Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:46

eppie38 schreef:
Ik vind dat het hier niet over de afkomst van vlees gaat.
Dat zou wel een oplossing zijn om al het slachtvee zo te houden, zouden ze zker een beter leven hebben.

Dit is gewoon een project geweest en mislukt om je dan op deze manier van deze dieren af te doen, tja zijn heus wel andere oplossingen.


Hoezo mislukt :? de gekrompen kudde gaat elders overwinteren, en dat de kudde in stand gehouden moet worden is duidelijk, er is geen natuurlijke vijand dus zullen we dat stukje "natuur" moeten overnemen door de dieren die normaliter ook uit de kudde verstoten worden er nu uit te halen. Men kijkt naar de verhoudingen, rangen, gezondheid, enz. dus een selectie zoals deze in de natuur ook zou plaatsvinden. Ik zie niet wat er mislukt is......

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:49

CCindy schreef:
SeBart schreef:
Ze hebben een beter leven gehad dan menig ander lapje vlees wat op je bord eindigd.


Geen lapjes vlees meer eten kan ook. :o
Ik vind het niet zo fijn klinken, maar 100000 keer fijner dan hoe het meestal gebeurt!
De opfok bij boeren, en het altijd binnen- vetmesten met dieren moet echt ophouden.
Dan is dit in ieder geval al een veel betere oplossing, als mensen toch per sé vlees willen blijven eten :)


Kan maar dat is ook tegennatuurlijk, wij zijn nou eenmaal omnivoren en daar hoort dus ook vlees bij. De leeuwen en tijgers in de dierentuin en de honden en katten thuis zouden ook vleesvervangers kunnen eten maar doen het toch het beste op vleeshouden producten. Ben wel voor meer vlees uit dit soort kuddes, van dieren die een dierwaardig bestaan hebben mogen leiden.

rockwitch

Berichten: 11752
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:53

Ik weet niet of het zin heeft om deze paarden bij mensen onder te brengen, zowiezo, vind maar een plek waar ze half wilde paarden (want ik denk niet dat ze nog helemaal wild zijn) 24/7 zomer en winter buiten kan laten. Ik zou het oneerlijker vinden om dit soort paardjes op stal te zetten als dat ze nu zo op deze manier geslacht worden.
Deze paarden hebben een beter leven gehad als menig paard wat voor de sport wordt gebruikt.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:00

Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen. Echt een vorm van je kop in het zand steken. Maar goed, de dieren in de bioindustrie zitten natuurlijk mooi achter gesloten deuren, die zie je niet dus het is niet erg.......

Vreemd.....

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:03

Ik ben ook meer voor slachten dan nog meer paarden op de overvolle markt brengen. Hengsten die zijn opgegroeid in een vrije kudde lijken me niet de makkelijkste dieren. Verder worden er vooral de zwakke dieren uitgehaald, en die mankeren dus meestal wat.

Lijkt me lastig verkopen. En misschien lukt het wel, maar wat doe je die dieren dan aan? Al die ellende van wennen aan mensen, op stal worden gezet, zadelmak gemaakt worden... En dat allemaal terwijl je dus al een gebrek hebt. Als ik zo'n paard was, zou ik kiezen voor het schietmasker.

@PussInBoots: ik snap echt helemaal niets van je post.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:08

Denk eens economisch, wie wil er in deze tijd nog zorgen voor een paard waar hij/zij vrijwel niets mee kan...

Mooiere oplossing bestaat er niet, lijke me?

Nobbels
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:18

Zou toch graag even iets toe willen voegen hier (snel een account aangemaakt :P, hallo allemaal:P)

Als je verder leest op de site van FREE Nature kan je zien dat het slachten van Koniks een uitzondering is. Dat voorop, stelt denk ik een hoop mensen gerust :)

Om deze dieren bij iemand onder te brengen op een weiland is denk ik niet te doen. Deze paarden zijn niet gewend aan een vierkant weiland met alleen gras, zonder bomen of beschutting. Om maar niet na te denken over ontwormen, inenten etc. Deze paarden kunnen daar ziek van worden omdat ze nog nooit een wormenspuit hebben gehad.

Het doel van de organisaties is om deze dieren, en uberhaupt het Konikspaard uit de handel te houden, omdat ze het ras zuiver willen houden, en de paarden voor de verschrikkingen van de handel te behoeden (helaas is de meerderheid van de mensen niet zo goed voor paarden als de mensen hier op bokt). Het is dan ook jammer dat er gedomesticeerde Konikspaarden zijn. Want de organisaties doen er alles aan (er bestaan afspraken) om de paarden hier voor te behoeden.
Al zou ik het geweldig vinden om een paardje op te vangen, dat is natuurlijk de droom van veel mensen ;)

Ik heb daarom respect voor deze oplossing. Als vegetarier zou ik zo'n stukje vlees ook niet erg vinden om te eten (zeg ik nu:P).
Jammer dat het nodig is, dat zeker wel! Ze moeten Nederland niet zo vol bouwen en veel meer begrazingsgebieden realiseren.
Daarom zou ik zeggen, als je toch vlees eet, dit vlees gaan kopen, want het geld steken ze weer in natuurgebieden, die zo hard nodig zijn!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:47

Kun je dit vlees ergens apart kopen?

Nobbels
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:59

Op de website van FREE Nature vind je meer info ;)
Daar kun je idd vleespakketten bestellen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:03

Prachtleven en een prachtdood.... wat wil je nog meer +:)+ +:)+ +:)+

Prima oplossing :j

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:04

Het is natuurlijk nooit leuk als er paarden of andere beesten afgemaakt moeten worden.
Ook hier niet al is het zo natuurlijk mogelijk. Het is echter wel een humane oplossing.
Om ze binnen bij te voeren of uberhaupt bij te voeren zou slecht zijn. Ik moet zeggen dat het bij mij eerst ook even verkeerd schoot maar toch nu ik erover nadenk...

Nog een vraagje! Hoe zouden de 100% naturals hier over denken?

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:26

Ik weet nog steeds niet goed wat ik ervan moet denken,dus ik zeg er maar even niets over.Het vlees kopen en eten doe ik inieder geval niet want ik kan geen "'paard" eten.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:12

Je kan het waarschijnlijk wel (tenzij je allergisch bent), maar je wil het niet... :P

Nobbels
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:01

Met vlees bedoelde ik eigenlijk het rundvlees. Paard zou ik ook absoluut niet kunnen eten (en ja dat zit tussen mijn oren :P ).

Het paardenvlees wordt ook bijna niet verkocht. Zoals het artikel ook vermeldt hebben ze een regeling met Burgers Zoo, daar gaat het dan naartoe voor de roofdieren.

Zoolgangster

Berichten: 9727
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:08

De paarden slachten om te voorkomen dat ze niet meer raszuiver zouden zijn als ze de handel ingaan, is onzin. Als er 1 paardenras niet "zuiver" is, dan is het de Konik. Een konik (betekent "klein paard" in het Pools) is een poging, let wel: een poging, om de al lang uitgestorven Tarpan terug te fokken. In een verwant topic heb ik de rassen al genoemd die onder meer gebruikt zijn: alles wat de KLEUR (meer niet) had van die Tarpan werd erdoorheen gegooid, verder Przewalski, en gewone paardjes, waarvan sommige nog een beetje Tarpanbloed leken te hebben, op het oog. Ook IJslanders en andere dieren zijn gebruikt. Hoezo "zuiver"... :D

Ze zijn vaak tembaar, net als alle andere paarden en pony's ter wereld die vrij rondlopen en 1x per jaar bijeengedreven worden om de overtollige dieren eruit te selecteren en op te leiden als rijdier...

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:12

Elisa2 schreef:
Ik weet nog steeds niet goed wat ik ervan moet denken,dus ik zeg er maar even niets over.Het vlees kopen en eten doe ik inieder geval niet want ik kan geen "'paard" eten.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog best een optie vind om eens af en toe dit soort vlees te eten :j
Ik eet inmiddels alweer een tijdje vegetarisch, maar ik zou het wel lekker vinden af en toe..
Denk dat ik dit zeker ga aankaarten bij mijn ouders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:12

Ik vind het eigenlijk prima, kuddes aparte stieren en hengsten is hier niet te doen. Deze paarden gaan nog liever dood dan gedomesticeerd te worden, denk ik, dus dat zal ook geen optie zijn. Niemand kan ze geven wat ze in 'vrijheid' hadden.

De zwakke dieren worden er uit gehaald of de dieren die een kuddeleven onmogelijk maken.

En laat mensen in vrdesnaam die dieren met rust laten en niet voeren en aaien. dat scheelt dan ook wat weer in dodenaantal.
Citaat:
Nee dat is zo, maar dat vind ik persoonlijk wel een fijnere oplossing. Als ze gewoon zorgen dat de dieren bij iemand worden opgevangen waar ze 24/7 in een groot land kunnen staan, dan hebben ze bijna hun zelfde leventje nog. Hier zouden ze ook ongestoord 24/7 in de wei kunnen staan.
En de konikpaarden zijn behoorlijk gewent aan mensen hoor. Hier in de Blauwe kamer op de Utrechste heuvelrug komen ze altijd even knuffelen.


Dus dat knuffelen kun je beter laten, ze worden opdringerig bij mensen die er niet van gediend zijn en dan teken je eigenlijk het paard zijn doodsvonnis. Ze moeten niet gewend zijn aan mensen.
En bijna hetzelfde leventje is voor deze dieren denk ik niet genoeg.

Anoniem

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:17

En zielig is het niet voor de dieren, de dieren die geslacht zijn en voor 3.99 de kilo bij de c1000 in het schap liggen, die hadden pas een k*tleven. Want ergens in het lijntje moet bezuinigd worden en das dan meestal op het dier.
Deze dieren zijn vrij geweest en het is altijd beter een snelle dood dan een hongerdood in de ijzige vrieskou te moeten sterven.
Nooit is het leuk als dieren geslacht moeten worden, maar deze dieren hebben een beter leven gehad dan menig veedier in NL.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:19

de dieren in de dierentuin moeten ook eten. en tja of ze ze nopu bioindustrie koeien voeren of euke gezonde paarden. maakt mij niks uit!
super hoor (maar volgens mij is dit al een aantal jaren het geval )

9166schier
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:23

LindyH schreef:
Kun je dit vlees ergens apart kopen?


Ja hoor bij de plaatselijke slager hier in Anjum kan je schotse hooglander vlees kopen uit het Lauwersmeergebied. Wordt door deze slager zelf geslacht dacht ik. Er lopen ook veel koniks bij het Lauwersmeer, voor zover ik weet worden deze niet geslacht. Maar zou best wel kunnen.

lovemyladie

Berichten: 410
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:41

Even een vraagje, hoop dat deze niet eerder is gesteld want heb niet alle reacties gelezen.
Misschien raar, maar als deze paarden toch geslacht moeten worden.. moeten ze dan nog met stress op transport en bij de slager eraf? Of word dit op een 'natuurlijke' omgeving/locatie gedaan.. Dit lijkt me namelijk al helemaal wat om die 'halfwilde' paarden die waarschijnlijk moeilijk te laden zijn en met stress de trailer op moeten om uiteindelijk nog met stress bij de slager aan te moeten komen...

Raar maar hier dacht ik opeens aan.. Verder vind ik dit niet verkeerd hoe ze te werk gaan.

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:55

ik heb zojuist de website bekeken en het stuk over de slacht gelezen,
de dieren die geselecteerd worden voor de slacht gaan in een apart gedeelte, voor een zo kort mogelijke tijd.
worden dus niet op transport gezet (tot 2001 was dat wel zo, nu dus niet meer), en worden geweid dicht bij de slager.

merries/koeien die geselecteerd worden en die (bijna steeds) dragend en zogend zijn worden apart gehouden van de hengsten/stieren zodat ze gust blijven en er dus geen dragende dieren worden geslacht.

wat mij dan weer doet afvragen of het dan logischerwijs ook zo is dat er stierkalveren/hengstveulens zijn die bij een merrie/koe lopen die na de zoogperiode naar de slacht moet, en zodoende zelf niet echt in de natuurgebieden opgroeien, omdat de merrie/de koe dus in een apart stuk word geweid...

watdanhe

Berichten: 671
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:56

Een deel van de koniks gaat naar Burgers' Zoo voor de roofdieren.

Dus die worden doodgepikt door vogels, opgegeten door tijgers???? Ik weet of dat nouw zo'n leuk einde is?

Koniks zijn geweldige paardjes, waarom worden die niet verkocht aan particulieren of manege's?

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:57

die paarden worden eerst geslacht en dan in stukken gevoerd aan de roofdieren ;)

watdanhe

Berichten: 671
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Wognum

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:59

Oo, op die manier. Sorry.

Maar ik vind dit nogal wat hoor.. Er zijn geloof ik genoeg mensen die een koe / pony willen kopen.. Waarom moeten ze dan per sé altijd maar dood, Het kost geloof ik meer geld om ze te vangen/verplaatsen/onderhouden/slachten dan ze te vangen/verkopen...?