Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:52

Ik bijt niemand de kop af maar als ze met belachelijke vergelijkingen komen tussen iemands vrouw naaien en commentaar geven op een paard word ik idd wat kribbig...

Trouwens kan Stoffel niet meer voor zichzelf praten en heeft hij/zij jouw als woordvoerder nodig Natasja???

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:23

Stoffel komt met een vrij bekende uitspraak in de paardenwereld en een aantal mensen reageren hier uitermate aangebrand. (Ballen in boterhammenzakjes en roestende anussen) Dat noem ik de kop afbijten.
Daar mag ik dan ook best wat over zeggen. Toch? Dat doe je op een forum als bokt.

Nee ik ben niet Stoffels woordvoerder. Ik denk ook dat je uit de post die hij plaats ook wel kan op kan maken dat hij mij daar niet nodig voor heeft.

Overigens nu meerdere mensen mijn gaan vragen wie Stoffel is? Of er nu naar aan het vissen zijn..al dan niet via PB.
Lieve mensen ik weet het echt niet. Ik ga er gewoon even van uit dat ik deze persoon niet ken.




@ Pletje, nee er zijn maar weinig mensen die je paard openlijk äfkraken. Ze zijn er wel hoor. Maar meestal merk je het gewoon aan de reacties. Geeft niet mag. :D
Als een paard mij niet aanstaat zeg ik er niets over. Maar als mij het rechtsstreeks vraagt wil ik soms wel iets loslaten, voorzichtig dan Als we dan over een warmbloed hebben hoor. Als iemand me vraagt wat ik van z'n Tinker vind reageer ik altijd zeer positief.

Ik weet nl al heel lang dat Stoffels uitspraak ergens wel hout snijdt...Je mag eigenlijk geen negatief commentaar op iemands paard geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:32

NatasjavE schreef:
Stoffel komt met een vrij bekende uitspraak in de paardenwereld


Grappig...ik heb hem in 39 jaar nog nooit eerder gehoord maar dat zegt waarschijnlijk meer over jullie "paardenwereld" dan de mijne :+
Maar ja als ik zie wat voor misdrijf jij goed praat verbaasd me dat niks.....

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:06

Jammer dat dit topic nu een vervelende wending krijgt... Ik vind het onderwerp wat in de beginpost staat interessant, maar gerichte sneren absoluut niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:44

Sorry Pletje...je hebt gelijk Maar hier wil ik nog wel even wat op zeggen.

Lia_ schreef:
NatasjavE schreef:
Stoffel komt met een vrij bekende uitspraak in de paardenwereld


Grappig...ik heb hem in 39 jaar nog nooit eerder gehoord maar dat zegt waarschijnlijk meer over jullie "paardenwereld" dan de mijne :+
Maar ja als ik zie wat voor misdrijf jij goed praat verbaasd me dat niks.....




Dus laat jullie..maar weg...ik heb de uitspraak eerder gehoord..gebruik hem nooit.

Mijn paarden wereld ken jij niet. Je kent mij niet. Dus laten we niet persoonlijk worden. Want zo netjes ben ik tenminste wel.

Verder heb ik geen zin meer om over dit onderwerp ruzie te maken.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:51

zoals verwacht werd mijn vorige post mij niet in dank afgenomen, al klopt het citaat blijkbaar wel, want al heb ik geen enkel paard slecht genoemt (alleen dat het geen verbetering is) het geeft wel hele hevige reacties, waar ik dan ook even op wil reageren.

Uums of ik (fantastische) paarden heb doet hier niet ter zake. Ik weet niet wat iedere paardenhouder een goed paard vindt, en ik hak niet in op mensen die hun paard hier laten zien, ik geef mijn mening.

Lia ik heb geen behoeft om met jou het bed te delen. Dat je blij bent met wat je hebt kan ik me voorstellen je hebt een prachtige merrie, alleen vindt ik dat Odin(net als de meeste groninger X gelders) geen verbetering is. Wat betreft onze hengstenhouder ik snap niet wat hij in deze discussie doet. Dat je deze uitspraak nog nooit hebt gehoort in jouw "paardenwereld" lijkt me logisch Edward is niet zo van de vrouwen.

Odin ik ben niet gefrustreerd en zelfs een manege ruiter met een papierloos shetje heeft een mening, en ook daar kun je wat van leren.

NatasjavE ik ken jouw niet maar ik denk dat jij snapt wat ik bedoel

Pletje123 mijn citaat was niet zo'n slimme zet maar takt is niet mijn sterkste kant.

rejov

Berichten: 177
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Laar (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:55

NatasjavE schreef:
Billy schreef:
Ik vraag me af waarom een groningse merrie gedekt door een KWPN hengst een goed gebruikspaard op kan leveren en een ruin uit een gelderse (KWPN)merrie gedekt door een groningse hengst slechter is dan een voorvader.


Omdat Sandreo een beter front en langer voorbeen kan(hoeft niet) toevoegen. Bovendien een rijtypischer model. Uiteraard zeg ik dit zonder de merrie te zien.

Een groninger hengst op een Gelderse merrie zal eerder een ouderwetser model doorgeven. Bij de groningers hebben ze niet geselecteerd op een langer voorbeen, moderner model en erg belangrijk..gezondheid. De groningers willen ze graag het zwaardere type hebben. Dat mag...dat is een kwestie van smaak.
Bij de Gelderse is er voor gekozen om voor een modernere versie te gaan waarbij je duidelijk kan zien dat het een Gelders Paard is.


Uiteraard is dat slechts

En juist hierom hebben wij voor onze groninger merrie voor Sandreo gekozen!
Natuurlijk is het altijd afwachten of het langere voorbeen toevoegd. De front heeft onze merrie al.
Altijd afwachten maar het is naar ons idee zeker het proberen waard!!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:34

Wie is Odin? MIjn boktnaam is Billy.
Dat zegt genoeg over hoe je leest...
Daarbij vind ik dat je erg vreemde uitspraken doet, nu haal jij de geaardheid van Edward GAl erbij...
Trouwens, ik zit aan de andere kant van het land, in een hele andere paardenwereld, maar ik heb deze uitspraak ook nooit gehoord.
Ik ben bang dat die uitspraak dan wel heel plaatselijk bekend is in de buurt waar Stoffel zich ophoudt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:27

Jammer dat deze discussie een rauw randje krijgt.

Ik heb een kruising waarvan ik vind dat deze jonge ruin een verbetering is ten opzichte van zijn moeder.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ter vergelijking zijn moeder.
Afbeelding
Op de stamboek keuring kreeg ze een derde premie (men vond haar niet goed genoeg)
Ik heb jammer genoeg niet meer foto's van haar maar in beweging kwam ze in ieder geval te kort.
Ze miste ruimt in het voorbeen maar had daarin tegen wel een sterk achterbeen.
Het blijft natuurlijk smaak maar ik persoonlijk vind ik dus dat Orbaldo sterk verbeterd op beweging of het nu om een Gelderse merrie gaat of om een Groninger merrie.
Met een hengst als Orbaldo zal je zeker niet in leveren op beweging echter kun je wel meer bot en massa verwachten. (maar of dat nu achter uit fokken is vraag ik me af, dat is gewoon een kwestie van wat je mooi vind)

Stoffel wij verschillen klaar blijkelijk dan erg van smaak, jij vind het achteruit fokken met Groninger hengst maar ik heb daar toch andere ervaringen mee.
Ik vind het type bij onze nakomelingen nog steeds mooi en bij andere nakomelingen van Gelderse merrie's en Groninger hengsten herken ik nog steeds het front en het type alleen wel met meer bot en massa.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:48

Odin sorry dat ik je Billy noemde, (dat gaf je een mooie stok in handen) het zegt inderdaad genoeg over hoe ik lees, ik ben mer geinterseert in de paarden dan in de mensen er achter. Wat betreft Gal humor is net als type paarden wat de een leuk vind vindt de ander niks.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:55

Ilegra ik hoop dat je me niet gelijk afschiet maar er viel ook wel wat te verbeteren aan jouw merrie, en ik denk dat je er een goede (ik heb slechter gezien) groninger ruin aan hebt. Om een gelderspaard te fokken had ik denk ik eerder Vitens gekozen, ook een goed voorbeen maar dan met meer lengte meer lengte in de hals minder onderhals en vooral meer rek in het lijf, waardoor er makkelijker mee is te werken (lengtebuigingen), en naar ik heb gehoort geeft hij ook super karakters.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:04

stoffel schreef:
Odin sorry dat ik je Billy noemde, (dat gaf je een mooie stok in handen) het zegt inderdaad genoeg over hoe ik lees, ik ben mer geinterseert in de paarden dan in de mensen er achter. Wat betreft Gal humor is net als type paarden wat de een leuk vind vindt de ander niks.

Psssst, Billy, B-I-L-L-Y. Niet Odin. :+

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:36

stoffel schreef:
Odin sorry dat ik je Billy noemde, (dat gaf je een mooie stok in handen) het zegt inderdaad genoeg over hoe ik lees, ik ben mer geinterseert in de paarden dan in de mensen er achter. Wat betreft Gal humor is net als type paarden wat de een leuk vind vindt de ander niks.

Je blijft bezig he...
Mijn PAARD heet Odin, ik niet....
Leuk joh, provoceren..
Zegt genoeg over je niveau....

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:09

Pff ik wil steeds wat zeggen, maar ik hou wijselijk m'n mond. Voor de verandering :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:15

stoffel schreef:
[paard] ik hoop dat je me niet gelijk afschiet maar er viel ook wel wat te verbeteren aan jouw merrie, en ik denk dat je er een goede (ik heb slechter gezien) groninger ruin aan hebt. Om een gelderspaard te fokken had ik denk ik eerder Vitens gekozen, ook een goed voorbeen maar dan met meer lengte meer lengte in de hals minder onderhals en vooral meer rek in het lijf, waardoor er makkelijker mee is te werken (lengtebuigingen), en naar ik heb gehoort geeft hij ook super karakters.


Nou ik schiet je niet gelijk af, want deels kan ik mij vinden in je reactie.
Alleen je doet nu net of de hengst wel wat had moeten verbeteren, zo veel viel er te verbeteren.
Zo slecht was mijn merrie nu ook weer niet, ze had een mooi klassieke bouw, mooi front, krachtige achterhand, stond correct op de benen en bovendien kon ze best ruim bewegen alleen kwam ze ruimte te kort in het voorbeen.
Verder weet ik van andere mensen dat ze liever een edeler hoofd hadden gezien bij haar maar dat was voor mij geen prioriteit.
Overigens kreeg ze een derde premie bij de stamboek keuring in de rubriek tuigpaarden, ze vonden haar Gelders ogen en hebben haar uiteindelijk als Gelders type ingeschreven.
Afbeelding
Hier was ze 16 jaar oud.

En op de volgende foto was ze 18 jaar en voor het eerst in haar leven drachtig en wel van Orbaldo II.
Afbeelding
Overigens ben ik niet bang voor problemen met buiging, zijn vader loopt ZZlicht en die heeft nog wel wat meer bot en massa.
Hij heeft overigens gewoon een zware hals geen onder hals dit kun je duidelijk zien op de derde en vierde foto.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:01

Ik denk dat je goed naar je merrie moet kijken en zien wat je daaraan wil verbeteren.
afhankelijk van wat jij voor ogen ziet zal dat een verbetering zijn, een ander vind dat misschien geen verbetering

Afbeelding
Tamboerijn ster
maal gronings =
Afbeelding

Afbeelding
Bazuin ster
maal gronings =
Afbeelding

Afbeelding
Heineke
maal gronings=
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Ahoy ook ster 3 veulens
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In mijn ogen allemaal een verbetering op de moeder.
Ook bij de ster merrie's misschien dat ik bij keurmerries geen verbetering had gehad maar misschien ook niet gefokt wat ik een verbetering vind.Ik heb bewust naar wat klassieke merries gezocht. De laatste merrie (Orbaldo II x Ahoy) is precies wat ik voor ogen had toen ik gelderse x gronings ging fokken.tikkie luxer dan de meeste groningers, keihard en goed bewegen.Hierdoor kan ik weer zwaarder terug fokken.
vind het nog steesd jammer dat het veulen uit de bazuin een hengst was en de bruine uit de Heineke ook die hadden anders wel langer hier mogen lopen.


Afbeelding
dit ben ik met de oma van mijn vos ook een zelfde kruising Banier x Dante hier is zij op 17 of 18jarige leeftijd.Fantastische merrie met diverse ster en modelmerrie's en 2 ggk hengsten als nakomelingen.

Verbetering is ook persoonsgebonden geef billy een week de moeder van odin te rijden vind ze Odin dan een verslechtering van zijn moeder?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:27

Ik zie allemaal foto's van goede Groninger paarden. Ook heel mooi.

Ik wil dat een nakomeling uit mijn Gelderse merrie er Gelders uitziet.
Dus ja...dat zou een verslechtering van de moeder worden.
Dat klinkt misschien bot..is echt niet zo bedoeld. Maar juist de Gelderse opdruk die wil ik zien.
Als ik een groninger had willen hebben...dan had ik er een gekocht.

En dat is dus wat ik bedoel...met een Groningerhengst ga je mijn inziens geen Gelders Paard fokken.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:08

Dat ben ik met je eens Natasja :) En daarom gebruiken wij ook geen Groninger hengst.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:04

En nu andersom. Dit topic gaat nl ook over kansen en bedrijgingen voor de Groningerfokkerij.

Is het niet een idee om Gelderse hengsten in te zetten op goede Groningermerries?

Ik zou Elegant of Vitens wel zien zitten op die laatste Groninger x Ahoy merrie.

Met een beetje geluk de kleur van de vader want dat mis ik ook een beetje bij de Groningers...een beetje kleur 'knipoog smiley'

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:18

Daar heeft Kim er ook nog wel één van staan, met kleur ;)

Onze Hercules is roodbruin, prachtig, vooral met het zonnetje op z`n bol. Tijdens de veulenkeuring zeiden collega-fokkers dat hij 'helaas de verkeerde kleur had' :roll:

Bij Willem staat trouwens 'Tamboerijn', maar haar moeder Pasja is toch van Tamboerijn en zij van Biret? Ze komt van een fokker uit de buurt die ook onze Pascha (v. Senner) heeft gehad :)

Een Gelder zou ik niet op onze Groninger merrie gooien, om dezelfde reden als Pletje en Natasja kiezen voor een Gelderse hengst: ik wil een Groninger, anders kóop ik wel een Gelder. De kruisingen die Kim laat zien zijn mooi, maar er zit al veel Gelders bloed bij veel van onze hengsten. Op de (fictieve, want we gaan niet meer met haar fokken ;) ) shortlist van lovers voor onze merrie staan onder meer Farao (al veel verwant bloed) en Orbaldo II. Farao heeft weinig gefokt en ik ben benieuwd hoe hij met zo`n zware basismerrie als die van ons zou matchen, maar met Orbaldo zou het een op en top klassiek Gronings veulen worden - ook een mooie optie :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:42

Daar geef ik je 100% gelijk in Uums. Natuurlijk worden ze dan "te Gelders"

Maar iedere keer als het onderwerp bloedspreiding en bedreigingen voor het Gelderse paard ter spraken komt worden ons wel de Groningers steeds aangepraat. Ik wordt er iig een beetje moe van.

En dat binnen de toch al kleine fokrichting. Het is toch veel leuker om het Gelderse paard Gelders te laten en het Groninger paard Groninger. Zometeen zie je geen verschil meer.

Komt de biodiversiteit niet ten goede.

Voor Bella wil ik zeker een keer Alexandro P. Maar ook Negro heb ik op de lijst staan. Ook zit ik wel aan Farington te denken. Dat is alleen wel lijnenteelt want Bella komt uit dezelfde moederlijn.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:55

NatasjavE schreef:
Daar geef ik je 100% gelijk in Uums. Natuurlijk worden ze dan "te Gelders"

Maar iedere keer als het onderwerp bloedspreiding en bedreigingen voor het Gelderse paard ter spraken komt worden ons wel de Groningers steeds aangepraat. Ik wordt er iig een beetje moe van.

Daar komt dat dus vandaan. Andersom gebeurt dat ook zeker. Half-Geldersen worden op onze keuringen boven Groningers geplaatst - ook een beetje zuur. Aangezien de gangen flink meewegen begrijp ik het procédé, maar het klópt 'gewoon' niet.

Mijn eigen Groninger met snufje Trakehner bloed is de vleesgeworden droom van onze inspecteur, als ik hem soms hoor. Een mooi compliment, maar... de driejarige die we hebben verkocht is veel meer Groninger. Prachtig type en een goede draf... maar hij kreeg veel minder punten toebedeeld. Gronings fokken om door het Groninger stamboek te worden gewaardeerd heeft dus geen nut. Gelukkig is het ons om het even hoe een paard na een keuring mee naar huis gaat: ze zijn doorgaans even lief en gemakkelijk als voor de keuring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:28

Natasja dat is al veel gebeurt alleen hebben ze een Gelderse merrie gebruikt een geen Gelderse hengst.
Ik zal eens een paar hengsten noemen waar dat mee is gebeurt.

Extase http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=197334
Vader van Extase is 50% Gelders.

Mats http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64322
De moeder is 50% Gelders.

Bartus http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64341
De moeder is 50% Gelders.

Overigens is Sander en Parcival al eens gebruikt binnen het Groninger paard.
Afbeelding
Al ik mij niet vergis was dat deze merrie Waomi.
Mooie merrie was dat.

Afbeelding
Veulen van Sander uit een klassiek ouderwetse Groninger merrie.
Ik kan me zelfs heugen dat Sander al vaker gebruikt is want er stond toen destijds ook een hengst van ongeveer een jaar oud (ook) met als vader Sander.

Overigens is het voor de Groninger fokkerij niet handig om een merrie die al deels Gelders is nog eens te laten dekken door een Gelderse hengst want dan blijft er weinig Gronings over.
Melya (De Orbaldo II x Ahoy) zou dus wel een mooie merrie zijn om weer verder Gelders mee te fokken.
Nee wanneer je dus over de kansen en bedreigingen bij de Groningers hebt dan kun je beter een 100% Groninger merrie van goede kwaliteit laten dekken door een Gelderse hengst.
Maar dan zit ik eerder te denken aan Laurens i.p.v. Vitens, Bazuin had ook een goede optie geweest maar die is er helaas niet meer.
Elegant zou kunnen en eventueel Sirius ook wel want die fokt ook wel aardig wat bot door.

Overigens vind ik het nog niet zo neipend bij het Grp-stamboek want zij hebben nog de optie om uit te wijken naar de Klassiek Oldenburgers die qua type vrij dicht bij de Groningers liggen.
Bij de Gelderse richting kun je nog shoppen bij sommige hengsten vanuit de tuigpaardrichting (maar ja hoe vaak gebeurt dat) en bij de rijpaarden.
Een grote groep kiest voor een rijpaard type die enigsinds nog wat Gelders bloed voeren maar over het algemeen zie je toch al gauw een vrij moderne Gelderse uit die combinaties komen.
In Hengelo vind al een verschuiving plaats naar steeds modernere Gelderse en dat zal alleen maar worden versterkt doordat de jury een paard Gelders dagkampioen heeft gemaakt waarvan je nauwelijks nog kunt spreken van een Gelders type.
Ik ben benieuwd hoeveel rijpaard vaders er volgend jaar in Hengelo achter de veulens zal zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:44

Uums schreef:
NatasjavE schreef:
Daar geef ik je 100% gelijk in Uums. Natuurlijk worden ze dan "te Gelders"

Maar iedere keer als het onderwerp bloedspreiding en bedreigingen voor het Gelderse paard ter spraken komt worden ons wel de Groningers steeds aangepraat. Ik wordt er iig een beetje moe van.

Daar komt dat dus vandaan. Andersom gebeurt dat ook zeker. Half-Geldersen worden op onze keuringen boven Groningers geplaatst - ook een beetje zuur. Aangezien de gangen flink meewegen begrijp ik het procédé, maar het klópt 'gewoon' niet.


Onze [paard] werd in Tolbert als in Hengelo wel als tweede op gesteld, hij was qua beweging beter dan de nr. 1 Barthes.

Natasja daar ben ik denk wel aardig schuldig aan :Y) . (ik kom altijd aan met de Groningers :+ )
Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik zie dat de Gelderse steeds moderner wordt.
Ik vind dat jammer want straks is er geen Gelders type meer.
Overigens heeft het ook geen enkele zin om een Groninger hengst beschikbaar te stellen voor de Gelderse richting want veel dekkingen zal die niet krijgen.
Immers zelfs Laurens en Nickson worden ondergewaardeerd door veel fokkers en dekken bijna niet.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:50

Ilegra schreef:
Onze Oswaldo werd in Tolbert als in Hengelo wel als tweede op gesteld, hij was qua beweging beter dan de nr. 1 Barthes.

Dat is niet de lezing die ik in Tolbert heb gehoord :)
Daar komt bij dat Barthes beter kon worden gemonsterd ivm Ilegra`s blessure toen.
Oswaldo stond wel boven een GrP x GrP-veulen :D