Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:09

http://www.dierenbescherming.nl


Afbeelding
Een Fries.
foto: http://www.sjoert.com

De Dierenbescherming vindt het ontluisterend dat de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE), die de erkenning van de stamboeken tot taak hebben, de machtsmiddelen ontberen om die stamboeken aan te zetten tot een beleid dat gezonde populaties paarden oplevert. Dat dit hoognodig is bleek duidelijk op de themadag die de Stichting Zeldzame Huisdierrassen en Wageningen UR vorige week organiseerde in Lelystad.

Op dit symposium stond de balans tussen fokkerij en biodiversiteit bij paarden centraal. Vier stamboeken van Nederlandse paardenrassen presenteerden zich aan een publiek van deskundigen, waaronder een afvaardiging van de Dierenbescherming. De verschillende presentaties lieten aan duidelijkheid weinig te wensen over: elk ras heeft te maken met inteeltgevaar en heeft moeite om het hoofd boven water te houden.

De stamboeken van het Gelders Paard, het Nederlandse trekpaard, het Friese Paard en het KWPN-tuigpaard bevinden zich namelijk allemaal in een situatie, zo bleek, waarbij niet anders dan kan worden gesteld dat het ras verre van gezond is. In de presentaties werd ingegaan op de wijze waarop problemen met betrekking tot erfelijke gebreken worden aangepakt en hoe de genetische diversiteit binnen het ras kan worden vergroot.

Geen van de presentaties verschafte duidelijkheid over de aard van de erfelijke gebreken en de mate waarin die voorkomen. Zo is bekend dat het Friese ras kampt met dwerggroei en waterhoofden en dat nageboorten niet ‘afkomen’. Maar cijfers ontbreken: om welke percentages gaat het? Wel is duidelijk dat de problemen in elk geval deels worden veroorzaakt door een te klein aantal beschikbare hengsten, waardoor de genetische basis te smal is.

In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor om op korte termijn in elk geval te komen tot een goede registratie van erfelijke gebreken. Daarnaast is het noodzakelijk dat er zo snel mogelijk een betere controle op de gezondheid van de verschillende stamboekpopulaties komt. De Dierenbescherming zal de ontwikkelingen in deze sector nauwlettend in de gaten houden.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:24

hhhmm...interressant :j

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:30

volgens mij heb ik ooit eens ergens gelezen dat het friese stamboek te beroerd is een hengst uit het buitenland te halen waar de lijnen nog vers zijn.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:35

beetje dom van ze eigelijk ja....

vanRijnwoude

Berichten: 575
Geregistreerd: 06-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:43

nee hoor, niet dom: behoorlijk logisch.
De hengsten in het buitenland komen uit onze lijnen hier, dus zijn helemaal niet vers: schiet niet op.

Beetje 'dom' om er wat over te zeggen als je er 0,0 verstand van hebt.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:55

Er zijn wel wat fokkers die proberen om vers bloed in de Fries te krijgen ( kijk naar de Arabo Friesen, maar evt. ook kruisingen met Iberische paarden zoals Lusitano's). Voor onze Lusitano hengst is al wat belangstelling getoond ;) .
Maar dan heb ik het over 1 of 2 fokkers, die zelf vinden dat er hoognodig iets moet gebeuren omdat er vanuit het stamboek weinig gedaan wordt en de kwaliteit van de paarden achteruit holt.
Ik ben heel benieuwd naar wat er nu gaat gebeuren, maar om die rassen in stand te houden zal er dus ingegrepen moeten worden en zal er echt "vers" bloed moeten komen, zonder een druppel verwantschap.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:14

Kunnen jullie eigenlijk wel lezen?

"In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor......."

Wat zegt dit? Dat het KFPS als ENIGE stamboek al heel erg goed bezig is met deze materie en dat de dierenbescherming de maatregelen DIE HET KFPS AL TOEPAST toejuicht en overneemt!!

Dit in tegenstelling tot andere stamboeken en verenigingen zoals die van de Arabofriezen, waar het nog voorkomt dat dekhengsten worden goedgekeurd met meer dan 10 % inteelt!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:18

Cayenne schreef:
In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor om op korte termijn in elk geval te komen tot een goede registratie van erfelijke gebreken.


Ik lees hier iets over het registreren van erfelijke gebreken, niets over een nieuw fokbeleid. Enne, ik kan lezen en luisteren, o.a. naar mensen die met deze fokkerij bezig zijn.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:29

vanRijnwoude schreef:
nee hoor, niet dom: behoorlijk logisch.
De hengsten in het buitenland komen uit onze lijnen hier, dus zijn helemaal niet vers: schiet niet op.

Beetje 'dom' om er wat over te zeggen als je er 0,0 verstand van hebt.


**ik ben even heel verstandig en reageer hier niet op**

ik reageerde namelijk op de post van de bokker boven mij...niet op het artikel...en als nog... :roll:

vanRijnwoude

Berichten: 575
Geregistreerd: 06-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:35

HorseChica schreef:
**ik ben even heel verstandig en reageer hier niet op**

ik reageerde namelijk op de post van de bokker boven mij...niet op het artikel...en als nog... :roll:


Heel verstandig :D

En natuurlijk weet ik dat je op bovenstaande post reageerde, daar gaat het nou juist om.
Iemand roept iets wat werkelijk kant nog wal raakt en jij beoordeelt het meteen als zijnde dom... niet heel slim he :+
Ik zou me als ik jou was eerst even inlezen in de materie voordat je dat soort uitspraken doet.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:52

vanRijnwoude schreef:
HorseChica schreef:
**ik ben even heel verstandig en reageer hier niet op**

ik reageerde namelijk op de post van de bokker boven mij...niet op het artikel...en als nog... :roll:


Heel verstandig :D

En natuurlijk weet ik dat je op bovenstaande post reageerde, daar gaat het nou juist om.
Iemand roept iets wat werkelijk kant nog wal raakt en jij beoordeelt het meteen als zijnde dom... niet heel slim he :+
Ik zou me als ik jou was eerst even inlezen in de materie voordat je dat soort uitspraken doet.


hihi...busted...
:o :o

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:01

ElCid schreef:
Cayenne schreef:
In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor om op korte termijn in elk geval te komen tot een goede registratie van erfelijke gebreken.


Ik lees hier iets over het registreren van erfelijke gebreken, niets over een nieuw fokbeleid. Enne, ik kan lezen en luisteren, o.a. naar mensen die met deze fokkerij bezig zijn.


En beleidswijziging kan volgens jou niet inhouden dat je van geen registratie naar registratie overstapt?
Bovendien houd het fokbeleid bij het KFPS wel heel wat meer in dan alleen registratie, neem alleen maar het werken met inteeltpercentages én verwantschapspercentages. Geen stamboek die zo'n goed beleid heeft om te zorgen voor inteeltvermindering als het KFPS.
De vereniging die jij noemt daarentegen, fokt er maar op los met grote inteeltpercentages, vind je dat zo'n geweldig beleid??
Gelukkig dat je kan lezen en luisteren, nu nog de juiste mensen kiezen om naar te luisteren! Je kunt hierboven al een mooi voorbeeld zien van iemand die
klakkeloos aanneemt dat wat boven haar gezegd wordt waar is, en hierdoor nu blosjes op haar wangen krijgt...

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:17

Vraag me eigenlijk wel af waarom het Gelders Paard er weer
bij gesleurd wordt en dan ook maar even wordt vermeld dat dit type paard verre van gezond is :(:)

kan weinig ongezonds aan die van ons ontdekken,
bovendien wordt er genoeg 'buiten de deur' = rijpaard gedekt
om de biodiversiteit in stand te houden *D

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:40

Oke.. Misschien een beetje een "domme" vraag, maar probeer zoveel mogelijk van het "fokwereldje" te begrijpen, aangezien ik op een stal rijd waar ze friezen fokken en ik het eigenlijk wel heel interessant vind!

Oke, de vraag..
Als je nieuw bloed toevoegt aan een ras, zoals ElCid zegt met bv Iberische paarden of Lusitano's, dan houd je toch niet het ras waar wij Nederlanders eigenlijk best trots op zijn?! Want dan krijg je kruisingen.. Waar je natuurlijk als friezenfokker ook niet echt op zit te wachten..

Verder kan ik niet echt in gaan op het inteeltfeit, omdat ik hier ook weinig van weet. Ik weet wel dat de eigenaar van de stal waar ik rijd héél erg let op het percentage inteelt als hij een hengst uitzoekt.
Ik vind het wel heel goed dat hier meer op gelet gaat worden!

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:44

Leonora schreef:
Vraag me eigenlijk wel af waarom het Gelders Paard er weer
bij gesleurd wordt en dan ook maar even wordt vermeld dat dit type paard verre van gezond is :(:)

kan weinig ongezonds aan die van ons ontdekken,

Ik denk omdat er ook zeker veel ongezonde Gelderse paarden zijn, net als dat er veel ongezonde friezen zijn.
Je ziet ze misschien niet, want denk dat de gemiddelde (serieuse) fokker niet trots is op ongezonde paarden. Maar dat je ze niet ziet, betekend niet dat ze er niet zijn. Ik zie in mijn omgeving ook geen écht ongezonde friezen (we hebben op stal wel 1 paard staan waar soms de nageboorte niet helemaal goed vanaf komt. Met dit paard houd de eigenaar dus echt het inteelt percentage met de combinatie met de hengst goed in de gaten!) , maar ik weet wel dat ze er zijn ;) .

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:58

Er zijn bij alle rassen ongezonde exemplaren, dus ook bij Friezen en Geldersen. Punt is dat je moet zorgen als fokkerij dat je problemen niet groter worden, maar kleiner, en daar zijn ze in ieder geval bij het KFPS druk mee bezig.

ImkeTarek, het probleem is niet alleen dat het Friese ras verdwijnt, het probleeem is ook dat één keer kruisen niets helpt. Immers: als jij een andalusiër op al je friese merries zet, moet je daarna wel weer iets anders erop zetten of je hebt weer inteelt. De arabofriezen zijn er een geweldig voorbeeld van, ze fokken zichzelf helemaal klem, ga maar eens kijken naar de bloedvoering van alle dekhengsten, keuze is er bijna niet. Enige manier om dit op te lossen is opnieuw vreemd bloed in te voeren en dan krijg je uiteindelijk wat er al is: een KWPN'er! ;)
En de ultieme zwarte KWPN'er bestaat al, dus dek dan straks gewoon met Totilas, dan ben je klaar!

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:01

het friese paarden stamboek is wel degelijk bezig met de inteeld presentace.
zo kijken ze er na bij het goed keuren voor de dek dienst van hengsten, ze adviseren
eigenaaren over welke hensgten voor jou merrie.
juist omdat ze de inteeld presentace laag willen houden.
(voor advies van welke hengst voor jou merrie moet je wel zelf navraag over doen. dat kan meschien nog wel verbetterd worden)
ze werken er aan ;)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:04

voor het friese ras zou ik zeggen, terug naar het zwaardere type door een geschikte tinkerhengst toe te voegen. }>

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:45

Ik geloof dat het Friese ras van tegenwoordig een stuk populairder is dan een Tinker dus ik heb nog een leuke Friese hengst voor je te koop om jullie Tinkers te verbeteren..... ;)

Amigo_

Berichten: 2125
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:05

Cowgirl schreef:
volgens mij heb ik ooit eens ergens gelezen dat het friese stamboek te beroerd is een hengst uit het buitenland te halen waar de lijnen nog vers zijn.


De friese hengsten die in het buitenland staan zijn BIJNA allemaal hier in Nederland gefokt. Dus die lijnen zijn niet verser als die bij de hengsten die hier in NL staan..

Het KFPS was al een tijdje bezig met informatie winnen over het percentage van dwerggroei en waterhoofden.. Dus weet niet echt wat ze nou met dit artikel willen bereiken :+

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:07

Het artikel zégt ook dat de dierenbescherming aanraad wat het FPS AL DOET!

Amigo_

Berichten: 2125
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Kampen

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:09

ow sorry.. dan heb ik hem niet helemaal goed gelezen :+

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:12

horseyfries schreef:
Kunnen jullie eigenlijk wel lezen?

"In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor......."

Wat zegt dit? Dat het KFPS als ENIGE stamboek al heel erg goed bezig is met deze materie en dat de dierenbescherming de maatregelen DIE HET KFPS AL TOEPAST toejuicht en overneemt!!

Dit in tegenstelling tot andere stamboeken en verenigingen zoals die van de Arabofriezen, waar het nog voorkomt dat dekhengsten worden goedgekeurd met meer dan 10 % inteelt!


Nog maar eens dan.... ;)

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:11

ImkeTarek schreef:
Als je nieuw bloed toevoegt aan een ras, zoals ElCid zegt met bv Iberische paarden of Lusitano's, dan houd je toch niet het ras waar wij Nederlanders eigenlijk best trots op zijn?! Want dan krijg je kruisingen.. Waar je natuurlijk als friezenfokker ook niet echt op zit te wachten..

Ik vind het juist een heel goed idee! Nieuw bloed erin, en zo kun je ook nog eens het ras verbeteren.
Friezen zijn sowieso al kruisingen. Vroegâh, in de middeleeuwen, waren friezen barokke, stevige warmbloeden.. Later toen de landbouw op kwam zetten werden ze overal gekruist met trekpaarden omdat ze vooral als trekpaard werden gebruikt, de fries uit de 19e eeuw is dus een echte koudbloed. Nog later wilde men weer terug naar het oude, rankere type fries, en werden ze door liefhebbers weer gekruist met warmbloeden. Uit deze nieuwe kruisingen werden de huidige friezen geboren, maar doordat ze er toen geen nieuw bloed meer bij wilden stoppen bleef uiteindelijk nog maar een handvol echte friezen over; de voorouders van alle friezen die er nu bestaan.
Maargoed, mijn punt: friezen zijn dus al kruisingen van warmbloeden en koudbloeden, dus als je met verstand nog wat nieuw bloed erin stopt dan zal het friese ras daardoor zeker niet veranderen in negatieve zin. Ze kunnen er alleen maar beter van worden :)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:17

Oh god, wat een prachtig voorbeeld van het klokje horen luiden maar die klepel nergens te bekennen....
Friezen zijn niet gekruist met trekpaarden, ze zijn geselecteerd op zwaardere types om de oorlogsjaren te overleven BINNEN het eigen ras!

En beter worden van een kruising is ook niet zonder meer waar, weet je hoeveel andere stamboeken pas hoefkatrolontsteking kregen door kruisen met andere rassen??
Weet je trouwens dat dat bij Friezen nog altijd bijna nooit voorkomt? En dat het Friese ras in dat opzicht dus JUIST door niet te kruisen daarin gezond is gebleven?