Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:46

Agnes, misschien begrijp ik verkeerd, wat je wilt zeggen, maar ELK gen bestaat uit twee allenen, eentje komt van de vader en eentje van de moeder. Samen vormen ze een gen. Als twee allelen hetzelfde effect hebben, spreek je van homozygoot. Als de allelen verschillend zijn, is het heterozygoot. Van dominantie spreek je, als 1 allel genoeg is om zijn effect tot uitdrukking te brengen, dus zijn "collega" overvleugelt. Dat speelt alleen een rol bij hetorozygoten. Bij homozygoten speelt het geen rol of een allel dominant is of recessief, want het effect is er altijd, omdat beide allelen gelijk zijn, of althans hetzelfde effect hebben. Een recessief allel vertoont zijn effect alleen als er twee evan zijn, anders wordt het door zijn dominante collega overvleugeld. Dus bij homozygoten heeft de term dominant geen enkele betekenis. Vandaar dus, das ik niet erg snap wat je nu met dominant homozygoot bedoelt. Als je bedoelt, dat het kind altijd het effect zal hebben, ook al is het misschien heterozygoot door een ander allel van de andere ouder, dan klopt dat. Maar als een allel recessief is, kan een niet-drager die daarmee gekruist wordt, NOOIT het effect van dat allel vertonen. Ofwel, me tandere woorden, de drager van een afwijkend recessief allel vertoont geen afwijking in zijn fenotype. Wat WEL kan, is dat het kind zelf ook weer een drager is, en die kans is precies 50%. En ook 50% kans, dat het kind geen drager is. Dus ik snap jouw "grofweg 25%" niet, sorry. En ik haal absoluut niet genotype en fenotype door elkaar, het is mij heel duidelijk, dat de drager van een afwijkend recessief allel, die dus een afwijking in zijn genotype heeft, de afwijking niet in zijn fenotype tot uiting brengt.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:49

Even over Gelders: Ik dacht toch, dat de Gelder oorspronkelijk wel degelijk een eiegn ras was. Een ras, dat zelfs aan de basis vande huidige KWPNerstaat. Was de F1-kruising niet Gelder x Engels Volbloed? Is dat niet de basis-combinatie waar het hele KWPN op stoelt? Het probleem van de Gelder lijkt me, dat hij compleet is overvleugeld door de KWPNer, maar voor mij blijft het toch een eigen ras. Maar ik laat me graag verbeteren door mensen die in die materie thuis zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:55

bterlaan schreef:
Even over Gelders: Ik dacht toch, dat de Gelder oorspronkelijk wel degelijk een eiegn ras was. Een ras, dat zelfs aan de basis vande huidige KWPNerstaat. Was de F1-kruising niet Gelder x Engels Volbloed? Is dat niet de basis-combinatie waar het hele KWPN op stoelt? Het probleem van de Gelder lijkt me, dat hij compleet is overvleugeld door de KWPNer, maar voor mij blijft het toch een eigen ras. Maar ik laat me graag verbeteren door mensen die in die materie thuis zijn.



Nee het is nooit een ras geweest. Het heeft vroeger wel een eigen stamboek gehad en ja het heeft aan de basis gestaan van het huidige KWPNsportpaard. samen met het groninger type.

Je kan pas van een ras spreken als er geen vreemd bloed van buiten het stamboek gebruikt word. Zoals inderdaad bij het Friese paard. Maar daar is bij het Gelderse paard nooit spraken van geweest.
Het gelderse stamboek heeft altijd gebruik gemaakt van hengsten(en ook merries) van buiten het stamboek.

Maar een gelders Paard nu is gewoon een van de fokrichtingen binnen het KWPN.
Als je een gelders paard hebt heb je dus gewoon een KWPNer...alleen dan niet RP maar GP.

Als je wil kan ik via PB de hele geschiedenis van het Gelderse Paard voor je uit de doeken doen...maar nu even niet. Dat word nl nogal een lap tekst.

Maar ik zou zeggen, als je het leuk vind, kijk even op paardenfokken.nl naar de grote 3 van de gelderse fokkerij en dan snap je al snel wat ik bedoel.

Domburg, Ebert/Nubert en Colonel....en alles wat daarna komt is ook niet allemaal gelders (van L'Invasion, via Norman naar Amor)

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Nederlandse paardenrassen staan onder grote druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:23

"Maar als een allel recessief is, kan een niet-drager die daarmee gekruist wordt, NOOIT het effect van dat allel vertonen."
Sorry, dat is slordig gezegd. Wat ik bedoelde, is, dat een niet-drager nooit een kind met de afwijking kan krijgen. Dus kruis een niet-drager met een drager en het kind vertoont de afwijking niet, met 100% waarschijnlijkheid. Wel kan het kind dan weer een drager zijn, met 50% kans.
Specifiek voorbeeld bij paarden, met name arabieren: SCID.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:53

Agnes75 schreef:
Als het gebrek homozygoot dominant is, zullen er zeker hengsten uitgesloten worden van fokkerij, omdat dan alle nakomelingen het gebrek krijgen. Ook al worden ze gepaard met niet-dragers. Is het recessief (wat dan gelukkig vaak zo is met erfelijke gebreken), dan is er grofweg 25% kans dat een merrie die geen drager is van een gebrek, toch een veulen met een gebrek krijgt.

Het zou zeker een goede zaak zijn als andere stamboeken de test kunnen gebruiken voor de 3 genoemde gebreken. Samenwerken lijkt ook hier de oplossing om de rassen te kunnen behouden.


Maar dat is het niet, het is allang bekend dat het enkelvoudig recessief vererft (zowel waterhoofd als dwerg) en bij het Fries stamboek is ook bekend uit welke bloedlijnen het komt. Er is dus al duidelijk op welke bloedlijnen je inteelt moet vermijden om de kans op een gebrek tot nul te reduceren.
Als er echter straks door DNA onderzoek dragers gedetecteerd kunnen worden, dan betekent dat dat we als fokkers juist wel weer gebuik kunnen gaan maken van paringen die we nu als "risico" aanzien en dus vermijden.
De gebruikte genenpool wordt dan dus weer groter ipv kleiner!