Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:11

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


De fokkerij van Groninger en van Gelderse paarden hebben aan de basis veel van elkaar weg en hebben zo een bepaalde verwantschap. Het was dan ook Hans Krudde, voorzitter van de Fokkerijraad Gelders Paard, die op de themadag over inteelt vorige week in Lelystad de suggestie deed dat een voor het Groninger stamboek goedgekeurde hengst als Gerlinus (v. Legaat) mogelijk ook binnen de Gelderse fokkerij gebruikt zou kunnen worden.

,,Mag ik dat zien als een knipoog”, vroeg dagvoorzitter Pieter Wiersinga zich af.
Inmiddels hebben de Gelderse en Groninger paarden een eigen fokdoel ontwikkeld en zo een eigen ras. Beide rassen hebben kansen en bedreigingen met op dit moment een merriebestand van zo’n 400. Omdat het een open fokkerij is kan gebruik gemaakt worden van aanverwante fokrichtingen. Dat komt de bloedspreiding direct ten goede en is ook een middel om het beoogde fokdoel versneld te kunnen bereiken. Het risico is echter een verlies aan uniformiteit. Met de eisen aan type, karakter, afstamming en een maximaal percentage (12,5% ) aan veredelingsbloed hoopt het Gelders Paard de uniformiteit te bewaken.

Zowel de Groningers als het Gelders paard vallen onder de noemer bedreigd en van beide is sperma van hengsten opgeslagen in de genenbank. De genenbank is er om oud bloed te bewaren en is een back-up in geval van nood.

Anoniem

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:16

Ik zou bijna een chagrijnig antwoord geven, maar ik ga eerst mijn bloeddruk laten zakken.

Ik was er trouwens graag heengegaan maar ik kon niet, leek me reuze interessant. Is er nergens een verslag van te vinden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:19

Misschien op horses.nl :j

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:09

Vind nou niet dat een moderne gelderse op een groninger lijkt.....

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:18

Nee maar een moderne Gelderse is ook eigenlijk geen echte gelderse meer. Er wordt te vaak gekruist en dat is zonde, neehoor geef mij maar lekker zo'n ouderwetse gelderse fokmerrie krijg je vaak zeer goede en leuke veulens uit.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:45

daffie1986 schreef:
Nee maar een moderne Gelderse is ook eigenlijk geen echte gelderse meer. Er wordt te vaak gekruist en dat is zonde, neehoor geef mij maar lekker zo'n ouderwetse gelderse fokmerrie krijg je vaak zeer goede en leuke veulens uit.


Ik zou zeggen kom een keer naar Hengelo, de dag van het Gelderse Paard, dan kan je echt conclussies trekken.

De hele voorpagina lang gaat het over inteelt problematiek. Het Friese stamboek krijgt het om de oren omdat ze geen hengsten van buiten het stamboek willen gebruiken om zo de inteeld depressie te bestrijden.

Maar neeee de gelderse fokrichting mag dat niet. Die moeten het doen met de paarden van 30/40 jaar geleden. Die moeten alleen Gelderse gebruiken....wat dat dan ook mag wezen.

En verdiep je eens in de historie van het Gelderse paard. Dan zal je zien, en dat geld ook voor het Groninger TYPE, dat er altijd...ALTIJD, vreemd bloed is gebruikt om het Gelderse type te vormen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:51

[***] schreef:
Ik zou bijna een chagrijnig antwoord geven, maar ik ga eerst mijn bloeddruk laten zakken.


Heel verstandig...ik heb het niet gedaan...heb op de enter knop gedrukt voor dat ik tot 10 kon tellen.

Als er net zo veel mensen over rijpaardKWPNers zouden l*llen als dat er over gelderse paarden word geouwe**** dan zou er de hele dag, door de hele wereld over paarden geleuterd worden.


grrrr

wacker81

Berichten: 9
Geregistreerd: 04-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:09

Kan je een rijpaard KWPNer met iets gelders bloed laten opnemen in de gelderse richting?

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:36

Past goed hoor....wij hebben een Groninger merrie laten dekken door Upperville. Lijkt niet verkeerd!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:25

wacker81 schreef:
Kan je een rijpaard KWPNer met iets gelders bloed laten opnemen in de gelderse richting?


Ja dat kan maar alleen als het paard eruit ziet als een Gelders Paard. Oftewel: Als het paard in het type van een Gelders Paard staat kan deze geregistreerd worden als Gelders paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:41

Citaat:
,,Mag ik dat zien als een knipoog”, vroeg dagvoorzitter Pieter Wiersinga zich af.


Waarom wel een kwpn rijpaard-type en geen Groninger hengst?
Wij hebben eerder twee Gelderse merrie's laten dekken door een Groninger hengst en ik moet zeggen dat de resultaten van die combinaties heel goed zijn gelukt.
Het zijn mooie gebruikspaarden geworden die daarnaast ook nog eens erg leuk kunnen lopen :P .
Wij hebben een Orbaldo II x [paard] v. Allegro (wordt een hele leuke :P ) en een Mats x [paard] V. Evert x Edelman.
Momenteel is de merrie Evert x Edelman drachtig van de Deens Oldenburger hengst Casanova Boy.

Vooral de hengsten Extase, Orbaldo II, Erik T en Mats zouden best een leuke combi met een Gelderse merrie zijn.
Maar!! ik ben wel van mening dat je wel juiste selectie moet uitvoeren, niet zomaar in het wilde weg wat aan gaan fokken.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:51

Het spijt mij zeer maar ik heb in Hengelo het kwaliteitsverschil tussen de groningers en de gelderse gezien, en dan is het heel snel duidelijk waarom wel een rijpaard en geen groninger

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:31

Ik zie in het stuk in de beginpost iets staan over maximaal 12,5% EV-bloed. Nu heb ik begrepen dat die eis in 1999 (geloof ik) is afgeschaft en ik snap dan ook niet waarom die eis spontaan weer genoemd wordt door de voorzitter van de fokkerijraad van het Gelders paard :?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:43

Orbaldo II x Lisavivera (Gelders)
Afbeelding
Kan me niet voorstellen dat een van beide stamboeken zich voor zo'n paard zou moeten schamen ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:44

@Billy en Ilegra. Ik heb het ooit aan Nimber gevraagd maar zij was van mening dat Orbaldo II toch echt Gronings type doorfokt bij zijn nakomelingen. Dat is prima hoor, om Groningers te fokken. Maar om Gelderse te fokken is dat dus uitermate ongeschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:48

stoffel schreef:
Het spijt mij zeer maar ik heb in Hengelo het kwaliteitsverschil tussen de groningers en de gelderse gezien, en dan is het heel snel duidelijk waarom wel een rijpaard en geen groninger


Je hebt daar overwegend merrie's gezien met hun veulens en niet de Groninger hengsten.
Op de nationale keuring in Hengelo zie je overwegend de Groningers die Groninger x Groninger zijn en niet Gelders x Groninger.
Dus eigenlijk vind ik niet dat je mening "daarom een rijpaard" niet echt past.
Je zou je moeten verdiepen in de combi Groninger x Gelders en dan pas je oordeel vormen.

Overigens liep er wel een merrie Groninger x Gelders maar die werd ook gelijk Model.
Ik heb het dan over Melya (Orbaldo II x Ahoy) van Nimber hier op bokt.
Afbeelding
Prachtige merrie deels Groninger en deels Gelders en ik heb meerdere combi's gezien van Gelderse merrie's met Orbaldo II en ik kan je verzekeren dat Orbaldo heel wat verbeterd heeft bij deze merrie's.

Ook de Groninger hengst Onno S (vader van Orbaldo II) heeft nakomelingen lopen bij Gelderse merrie's.
Allemaal nakomelingen die erg leuk kunnen bewegen maar bovenal ook nog een leuk front hebben.

Onze [paard] (Orbaldo II x Allegro) hebben we gefokt uit de eenvoudige Gelderse merrie [paard] die zelf veel ruimte te kort kwam in beweging.
[paard] heeft daarintegen veel van zijn paps geërft :D .
Afbeelding
Als veulen.
Afbeelding
Als jaarling.

Afbeelding
Onze [paard] (Mats x Evert x Edelman)
Zijn moeder is [paard], deze merrie had meer kwaliteit dan [paard] in beweging maar ook zij kwam wat lengte in het voorbeen te kort terwijl [paard] deze ruimte wel weer heeft.

Orbaldo II (Onno x Orbaldo) met Kim Telgen op Horse Event.
Ze heeft de hengst tot het ZZlicht gereden, dus zeker geen hengst waar de afdeling Gelderse type zich voor zou hoeven te schamen.
Afbeelding

Zelfde met Erik T (Excellenzie x Otto)
Afbeelding
Ook een geweldig mooie hengst om te zien is uitgebracht in de springsport (ik meende L springen) en loopt Z1 dressuur.

Extase is op het moment de aanvoerder van de kampioensveulens maar bracht ook afgelopen jaar de kampioensmerrie in Hengelo.
Extase heb ik zo geen goede foto van maar ik vond wel een fimlpje op Youtube.
Geeft een beetje een idee over hoe de hengst er uit ziet.
http://www.youtube.com/watch?v=BgDOI47XkAE

Gerlinus de hengst waarover gesproken wordt heeft erg mooie nakomelingen binnen het Grp stamboek lopen.
Waaronder Mats, Meinhold en Marengo.

Afbeelding
Gerlinus zelf heeft zich zeker al bewezen in de sport.
Meinhold loopt in het 4-span van Ton Kruidhof http://www.4span.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=4&Itemid=6
Marengo is helaas verkocht naar Italië als springpaard maar deze hengst had zeker ook heel geschikt geweest voor bij Gelderse merrie's.
Zie deze link: http://www.horsenl.nu/abtswoude/marengo.htm

Kortom zo heel erg verkeerd zijn de Groninger hengsten niet alleen zou ik niet snel een hengst als bijvoorbeeld Batavier gaan combineren met een klassieke Gelderse merrie.
Dan weet je gewoon zeker dat je een buffel gaat krijgen die zeker niet zal voldoen aan het ideaal plaatje die de meeste liefhebbers van het Gelderse type voor ogen hebben.
Voor de mensen die Batavier niet kennen, zie foto.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:20

NatasjavE schreef:
@Billy en [paard]. Ik heb het ooit aan Nimber gevraagd maar zij was van mening dat Orbaldo II toch echt Gronings type doorfokt bij zijn nakomelingen. Dat is prima hoor, om Groningers te fokken. Maar om Gelderse te fokken is dat dus uitermate ongeschikt.


Kim (nimber) weet zelf natuurlijk het beste wat Orbaldo door fokt maar ik vind de nakomelingen van Orbaldo die een Gelderse moeder hebben nou niet bepaald echte buffels.
Je ziet het Gelderse er wel van af maar dan wel met meer massa dan de gemiddelde Gelderse van nu.
Ik denk wel dat het ook mee speelt wat voor lijnen de merrie achter haar heeft.
Ik verwacht van [paard] wel dat hij zwaarder gaat worden dan [paard] want [paard] had in haar afstamming nog oud Groninger bloed via de merrie Dalotte. [paard] heeft dat eigenlijk niet.
Bij mijn weten kan ik me ook herinneren dat Nimber de Gelderse merrie's die zij heeft gebruikt als fokmerrie nog voldeden aan een klassiek model.
Maar hoe zou het er uit gaan zien als er sprake is van een moderne Gelderse merrie?

Anoniem

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:52

Billy en nu een foto van de moeder

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:33

Die staat in het profiel vai Lia_
Ze is niet online, zal vanavond even vragen of ik die mag plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:07

Mijn merrie Lisavivera heeft zowel een Gronings als een Gelders papier en heeft ook 2 brandmerken, 1 van het Groninger stamboek en 1 van het KWPN :D
Haar vader Loek was ook zowel voor het Groninger paard als voor de gelderse fokrichting van het KWPN goedgekeurd dus het kan best, mits het type gewoon goed is.
Lisa is trouwens voor beide richtingen vrij modern om te zien.
Hier haar afstamming:
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00003938
Ik heb zowel Gronings (Orbaldo II) als Gelders met haar gefokt (Laurentz en Zethar) en momenteel is ze weer drachtig van Zethar.
Haar vorige eigenaresse fokte weer in de rijpaard richting.
Afbeelding
Meer foto's in mijn profiel :D

Haar vader Loek:
Afbeelding

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:31

nogmaals gezien het kwaliteits verschil in Hengelo zou ik een goede gelderse merrie niet onder een Groninger hengst durven te doen. En dan kun je wel zeggen dat, dat gronings X gronings is maar dan zou zo'n hengst als hij echt goed is zijn stempel moeten drukken. Zet je zo'n hengst op een gelderse merrie dan kun je alleen maar hopen dat je merrielijn sterk genoeg is en zijn stempel op de nakommeling drukt , maar inwezen verzwak je je eigen lijn door er minder kwaliteit in te fokken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:58

Ik vind Lisavevera een heel erg fijn paard om te zien...maar vind haar Orbaldo nakomeling niet een verbetering van de merrie. En dat is toch wat je wil bereiken in de fokkerij. Dat de nakomelingen net weer iets beter zijn dat de ouder dieren. Natuurlijk lukt dat niet altijd maar het moet wel je doel zijn.
Het Zethar veulen vind ik duidelijk beter (van de foto's af dan he)

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om op dit moment een Groninger/NEwPer/IHWer op mijn Gelderse merrie te zetten.
Liever ga ik voor Negro(ook al heb ik dan het risico om zwart te fokken ;) :D )

.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:02

Ilegra schreef:
Voor de mensen die Batavier niet kennen, zie foto.
Afbeelding


En wat zou deze hengst kunnen toevoegen aan mijn Bella? (Bazinetty II, zie profiel)

Er mag echt wel wat meer wind onderdoor...deze gaat in combi met een Gelderse merrie echt niet een fijn rij/menpaard geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:14

Dat schrijft Ilegra toch ook....:D
Gerlinus is een heel ander type maar die laat ik om een andere reden weer staan.

Hier nog wat foto's van Odin onder het zadel en op stand.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie Lisa er zeker in terug :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:21

Lia_ schreef:
Dat schrijft Ilegra toch ook....:D
Gerlinus is een heel ander type maar die laat ik om een andere reden weer staan.


:o Niet goed gelezen iderdaad.