Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 08:50

http://www.demorgen.be



Het genoom van het paard ligt verrassend dicht bij dat van de mens. Tot die conclusie komt een internationaal team wetenschappers, dat zijn bevindingen vrijdag in het wetenschappelijk tijdschrift Science zal publiceren. Het genoom van het paard vertoont grote gelijkenissen met dat van andere zoogdieren, zoals de mens, die genetisch dichter bij het paard staat dan bij de hond.

Zo zijn 17 van de 32 chromosomen bij paarden vergelijkbaar met die van mensen. Paarden zijn ook vatbaar voor meer dan 90 erfelijke ziekten die gelijkenissen vertonen met die van de mens. "Daardoor zou de identificatie van de genen die verantwoordelijk zijn voor deze ziekten ook het begrip ervan moeten verbeteren, zowel bij de mens als het paard", zo verklaart Kerstin Lindblad-Toh, hoofdauteur van het onderzoek en directrice wetenschappen aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en Harvard.

Het genoom van het paard bevat 2,7 miljard 'letters' - de moleculen die het DNA vormen- en dat is net iets meer dan de hond en iets minder dan de mens (2,9 miljard letters). Volgens het onderzoek zijn er net iets meer dan 20.000 genen van het paard die de proteïnen coderen. Daarvan zijn er ongeveer 17.000 vergelijkbaar met die van de mens, de muis en de hond.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:02

Ik zeg regelmatig: "Een paard is ook maar een mens", daar zit dan meer waarheid in dan ik eigenlijk dacht ;) .
;)

wintepint
Berichten: 104
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: tussen de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:09

Ha ik moet maar uitkijken anders lig ik straks ook in de stal _O-

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:15

Dus...hoef ik me niet meer zorgen te maken over mijn geestelijke gezondheid als ik weer eens snuivend opzij kijk bij dat langsvliegende chipszakje? := Verklaard ook direct waarom die ene hengst mij ooit geprobeerd heeft te dekken. :P

Nee, effe serieus. Op zich erg interessant, maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:35

Hey Cayenne, vanwaar deze foto?
Met welke persoon die jij kent vertoont ie gelijkenissen? :D :D :D

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:33

mja ik moet zeggen heb sommige paardenmiddelen ook wel eens voor mezelf gebruikt. bij droge handen ofzo. maar andersom ook wel eens..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:35

Sjoert schreef:
Hey Cayenne, vanwaar deze foto?
Met welke persoon die jij kent vertoont ie gelijkenissen? :D :D :D


Ja, ik wilde er toch graag wat bij zetten en dit was een mooi excuus om eens gewoon een foto uit te vissen bij je _O-
Geen idee op wie ie lijkt, maar een knappe vent is het wel :9

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:26

Haha leuk, ben benieuwd of we nou dichter bij paarden staan dan bij muizen!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:28

Pluizebolpum schreef:
maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?


Het geeft (bijvoorbeeld) aan dat het paard beter geschikt is voor laboratorium/dierproeven dan de hond, of op zijn minst meer betrouwbare resultaten oplevert. Al weet ik niet of dat ook de reden was voor het onderzoek.

Maar je zou het natuulijk ook om kunnen draaien.
Kunnen we ook mensen gebruiken om experimentele paarden-proeven uit te voeren!
Maak ik meteen een bruggetje naar het andere [VN] bericht van vandaag waar de FEI opnieuw gaat kijken naar de schadelijkheid van de Rollkur. Laten we gewoon 100 ruiters in een laboratorium met stang & trens 5 jaar rondjes rennen op de rollkur manier. Daarna verrichten we sectie op de nek- en rugwervels. Gaat dit misschien wat te ver voor de tere kinderzieltjes, dan kunnen we ook gewoon een appel-paardensnoepjes-smaak-test organiseren. je hebt alles voor je paard over natuurlijk!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:31

Cayenne schreef:
Sjoert schreef:
Hey Cayenne, vanwaar deze foto?
Met welke persoon die jij kent vertoont ie gelijkenissen? :D :D :D


Ja, ik wilde er toch graag wat bij zetten en dit was een mooi excuus om eens gewoon een foto uit te vissen bij je _O-
Geen idee op wie ie lijkt, maar een knappe vent is het wel :9


Kijk, deze valt zelfs op paarden. :+

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:35

Heel veel zoogdieren liggen, voor zover ik weet, heel dicht bij de mens. Het wordt aan de codering van bepaalde aminozuren afgeleid hoe dicht precies.
Er is zoveel DNA wat voor algemene zoogdierfuncties codeert dat het logisch is dat zoogdieren vrij dicht bij elkaar liggen.

Het DNA van een varken ligt nog veel dichter bij de mens, dat was geloof ik iets van 98,5% overeenkomst.

Dus hoewel dit stukje heel lollige discussies kan opleveren (en daar ben ik altijd voor :+) vraag ik me inderdaad ook af wat we met deze "nieuwe" kennis moeten.

Desondanks ben ik het met Cayenne eens dat die op de foto een zeer knappe vent is. :+

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:40

Ik denk dat "onze" genetisch materiaal veel lijkt op die van alle zoogdieren. Met andere woorden wij zijn ook maar zoogdieren.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 06-11-09 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:41

Als het volledige DNA van het paard bekend is (nouja.. volledig is een groot woord, zal wel rond de 96% zitten) kan je eenvoudiger testen op bepaalde aandoeningen/ziektes, maar ook welke genen coderen voor bijvoorbeeld vachtkleur.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:53

yarrah schreef:
Ik denk dat "onze" genetisch materiaal veel lijkt op die van alle zoogdieren. Met andere woorden wij zijn ook maar zoogdieren.


Daar komt het op neer, inderdaad. Had ik er misschien bij moeten zetten, maar van mij wordt op de opleiding vanaf nu verwacht dat ik de mens niet meer als mens beschouw maar gewoon als zoogdier, dus ik had er niet speciaal aan gedacht hihi. :+

Yessy schreef:
Als het volledige DNA van het paard bekend is (nouja.. volledig is een groot woord, zal wel rond de 96% zitten) kan je eenvoudiger testen op bepaalde aandoeningen/ziektes, maar ook welke genen coderen voor bijvoorbeeld vachtkleur.


Bij DNA-onderzoek en vergelijkingen met de mens zijn heel veel andere zoogdieren ook bijna volledig uitgepluisd (als het goed is) dus ik begrijp niet helemaal wat hier "nieuw" aan is. Het is wel zo dat er steeds meer onderzoek naar genetische afwijkingen komt, maar dat is ook puur omdat veel ontwikkelingen uit de humane geneeskunde doorstromen naar de diergeneeskunde en het dus gewoon wat later daar langs komt. De mens zijn DNA is dus als eerste in zijn geheel uitgezocht, maar de andere dieren hun DNA was ook al voor een heel groot deel bekend. Zelfs niet-gedomesticeerde dieren: bv. kangaroes.

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:01

Citaat:
Dus...hoef ik me niet meer zorgen te maken over mijn geestelijke gezondheid als ik weer eens snuivend opzij kijk bij dat langsvliegende chipszakje?

HAHAHA _O- Leuk! :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:15

Rivano schreef:
Pluizebolpum schreef:
maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?


Het geeft (bijvoorbeeld) aan dat het paard beter geschikt is voor laboratorium/dierproeven dan de hond, of op zijn minst meer betrouwbare resultaten oplevert. Al weet ik niet of dat ook de reden was voor het onderzoek.

Maar je zou het natuulijk ook om kunnen draaien.
Kunnen we ook mensen gebruiken om experimentele paarden-proeven uit te voeren!
Maak ik meteen een bruggetje naar het andere [VN] bericht van vandaag waar de FEI opnieuw gaat kijken naar de schadelijkheid van de Rollkur. Laten we gewoon 100 ruiters in een laboratorium met stang & trens 5 jaar rondjes rennen op de rollkur manier. Daarna verrichten we sectie op de nek- en rugwervels. Gaat dit misschien wat te ver voor de tere kinderzieltjes, dan kunnen we ook gewoon een appel-paardensnoepjes-smaak-test organiseren. je hebt alles voor je paard over natuurlijk!


Helaas heeft dit niks te maken met genen, maar meer met lichaamsbouw. :+

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:37

Nemurin schreef:
Yessy schreef:
Als het volledige DNA van het paard bekend is (nouja.. volledig is een groot woord, zal wel rond de 96% zitten) kan je eenvoudiger testen op bepaalde aandoeningen/ziektes, maar ook welke genen coderen voor bijvoorbeeld vachtkleur.

Bij DNA-onderzoek en vergelijkingen met de mens zijn heel veel andere zoogdieren ook bijna volledig uitgepluisd (als het goed is) dus ik begrijp niet helemaal wat hier "nieuw" aan is. Het is wel zo dat er steeds meer onderzoek naar genetische afwijkingen komt, maar dat is ook puur omdat veel ontwikkelingen uit de humane geneeskunde doorstromen naar de diergeneeskunde en het dus gewoon wat later daar langs komt. De mens zijn DNA is dus als eerste in zijn geheel uitgezocht, maar de andere dieren hun DNA was ook al voor een heel groot deel bekend. Zelfs niet-gedomesticeerde dieren: bv. kangaroes.

Ik doelde bij bovenstaande quote op aandoeningen/ziektes/eigenschappen van paarden, niet van mensen.
Voordat het menselijk genoom "volledig" werd gesequenced, hebben ze dat van een aantal diermodellen al gedaan als soort oefening (en ook omdat het handig is te weten waar de organismen waarin je de humane genen kloneert uit bestaan qua DNA).

Overigens hebben ze zo te zien in 2007 al een groot deel 'paard' gesequenced: http://www.ensembl.org/Equus_caballus/Info/Index

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:03

Ja dat klopt, Yessy, daarom vraag ik me dus af wat er nieuw aan is. Er wordt verder nog bar weinig met gentherapie gedaan in de diergeneeskunde voor zover ik weet, al weten ze wel steeds meer van erfelijke aandoeningen.

Maar als ze dus al een groot deel paard gesequenced hadden is dit dus niet helemaal nieuw meer, denk ik.

Blijft een leuk berichtje natuurlijk. :+ En ik ga eens even kijken of ik wat van die sequence snap, ik gok van niet... *loer*

Edit: Pffft, sequence staat er niet in. Dat wordt toch op PubMed loeren maar dat moet dan maar als ik niet half zit te slapen.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:19

Op pubmed staat 'ie helaas nog niet toegevoegd, of ik zoek gewoon niet goed :+
De bijlages van het originele artikel zijn wel leuk, staat bij hoe rassen van elkaar afstammen enzo (plaatjes!). En vanalles over SNPs e.d. dus ze kunnen nu echt met de grote scans beginnen :j

Gentherapie lijkt me idd nog onzettend ver weg, bij mensen al, laat staan bij dieren. En de vraag blijft dan helemaal: wie gaat ooit zoveel geld uitgeven aan een dier?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:46

Het zou je verbazen Yessy.

Ze bouwen nu op de faculteit een bunker om de gezelschapsdieren te kunnen bestralen. Gewoon om het te kunnen aanbieden. Als een dier nu kanker heeft en de eigenaar besluit het te laten bestralen en chemo te geven, dan moet dat in een mensenziekenhuis.
Ik kan me echt niet voorstellen waarom iemand zijn dier dat zou aandoen, want ze zijn een jaar lang doodziek en doodmoe, en zo'n dier begrijpt niet waar het allemaal voor is. Maar ja loslaten is ook moeilijk... En dus kun je het aanbieden.
En daar is die bunker dan voor. Dat het gewoon op de faculteit kan. Al is het ziekenhuis er echt vlak naast maar goed.

Emotionele waarde is gewoon per definitie meer waard dan geld. Mijn bezwaren zouden ook niet het geld zijn, maar wat het voor het dier voor ervaring oplevert.

En PubMed is sloom, pfffft. Over afstammingsplaatjes gesproken, we hadden laatst ergens in een hoorcollege ook zo'n plaatje met het oerpaard en alle voorgangers en alle versies die niet werkten etc. Dus ook bospaardjes met 4 tenen gewoon... grappig om te zien.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:00

Pff priest hoor, houden van is loslaten zeggen ze toch? Dingen als bestraling en chemotherapie vind ik echt te ver gaan, al heb ik makkelijk praten want ik heb (gelukkig!) nooit voor die keus gestaan...

OT: Jij bent dus eerstejaars diergeneeskunde? Gefeliciteerd met je toelating en veel plezier met ontleden enzo :D

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:19

Hahaha dank je wel Yessy, heb al twee ontledingen gedaan, een big en een kip. Kip was vers, vorige week gedaan, vond ik een stuk beter te doen dan zo'n formaline-big.

En ja ik zou zelf ook niet mijn dier een jaar lang chemo en bestraling aandoen, dat gaat me gewoon te ver en vind ik niet eerlijk tegenover het dier. Maar niet iedereen deelt die mening denk ik.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:24

Rivano schreef:
Pluizebolpum schreef:
maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?


Het geeft (bijvoorbeeld) aan dat het paard beter geschikt is voor laboratorium/dierproeven dan de hond, of op zijn minst meer betrouwbare resultaten oplevert. Al weet ik niet of dat ook de reden was voor het onderzoek.

Maar je zou het natuulijk ook om kunnen draaien.
Kunnen we ook mensen gebruiken om experimentele paarden-proeven uit te voeren!
Maak ik meteen een bruggetje naar het andere [VN] bericht van vandaag waar de FEI opnieuw gaat kijken naar de schadelijkheid van de Rollkur. Laten we gewoon 100 ruiters in een laboratorium met stang & trens 5 jaar rondjes rennen op de rollkur manier. Daarna verrichten we sectie op de nek- en rugwervels. Gaat dit misschien wat te ver voor de tere kinderzieltjes, dan kunnen we ook gewoon een appel-paardensnoepjes-smaak-test organiseren. je hebt alles voor je paard over natuurlijk!

Goed idee, ik heb een nieuw zadel gekocht, eerst maar een proberen op een vrijwilliger alvorens ik mijn paard ermee opzadel.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard ligt genetisch verrassend dicht bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:33

goh...zou dat echt zo zijn?Genetisch dicht bij de mens?
als ik zie wat ze poepen op een nacht heb ik m'n twijfels hoor

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:34

zie je wel.......
ik wist dat ik een paardenmens ben!!!! *\o/* *\o/*