Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110739
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:10

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Simone Lautenbach



Peesblessures in de springsport kunnen verschillende oorzaken hebben. Kwalitatief slechte bodems kunnen aanleiding zijn voor dergelijk letsel. Ook de fitheid van het paard en de moeilijkheidsgraad van het parcours kunnen een rol spelen. Maar er is meer. Het materiaal waarvan peesbeschermers zijn gemaakt kan namelijk ook van invloed zijn op het ontstaan van peesblessures, zo stelt producent van beenbescherming Jan Snellen.

Snellen vindt dat te veel aandacht uitgaat naar de bodemproblematiek en dat andere facetten over het hoofd worden gezien. ,,Natuurlijk speelt de kwaliteit van de bodem mee, maar als je het mij vraagt speelt de keus van het soort peesbeschermers de grootste rol bij het ontstaan van een blessure.” Hij doelt daarmee op het verschil tussen lederen en kunststof beschermers. ,,Leer is altijd beter dan kunststof. Het is een natuurproduct met een ademende werking. Het neemt vocht op en reguleert het. Bij kunststof beschermers is dat een ander verhaal. Deze gaan broeien wanneer het lichaam zich inspant. De warmte kan niet ontsnappen, met een oververhitte pees als gevolg.”

Klik hier voor het volledige artikel.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:23

dit was toch allang bekend ?

correct me if i'm wrong ?

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:41

Is Dhr. Snellen niet diegene die leder peesbeschermers produceert ? Als dat zo is dan is dit niet heel erg objectief vind ik.

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:42

De meeste lederen peesbeschermers hebben overigens een neopreen of andere kunststof vulling dus het argument van "ademen" gaat hier ook niet op. Misschien als een lederen voering wordt gebruikt wel maar ik zou toch liever een wetenschappelijke uitleg zien zoals die is uitgevoerd met bandages.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:44

Wat is het verband tussen peesblessures en warmte?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:06

Als je even het uitgebreide artikel leest. Daar staat het in.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:07

warmte is slecht voor pezen. Daardoor beschadigen ze

Karolien_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Oirschot

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:22

Zo'n uitspraak is natuurlijk te verwachten van Jan Snellen. Hij maakt inderdaad leren peesbeschermers.

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:27

Leuke promotie maar dit is al lang bekend..
Gewoon tijdens het uitstappen je kappen af doen.
Trouwens bandages zijn nog véél erger!

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:04

Tijdens het uitstappen je beschermers afdoen? dan ben je al te laat want een test in de Bit heeft uitgewezen dat juist de kerntemperatuur van de pees veel te hoog oploopt tijdens het werk en ook dan al direct kleine beschadigingen in de pezen veroorzaakt en met koelen haal je die beschadiging niet weg, je beperkt de schade hooguit een beetje.
Ik ben niet tegen peesbescherming, sommige paarden hebben ze absoluut nodig maar zo niet doe ze dan ook niet om of gebruik beschermers die zoveel mogelijk koelte toelaten en dus vrij open zijn en dit zijn geen leren maar ook kunsstof beschermers. Bandages zijn voor mij alleen versieringen en hebben totaal geen nut.

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:06

Eens maar als ze nodig zijn is het al beter ze weer af te doen tijdens het uitstappen.

Nillie

Berichten: 196
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:30

Onze paarden hebben geen ijzers. Ik denk dat ik nu toch maar overweeg geen beschermers meer te gebruiken. Tot nu toe ook altijd die kunststoffen om gedaan.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:55


SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:24

Het werk op asfalt wordt ook gepromoot in het artikel van Snellen. Goede zaak!

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:43


MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:45

Nou die pees beschermers vind ik echt lelijk! Maargoed ze zullen zeker functioneel zijn.....
Smaken verschillen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:54

Nillie schreef:
Onze paarden hebben geen ijzers. Ik denk dat ik nu toch maar overweeg geen beschermers meer te gebruiken. Tot nu toe ook altijd die kunststoffen om gedaan.



weet je wat ook slecht voor een paard is en zware slijtage en blessures veroorzaakt?.

OP ZIJN RUG ZITTEN EN RIJDEN..... gaan we dan ook stoppen met rijden?.

Tuurlijk weet je dit maar is ook een beetje overtrokken vooral omdat dit precies in zijn straatje past. Rij nu al ruim 30 jaar altijd met peeskappen en bandages en pas 1x een peesblessure gehad. Vind de bescherming van de pezen door effecten van buiten af veel belangrijker dan dit. Ik heb echt al veel erger ermee weten te voorkomen. Ik rij nooit meer zonder bescherming.

Een schiefel heeft mij veel meer ellende veroorzaakt dan de peesblessure.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:03

als peesbeschermers slecht zouden zijn zouden ze niet verkocht worden!

Naomi_unique

Berichten: 2318
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:07

marjoleinft schreef:
als peesbeschermers slecht zouden zijn zouden ze niet verkocht worden!

net zoals al die hulpteugels, en stangen/scherpe bitten en oja niet vergeten bij tuigpaarden de kettingen waardoor de benen hoger opgetild worden.... Wordt toch ook echt verkocht!

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:05

Nillie schreef:
Onze paarden hebben geen ijzers. Ik denk dat ik nu toch maar overweeg geen beschermers meer te gebruiken. Tot nu toe ook altijd die kunststoffen om gedaan.

Meen je dit nou ?
Gewoon omdat er 1 man zegt dat de kunststoffenbeschermers niet goed zijn ?
:=

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:30

Iedereen moet zelf kijken of zijn paard het nodig heeft en zo ja, welke je omdoet. Ik vind het goed dat er over nagedacht word hoe je een paard zo goed mogelijk traint en je daarbij bewust bent van het feit dat sommige dingen schade toe kunnen brengen, ook al treed die niet direct op.
Als je het over beenbescherming hebt dan zou het handig zijn om hier via scannen eens een onderzoek naar te doen, twee groepen die qua training en leeftijd van de paarden overeenkomen,gelijk trainingsschema geven ene groep standaard met de meest gebruikte beenbeschermers en een groep zonder en dan na drie maanden nog een keer scannen om de eventuele verschillen te bekijken.

DinoBanani

Berichten: 551
Geregistreerd: 22-12-07
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:52

Hmm.. Ik weet het niet hoor, moeten we dan maar zonder gaan rijden? Ze zijn toch niet voor niks uitgevonden neem ik aan..

Maar goed, zouden mijn synthetische peesjes ook slecht zijn?

Dan heb ik het over deze:

Afbeelding

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:43

Die laten net zo weinig lucht door als iedere andere beschermer die hier genoemd wordt en zijn dus even 'slecht'.

Ik rij mijn eigen paarden thuis in het dressuurwerk altijd zonder bescherming, ze doen los in de bak wel idiotere dingen dan als ik erop zit en dan hebben ze ook niets om :n (zou ook niet kunnen omdat ze meestal 12 uur per dag buiten lopen)

Met springen krijgen ze altijd wel een paar kunststof beschermers om en ik ga dat door één zo'n verhaal echt niet veranderen :n Weet zelf ook wel dat het niet optimaal is, maar soms moet je genoegen nemen met suboptimaal :+

Anoniem

Re: Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:51

dit is toch oud nieuws? en verder merk ik wel verschil als ik met mijn leren bescherming heb gesprongen zijn noble zijn benen wel minder bezweet als dat ik met mijn kunstof heb gesprongen!

(mijn leren hebben ook een leren voering)

xxx88
Berichten: 332
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:24

veel topruiters rijden toch ook met kunstof beenbeschermers (wat niet wil zeggen dat alles wat zij doen goed is)
maar voor hen is het hun broodwinning en zijn het paarden die heel veel geld waard zijn, dan gaan ze er toch alles aan doen om ze gezond te houden
als het echt bewezen zou zijn dat kunststof beschermers slecht zijn voor de benen en dat je hierdoor veel kans krijgt op peesblessures dan zou geen enkele topruiter ze nog gebruiken (hun paarden zijn veel meer waard dan een paar ledere beenbeschermers ;) )
ik vind het ook wel een beetje kort door de bocht van die mens om de blessure van O'Brien hierbij te betrekken.
het is helemaal niet bewezen dat het door de kunstof beenbeschermers kwam.