+
Maar even nog iets ter discussie.Ik heb net mijn verzekerings papieren eens door gespit,maar er staat nergens in dat de verzekering verplicht is om het paard te laten slachten of niet door mag verkopen??

Wij zouden hem in geval van afkeuring toch terug kopen.(we hebben m al 12 jaar) Maar ik kan het nergens in de polis terug vinden,wat de verzekering doet na overname.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 12:44

Dan kun je er van uit gaan dat die verzekering het paard doorverkoopt als hij enkel is afgekeurd voor de sport (dus niet dringend voor de slacht)
Er zijn nl. wel verzekeringen die het e.e.a. vermelden bij overname (en wat dan...)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:44

Zo'n registratie is alleen handig voor de verzekeringsmaatschappijen en niet voor het paard zelf...
Het voorkomt enkel en alleen dat het paard wederom verzekerd kan worden en dat een maatschappij nogmaals uit moet betalen...
Een paard dat voor de sport wordt afgekeurd hoeft helemaal niet slecht te zijn voor fokkerij of recreatie... en waarom zouden die paarden dan per definitie dood moeten als de eigenaar het paard niet terug mag/kan/wil nemen?

En waarom zou zo'n paard niet in de handel mogen, maar een paard wat geen potentie heeft voor de sport wel?
Waarom is handel per definitie slecht?


Citaat:
voor verzekeringsmaatschappijen om op pagina 50 in het paspoort een aantekening te maken wanneer het paard overgenomen is door de verzekering.
het zijn immers de verzekeringsmaatschappijen zelf die de paarden overnemen en in de handel laten verdwijnen.. ipv zelf er zorg voor te dragen dat het paard naar de eeuige jachtvelden verdwijnt..

Manlai
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:00

Ik denk dat een verzekeringsmaatschappij allang georganiseerd genoeg is om een 'zwarte lijst' van afgekeurde paarden bij te houden om 2x uitbetalen wegens afkeuren te voorkomen!!

Ik denk ook dat het niet de grote verzekeringsmaatschappijen zijn die paarden in de handel laten verdwijnen - het risico op ontdekking en de bijbehorende imagoschade wegen bij lange na niet op tegen de schamele opbrengst van zo'n doorverkocht paard.
Ik denk dat hier een onderscheid gemaakt moet worden tussen de paar grote verzekeringsmaatschappijen die er zijn en de vele tientallen, lokale onderlinge paardenfondsen - zullen die er happig op zijn dat er een stempel van afkeuring (met hopelijk de reden van afkeuring erbij graag) in het paspoort komt??? Tja, effe bellen voor een duplicaatje inderdaad, zo geregeld!!!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:59

zo simpel is een duplicaat niet... en die kan behoorlijk duur zijn...
en het paard is daarna ook uitgesloten voor menselijke consumptie...

De verzekeringsmaatschappijen 'verkopen' de paarden, ook de groten, niet mee geschikt voor de sport, wel voor recreatie... niets mis mee.

Evita1996
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:50

Heb mijn pony ook verzekerd bij een van de grote maatschappijen. Heb het even nagevraagd hoe dat nou zit bij afkeuring van het paard.

Dit kreeg ik als antwoord:
Als ze akkoord gaan met de overname heb ik 3 (eigenlijk 4 opties). Paard wordt opgehaald door de slager die bij hun is aangesloten en wordt de dag erna geslacht, je brengt zelf het paard naar die slager toe (slachten onder toezicht), euthanasie of terugkopen van de verzekering waarna je het paard niet meer mag verkopen of uitbrengen op wedstrijden. Je mag er dan dus nog wel recreatief mee rijden als dat mogelijk is. Het paard gaat dan uit de verzekering en je krijgt de verzekerde waarde minus een restbedrag als je kiest voor de laatste 2.

Zoals je ziet heb ik altijd nog zelf de keus wat ik met het paard doe.