Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17032
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:09

Ik vraag me overigens af of dit vlees uberhaupt wel gebruikt mag worden voor de menselijke consumptie, ivm al die regels die daarvoor gelden. Want anders hebben jullie absoluut gelijk en is het concurrentievervalsing, aan de andere kant gaat het natuurlijk om procentueel ontzettend weinig vlees op jaarbasis dus echt last ervan (als het wel gebruikt mag worden voor mensen) zullen de andere boeren niet hebben.

edit: ik lees net dat het vlees wel de menselijke consumptieketen ingaat, wel vreemd hoor! Vraag me af waarom zij een uitzonderingspositie mbt de regels innemen...

sammy8 schreef:
Klinkt leuk, eerst een mooi leven buiten, maar tegenover de reguliere veehouderij klopt het natuurlijk van geen kant. Ik bedoel dan voornamelijk de koeien.
Deze natuurprojecten worden (denk ik) zwaar gesubsidieerd. Veehouders kunnen nooit op die manier hun vee opfokken en er dan ook nog een boterham aan verdienen. Oneerlijke concurrentie dus.

Ik zie nu pas dat Hermelientje hetzelfde eigenlijk al zei, gloeiend met je eens dus.

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:11

Natuurlijk is het oneerlijke concurrentie,
maar FREE doet het niet voor de verkoop van het vlees of het geld daarvan.
Dat geld gaat direct weer terug naar de natuurgebieden :)

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:30

TE5 schreef:
Natuurlijk is het oneerlijke concurrentie,
maar FREE doet het niet voor de verkoop van het vlees of het geld daarvan.
Dat geld gaat direct weer terug naar de natuurgebieden :)



Dat hopen we dan inderdaad maar. Want ook het beheren van natuur is "big business" tegenwoordig waar met name 1 stroming de boventoon voert die deze versie van natuurbeheer verzonnen heeft, er vervolgens op het ministerie beleid van heeft gemaakt en het nu (via Staatsbosbeheer) mag uitvoeren. Het zal wel aan mij liggen maar ik zou niet raar opkijken als ook in de natuurbeheersector vette salarissen worden uitgekeerd. Ik hoop natuurlijk dat ik nu te achterdochtig ben en dat alles alleen maar met de beste bedoelingen plaatsvindt. Waar kan ik het financieel jaarverslag van FREE vinden, heb wel eens gekeken naar die van ARK (moeder van FREE) maar dat was zo globaal daar kan niemand iets zinnigs uithalen.

Overigens vind ik het argument "ze doen het niet voor geld" niet echt steekhoudend. Als een boer zou zeggen ik doe het voor de natuur en neem genoegen met een bepaald vast inkomen voor het beheren van een gebied dan nog zou hij/zij aan alle regels zijn gebonden denk ik. Er zijn trouwens (biologische) boeren geweest met hele goede plannen voor het beheer van sommige van deze gebieden, bijvoorbeeld in de polders, maar zij worden steeds buiten spel gezet door o.a. Staatsbosbeheer.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:42

sja, hoe meer ik berichten over dit soort dingen lees, hoe meer ik er van overtuigd raak dat het allemaal goed bedoelt is , maar zinloos
"wilde paarden" uitzetten etc , maar punt 1, wat is in vredesnaam een wild paard in NL

konikjes, leuk, maar die kunnen prima gereden worden , het is en blijft een hobbybeestje
zoek gewoon een paar stamboeken uit met sobere dieren zoals de fjord, de ijslander etc etc
en kijk wat je met die stamboeken kunt fixen
het word al gedaan, begrazing door jongvee , het werkt, maak er gebruik van
op die manier hoef je geen dieren te fokken met als enig doel wat er gezien word, de slager

zelfde verhaal met koeien
er zijn waarschijnlijk zat biologische boeren die dolgraag een groep koeien ergens in een gebied uitzet
1 f 2 maal per jaar bijeen drijven , de slachtrijpe dieren eruit en gaan
op die manier verbeter je het leven van een heleboel koeien die er toch al zijn
ipv meer koeien erbij fokken om los te laten lopen

beheer van de dieren word op die manier ook uitbesteed
(de paarden door werkgroepen en beheerders per gebied van het stamboek en de koeien door de boeren )
op die manier bespaar je kwa stichting kosten voor dat stuk
en met goede afspraken loopt dit als een trein

nogmaals, natuur is leuk, maar al die snippertjes en postzegeltjes in NL, daar kun je geen "wilde" dieren in los laten huppelen, los het dan gewoon zo op dat je er als stichting/organisatie beter van word, de natuur onderhouden word en je er geen extra dieren etc voor hoeft te fokken

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:30

troi schreef:
Ik vraag me overigens af of dit vlees uberhaupt wel gebruikt mag worden voor de menselijke consumptie, ivm al die regels die daarvoor gelden. Want anders hebben jullie absoluut gelijk en is het concurrentievervalsing, aan de andere kant gaat het natuurlijk om procentueel ontzettend weinig vlees op jaarbasis dus echt last ervan (als het wel gebruikt mag worden voor mensen) zullen de andere boeren niet hebben.

edit: ik lees net dat het vlees wel de menselijke consumptieketen ingaat, wel vreemd hoor! Vraag me af waarom zij een uitzonderingspositie mbt de regels innemen...

sammy8 schreef:
Klinkt leuk, eerst een mooi leven buiten, maar tegenover de reguliere veehouderij klopt het natuurlijk van geen kant. Ik bedoel dan voornamelijk de koeien.
Deze natuurprojecten worden (denk ik) zwaar gesubsidieerd. Veehouders kunnen nooit op die manier hun vee opfokken en er dan ook nog een boterham aan verdienen. Oneerlijke concurrentie dus.

Ik zie nu pas dat Hermelientje hetzelfde eigenlijk al zei, gloeiend met je eens dus.


Wij hebben per jaar een 15 tal slachtdieren,en daar leven we van,dus is het voor hen wel een hoger aantal,dus concurrentie vervalsiing.

kim_hester

Berichten: 1092
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:25

hoe moetik dat opvatten: '' aan de roofdieren gevoerd'' worden ze leven losgelaten bij roofdieren, of eerst geslacht ?

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:36

kim_hester schreef:
hoe moetik dat opvatten: '' aan de roofdieren gevoerd'' worden ze leven losgelaten bij roofdieren, of eerst geslacht ?

ze worden eerst geslacht en in moten (denk aan bijv.poot incl schouder) gevoerd. het is dus nog wel te zine dat het een dier was maar leeft niet meer. dat zijn de dierentuin dieren ook niet gewend

Anoniem

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:27

heb liever dit dan de bio-industrie.
Wel jammer dat er soms dieren moeten worden afgemaakt omdat de mens maar lekkers blijft voeren! ( opdringerigheid bedoel ik..)

Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:35

Dit kan misschien wel beter zijn dan de bioindustrie, maar er is geen enkel dier op aarde dat gevraagd heeft of hij alsjeblieft geslacht mocht worden.. maargoed, dit is mijn mening.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:05

fenna1995 schreef:
Dit kan misschien wel beter zijn dan de bioindustrie, maar er is geen enkel dier op aarde dat gevraagd heeft of hij alsjeblieft geslacht mocht worden.. maargoed, dit is mijn mening.

tja, we hebben hier gelukkig geen leeuwen ed. in het wild leven die de populatie in stand houdt...

Maggie_Eddy

Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Waar m'n huisje staat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 02:18

Hoi, ik ben vrijwilliger geweest bij St. Ark ( ak wel weer zo'n 5/6 jaar geleden). Allereerst wil ik jullie zeggen dat er echt niet zomaar paarden of runderen uit de kuddes worden glplukt om geslacht te worden hoor ;) Áls er al geslacht wordt, gaat dat om dieren die zwak zijn en niet meer goed meekomen in de kudde, en dan waarschijnlijk een pijnlijker dood ondervinden dan de slacht. Zo ook voor de runderen. De gezonde dieren worden niet snel geslacht, over het algemeen worden de dieren liever gevangen en ergens anders uitgezet wanneer er een te grote groep ontstaat op 1 terrein. Zo krijgen jonge dieren (met name de jonge hengsten) ook gelijk de kans om hun eigen kudde te vormen. Wanneer de gezonde dieren slachten dan toch wel het geval is, heeft dit over het algemeen te maken met het zuiver houden van het ras, of, wat al eerder werd gezegd ergens in het topic, omdat ze te veel naar de mensen toe trekken die de dieren dan komen voeren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want als ze daaraan gewend raken, wachten ze dus net zo lang tot ze dat eten krijgen, en eten natuurlijk dan nog wel uit het terrein, maar dan wel specifieker zeg maar.. (uhh ja, ik weet niet goed hoe het moet uitleggen hoop dat jullie het snappen?? :o ) De terreinen worden onderhouden door vrijwilligers, en ook het vangen van de dieren wordt door vrijwilligers gedaan. ( dit heb ik zelf ook vele malen gedaan, en ik kan jullie verzekeren, alles gaat heel rustig, goed georganisseerd en vooral paard vriendelijk!) De dieren die dan bijvoorbeeld zwak waren door ziekte, gingen dan idd naar de slacht, waar ze dan daarna idd worden 'versneden' en dan opgehaald door Burgers Zoo, de gezonde dieren worden gebruikt voor menselijke consumptie. Hoe dit dan precies zit met het niet ingeent zijn e.d. kan ik jullie ook geen antwoord op geven...

Wel is het absoluut zo dat het geld wat opgebracht wordt door de verkoop, regelrecht terug gaat naar de stichting. Het wordt dan bijv. gebruikt voor onderhoud van de afrastering, het transport voor de dieren etc etc. Er zullen allicht wel mensen betaald worden voor hun werkzaamheden binnen de stichting, maar een stichting mag sowieso geen winst maken. Dat is wettelijk bepaald. Ik kreeg zelf in ieder geval nada, ik was gewoon vrijwilliger, en ik weet dat er een hele hoop waren. Hoe dat dan met de anderen zat, weet ik niet, dat ging mij ook niet aan verder natuurlijk ;)

Het gebeurd eigenlijk niet, maar het is ook idd wel eens gebeurd dat er bijv. een hengst uit de kudde is gehaald, die dan bij particulieren terecht komt. Hij is toen wel geruind, omdat men wil voorkomen dat er vervolgens verder gefokt wordt met de konik buiten de projecten om. (wil natuurlijk niet zeggen dat dat helemaal niet gebeurd zonder medeweten van de stichting, maar dat is wel een streven).

De organisatie heeft van alle kuddes, zowel paard als rund, precies bijgehouden stambomen, de paarden hebben ook allemaal een naam gekregen ( niet dat ze daar verder bij de paarden dan wat mee doen, maar voor de duidelijkheid over welk paard het nou gaat. De koeien hebben wel allemaal oornummers, dit vanwege de verplichting). Op de lijsten staat ook precies wie de leidhengst is en wie de leidmerrie, moeders en hun kids, en bij welke kudde wie nou hoort. Het gebeurd namelijk ook heel regelmatig dat op 1 terrein meerdere kuddes lopen. Dan heeft de leidhengst er bijv. een stel verstoten, en dat vormt zich dan samen weer een kudde. De leidhengst daarvan gaat dan ook nog weleens proberen om een merrie bij de grote kudde weg te jatten! Maar alles wordt iedere dag weer gecheckt, en genoteerd wanneer er iets veranderd is.

Zo, een heel verhaal :P Dit zijn in ieder geval mijn ervaringen met deze projecten in een notedop ;)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 02:28

suuzepuus schreef:
fenna1995 schreef:
Dit kan misschien wel beter zijn dan de bioindustrie, maar er is geen enkel dier op aarde dat gevraagd heeft of hij alsjeblieft geslacht mocht worden.. maargoed, dit is mijn mening.

tja, we hebben hier gelukkig geen leeuwen ed. in het wild leven die de populatie in stand houdt...


En ook al zou je die hebben...Zelfs op grote vlaktes als in Afrika is beheer door menselijke hand nodig...In Nederland dus al helemaal...