Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misz_irene

Berichten: 212
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Echtenerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:49

Eigenlijk is het geen 'nieuw bloed' wat ze er bij willen doen, de fries die wij kennen zoals ie nu is heeft al bloed in zich wat afstamd van paarden zoals andalusiers.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:54

Ik heb begrepen, dat de Fries na de oorlog met Oldenburger is gekruist omdat er gewoon te weinig waren overgebleven. In elk geval zou die hele extreem strenge hengstenkeuring eens stevig op de schop moeten, want als er 1 methode is om de genenpool te verkleinen, is het wel een hele strenge hengstenkeuring in een toch al veel te klein bestand aan paarden. Maar daar is het misschien nu al te laat voor. En hoe is het met de merries bij de Friezen? Moeten die ook goedgekeurd voor ze als fokmerrie mogen dienen? Als je dat soort dingen doet, dan ben je dus verkeerd bezig als je toch al een kleine genenpool hebt, IMO.
Bij het KWPN ligt dat iets anders, omdat daar veel meer paarden zijn. Maar ook daar moet je oppassen: als je nl. hengsten goedkeurt, gaat iedereen alleen met die hengsten dekken en als dat er (te) weinig zijn, verlies je veel genen.

Enne.. Friesland is HET , dus is het ZIJN taal, niet haar. Tja, Nederlands is soms moeilijk.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 06-11-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:56

Wij fokken al meer dan een eeuw met een gesloten stamboek van volbloed Friezen. Alles wat buiten het stamboek valt is dus per definitie "vreemd bloed".
Alle rassen zijn ooit ontstaan door een kruising van verschillende paarden, maar dat wil niet zeggen dat kruisen per definitie dé oplossing is. Juist door niet langer te kruisen is het Friese paard behouden gebleven!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:59

Leonora schreef:
Vraag me eigenlijk wel af waarom het Gelders Paard er weer
bij gesleurd wordt en dan ook maar even wordt vermeld dat dit type paard verre van gezond is :(:)

kan weinig ongezonds aan die van ons ontdekken,
bovendien wordt er genoeg 'buiten de deur' = rijpaard gedekt
om de biodiversiteit in stand te houden *D



Euh enne wat dacht je van deze..Het Gelderse stamboek...

Welk Gelders stamboek??????

Even aan de hele wereld(en niet aan Leonora...want die weet dat al ;) )

Het Gelderse paard is een fokrichting binnen het KWPN en GEEN ras!
En moet zodoende aan alle gezondheidseissen voldoen waaraan elke KWPNer dient te voldoen.

Het inteelt precentage is ook veel lager dan bij het Friese paard. Dat komt omdat het open stamboek is.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:04

bterlaan schreef:
Ik heb begrepen, dat de Fries na de oorlog met Oldenburger is gekruist omdat er gewoon te weinig waren overgebleven. In elk geval zou die hele extreem strenge hengstenkeuring eens stevig op de schop moeten, want als er 1 methode is om de genenpool te verkleinen, is het wel een hele strenge hengstenkeuring in een toch al veel te klein bestand aan paarden. Maar daar is het misschien nu al te laat voor. En hoe is het met de merries bij de Friezen? Moeten die ook goedgekeurd voor ze als fokmerrie mogen dienen? Als je dat soort dingen doet, dan ben je dus verkeerd bezig als je toch al een kleine genenpool hebt, IMO.
Bij het KWPN ligt dat iets anders, omdat daar veel meer paarden zijn. Maar ook daar moet je oppassen: als je nl. hengsten goedkeurt, gaat iedereen alleen met die hengsten dekken en als dat er (te) weinig zijn, verlies je veel genen.

Enne.. Friesland is HET , dus is het ZIJN taal, niet haar. Tja, Nederlands is soms moeilijk.


Op welke post reageer je nu?

De Fries is niet na de oorlog, maar in het begin van het stamboek, rond 1900, voor het laatst gekruist met Oldenburgers. Dit speelt dus rond de eerste en tweede wereldoorlog, niet daarna!
Ik ben benieuwd hoe jij vooruitgang ziet in een minder strenge selectie van hengsten. Immers, als die hengsten hetzelfde bloed voeren maakt het weinig uit of je er één of twintig van goedkeurt? Alleen voor hengsten met heel apart vrij bloed zouden de regels versoepelt mogen worden, en dat is nu in beperkte mate ook al het geval. Er worden al hengsten goedgekeurd met vrij bloed die niet volledig aan de standaard voldoen om hun bloed te bewaren.

Ik ben ervan overtuigd dat we wat betreft selectie momenteel goed bezig zijn, alle facetten worden meegenomen, de bloedvoering, maar ook de kwaliteit van het paard zelf.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:13

horseyfries schreef:
Oh god, wat een prachtig voorbeeld van het klokje horen luiden maar die klepel nergens te bekennen....
Friezen zijn niet gekruist met trekpaarden, ze zijn geselecteerd op zwaardere types om de oorlogsjaren te overleven BINNEN het eigen ras!

Heel heel vroeger zijn friezen veel met andalusiërs enzo gekruisd, zo rond de 80-jarige oorlog..
Toch werden ze ook gekruisd met trekpaarden (dan moet je denken aan de 19e eeuw), de paarden werden toen gebruikt voor het werk op het land. In de 20e eeuw werden deze kruisingen natuurlijk niet meer opgenomen in het stamboek.
En naast die kruisingen met trekpaarden werden friezen ook gekruist met dravers (ook in de 19e eeuw), die friezen werden gebruikt voor de show en voor bruiloften enzo.
In het begin van de 20e eeuw waren die showpaarden niet meer gewild en de trekpaarden waren ook niet breed genoeg voor het landbouwwerk, en daardoor stierven ze bijna uit. Maar met die brede trekpaard-friezen en de luxe dravers-friezen zijn ze verder gaan fokken en daaruit is het middel-brede type fries ontstaan dat we nu kennen. Vandaar dat je toch nog veel verschil tussen brede en luxe types ziet.

Allemaal informatie die je gewoon van Wikipedia en kfps.nl kan halen..

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:17

Als ik het artikel zo lees, registreert geen van de genoemde stamboeken dus structureel de mate waarin erfelijke gebreken voorkomen in de populaties. Dit verbaast mij echt in hoge mate. In de varkens- en rundveefokkerij wordt dit al jaren verplicht geregistreerd en gebruikt in het selectie- en fokbeleid. Hierdoor kunnen vaderdieren (en ook moederdieren) veel beter geselecteerd worden, waardoor het aantal erfelijke gebreken en daarmee de kosten voor de fokkers beperkt wordt. Juist als je de toekomst van een ras wil veiligstellen, moet dit een van de speerpunten zijn binnen de fokkerij van kleine populaties.

Even voor de duidelijkheid: inteelt en het ontstaan van erfelijke gebreken kunnen ook los van elkaar bestaan. Ook niet-ingeteelde hengsten kunnen erfelijke gebreken vererven. Wat je wel ziet is dat het aantal erfelijke gebreken toeneemt als de mate van inteelt groter wordt.

Het beperken van het inteeltpercentage van hengsten is altijd een goede zaak en daar moet ook zeker op geselecteerd worden. Het sluit echter de niet-ingeteelde hengsten, die wel erfelijke gebreken vererven, niet uit van de fokkerij. Ook dit zou dan opgenomen moeten worden in het fokbeleid.

Als je de fokkerij gezond wilt houden, moeten hengsten waarvan bekend is dat ze erfelijke gebreken vererven, uitgesloten worden van fokkerij, of er moet zeer beperkt en zeer zorgvuldig mee gefokt worden. En dat is natuurlijk net het probleem als je weinig hengsten tot je beschikking hebt.

Ik denk dat uiteindelijk geen enkel zeldzaam ras ontkomt aan het inkruisen met andere rassen, om zo het inteeltpercentage te beperken. Als dit niet gebeurt, zal een zeldzaam ras uiteindelijk zo verzwakken dat het op termijn alsnog ten onder gaat. Ook zijn fokkers er de dupe van, als ze bv.een veulen verliezen door een erfelijk gebrek, of als hun merrie overlijdt omdat ze aan de nageboorte blijft staan. Of omdat er geen ras meer is om te fokken.

In de Gelderse fokkerij wordt gebruik gemaakt van bv. KWPN-hengsten. Dit hoeft op zich niet erg te zijn, zolang er maar genoeg Gelderse hengsten zijn waarmee dan weer teruggefokt kan worden zodat er een bepaald percentage Gelders bloed overblijft.

Al met al geen simpel probleem, maar het structureel registreren van erfelijke gebreken is al een stap in de goede richting. En daarbij zullen fokkers en hengstenhouders de handen ineen moeten slaan.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:18

"Immers, als die hengsten hetzelfde bloed voeren maakt het weinig uit of je er één of twintig van goedkeurt?"
Precies, en dat bedoelde ik met "te laat". Hier had veel eerder over nagedacht moeten worden, wat de consequenties zijn van een zeer strenge keuring bij een kleine genenpool.
Ik ben niet zo op de hoogte met de Friezen, maar was er niet laatst een discussie over een afgekeurde hengst met bijzonder bloed? In de huidige situatie zou de bloedvoering toch een reden moeten zijn zo'n hengst te nemen. En ik dacht niet, dat hij zo slecht was ook nog. Maar ik herinner me de situatie misschien niet goed. Ik had het trouwens ook alleen ergens gelezen (hier op bokt?) en dan weet je ook niet, of de info klopt.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 06-11-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:25

Agnes, je kunt paarden niet met varkens en runderen vergelijken. De hoeveelheden zijn veel groter en bij varkens ook de hoeveelheid biggen per worp. Daar kun je dus veel meer onderzoek mee doen dan bij paarden. Bovendien is het bij de vleesfokkerij toch egaal, of ze bij wijze van spreken later door hun poten zakken omdat ze tegen die tijd allang geslacht zijn.
Bij paarden is er weinig bekend over welke gebreken nu erfelijk zijn. Jaren geleden hebben we een stel Europese hoogleraren aan veterinaire faculteiten gevraagd en de enige afwijkingen waar ze het over eens waren was overbijten en klophengst (cryptorchisme). Vooral conformatieproblemen kunnen door invloeden van buitenaf ontstaan (voeding, verwondingen) en of zo'n afwijking vererft weten ze gewoon niet. En omdat het economische belang van paarden toch kleiner is dan van de vleesindustrie, is er minder geld beschikbaar voor gedegen onderzoek. Misschien komt daar nu langzaam wat verandering in, met de huidige ontwikkeling van DNA-technieken.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:32

MysticTinker schreef:
horseyfries schreef:
Oh god, wat een prachtig voorbeeld van het klokje horen luiden maar die klepel nergens te bekennen....
Friezen zijn niet gekruist met trekpaarden, ze zijn geselecteerd op zwaardere types om de oorlogsjaren te overleven BINNEN het eigen ras!

Heel heel vroeger zijn friezen veel met andalusiërs enzo gekruisd, zo rond de 80-jarige oorlog..
Toch werden ze ook gekruisd met trekpaarden (dan moet je denken aan de 19e eeuw), de paarden werden toen gebruikt voor het werk op het land. In de 20e eeuw werden deze kruisingen natuurlijk niet meer opgenomen in het stamboek.
En naast die kruisingen met trekpaarden werden friezen ook gekruist met dravers (ook in de 19e eeuw), die friezen werden gebruikt voor de show en voor bruiloften enzo.
In het begin van de 20e eeuw waren die showpaarden niet meer gewild en de trekpaarden waren ook niet breed genoeg voor het landbouwwerk, en daardoor stierven ze bijna uit. Maar met die brede trekpaard-friezen en de luxe dravers-friezen zijn ze verder gaan fokken en daaruit is het middel-brede type fries ontstaan dat we nu kennen. Vandaar dat je toch nog veel verschil tussen brede en luxe types ziet.

Allemaal informatie die je gewoon van Wikipedia en kfps.nl kan halen..


In de tijd dat het Friese ras nog niet in een gesloten stamboek behouden werd, zijn ze idd ook gekruisd. Zo is het stamboek ook begonnen, met een gedeelte voor kruisingen en een gedeelte voor echte Friezen. Een overzicht laat zien dat in de beginjaren van het stamboek zowel Friezen als kruisingen werden geregistreerd, en dat vanaf 1938 het echt gescheiden werd en vanaf 1943 definitief alleen voor Friese paarden toegankelijk was.
Er is echter een onderscheid tussen het ook registreren van bovenlanders zoals vanaf 1880 gebeurde, en het kruisen ermee.
Kruisingen werden apart geregistreerd als "K" en zijn dus niet opgenomen als Friese paarden.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:34

bterlaan schreef:
"Immers, als die hengsten hetzelfde bloed voeren maakt het weinig uit of je er één of twintig van goedkeurt?"
Precies, en dat bedoelde ik met "te laat". Hier had veel eerder over nagedacht moeten worden, wat de consequenties zijn van een zeer strenge keuring bij een kleine genenpool.
Ik ben niet zo op de hoogte met de Friezen, maar was er niet laatst een discussie over een afgekeurde hengst met bijzonder bloed? In de huidige situatie zou de bloedvoering toch een reden moeten zijn zo'n hengst te nemen. En ik dacht niet, dat hij zo slecht was ook nog. Maar ik herinner me de situatie misschien niet goed. Ik had het trouwens ook alleen ergens gelezen (hier op bokt?) en dan weet je ook niet, of de info klopt.


Bedoel je die hele oude die ze bij de Arabofriezen tevoorschijn hadden getoverd? :D Zeg alsjeblieft ja..... :P

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:34

Agnes, als je goed leest zie je dat het KFPS die registratie wél al doet!

fransje23

Berichten: 15388
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:56

horseyfries schreef:
Agnes, als je goed leest zie je dat het KFPS die registratie wél al doet!




Goh, ik lees dit :)

Citaat:
Geen van de presentaties verschafte duidelijkheid over de aard van de erfelijke gebreken en de mate waarin die voorkomen. Zo is bekend dat het Friese ras kampt met dwerggroei en waterhoofden en dat nageboorten niet ‘afkomen’. Maar cijfers ontbreken: om welke percentages gaat het? Wel is duidelijk dat de problemen in elk geval deels worden veroorzaakt door een te klein aantal beschikbare hengsten, waardoor de genetische basis te smal is.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:58

Er zijn wél cijfers, we krijgen al jaren op ons geboortebericht een extra vakje waarin we kunnen aankruisen of een merrie met de nageboorte is blijven staan, en er is ook al jaren gevraagd om dwergen en waterhoofden te melden.
Punt is alleen dat deze cijfers niet 100 % betrouwbaar zijn, omdat niet alles wordt gemeld waarschijnlijk, maar deze percentages zijn er wel degelijk!

Als je verder las stond er ook dit: "In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor om op korte termijn in elk geval te komen tot een goede registratie van erfelijke gebreken".

IN NAVOLGING VAN HET FPS, dat betekent dus dat zij dit al doen!

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:23

horseyfries schreef:
Er zijn wél cijfers, we krijgen al jaren op ons geboortebericht een extra vakje waarin we kunnen aankruisen of een merrie met de nageboorte is blijven staan, en er is ook al jaren gevraagd om dwergen en waterhoofden te melden.
Punt is alleen dat deze cijfers niet 100 % betrouwbaar zijn, omdat niet alles wordt gemeld waarschijnlijk, maar deze percentages zijn er wel degelijk!

Als je verder las stond er ook dit: "In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor om op korte termijn in elk geval te komen tot een goede registratie van erfelijke gebreken".

IN NAVOLGING VAN HET FPS, dat betekent dus dat zij dit al doen!

Dus jammer dat niet alle fokkers hieraan meewerken. Op die manier blijf je gokken ipv fokken.

Verder zijn er aardig wat Friezen verkocht over de grens, als ik zie wat wij zeker in het begin vanuit de VS kregen qua kwaliteit aan quarters, etc. Lijkt het mij niet raar als er nog wat destijds onpopulair/minder gewenst bloed te vinden is ergens. In NL gefokt wil immmers nog niet zeggen dat het ook aan de wensen van de lokale markt voldoet.

Moet wel zeggen dat de mogelijkheid om vreemd bloed te gaan toevoegen wel overwogen zou moeten worden. Allen wel in combi met een dekbeperking voor ALLE hengsten (zowiezo eigenlijk) en nog belangrijker dat de fokkers zich daar ook aan houden. Als ik nl zo de afstammingsbewijzen bij een gemiddelde veulenveiling (weliswaar KWPN, maar veel toch) zie kom je veel dezelfde hengsten tegen. Denk dat juist dat voor 80/90% met de top 10 populairste hengsten dekken de inteelt ellende heeft veroorzaakt. En het kleine beetje aan nieuws wat ik hier over volg wekt bij mij de indruk dat die neiging nog steeds de kop op steekt.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:26

bterlaan schreef:
Agnes, je kunt paarden niet met varkens en runderen vergelijken. De hoeveelheden zijn veel groter en bij varkens ook de hoeveelheid biggen per worp. Daar kun je dus veel meer onderzoek mee doen dan bij paarden. Bovendien is het bij de vleesfokkerij toch egaal, of ze bij wijze van spreken later door hun poten zakken omdat ze tegen die tijd allang geslacht zijn.
Bij paarden is er weinig bekend over welke gebreken nu erfelijk zijn. Jaren geleden hebben we een stel Europese hoogleraren aan veterinaire faculteiten gevraagd en de enige afwijkingen waar ze het over eens waren was overbijten en klophengst (cryptorchisme). Vooral conformatieproblemen kunnen door invloeden van buitenaf ontstaan (voeding, verwondingen) en of zo'n afwijking vererft weten ze gewoon niet. En omdat het economische belang van paarden toch kleiner is dan van de vleesindustrie, is er minder geld beschikbaar voor gedegen onderzoek. Misschien komt daar nu langzaam wat verandering in, met de huidige ontwikkeling van DNA-technieken.


Klopt, hoewel je wereldwijd gezien bij varkens en runderen ook kleine populaties hebt, maar dit terzijde. En merries krijgen misschien maar 1 of 2 veulens per keer, maar hengsten krijgen wel veel nakomelingen, dus dat kun je bekijken.

Het gaat mij er meer om dat het systeem ook toegepast zou kunnen worden in de paardenfokkerij. Het grootste struikelblok is natuurlijk de identificatie en registratie, die moet sluitend zijn, wil je gebreken goed kunnen traceren.

Ook een meldingsplicht voor veeartsen zou kunnen helpen, bv. als een dier met overbijt wordt geboren, of als een nageboorte niet goed afkomt e.d. Maar ik ben het met je eens dat erfelijke gebreken dan eerst goed benoemd moeten worden en daarbij kan DNA materiaal een geweldig hulpmiddel zijn. Of toch misschien kijken naar andere diersoorten wat daar erfelijke gebreken zijn. Bijzonder genoeg komen sommige erfelijke afwijkingen nl. bij meerdere diersoorten voor in min of meer dezelfde verschijningsvorm (bv. tweeslachtigheid, en bv. overbijt zie je ook bij honden).

Een erfelijk gebrek is overigens vaak al bij de geboorte zichtbaar, waardoor de invloed van buitenaf beperkt kan blijven.

Geld voor onderzoek is er wel, maar het gaat er om hoe het verdeeld wordt. Dus geld naar dit soort onderzoek ipv geld naar bv. gedragsonderzoek.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:37

horseyfries schreef:
Er zijn wél cijfers, we krijgen al jaren op ons geboortebericht een extra vakje waarin we kunnen aankruisen of een merrie met de nageboorte is blijven staan, en er is ook al jaren gevraagd om dwergen en waterhoofden te melden.
Punt is alleen dat deze cijfers niet 100 % betrouwbaar zijn, omdat niet alles wordt gemeld waarschijnlijk, maar deze percentages zijn er wel degelijk!

Als je verder las stond er ook dit: "In navolging van het Fries stamboek, pleit de Dierenbescherming er dan ook voor om op korte termijn in elk geval te komen tot een goede registratie van erfelijke gebreken".

IN NAVOLGING VAN HET FPS, dat betekent dus dat zij dit al doen!


Prima dat het FPS dit zo probeert boven water te krijgen. Nu weten ze in ieder geval dat deze 3 gebreken voorkomen binnen de populatie. Om het echt uit te roeien zal men toch verder moeten werken aan de betrouwbaarheid van de cijfers en daarvoor is men momenteel dus afhankelijk van de medewerking van fokkers, begrijp ik. Deze fokkers hebben weer nauwe banden met hengstenhouders, dus compleet neutraal is men dan waarschijnlijk niet. Het valt of staat een beetje met het verantwoordelijkheidsgevoel van de fokkers.

Het lijkt me voor een fokker ook best lastig om aan een hengstenhouder te gaan melden dat zijn hengst veulens met waterhoofdjes vereft, want het kan ook gewoon ontkend worden.
En zonder aanvullende data heb je dan niets en kan men doorfokken met zo'n dier (waarvan je dus hoopt dat geen fokker hem ooit nog gaat gebruiken).

En dat niet alles gemeld wordt, geeft zeer waarschijnlijk aan dat de werkelijke aantallen nog hoger liggen en dat het probleem dus omvangrijker is dan uit de cijfers blijkt.

Wellicht dat een meldingsplicht voor veeartsen/slachthuizen/destructiebedrijven dan toch ook wat kan zijn.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:32

Weten jullie eigenlijk wel dat het KFPS zelf momenteel genetisch onderzoek financieert om het gen op te sporen voor dwerg en waterhoofd? Dus straks is het hele melden niet meer nodig, dan wordt gewoon van elk paard vastgesteld of ze drager zijn of niet.
Goed hé, van het KFPS?? ;)

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:03

horseyfries schreef:
Weten jullie eigenlijk wel dat het KFPS zelf momenteel genetisch onderzoek financieert om het gen op te sporen voor dwerg en waterhoofd? Dus straks is het hele melden niet meer nodig, dan wordt gewoon van elk paard vastgesteld of ze drager zijn of niet.
Goed hé, van het KFPS?? ;)


Er zal wel meer zijn wat we niet weten van het KFPS.
Maar als dit bekend wordt, en men gaat er op selecteren, dan zullen er vast hengsten en merries gaan sneuvelen voor de fokkerij en daardoor ontstaan natuurlijk nieuwe problemen.

Kennelijk voelen andere stamboeken zich nog niet geroepen om deze werkwijze over te nemen. Hoe het met de financiën zit, weet ik niet, maar wellicht dat ook niet elk stamboek geld tot zijn beschikking heeft om DNA-onderzoek te laten uitvoeren en zouden ze het wel willen, maar gewoonweg niet kunnen.
Bovendien vereist dit ook het vaststellen van wat een erfelijk gebrek is, en bij populaties die nog redelijk gezond zijn, is dat toch moeilijk.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:12

Het is niet de bedoeling om "hengsten en merries te laten sneuvelen voor de fokkerij", het is de opzet om dragers met nietdragers te combineren.
Het zou idd niet verstandig zijn om alle dragers ineens uit te sluiten, dat is dan ook nooit de insteek geweest.

Leuke voor de andere stamboeken is dat als deze test er is, zij daar evengoed gebruik van kunnen maken!

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:43

Als het gebrek homozygoot dominant is, zullen er zeker hengsten uitgesloten worden van fokkerij, omdat dan alle nakomelingen het gebrek krijgen. Ook al worden ze gepaard met niet-dragers. Is het recessief (wat dan gelukkig vaak zo is met erfelijke gebreken), dan is er grofweg 25% kans dat een merrie die geen drager is van een gebrek, toch een veulen met een gebrek krijgt.

Het zou zeker een goede zaak zijn als andere stamboeken de test kunnen gebruiken voor de 3 genoemde gebreken. Samenwerken lijkt ook hier de oplossing om de rassen te kunnen behouden.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:20

Agnes, dat klopt dus echt helemaal niet, wat je daar schrijft! Als een efrelijk gebrek dominant is, wil dat zeggen, dat maar een van de twee allelen die een gen uitmaken, afwijkend hoeft te zijn en het gebrek is er. Dus een drager heeft het gebrek altijd. Een voorbeeld in de mensenwereld: Huntington. De meeste erfelijke gebreken zijn echter niet dominant en zelfs niet op basis van een enkel gen te achterhalen. Er spelen vaak meerdere genen mee. Dus zo simpel is het allemaal niet. Om nu bij de door jou aangehaalde situatie van een enkel gen te blijven: Als het gebrek recessief is, heb je twee foute allelen nodig om het gebrek tot uiting te brengen. Als er dus een drager, dus met maar een fout allele, wordt gekruist met een paard met twee goede allelen ("vrij"), heb je 50% kans op een drager en 50% op een vrij paard en je hebt nul komma nul kans op een paard met het gebrek. Een paardmerrie die vrij is van zo´n recessief gen, kan nooit en te nimmer een veulen produceren met een gebrek, ook als de hengst drager is. Pas als beide ouders dragers zijn, heb je precies (niet grofweg) 25% kans op een veulen met het gebrek, 50% op een drager en 25% op een geheel vrij veulen. Met de groeten vam Mendel.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:42

bterlaan schreef:
Agnes, dat klopt dus echt helemaal niet, wat je daar schrijft! Als een efrelijk gebrek dominant is, wil dat zeggen, dat maar een van de twee allelen die een gen uitmaken, afwijkend hoeft te zijn en het gebrek is er.
Dan heb je het over heterozygotie. Ik zei niet voor niets homozygoot dominant (even goed lezen dus), hierbij zijn namelijk beide allelen afwijkend. En dan is er ook nog verschil tussen genotype en fenotype, ook dat moet je niet door elkaar halen.
Dus een drager heeft het gebrek altijd. Een voorbeeld in de mensenwereld: Huntington. De meeste erfelijke gebreken zijn echter niet dominant en zelfs niet op basis van een enkel gen te achterhalen.
we zeggen min of meer hetzelfde
Er spelen vaak meerdere genen mee. Dus zo simpel is het allemaal niet. Om nu bij de door jou aangehaalde situatie van een enkel gen te blijven: Als het gebrek recessief is, heb je twee foute allelen nodig om het gebrek tot uiting te brengen. Als er dus een drager, dus met maar een fout allele, wordt gekruist met een paard met twee goede allelen ("vrij"), heb je 50% kans op een drager en 50% op een vrij paard en je hebt nul komma nul kans op een paard met het gebrek. Een paardmerrie die vrij is van zo´n recessief gen, kan nooit en te nimmer een veulen produceren met een gebrek, ook als de hengst drager is. Pas als beide ouders dragers zijn, heb je precies (niet grofweg) 25% kans op een veulen met het gebrek, 50% op een drager en 25% op een geheel vrij veulen. Met de groeten vam Mendel.

Klopt

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:40

uit de beginpost begrijp ik dat de db zich als deskundige ziet.
en vervolgens hebben ze het over het "stamboek van het gelderspaard". Het gelderspaard valt gelukkig nog altijd onder het KWPN en geen ander stamboek stelt zulke hoge eisen aan gezondheid, als de gelderse niet gezond zijn welk "ras" dan wel

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:17

stoffel schreef:
uit de beginpost begrijp ik dat de db zich als deskundige ziet.
en vervolgens hebben ze het over het "stamboek van het gelderspaard". Het gelderspaard valt gelukkig nog altijd onder het KWPN en geen ander stamboek stelt zulke hoge eisen aan gezondheid, als de gelderse niet gezond zijn welk "ras" dan wel



Dat heb ik ook al gemeld en Leonora ook...maar iedereen is er zo van overtuigd dat het Gelderse paard een apart stamboek heeft en een ras is....net onkruid.bijna niet uit te roeien die gedachte.

De DB heeft gehoord dat er ik weet niet hoeveel paarden in NL zijn en heeft maar een ding gedacht...Das marketing...Dat is iets heel anders dan deskundigheid.