Maaseikenaar krijgt een boete voor verwaarlozing van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Maaseikenaar krijgt een boete voor verwaarlozing van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:13

http://www.blid.be


De correctionele rechtbank van Tongeren heeft een 50-jarige man uit Maaseik veroordeeld wegens verregaande verwaarlozing van elf paarden. Hij kreeg een boete van 3.850 euro. Het was BLID die in augustus 2006 de bal aan het rollen bracht. De man was in 2000 al eens veroordeeld voor verwaarlozing van dieren. BLID vindt het spijtig dat er geen volledig verbod om nog langer dieren te mogen houden is uitgesproken.

Elf paarden liepen in de zomer van augustus 2006 verdeeld over twee weiden in Maasmechelen, totaal aan hun lot overgelaten. BLID had na een grondig onderzoek, genoeg bewijsmateriaal verzameld en overgemaakt aan het FOD Dierenwelzijn. De inspecteurs van het FOD troffen de paarden aan in bedroevende omstandigheden. Ze waren niet voorzien van eten of drinken, terwijl het in die periode erg warm was. De paarden moesten zich voeden met beschimmeld hooi op de weide. De weiden waren ook bezaaid met uitwerpselen, planken met nagels en prikkeldraad.

Eén merrie had zich verwond aan het achterbeen door de prikkeldraad. Dit paard had de eigenaar tijdens de mediastorm verborgen in Nederland, waar het later is terug gevonden door de Nederlandse dierenbescherming. Een andere merrie, die drachtig was, vertoonde uitdrogingsverschijnselen. Al de andere aangetroffen paarden waren zo mager dat hun ribben en heupbeenderen duidelijk te zien waren.

Het FOD heeft alle elf paarden toen in beslag genomen.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier, hier en tenslotte hier voor foto's.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:41

Sjee...kan een hoop hebben maar de 2e foto is wel heel erg.Snap niet waarom mensen dieren houden als ze er toch niet voor willen zorgen :n Deze persoon zou een verbod moeten krijgen op het houden van elk dier...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Maaseikenaar krijgt een boete voor verwaarlozing van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:45

jee...die wonden...dat ene been is een goed voorbeeld van wildvleesvorming.
als je niet kunt of wil voor dieren te zorgen heb ze dan niet....dat kan toch niet zo heel moeilijk zijn.

wintepint
Berichten: 104
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: tussen de bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:06

Wat erg. Hier wordt ik misselijk van. :r
Mijn handen jeuken wel heel erg, hopelijk wordt zo een laag volk goed in de gaten gehouden, die arme paarden zijn de dupe voor te laten zien wat voor een persoon het is.
Dus kijk goed om je heen en heb je vermoedens, bel de dierenbescherming.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Maaseikenaar krijgt een boete voor verwaarlozing van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:30

Er schijnt vaak veel persoonlijk drama ten grondslag te liggen aan verwaarlozing. Daar kan ik me iets bij voorstellen, en soms zelfs begrip voor opbrengen. Maar dit is buiten proportioneel. Ook begrijp ik niet waarom de omgeving niet eerder heeft ingegrepen. En de geldboete? Een algemeen verbod op het houden van dieren was imo veel passender geweest. Weet iemand waarom het zolang heeft geduurd voordat er een strafzaak volgde (constatering 2006/veroordeling eind 2009)?

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:37

Dat is het probleem in Nederland; de schuldige krijgt een simpele 'foei, dat mag jij niet meer doen' en gaat vervolgens lekker verder met dieren kopen en verwaarlozen. Een verwrongen psyche ligt er zeker aan ten grondslag, soms is het gewoon 'simpele' koopdrang, maar zoiets dergelijks als bovenstaande had veel eerder opgemerkt kunnen worden.

Waar ik dan echter nieuwsgierig naar ben; waar zijn deze paarden gebleven?

mel_

Berichten: 229
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Overal en nergens, dat is toch ook ergens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:37

woow die 2e foto is inderdaad heel erg! :oo zo iemand moeten ze gewoon voor de rest van hun leven opsluiten! :( het is ook te zot voor worden dat die vent gewoon weer dieren mag houden..stom rechtssyteem hierzo |o

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:15

Daar moet wel zo'n giga straf op komen, tis gewoon te triest voor worden zoiets......

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Maaseikenaar krijgt een boete voor verwaarlozing van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:20

Dieren betekenen nog steeds té weinig in onze maatschappij. 3000 euro en hij is ervan af.. en dat arme beest? Heeft verdorie jarenlang geleden.

Ik ben benieuwd waar deze paarden heen gegaan zijn.. en hoe ze het ondertussen stellen, 3jaar later. (Ik hoop op zijn minst dat ze 3j geleden weggehaalt zijn bij die mens..)

Mariska80

Berichten: 1609
Geregistreerd: 01-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:48

Wat ontzettend triest voor de paarden, zo'n eigenaar verdient geen enkel dier.
Het is in ieder geval goed dat hij een boete heeft gekregen is in elk geval iets.
Maar beter was het geweest als hij helemaal geen dieren meer had mogen hebben.
Hopelijk houden ze deze persoon goed in de gaten dat het niet meer zo ver komt.

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:48

Ik word er altijd zo kwaad van!

Dan doen ze het al ene keer en geven ze die personen (in dit geval: de man) terug het recht op dieren te houden.

Kunnen ze niet gewoon doen, ene keer opgepakt = nooit meer dieren!

Maarja ik vind de boete erg goed! maar ik zou de man een gevangenisstraf er nog bovenop geven.

Grrr ongelooflijk! :P

misz_irene

Berichten: 212
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Echtenerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:53

Typisch het Nederlandse rechtsysteem wat zo krom is als het maar kan,.... Zulke mensen laat je toch geen dieren houden? een geldboete daar zal ie het echt van leren... :(

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:58

Toevallig, dat dit verhaal nu hier op Bokt staat.
Een van die merries, een vosje, is destijds bij mij terecht gekomen (nadat ze in beslag waren genomen).
Ze was hoogdrachtig en heeft hier een mooi bruin-bont merrieveulentje gekregen.
Beide hebben een fijn nieuw baasje gevonden.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:59

misz_irene schreef:
Typisch het Nederlandse rechtsysteem wat zo krom is als het maar kan,.... Zulke mensen laat je toch geen dieren houden? een geldboete daar zal ie het echt van leren... :(


In Nederland zal het ongetwijfeld hetzelfde gaan, maar dit is in België.

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:01

Jeetje, die wonden aan die benen! Niet normaal :wow:
Te triest voor woorden dat die dader er alleen met een geldboete van af komt.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:13

Ik heb helaas geen fotos op de pc staan van hoe ze er uit zag toen ze hier kwam.
Maar wel hoe ze er na een aantal maanden uitzag.
Wat een vitaminekuur, wormspuit en goed voer al niet kan doen.
Afbeelding

Rosaa

Berichten: 517
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:14

Heb in Maasmechelen en Maaseik gewoont, maar deze paarden komen me niet bekend voor, evenals de achtergrond. Verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Je denkt vaak dat het zo dichtbij niet gebeurt, maar dit bewijst het tegendeel. Goed dat van deze zaak wel werk gemaakt is, helaas dat de straffen erg laag zijn.

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:43

Mallodie schreef:
Dieren betekenen nog steeds té weinig in onze maatschappij. 3000 euro en hij is ervan af.. en dat arme beest? Heeft verdorie jarenlang geleden.

Ik ben benieuwd waar deze paarden heen gegaan zijn.. en hoe ze het ondertussen stellen, 3jaar later. (Ik hoop op zijn minst dat ze 3j geleden weggehaalt zijn bij die mens..)

Er is beslag gelegd op de paarden, zij zijn veilig ondergebracht en nadien verkocht via de patrimoniumdienst.
Ik ken een dame die er verschillende gekocht heeft en verder verkocht.
De eigenaar heeft altijd paarden gehad, gekocht en verkocht, is heel bekend in Belgisch Limburg.

lucky10
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:31

jeetje wat een foto´s zeg wat moeten die paarden een pijn hebben gehad met zulken benen
die mensen mogen nooit geen paarden meer hebben

Prulleke_
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-11-09

Re: Maaseikenaar krijgt een boete voor verwaarlozing van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:32

Vreselijk, gewoon dieptriest!! dat dit kan gebeuren in nederland...