Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:00

Eh de paarden worden niet levendig tussen de tijgers gegooid hoor, das niet fijn voor de kinders om naar te kijken. Ze worden geslacht en het vlees gaat naar burgers zoo.

En dat soort paarden op maneges laten lopen, das ook niet fijn voor ze van wild naar manegepaard.

lovemyladie

Berichten: 410
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:13

watdanhe schreef:
Oo, op die manier. Sorry.

Maar ik vind dit nogal wat hoor.. Er zijn geloof ik genoeg mensen die een koe / pony willen kopen.. Waarom moeten ze dan per sé altijd maar dood, Het kost geloof ik meer geld om ze te vangen/verplaatsen/onderhouden/slachten dan ze te vangen/verkopen...?



Idd, er worden geen hele paarden aangevoerd bij de zoo's. Volgens mij kun je niet eens zien aan het stuk vlees dat het van een paard af komt..

Verder, er zijn idd zat mensen die een pony willen, maar er zijn zaaaatt pony's in NL. Dit zijn wilde paarden, laat ze wild blijven tot hun dood. Ineens omscholen als manegepony lijkt mij respectloos tegenover het paard en gevaarlijk voor mens en paard. Vanaf veulen af aan in de hand en zo opbouwen tot rijpaard snap ik, maar een wild paard die zo weinig in contact is geweest met de mensenwereld .. nee :n

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:15

op de site staat dat de koeien geslacht meer opleveren dan als ze voor het leven verkocht zouden worden.
en dat komt de levende koeien weer ten goede, want het geld gaat naar de stichting (of wat het ook is, free-nature in elk geval).

de paarden worden alleen verkocht aan soortgelijke adresjes elders in de wereld, waar ze dus een toevoeging kunnen zijn in een andere kudde, en als het niet anders kan geslacht.
er is steeds minder uitval in de paardengroep omdat er al een tijd gesecteerd is, en er nu dus weinig paarden zijn die er uit moeten om de één of andere reden.

ik heb overigens wel een konik gekend, braaf beest, bereden en alles, werd zelfs een tijdje voor het gehandicapten rijden ingezet.
dus op zich kan ik me niet voorstellen dat de veulens/jaarlingen niet als privépony verkocht kunnen worden, net zoals de dülmener wilding in duitsland, daar worden ook elk jaar de hengstjes eruit gehaald en verkocht aan wie maar wil..

lovemyladie

Berichten: 410
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:24

Ooh dat denk ik ook wel, als je een veulen vanaf 5 maanden ofzo thuis hebt staan. Denk dat je daar wel zo mee aan de slag kan dat het een braaf paard kan worden. Maar, het blijft een paard.. of het nou een konik is of een KWPN..
Wat is een Dulmener dan? ergens een site van waar je ze kan bekijken?

lovemyladie

Berichten: 410
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:30


Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:49

een groep in het semi wild levende paarden in duitsland zijn dat.
eens per jaar wordt het hele spul bij elkaar gejaagd, volgens mij gebrandmerkt, en worden de jonge hengsten eruit gehaald, en geveild volgens mij.
*ik vraag me ineens af of voor dit soort paarden ook een chip verplichting bestaat en hoe ze dat dan uitvoeren* :o

lovemyladie

Berichten: 410
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:58

Ik denk.. van niet, ze worden niet vervoerd en die FREE nature organisatie schrijft dat ze niet ontwormd etc etc worden. Lijkt me dat ze dan ook niet gechipt worden. Denk alleen wel dat ze bij die jaarlingen die dan geveild worden en niet voor de slacht gehouden worden wel gewoon verplicht worden om te chippen. Lopen de runderen wel met oormerken in de oren, volgens mij ook niet of wel?? Heb het eigenlijk nog niet gezien.. :\

lovemyladie

Berichten: 410
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:59

Zullen waarschijnlijk ook wel vrijgesteld worden voor chips etc. omdat ze in het wild gehouden worden en niet voor de sport of als 'huisdier' .. lijkt me

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:05

o ja nee idd,
het is geen vee of landbouwhuisdier.
reeën hebben ook geen oormerk terwijl geiten dat wel moeten, zal wel net zoiets zijn dan..

sigrid20

Berichten: 22
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:29

het kan aan mij liggen hoor maar waarom bemoeien wij ons met de natuur de wilden paarden en koeien hebben het al duizenden jaren zonder ons gered laat de natuur gewoon zijn kans gaan dus laat ze daar gewoon lopen ook de paarden . ze hebben het al die jaren prima gered zonder ons vroeger waren wij er ook niet voor ze en ze sterven niet zo maar uit of vermageren ze passen zich aan aan de natuur dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze ook altijd blijven doen

Whoopi1
Berichten: 252
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:34

Ahhh gos, wij hebben ook een Konik..

Maar goed, ik weet niet zo goed wat ik ervan vind.
Meestal denk ik..laat de natuur zijn werk doen.

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:27

Dat stukje vlees zie ik liever op mijn bord dan die varkens en die kippen uit nederland. Deze paarden en koeien hebben een mooi leven gehad. Het grotedeel van de varkens en kippen ziet in zijn hele leven geen daglicht, leven op een vierkante meter amper zo groot als zichzelf en worden behandelt als oude schoenen. Stukje koningspaard of zo'n stier op mijn bord? Heerlijk... daartegen eet ik al lang geen varkens en kippenvlees meer...

Vind daartegen wel dat ze dan echt geslacht moeten worden, ken een bedrijf hier in de buurt en die heeft nog 2 oude (echt HELE oude) koningspaarden opgekocht bij de slacht en die fokt er nu vrolijk mee verder. Weet niet of waar die merrie's vandaan komen, maar toch... je hele leven een lekker leven gehad hebben en dan eindige op een manege of broodfok? Denk dat ze dan toch maar beter geslacht kunnne worden en de tijgertjes kunnen voeren. Mooiere natuur is er voor mij niet.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:53

Ik vind het ook een erg nette oplossing, die beesten hebben een prima leven gehad. :)

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:57

sigrid20 schreef:
het kan aan mij liggen hoor maar waarom bemoeien wij ons met de natuur de wilden paarden en koeien hebben het al duizenden jaren zonder ons gered laat de natuur gewoon zijn kans gaan dus laat ze daar gewoon lopen ook de paarden . ze hebben het al die jaren prima gered zonder ons vroeger waren wij er ook niet voor ze en ze sterven niet zo maar uit of vermageren ze passen zich aan aan de natuur dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze ook altijd blijven doen


Ik denk dat je het niet begrepen hebt. ;) Er zijn wel degelijk paarden dood gegaan. En bijgevoerd. Hun leefgebied is te klein geworden. Wij hebben een paar duizend jaar geleden al ingegrepen :D Ze hebben geen natuurlijke vijanden meer. Hun graasgebied is behoorlijk ingeperkt etc. etc. En dan moet je imo als mensheid de verantwoording gaan nemen :j

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:28

Ik vind het zo gek nog niet. Ben tijdens de studie ooit naar de oostvaardersplassen geweest om te kijken hoe het gaat in zo'n gebied en ik denk dat dit een mooie oplossing is.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:24

sigrid20 schreef:
het kan aan mij liggen hoor maar waarom bemoeien wij ons met de natuur de wilden paarden en koeien hebben het al duizenden jaren zonder ons gered laat de natuur gewoon zijn kans gaan dus laat ze daar gewoon lopen ook de paarden . ze hebben het al die jaren prima gered zonder ons vroeger waren wij er ook niet voor ze en ze sterven niet zo maar uit of vermageren ze passen zich aan aan de natuur dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze ook altijd blijven doen


ik denk dat we met z'n allen zouden willen dat het zo makkelijk was... maar helaas.. ik zie het bij mij naast ook gebeuren... ze worden met te grote groepen op te weinig land gehouden... dát is het probleem juist... en als het voedsel op is :Y) .... is het op... valt er weinig aan te passen denk ik...

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:48

iedereen zegt hier wat voor een mooi leven deze dieren wel hebben gehad.
Mooi leven als je bijna elke winter moet doodvallen van de honger!!
dan hebben de koeien op veel bedrijven een beter leven.
Bij ons stat de stier in een kudden van mei tot november(op zulke grote weides dat bijvoederen niet nodig is)
de kalven blijven bij mams op de weide tot ze bijna 5 maanden zijn.
Dan gaan ze in groepshuisvesting meisjes bij meisjes en jongens bij jongens.
En neen niet in krappe boxen.
Ze worden hier wel netjes ontwormd zodat er geen lintworms kapsels in hun vlees kan aangetroffen worden(is erg schadelijk als je die als mens cosumeert)
deze lintwormen komen vooral in nattere gebieden voor!
de stiertjes gaan na de winter in mei ook weer naar buiten op grote weides en worden in oktober binnen gehaald en dan pas afgemest(lees met aardappelen en draf(natuurprodukt) en met mais en hooi en stro.))

de meisjes kalven gaan dan in mei naar de weide met een stiertje en wat niet drachtig is mag gewoon een jaartje overslaan.

We hebben hier koeien van 10 jaar en soms ouder.
Onze dekstieren mogen 5 jaar oud worden.

Zulk slecht leven hebben onz edieren dan toch niet(bioindustrie)
ik weet dat vele slechter staan,maar houd er niet van dat iedereen hier over de zelfde kam geschoren wordt.


Wij als boer moeten aan veel normen voldoen,en krijg voedsel veiligheid maar over de vloer of dierenbescherming als je dieren slecht gevoederd worden!,maar de staat zelf mag laten mager worden,moet niet enten tegen ziektes ....

Moet je als boer eens doen!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:37

Tavanta schreef:
Maar ze hebben een super leven gehad, zal lekker vlees zijn :j
Zou willen dat elk stukje vlees op mijn bord zo'n leven had gehad.


Daar ben je altijd nog zelf bij, nietwaar ;)

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:53

savath, ik weet hoe goed de meeste nederlandse vlees koeien het hebben. de meeste boeren houden van hun dieren (tja uitzonderingen zijn er ook maar dat hou je toch) en ik ben gek op een lekker stukje vlees.

iemand zei hier dat het eerst geslacht wordt en dan gevoerd dat is wel waar maar.... het vlees is nog wel herkenbaar als paard of koe. he zijn nl hele stukken met huid en haar. je kunt goed zien dat het een paarden been is bijv. tja voor kinderen is het niet fijn om te zien maar aan de andere kant moeten ze ook leren waar het velees vandaan komt. helaas zijn er heel veel kinderen die denken dat melk uit een pak komt en niet weten da er een koe aan te pas komt. triest maar waar....

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:08

sigrid20 schreef:
het kan aan mij liggen hoor maar waarom bemoeien wij ons met de natuur de wilden paarden en koeien hebben het al duizenden jaren zonder ons gered laat de natuur gewoon zijn kans gaan dus laat ze daar gewoon lopen ook de paarden . ze hebben het al die jaren prima gered zonder ons vroeger waren wij er ook niet voor ze en ze sterven niet zo maar uit of vermageren ze passen zich aan aan de natuur dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze ook altijd blijven doen



En als dieren zich niet aanpassen of ze hebben teveel last van de diersoort "mens" dan sterven ze uit. Dat is dus met het paard gebeurd, het is uitgestorven. Paarden zijn geen wilde dieren maar gedomesticeerde dieren. Er zijn juist gedomesticeerde dieren uitgezet in de "natuur" om "natuur" te maken in de gebieden die beheerd worden door natuurorganisaties en deze gedomesticeerde dieren moeten nu juist weer verwilderen. In Polen lachen ze zich slap om wat wij hier aan het doen zijn met het ras Konik, het is gewoon het Poolse woord voor pony, zoals Zoolgangster al zei. Als ik bijvoorbeeld mijn hondje in een natuurgebied zou uitzetten en dan ging beweren dat ik er een wolf in had gezet dan zou iedereen mij ook uitlachen.

Ik vind de manier waarop Free Nature dit soort gebieden beheerd wel vele malen sympathieker dan zoals het in de Oostvaardersplassen gebeurd. Maar eigenlijk is de stichting Free Nature dus een soort gesubsidieerde scharrelvleesboer die zich niet hoeft te houden aan allerlei regels die wel gelden voor mensen die zich gewoon boer noemen. Het lijkt mij dus een beetje concurrentievervalsing. Weet iemand of bijvoorbeeld de voorzitter van de Stichting Free Nature een salaris ontvangt, dat zou ik wel eens willen weten.

Binky_Zephyr

Berichten: 3504
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:24

ik vind dat ze best de veulens en jongere paarden een nieuwe toekoms kunnen geven. er zijn vast geintresseerde voor de veulens, en denk dat ze de jongere paarden ook best kunnen plaatsen. ik zou best een plekje hebben voor zoon veulen !!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:14

sigrid20 schreef:
het kan aan mij liggen hoor maar waarom bemoeien wij ons met de natuur de wilden paarden en koeien hebben het al duizenden jaren zonder ons gered laat de natuur gewoon zijn kans gaan dus laat ze daar gewoon lopen ook de paarden . ze hebben het al die jaren prima gered zonder ons vroeger waren wij er ook niet voor ze en ze sterven niet zo maar uit of vermageren ze passen zich aan aan de natuur dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze ook altijd blijven doen


als we hier echte natuur zouden hebben zou je dit zo kunnen stellen
maar we hebben in NL nu eenmaal postzegel natuur en geen echte wilde paarden (zoek maar eens uit wat die koniks echt zijn)


ipv "wilde paarden" uitzetten zou je op natuurgebieden ook gewoon begrazingen in samenwerking met stamboeken kunnen doen
zoals bijvoorbeeld het ijslanderstamboek een aantal natuurgebieden tot hun beschikking heeft om jonge paarden in op te laten groeien met en beheerder via het stamboek die de dieren controleert
dit zou ook prima te doen zijn met andere stamboeken ... of gewoon nog meer gebieden voor het nsijp :D
dan zou je ook gebieden voor groepen van gemengde leeftijd kunnen realiseren ipv groepen tot 4 jaar oud

Anoniem

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:07

Op de eilanden, tenminste op schiermonnikoog, grazen de paarden van de manege in de natuurgebieden.
Misschien zou zo iets wenselijker zijn. Idd Sonja_vR, dat zou idd misschien een mooie oplossing zijn.

Nederland heeft geen natuur, dus is in zoverre ook niet geschikt om paarden en koeien kuddes te houden zonder in te grijpen. Ook bij herten en dergelijke wordt ingegrepen, daar wordt ook een teveel aan bokken afgeschoten. De wildstand op peil houden.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:12

Ik vind het ook beter om ze niet te hoeven 'selecteren' voor te laten doden, maar langs de andere kant... teveel paarden en runderen zorgen voor een triestere dood bij een aantal van hen. Hongersdood vind ik erger.
Zelf eet ik geen vlees (mijn vriend wel) maar ik kan niemand verbieden om het niet op te eten en ik vind wel dat je er iets mee moet doen hé.
Het zou beter zijn om ze allemaal aan de pil te zetten maarrre... dat gaat niet werken vrees ik.

Waar ik dan ronduit tegen ben is inderdaad zoals hier nog iemand aanhaalt het transport van dieren van bij ons naar Italië om daar te laten slachten en dan het vlees terug naar hier te brengen. Die beesten hebben ECHT STRESS!

Dieren die in het wild hun hele leven leiden hebben daar toch niet zoveel hinder van dan de 'echte slachtdieren' bij handelaars, beenhouwers... noem maar op. Daar kan de levenskwaliteit en de manier van doding wel stukken verbeterd worden.

Maar das mijn eigen mening

sammy8
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:04

Klinkt leuk, eerst een mooi leven buiten, maar tegenover de reguliere veehouderij klopt het natuurlijk van geen kant. Ik bedoel dan voornamelijk de koeien.
Deze natuurprojecten worden (denk ik) zwaar gesubsidieerd. Veehouders kunnen nooit op die manier hun vee opfokken en er dan ook nog een boterham aan verdienen. Oneerlijke concurrentie dus.

Ik zie nu pas dat Hermelientje hetzelfde eigenlijk al zei, gloeiend met je eens dus.