FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:44

Jannepauli schreef:
Er moet hoe dan ook duidelijkheid komen: als er een goed onderbouwd onderzoek kan komen wat voor eens en voor altijd aantoont dat de rollkür géén kwaad kan dan verschaft dat helderheid. Hetzelfde geldt voor het omgekeerde: als aangetoond kan worden dat de rollkür niet goed is, prima.


http://www.fei.org/Media/News_Centre/Ne ... -1095.aspx

"-The FEI Dressage Committee together with the FEI Veterinary Committee and the FEI Welfare sub-committee took the opportunity to involve and consult a wide number of experts (veterinarians, ethologists, scientists) in order to analyse the “Rollkur” matter." "...however it was clear that based on the current evidence, this method is not detrimental once used in a correct manner."

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:13

Je laat een veelbetekenend zinnetje weg in je quote, Vvalar, nl.:

Currently the scientific presentations are being compiled and will be reported on when available

met andere woorden: wetenschappelijk onderzoek wordt nog verricht - er is dus 'currently' nog geen definitief uitsluitsel.
Het is duidelijk dat de FEI vooralsnog een slag om de arm houdt.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:16

Gebaseerd op het huidige bewijs, was er dus geen reden om aan te nemen dat bij goed gebruik van deze methode er schadelijke gevolgen zijn voor het paard. Vervolgonderzoek is prima natuurlijk, het belang van het paard staat voorop. Maar op dit moment is er dus geen reden om aan te nemen dat er schade wordt berokkend aan het paard. En deze verklaring bestaat al een jaartje of 3/4. Blijkbaar heeft nader vervolgonderzoek nog niet kunnen aantonen dat LDR schadelijk is, en daarom uitgebannen zou moeten worden.
Laatst bijgewerkt door VValar op 06-11-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:18

Volgens mij is er nog een recentere uitspraak van de FEI (dacht 2008)... Kan hem zo snel niet vinden, maar ik meen mij te herinneren dat daarin stond dat de FEI deze methode in ieder geval niet afkeurt (even uit mijn hoofd).

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:27

Symphonic schreef:
@VValar: ik ben dat op zich wel met je eens, maar zolang er in de topdressuur nog steeds met hele hoge punten wordt gesmeten terwijl het paard een kilometer achter de loodlijn loopt, ga je net als bij fotomodellen gebeurt een ideaalbeeld scheppen. Ik vind het echt veel te ver doorgeslagen wat dat betreft en mag van mij de dressuur wat mij betreft een heel stuk terug richting basic.


De vergelijking met foto-modellen vind ik niet correct.

Het gaat op TOPSPORT resultaten, dus iets wat onhaalbaar moet zijn voor de amateurs.
De trainingsmethoden zijn OOK NIET voor amateurs!
Net zoals de trainingen van andere topsporters niet voor amateurs zijn.

Hopelijk doet de FEI wel een onderzoek op basis van de TOPSPORTERS en hun TOPpaarden, want met "normale tot goede" ruiters en paarden zal je nooit een goed/juist onderzoek krijgen.

bulck

Berichten: 4231
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:28

Och kom op die blauwe tong is niet toe te schrijven op een trainingstechniek en dus ook niet op rollkur.
Scandic liet dit euvel al zien als jong paard.

je hebt paarden die graag spelen met de tong, en ja als ze die dan opzij drukken wordt deze uiteraard wat afgekneld door het bit, waardoor ze verkleurt en dus blauwig wordt. Helemaal mee eens dat dit een lelijk beeld geeft en uiteraard niet wenselijk.
Maar als het gebeurd gebeurd het, en moet je het oplossen.
Dit welbesproken filmpje werd weer heel subjectief neergezet. je ziet het paard in slow motion 1, 2 voltes rijden en dan wordt de ruiter dit gewaar en handelt ernaar. Dus wat in dat filmpje minuten duurt heeft in werkelijkheid mss 30 sec geduurd.

ik had als springruiter (vorige carriere) een paard dat het ook deed. Maar zelfs met Hackamore deed die dat. En toen kende ik nog niets over ldr of rollkur.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:34

Desalnietemin vind ik het prima dat ze rollkur nog eens onder de loep nemen; er komt zoveel commentaar op! Ik zeg niet dat het schadelijk is o.i.d. Ik begrijp het alleen niet, omdat ik zelf niet op het nivo rijdt om het zelf te proberen. Wèl vind ik het belangrijk om te weten of het inderdaad schadelijk is of niet, als ik weet dat het sowieso niet schadelijk is zoals uitgevoerd door onze top ruiters, dan kan ik meer genieten van de prestaties van deze ruiters en amazones. :)

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:45

ik heb nog wat stukken in mn computer staan, die zal ik hier plaatsen:

Verklaring FEI Dressuur Commissie n.a.v. “Rollkur” workshop
Verklaring van de FEI Dressuur Commissie n.a.v. de “Rollkur” workshop gehouden te Lausanne op 31 januari 2006:
Naar aanleiding van de “Rollkur” Workshop die eind januari is gehouden en verschillende discussies die gepubliceerd zijn in de media, wil de Dressuur Commissie van de FEI graag het onderstaande meedelen:

-De FEI Dressuur Commissie, FEI Veterinaire Commissie en de FEI sub-commissie Welzijn heben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een groot aantal experts (veeartsen, ethologen, wetenschappers) te betrekken bij en te raadplegen wat betreft de analyse van “Rollkur”. Deze experts kwamen uit alle hoeken van de wereld van de hoogstaangeschreven universiteiten en beschikten over een brede expertise. De experts waren op generlei wijze verbonden met enige methode en zij presenteerden hun bevindingen op een open en onbevooroordeelde manier.

Vertegenwoordigers van de IDRC (International Dressage Riders Club) en de IDTC (International Dressage Trainers Club) waren ook uitgenodigd om deze workshop bij te wonen.

De vergadering stelde voor dat een meer wetenschappelijke benaming nodig was voor de methode en zij kwam overeen dat “Hyperflexie van de nek (Hyperflexion of the neck)” de methode beter beschrijft.

Op dit moment worden de wetenschappelijke bijdragen verzameld en zodra zij vbschikbaar zijn zullen ze worden gepubliceerd. Echter, het was duidelijk dat op basis van het huidige bewijs, de methode niet schadelijk is wanneer zij op de juiste manier wordt gebruikt. Het is duidelijk dat elke trainingsmethode die niet correct wordt toegepast niet acceptabel is, en dat aggressief rijden voorkomen moet worden en verboden.

- Het belang van een “Stewarding Systeem” bij het losrijden is duidelijk. De opleiding van de Dressuur Stewards gebaseerd op de FEI Reglementen en het handboek voor de Steward heeft plaatsgevonden. De FEI en de FEI Dressuur commissie zullen geen enkele vorm van misbruik toestaan.

-De FEI Veterinaire Commissie en de FEI Welzijns Sub-commissie zulllen hun onderzoek naar trainingsmethodes zoals "Hyperflexie van de nek" voortzetten.

- De FEI Dressuur Commissie wil het belang van de artikelen 401.1 en 401.3 van de FEI Dressuur Reglementen benadrukken die het welzijn van het paard beogen.

Tenslotte wil de FEI Dressuur Commissie herhalen dat deze workshop een eerste stap was en dat de FEI het op zich neemt om het welzijn van het paard in het oog te houden. De FEI Dressuur Commissie vraagt de media en andere belanghebbenden te wachten met het geven van verder commentaar tot het formele rapport gepubliceerd is.

Mariette Withages-Dieltjens
Voorzitter
FEI Dressuur Commissie
Bron: FEI press news

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:46

Geen bewijzen tegen negatieve welzijnsgevolgen 'laag rond en diep' gevonden
Tevredenheid bij de grote Nederlandse delegatie, dat was het belangrijkste gevoel dat vandaag in Lausanne overheerste. In een bovenzaal van het Olympisch museum vond de workshop over ‘over-bending’ plaats en het gebruik van deze trainingstechniek.
Een eerste conclusie van de workshop was dat het niet wenselijk is vanwege de negatieve associatie nog langer over de termen ‘over-bending’en ‘Rollkur’ te spreken. Een nieuwe term werd geïntroduceerd: ‘hyperflexion’, te vertalen dus als ‘hyperflectie’ oftewel ‘hyper buiging’. Bovendien werd geconcludeerd dat het echte welzijnsprobleem in de paardenwereld ligt bij ondeskundige ruiters en trainers, die zich bedienen van technieken die voorbehouden zijn aan professionals.
Geen van de wetenschappers had bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden negatieve gevolgen heeft voor het paard. Veterinair Emile Welling toonde rontgenfoto’s van beide Olympische kampioenspaarden Bonfire en Salinero, die geen enkele radiografische afwijking vertoonden, zelfs niet bij de inmiddels 23-jarige gepensioneerde Bonfire. Sjef Janssen zelf maakte duidelijk dat het extreem laag en diep trainen maar een van de vele gereedschappen is die hij gebruikt in de training en dat het hoe, waarom en hoeveel altijd door het paard zelf wordt aangegeven. De Maastrichtse bewegingswetenschapper Eric van Breda, de Utrechtse wetenschapper Dr Rene van Weeren, zij allen presenteerden onderzoek dat positief is voor paarden die in de ‘laag, rond en diep-positie’ getraind worden.
Sjef Janssen toonde zich na afloop “voor 75% tevreden” en hoopt dat de rust in de internationale dressuurwereld nu voorlopig even terugkeert, totdat de dressuurcommissie, de welzijnscommissie en de veterinaire commissie van de internationale bond FEI hun werk verder hebben afgerond. “Ik had gedurende de middag even het gevoel dat we erg snel op conclusies afstevenden. Het is jammer dat een iets behoudender deel van de veterinaire commissie verdere conclusies tegenhield”, concludeerde Emile Welling. Maar ook hij was tevreden over de open oren die hij de hele middag ontmoette.
Dressuurvoorzitter Mariette Withages belooft voor de start van het buitenseizoen in mei met meer conclusies en aanbevelingen te komen en zei: “We zijn nog niet aan het eind van de tunnel. We zien nog geen licht! Maar we zijn al wel een heel eind en daar ben ik erg blij om.”

Bron: KWPN website (Claartje van Andel)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:50

VValar schreef:
Nutteloos? Deze hetze beïnvloed onze mooie sport op een negatieve wijze. Zelfbenoemde critici die van achter hun pc wel eventjes de FEI en sponsoren gaan bestoken met boze mailtjes, over een aangepast propaganda filmpje tegen LDR waarin je welgeteld een halve(!) volte een tong uit de mond ziet steken. Dat moment dan nog eventjes herhaald, gepauzeerd, in slow motion teruggedraaid en van voren af aan afgespeeld. Dat vind ik verontrustend.

Om onkunde en onbegrip uit de wereld te helpen zouden deze fanatici er bijvoorbeeld eens goed aan te doen om clinic's en open dagen te bezoeken waarin verschillende trainingsmethoden worden gedemonstreerd. Om daar hun vragen te stellen aan de prof's, zodat er inzichten kunnen worden verschafd. Daar zie je ze echter helaas nooit. Maar als er een filmpje of ongelukkige foto op internet getoond wordt, zijn ze er wel als de kippen bij om verontwaardigde topics te beginnen, of boze emails te schrijven naar de overkoepelende organisatie.


Helemaal mee eens.

Jannepauli, ik ben het op zich wel met je eens dat het goed is als er één duidelijk, goed onderbouwd en niet weerlegbaar onderzoek komt naar HF.
Wat ik dan wel hoop is dat als de uitslag hetzelfde is als de onderzoeken in het verleden die door de FEI gedaan zijn, iedereen zich ook weer bezig gaat houden met zijn eigen zaken en ophoudt deze hetze te voeren tegen de dressuursport in het algemeen en een aantal ruiters in het bijzonder.

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:57


horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:10

Super, gelijk getekend!

Phakhan

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-11-05

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:15

Oooohhh pleazzzzzzzzzzzzzz, wat een gezever allemaal zeg. Maar ik moet dit soort topics helemaal niet openen en zeker niet lezen want lees toch niks nieuws

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:32

Het grappige is dat op dezelfde website ook een petitie te vinden is tégen de RK n.a.v. het 'blauwe tong incident'...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:36

Het is maar wat je grappig vind....

Zou je het nog zo grappig vinden als het om jezelf ging?

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:38

Tja... laat de FEI in godsnaam door gedegen onderzoek een standpunt innemen en zich daar aan houden. Dan zijn we voortaan van zulke relletjes verlost.

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:51

Ik sluit me bij Embe, een goed en gedegen onderzoek, zodat men zich daarna tot in lengte der dagen hierop kan beroepen (wat de uitkomst ook moge zijn).
Zou een hoop topics schelen ;)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:03

horseyfries schreef:
Het is maar wat je grappig vind....

Zou je het nog zo grappig vinden als het om jezelf ging?


Tsss... iets minder aanvallend mag ook wel hoor! }>

Maar ik zal je een plezier doen en het woord 'grappig' vervangen door 'opmerkelijk'- wellicht snap je 't dan beter wat ik bedoelde.

Symphonic

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:07

superwoman schreef:
Symphonic schreef:
@VValar: ik ben dat op zich wel met je eens, maar zolang er in de topdressuur nog steeds met hele hoge punten wordt gesmeten terwijl het paard een kilometer achter de loodlijn loopt, ga je net als bij fotomodellen gebeurt een ideaalbeeld scheppen. Ik vind het echt veel te ver doorgeslagen wat dat betreft en mag van mij de dressuur wat mij betreft een heel stuk terug richting basic.


De vergelijking met foto-modellen vind ik niet correct.

Het gaat op TOPSPORT resultaten, dus iets wat onhaalbaar moet zijn voor de amateurs.
De trainingsmethoden zijn OOK NIET voor amateurs!
Net zoals de trainingen van andere topsporters niet voor amateurs zijn.

Hopelijk doet de FEI wel een onderzoek op basis van de TOPSPORTERS en hun TOPpaarden, want met "normale tot goede" ruiters en paarden zal je nooit een goed/juist onderzoek krijgen.


Die vergelijking is wel terecht. Hoevell jonge meisjes zien in de gaatmagere fotomodellen een ideaalbeeld omdat ze denken dat het zo hoort? Je hoeft alleen de parallel maar even door te trekken en je hebt gegarandeerd veel harkplezier in de bak. Ook in HAw zie je dat terug: paard een meter achter de loodlijn en dan het onderschrift erbij: dit vind ik een fijn plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:27

Embe schreef:
Tja... laat de FEI in godsnaam door gedegen onderzoek een standpunt innemen en zich daar aan houden. Dan zijn we voortaan van zulke relletjes verlost.

Met bij voorkeur de uitkomst dat deze methode in de basis niet toegepast dient te worden en dat het indien zichtbaar op wedstrijden ook afgestraft dient te worden. Dus niet meer: te diep, maar doe maar een 6 anders is het zo sneu.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:30

Symphonic schreef:
Die vergelijking is wel terecht. Hoevell jonge meisjes zien in de gaatmagere fotomodellen een ideaalbeeld omdat ze denken dat het zo hoort? Je hoeft alleen de parallel maar even door te trekken en je hebt gegarandeerd veel harkplezier in de bak. Ook in HAw zie je dat terug: paard een meter achter de loodlijn en dan het onderschrift erbij: dit vind ik een fijn plaatje.


Op HAW zie je zoveel wat niet klopt, maar wat nog vele als fijn beeld zien. :roll:
Het harkplezier in de bak zie je nu ook al te veel en heeft imo niet met "het voorbeeld" te maken, maar met slechte begeleiding en wsl een verkeerd zelfbeeld.(denken dat ze veel vriendelijker zijn)
Achter de LL hoeft ook verkeerd te zijn, wanneer het een training is en het paard verder wel lekker actief van achter naar voren wordt gereden met een lichte aanleuning....

fotomodellen en topsporters vind ik geen vergelijking...

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:32

Lovely schreef:
Embe schreef:
Tja... laat de FEI in godsnaam door gedegen onderzoek een standpunt innemen en zich daar aan houden. Dan zijn we voortaan van zulke relletjes verlost.

Met bij voorkeur de uitkomst dat deze methode in de basis niet toegepast dient te worden en dat het indien zichtbaar op wedstrijden ook afgestraft dient te worden. Dus niet meer: te diep, maar doe maar een 6 anders is het zo sneu.


Ja maar dat lijkt me moeilijk te controleren in de basis? En wat heeft de FEI daar mee van doen?
In een proef afstraffen is leuk standpunt maar ik heb nog nooit iemand zijn paard tijdens een proef zo diep zien rijden.
De tegenstanders van RK en HF willen juist dat de topruiters ook niet met deze methode rijden.

Anoniem

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:36

Wat de topruiters doen, moeten ze zelf weten. Het probleem zit 'm juist in de basis met de na-aap anky's en daar moet echt iets aan gedaan worden. De FEI heeft er ook dan iets mee van doen omdat onze dressuur ook hun regels volgt en de FEI dus de aanzet kan geven voor landelijke bonden in Europa om er wat mee te doen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:39

Jasmijn76 schreef:
Geen bewijzen tegen negatieve welzijnsgevolgen 'laag rond en diep' gevonden
Tevredenheid bij de grote Nederlandse delegatie, dat was het belangrijkste gevoel dat vandaag in Lausanne overheerste. In een bovenzaal van het Olympisch museum vond de workshop over ‘over-bending’ plaats en het gebruik van deze trainingstechniek.
Een eerste conclusie van de workshop was dat het niet wenselijk is vanwege de negatieve associatie nog langer over de termen ‘over-bending’en ‘Rollkur’ te spreken. Een nieuwe term werd geïntroduceerd: ‘hyperflexion’, te vertalen dus als ‘hyperflectie’ oftewel ‘hyper buiging’. Bovendien werd geconcludeerd dat het echte welzijnsprobleem in de paardenwereld ligt bij ondeskundige ruiters en trainers, die zich bedienen van technieken die voorbehouden zijn aan professionals.
Geen van de wetenschappers had bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden negatieve gevolgen heeft voor het paard. Veterinair Emile Welling toonde rontgenfoto’s van beide Olympische kampioenspaarden Bonfire en Salinero, die geen enkele radiografische afwijking vertoonden, zelfs niet bij de inmiddels 23-jarige gepensioneerde Bonfire. Sjef Janssen zelf maakte duidelijk dat het extreem laag en diep trainen maar een van de vele gereedschappen is die hij gebruikt in de training en dat het hoe, waarom en hoeveel altijd door het paard zelf wordt aangegeven. De Maastrichtse bewegingswetenschapper Eric van Breda, de Utrechtse wetenschapper Dr Rene van Weeren, zij allen presenteerden onderzoek dat positief is voor paarden die in de ‘laag, rond en diep-positie’ getraind worden.
Sjef Janssen toonde zich na afloop “voor 75% tevreden” en hoopt dat de rust in de internationale dressuurwereld nu voorlopig even terugkeert, totdat de dressuurcommissie, de welzijnscommissie en de veterinaire commissie van de internationale bond FEI hun werk verder hebben afgerond. “Ik had gedurende de middag even het gevoel dat we erg snel op conclusies afstevenden. Het is jammer dat een iets behoudender deel van de veterinaire commissie verdere conclusies tegenhield”, concludeerde Emile Welling. Maar ook hij was tevreden over de open oren die hij de hele middag ontmoette.
Dressuurvoorzitter Mariette Withages belooft voor de start van het buitenseizoen in mei met meer conclusies en aanbevelingen te komen en zei: “We zijn nog niet aan het eind van de tunnel. We zien nog geen licht! Maar we zijn al wel een heel eind en daar ben ik erg blij om.”

Bron: KWPN website (Claartje van Andel)






LDR is toch iets anders dan HF?
Of ben ik nu gek?

bulck

Berichten: 4231
Geregistreerd: 08-11-05

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:41

Geerke ldr is laag diep rond en dus ook een manier van flexen. Rollkur of hyperflexen is een ander variant daarop