FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:15

Deze verklaring is later ingetrokken meen ik??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:25


eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:46

Lees al enige tijd mee met de diverse 'rollkur/hyperflexie' topics.

Ik geef zelf geen commentaar, simpelweg omdat ik niet weet wat rollkur/hyperflexie precies inhoudt.
Hoe het werkt, wat het doet met het lichaam van het paard én waarom het gebruikt wordt.

Aangezien ik een huis-tuin-keuken-ruiter ben, en geen GP ruiter zal ik deze methode ook nooit toe hoeven te passen.

Wat ik wel heel graag eens wil weten of iemand duidelijk en helder kan omschrijven wát de trainingsmethode precies inhoudt.

Waarom? Hoe? Wat? Welke spieren? Wat gebeurd er met de achterhand? Wat gebeurd er met de lange rugspier? Wat gebeurd er met de halsspieren? Etc.

En waarom is er zo'n kloof ontstaan tussen de klassieke rijkunst en de moderne dressuur?
Waarom is de moderne dressuur een andere weg ingeslagen?

Graag informatie van kenners en ervaringsdeskundigen! Ik ben mij nu nl. aan het verdiepen in het hoe en waarom van de dressuur...

Nog even op HC terugkomend over AM:
Mijn paard werd bijgevoerd, snijmais én kuil. Helaas heeft dit NIET mogen baten.

Jij moet eens wat voorzichtiger zijn met je alwetendheid, je kwetst mensen met je onwetendheid....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:55

gelukkig gaan ze nu een onderzoek doen naar Endurance paarden........... denk dat daar een groter schrikbeeld uitkomt ondanks dat het er voor de leek vriendelijker uitziet

comtesse
Berichten: 147
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:29

VValar schreef:
Nutteloos? Deze hetze beïnvloed onze mooie sport op een negatieve wijze. Zelfbenoemde critici die van achter hun pc wel eventjes de FEI en sponsoren gaan bestoken met boze mailtjes, over een aangepast propaganda filmpje tegen LDR waarin je welgeteld een halve(!) volte een tong uit de mond ziet steken. Dat moment dan nog eventjes herhaald, gepauzeerd, in slow motion teruggedraaid en van voren af aan afgespeeld. Dat vind ik verontrustend.

Om onkunde en onbegrip uit de wereld te helpen zouden deze fanatici er bijvoorbeeld eens goed aan te doen om clinic's en open dagen te bezoeken waarin verschillende trainingsmethoden worden gedemonstreerd. Om daar hun vragen te stellen aan de prof's, zodat er inzichten kunnen worden verschafd. Daar zie je ze echter helaas nooit. Maar als er een filmpje of ongelukkige foto op internet getoond wordt, zijn ze er wel als de kippen bij om verontwaardigde topics te beginnen, of boze emails te schrijven naar de overkoepelende organisatie.



zo is het !!!!!!!!!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:29

KiWiKo schreef:
gelukkig gaan ze nu een onderzoek doen naar Endurance paarden........... denk dat daar een groter schrikbeeld uitkomt ondanks dat het er voor de leek vriendelijker uitziet

Daar ben ik ook erg benieuwd naar...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:02

Mindim schreef:
En hier een opsomming van enkele buitenlandse bladen die er aandacht aan hebben besteedt, tis al even geleden maar goed.http://communities.zeelandnet.nl/data/klassiekedressuur/index.php?page=5d&news_id=43480

Horseyfries, hebben ze dat weer ingetrokken?


Ja, volgens mij is deze verklaring maar even op internet verschenen en daarna weer ingetrokken door de FEI omdat met name het laatste deel niet correct was uitgedrukt. Moet je even de nieuwsberichten van de FEI op fei.org bekijken, ik denk dat je het daar wel in terug kunt vinden.

VEGASS
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:42

Hoi ik heb het filmpje bekeken en zag diverse negatieve reakties.
Die tong zag ik wel komen, blauw zag ik niet. Verder vond ik niet dat hij het erg paardonvriendelijk oploste. Deed tong weer terug en reed rustig verder.
DIT KAN IEDEREEN GEBEUREN. volgens mij had imke ook nog enige tijd geleden in haar olympische proef een tong over het bit. Als zon tong dan gezien de geringe ruimte in die mond blauw zou worden, is dat dan te wijten aan de ROLLKUR
Weet dat niet, vind dat moeilijk om te oordelen.
Laten we allemaal niet te snel met oordelen klaar staan. Hij rijdt heel rustig, kunnen veel mensen wat van leren.
Ik zie het om me heen op wedstrijden wel anders!!

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:57

Ik heb Patrik tijdens Jumping Amsterdam zien rijden en ik vond hem echt supervriendelijk en correct rijden

Simone1969
Berichten: 44
Geregistreerd: 25-08-09

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:00

Ik vind hem een hele sympathieke ruiter en een tong over het bit kan natuurlijk altijd een keertje gebeuren.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:55

Oud topic, daarom hier een slotje.