Eénenzeventigjarige ontdekt Mendurance

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Eénenzeventigjarige ontdekt Mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:03

www.barneveldsekrant.nl


Kippen, paarden, honden, het maakt Gos Zandberg niet zoveel uit. Eigenlijk koestert hij al zijn hele leven een liefde en passie voor dieren. Na jarenlang samen met zijn vrouw een bedrijf met kippen te hebben gehad, was het tijd voor wat nieuws. Zandberg (71) koos voor mendurance: met paard en kar in zo kort mogelijke tijd een parcours door de natuur afleggen. De Voorthuizenaar won al drie ritten.

De eerste wedstrijden van deze relatief nieuwe sport werden pas in 2003 verreden. Voor, tijdens en na de rit wordt de lichamelijke toestand van het paard gecontroleerd, waarbij het dier aan bepaalde conditionele eisen moet voldoen. Daarmee kunnen punten worden behaald.
,,Onderweg is er een controlepost, waar onder meer de hartslag van het paard wordt gementen'', licht Zandberg toe. ,,Deze hartslag moet binnen maximaal een kwartier op 64 slagen per minuut liggen. Als het paard binnen een minuut al op 64 slagen zit, verdien je 15 punten. Per minuut dat dit langer duurt, gaat er steeds een punt af.'' Het totaal aantal punten dat behaald kan worden tijdens een wedstrijd is 40.


Zandberg begon zich eind 2008 voor de mendurance te interesseren door een cursus bij opleidingscentrum voor paard en koetsier Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek. Maar de liefde voor paarden dateert al uit zijn jeugd. Hij groeide op in Friesland, als boerenzoon. Op de boerderij waar hij toen leefde, waren zes paarden. ,,Ik heb naast mijn kippen ook altijd van paarden gehouden'', zegt de Voorthuizenaar. ,,Toen ik vorig jaar een cursus mendurance volgde, werd ik steeds enthousiaster.''

De gemoedelijkheid en de goede sfeer trokken hem over de streep. ,,In een deel van de paardenwereld gunnen mensen elkaar het licht in de ogen soms niet. Dat gevoel bekroop mij vroeger vaak. Bij de mendurance is dat niet zo. En de paarden worden zeer goed behandeld. Ze worden niet voor niets meerdere keren gekeurd tijdens de wedstrijden."
Tot dusver won Zandberg al drie keer een wedstrijd in de eerste klasse (10 tot en met 29 kilometer), waar hij in uitkomt. Met zijn 'Zandberg's Ruth' was hij dit jaar in Renkum, Onstwedde en Appelscha succesvol.
Zijn paard Ruth is van het ras Welsh, wat volgens Zandberg ,,het mooiste en chicste ras'' is. Zijn 'groom' (paardenverzorger, red.) Jan Vanherle, die hem ook vergezelt tijdens wedstrijden, nuanceert dit met een lach. ,,Dat zeggen natuurlijk alle eigenaren over hun paarden.''

Zo'n vijftien uur per week zit Zandberg op de kar, met zijn paarden trainend in de bossen. ,,Maar mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen zijn en blijven het belangrijkste in mijn leven, hoe dan ook", benadrukt hij.

Toch raakt de Voorthuizenaar niet uitgepraat over zijn grote passie. ,,Ik verheug mij al op de komende winter. Dan zijn er twee nieuwe cursussen mendurance bij Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek. Ik nodig iedereen alvast van harte uit om eens te komen kijken.''
Het succes van Zandberg komt niet uit de lucht vallen. Hij bereidt zich gedegen voor op de wedstrijden. ,,Ik train ongeveer 100 kilometer per week met mijn paard, onder allerlei omstandigheden. Zachte ondergrond, harde ondergrond, heide, noem maar op. Hierdoor is Ruth in perfecte conditie". Maar dat is volgens hem niet het enige belangrijke punt. ,,Je moet van de paarden houden, feeling hebben met dieren. Een wederzijdse band is zeer belangrijk voor het zelfvertrouwen van het paard.''

Kijk hier voor een foto

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Eénenzeventigjarige ontdekt Mendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:08

Leuk zeg! Prachtpony ook voor de kar zeg! :j