Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:08

Uums schreef:
[paard] schreef:
Onze [paard] werd in Tolbert als in Hengelo wel als tweede op gesteld, hij was qua beweging beter dan de nr. 1 Barthes.

Dat is niet de lezing die ik in Tolbert heb gehoord :)
Daar komt bij dat Barthes beter kon worden gemonsterd ivm [paard]`s blessure toen.
[paard] stond wel boven een GrP x GrP-veulen :D


Ja hoe precies weet ik ook niet meer maar volgens mij was het in Tolbert iets in de richting van: "het tweede veulen met ook een eerste premie heeft een correcte bouw, is in type de mindere van nr. 1 maar in beweging de meerdere"
Hij stond geloof ik idd voor Meindert die als derde stond. (ten minste dat was naast Barthes het enige hengstveulen wat ook in het boekje stond).

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:29

Natasja vos word niet zo graag gezien bij de groningers. Maar als je op Melya een gelderse hengst zou zetten heb je dus wat meer bloedspreiding en het type wat jij graag wil zien.

Als groningerliefhebber wil ik juist klassiek bllijven en daardoor geen rijpaard gebruiken.Die koop ik wel ;
)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:01

Nimber schreef:
Natasja vos word niet zo graag gezien bij de groningers. Maar als je op Melya een gelderse hengst zou zetten heb je dus wat meer bloedspreiding en het type wat jij graag wil zien.

Als groningerliefhebber wil ik juist klassiek bllijven en daardoor geen rijpaard gebruiken.Die koop ik wel ;
)


Dat van die vos...was een grapje..ik heb er ook bijgeschreven smilyteken bij denken (oid)..ik zat in de auto en dan krijg ik er geen knipoog bij. Van ouds her willen ze in het Noorde liever een zwarte of donkerbruine. In de achterhoek en Betuwe was de vos populair. (door de bovenlander Domburg..te luxe voor fokkers in het Noorden en daarom goedgekeurd voor het Gelderse stamboek en mateloos populair)

Bij de groningers willen ze niet alleen een klassieke...ze willen een groninger en geen gelderse. En gelijk hebben jullie. jullie hebben liever het btype van net na de oorlog. Mag..is ook leuk.

Door een rijpaard op een Gelderse te zetten blijven wij dichter bij ons type. De Bedreiging dat het te veel rijpaard wordt is er...maar ik ben het pertinent oneens dat er Hengelo te rijtypische dieren liepen.

De mijne liep er ook :D ;) en dies nie rijpaardtype maar hebben ze wel voorlopig keur gemaakt. :o
Krijgt dus gewoon de waardering die het verdient. In de kopgroep liepen 2 Ahoy's. Nou die zijn echt niet rijtypisch. Alleen de kampioen van een special en die was naar mijn smaak te tuigtypisch.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:17

Als je een goed gelderspaard wilt fokken is een groninger hengst onbruikbaar. Wanneer je bij de gelderse hengsten niet vinden kunt wat je zoekt is een rijpaard dan wel een tuipaard hengst wel een optie

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:05

stoffel schreef:
Als je een goed gelderspaard wilt fokken is een groninger hengst onbruikbaar. Wanneer je bij de gelderse hengsten niet vinden kunt wat je zoekt is een rijpaard dan wel een tuigpaard hengst wel een optie


Dat moet iedere liefhebber voor zich uitmaken. Bij voorbaat uitsluiten van kansen om bloedspreiding te verkrijgen is dom.
Overigens vind ik dat Orbaldo II zeker wat toe kan voegen in de Geldersen fokkerij. Als je zijn nafok vergelijkt met bijvoorbeeld die van Laurentz, Rubus, Nickson of zelfs (de in mijn ogen sterk overgewaardeerde) Alexandro-P doet hij het lang niet gek en zet die hengsten eens naast elkaar en ga punt voor punt vergelijken? ik wed dat er een andere conclusie uit komt dan die jij hier stelt.
Vind je het vasthouden en vastleggen van een braaf en werkbaar karakter belangrijk zou ik in ieder geval niet voor een willekeurig tuigpaard gaan, of zou jij wel blij worden met een Renovo karaktertje? De meeste Geldersen fokkers zijn nu al huiverig voor het karakter van bijvoorbeeld Koss, die in mijn ogen zijn Keurpredikaat in dat opzicht zeker onwaardig is.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:49

Albert ik mag jouw humor wel, Orbaldo vergelijken met deze gelderse hengsten.
Even serieus hij kan er niet in de schaduw staan. Tuurlijk is niet ieder willekeurige tuigpaard hengst een verberteing maar bv een Sander op een juiste merrie zie ik wel zitten.
En als Koss niet keur waardig is welke gelderse hengst dan wel?
Het karakter van Koss vooral degene die er nooit een hebben gehad zeuren er over, als het werkelijk zulke slechten waren dan was die Bruil (bestuur GP) er toch niet zo weg van, want die kan dus totaal niet met een paard overweg.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:05

(na besef van zinloosheid commentaar verwijderd)

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:54

@Albert: hoe kan je de nafok van Alexandro nu al met de nafok van Orbaldo II vergelijken? Alex heeft tot nog toe slechts veulentjes laten zien :) En waarom vind je Alexandro overgewaardeerd? Komt dat door zijn bloedvoering (Koss?) of juist door de manier waarop hij beweegt, zijn exterieur of de veulens die hij heeft laten zien afgelopen zomer?

Wat ik wel vind is dat Alexandro min of meer lukraak wordt aangeraden en de andere Gelderse hengsten zoals Sirius en Vitens raken wat in de vergetelheid. Zelf gebruiken we Alexandro niet, omdat we niet vinden dat hij mooi op onze merrie past. Naar Vitens zijn we wezen kijken. Ik denk dat je bij Vitens scoort op het karakter, maar dat je wellicht wat achteruit gaat in beweging. Op de show in Ermelo vonden wij hem zeer spectaculair en goed. Maar op de thuisbasis was hij net wat traag van achteren. We weten nog niet zeker of de merrie haar goede bewegingen ook daadwerkelijk doorgeeft, dus wilden we nog even wachten met Vitens. Sirius is helaas geen optie, aangezien hij een zoon van Zichem is en onze merrie een Elegant x Zichem is.

We hebben wel een zeer aansprekende Sirius x Ahoy gezien (echt een heel mooi paard!) en ik heb begrepen dat die hengst ook aangeboden wordt dit jaar :)

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:41

Pletje 123 mijn complimenten eindelijk iemand die zijn eigen paard eerst bekijkt, en ook durft te twijfelen aan zijn eigen paard, en dan pas een hengste keuze maakt,eindelijk iemand die doordacht met de fokkerij bezig is, met deze fokkers kan het gelders paard vooruit, in tegenstelling tot de groninger hengsten onze eigen Gerlinus daar gelaten

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:09

Pletje123 schreef:
waarom vind je Alexandro overgewaardeerd? Komt dat door zijn bloedvoering (Koss?) of juist door de manier waarop hij beweegt, zijn exterieur of de veulens die hij heeft laten zien afgelopen zomer?

Op de hengst is qua exterieur en beweging niets aan te merken, behalve dat ik hem al erg zwaar vind gezien zijn jeugd.
Toch vind ik hem overgewaardeerd;
Juist omdat hij alleen maar veulentjes heeft laten zien die ik veel te zwaar en te kort vind in de hals. Bovendien ben ik beducht voor mogelijke standafwijkingen die hij regelmatig heeft laten zien. Hij vererft net als vader Koss erg propperig en dat vind ik niet mooi. Bovendien vind ik de combinatie Koss X Satelliet geen gelukkige wat werkbaarheid/ karakter betreft. Het zou mijn hengstkeuze voorlopig niet zijn.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:23

stoffel schreef:
...onze eigen Gerlinus daar gelaten

NatasjavE schreef:
Bovendien...jullie gaan dan toch niet toegeven dat die paarden van Stoffel dan mogelijk beter zijn...

Om maar even in de nauwe 'jullie' en 'hullie'-hokjes te blijven praten die je in dit topic opwerpt: ik ben niet zo sneu om een ander z`n paard, zeker ongevraagd, af te kraken. Een mooi paard kan ik altijd waarderen, welk labeltje mensen er ook aanhangen. Wat mooi is blijft subjectief en laat ik nu net Gerlinus wel mooi vinden:
Afbeelding
Dit was vanmorgen.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:55

Albert jij vindt Alexandro nu al te zwaar, de meeste groningers zijn zwaarder. Te zware veulens heb ik van hem niet gezien wel mis ik de hals lengte en de rek in het lijf. van regelmaat in vererving durf ik na een jaargang niet te spreken.Verder vindt ik de combinatie Sateliet en Koss goed doordacht de ene veel te lang de andere te beknopt fokkend. Verder is Koss op deze merrie een beproefde combinatie die vele goede paarden heeft gegeven. Wat betreft karakter, ik heb hem vorig jaar in Zwolle gezien, super bewegen, de monsterknecht valt op zijn muil, die dikke staat op, de hengst wacht rustig, en ze gaan weer verder.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:58

Uums wie heeft er hier en paard afgekraakt.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:51

ik schreef:
Juist omdat hij alleen maar veulentjes heeft laten zien die ik veel te zwaar en te kort vind in de hals.

De hals is te zwaar en te kort. Het stond er idd wat verwarrend.
Overigens heb ik nooit gezegd dat ik voor een Groninger hengst zou kiezen, maar dat de mogelijkheid niet bij voorbaat uitgesloten moet worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

Uums schreef:
Om maar even in de nauwe 'jullie' en 'hullie'-hokjes te blijven praten die je in dit topic opwerpt: ik ben niet zo sneu om een ander z`n paard, zeker ongevraagd, af te kraken. Een mooi paard kan ik altijd waarderen, welk labeltje mensen er ook aanhangen. Wat mooi is blijft subjectief en laat ik nu net Gerlinus wel mooi vinden:


Als je in een topic als deze een foto van een paard plaatst dan is ieder commentaar op dat paard gevraagd commentaar. Dat roept dit topic nou eenmaal op. Er zijn in dit topic ook geen paarden afgekraakt. Alleen bestempeld als niet Gelders. En in die zin...geen verbetering van de moeder(want anders beter in het gelderse type dan de moeder). Die paarden zijn ook al door diverse mensen als goede groningers benoemd.

En inderdaad..heel subjectief...maar ik vind een Gelderse mooier. Ik vind een Gelderse ook mooier dan een rijpaardtype... of een tinker..of een Fries.