Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 09:39

http://www.westonline.nl / Nieuwsredactie


Eigenaresse vindt situatie prima voor paarden.

De dierenbescherming in Den Haag heeft zeer veel meldingen gekregen over vijf verwaarloosde paarden en een aantal honden. De dieren staan langs de spoorlijn in Den Haag.
Dierenbescherming en politie houden de dieren al een aantal jaar in de gaten en hebben het erf meerdere malen bezocht. Op een bepaald moment zijn de paarden een keer in beslag genomen. De rechter besloot later dat dit onterecht was geweest.

Intussen blijven de meldingen bij de dierenbescherming binnenstromen; de politie overweegt opnieuw de dieren weg te halen.
Eigenaresse Quirine de Kok (een orthopedisch hoefsmid) bezweert echter dat ze de dieren niet verkeerd behandelt en dat deze situatie prima is voor paarden. Ook een dierenarts zou eerder hebben gezegd dat de paarden niets mankeert.

Ondertussen breken er hoogoplopende ruzies uit in de buurt tussen buurtbewoners en de eigenaresse. Ook verschillende buurtbewoners zijn van mening dat de paarden er niet goed bij staan en verplaatst moeten worden.

Klik hier voor een filmpje over de situatie van de paarden.

Klik hier voor de noodoproep van een buurvrouw.

Spip

Berichten: 159
Geregistreerd: 29-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:43

Helaas zijn er veel paarden die zo moeten staan, Fjorden bij ons in de buurt hebben het niets beter. Triest.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:43

oei ja staan er niet heel erg lekker bij nee, zijn niet mager of wat dus in dat opzicht zien ze er niet heel slecht uit maar de leefomstandigheden zijn niet goed :n

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:45

ik weet waar dit is, heb hier ook welleens over het hekje staan kijken, heb daar om de hoek gewerkt.... paarden zien er op zich niet verkeerd uit, maar de plaats waar ze moeten lopen is echt verschrikkelijk... Kan gewoon niet goed zijn dit

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:45

Dit meen je niet! en haar gezicht gewoon glashard zeggen dat het kan!! zij er vrede mee heeft! Ik hoop dat de paarden snel weggehaald worden!
Al je zo paarden moet houden?? Schande!!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 09:46

Dan is het toch eigenlijk bizar dat een orthopedisch hoefsmid deze situatie goedkeurt :?
Het is natuurlijk logisch dat deze paarden uitbreken. Ze hebben geen gras meer staan.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:48

Tja je kan niet zeggen dat de paarden er slecht uit zien dus moeilijk om de dieren daar weg te halen. Misschien eenvoudiger om te zeggen dat ze verplicht is te zorgen dat het droog wordt door een partij zand in de padocks te doen.
even off topic: Ben benieuwd wat de mensen die vinden dat een paard de hele dag in een padock moeten staan ipv een stal hier van vinden? Denk nm dat heel veel paarden zo in de modder staan,alleen valt het hier op omdat het in een soort volkstuinen buurt is.
Nogmaals volgens mij kan je beter zeggen dat de ruimte opgeknapt moet worden dan te dreigen dat ze weg moeten.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:49

Tja, lastig dit.. paardjes zien er idd goed uit, maar staan hartstikke in de blub..
als ze nou eens een deel verhard met tegels en hooiruiven maakt (ipv het hooi in de modder kwakken), zou de boel al een stuk beter zijn..

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:49

Cayenne schreef:
Het is natuurlijk logisch dat deze paarden uitbreken. Ze hebben geen gras meer staan.

Dat staat er bij mij ook niet, maar ze staan daarmee wel op onbeperkt hooi....
Die opmerking heeft imo dan ook niets te maken met paardenwelzijn en zie het verband ook niet. Geen gras=uitbreken?..
Echter de ontzettende baggerbende is een ander verhaal. Als zij dat boeltje daar nou zou betegelen/bestraten/tig kub zand storten etc, ziet het er voor de dieren er al heel anders uit..

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:55

ik snap niet dat ze de moeite niet neemt om het helemaal te betegelen...dat is al een stuk beter, lekker stro onder de afdakken, paar hooiruiven en je bent klaar..is misschien nog steeds niet ideaal maar ze staan dan wel droog en kunnen droog liggen...dat moeten de kosten dan toch ook niet zijn!!??....

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:56

De paarden zien er niet slecht of ondervoed uit dat punt 1 maar het is wel erg dat in deze weersomstandigheden ze tot hun zwembroek in de modder staan.
Hoe moet het als het nog natter wordt en straks als het gaat vriezen.. daar maak ik me veel meer zorgen over. Ze kunnen nooit lekker droog liggen.
Laat er dan goede drainage onder gooien en een goede laag zand dan ben je al een heel eind.

Ze hebben hun basisbehoeft.. eten en water. Okay ook niet optimaal zoals wij gewoon zijn maar ze zijn niet mager.

En dan nog de opmerking, ze worden verhuurd als rijpaard... dan ben je zelf ook niet goed als je daar aankomt en je treft dit aan.

ingace

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:59

ben niet pro buiten e.d. en al helemaal niet voor hele dagen opstallen (hmm dat daar nooit wat over gezegd wordt door dierenbescherming e.d.....dan zouden heeeeel veel mensen een probleem hebben)
Hele dagen op stal en alleen voor het dagelijkse uurtje rijden naar buiten..dat vind ik nou sneu..vaak ook nog zonder contact met andere paarden..maar goed iedereen zijn ding.

Wel erg veel modder..maar volgens mij konden ze toch op dat veldje uit de modder staan?(en stalletje?)
de paarden kiezen dan dus om in de modder te gaan staan (of heb ik het nu verkeerd gezien)
(begrijp me niet verkeerd...het kan beter! veel beter!)

even een vraag...ik weet niet of iedereen blijkbaar van die hooggelegen golfveldjes heeft ofzo..mmaar als mijn paardje in de winter door de wei heen ploegd..dat staat er en weinig gras (het is winter) meer, en daarom voeren we hooi+ brok e.d. en daarnaast maakt hij er zelf her en te der een blubberbande van. Uiteraard kan hij ook droog gan staan en in zijn stal, maar hij kiest er soms voor om daar in de blub te staan.

daarnaast ben ik bang dat de politie geen poot heeft om op te staan, als zij daadwerkelijk 3 dierenartsverklaringen heeft, die aantonen dat het goed is.(en één dag de tijd om te verhuizen....weet niet hoe het in de stad is, maar hier op de 'boer'is het al lastig stalling te krijgen..laat staan in de stad)

de paarden zien er goed uit... dus vraag me bijna af of dit echt is..
heb zelf voor de dierenbescherming het een en ander gedaan...en het is heeeeeeel lastig om iemand 'te pakken'
je komt de meest vreselike dingen tegen (veel erger dan dit, je hebt het dan over paarden zonder water, die de hele dag in een weiland staan, broodmagere paarden...en de polititie kan niets voor je doen)

ook die andere dame die 'poten wilde breken'nou nou een cursus woedebeheersing is op zijn plaats...oke ik snap de frustraties..maar dit heeft geen nu om zo te staan bleren.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:06

ik kan het niet zo goed zien op het filmpje, maar zo te zien heeft ze een soort paddock waar het modderig is, staan daar een paar inloop(container?)stalletjes bij (hoe diep is die modder? Zijn er ook verharde stukken? ) en is er nog een ander deel waar een verhard pad doorheen loopt en waar de bodem stevig lijkt en nog groen is van grassprietjes.

De paarden worden bijgevoerd met hooi.

Klopt dit?

shartjec

Berichten: 263
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:17

Heel triest, ik hoop dat de wet snel verandert.

x

Norrit

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:21

Vanuit de trein heb ik deze paardjes vaak gezien, ze zien er wel gezond uit, maar hebben niet heel veel ruimte en staan idd in de blubber, is geen ideale situatie, maar veel 'goed' verzorgde paarden staan de hele dag op stal, en zien ook amper de wei..

Op veel manege's staan de paarden/pony's de hele dag op stal/stand in een nog kleinere ruimte en komen ze er alleen uit voor de les in de bak, dat moet dan ook verboden worden..

Alle paarden lekker in de wei!

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:30

Ik praat het niet goed, ik vind dat paarden minimaal 1 droge plek moeten hebben. Maar of deze paarden slechter af zijn dan de paarden die 24/7 in hun eigen wc * o vergeef me, box* staan? Dat betwijfel ik toch ten zeerste.

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:31


rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:34

ik zie weinig problemen

paarden lopen lekker buiten
hebben een schuil hokje (is ook droog)
en een uitloop

nee alleen de omheinig zou ik echte moeite mee hebben
tja de modder is niet slecht voor de paarden maar een dreinage en wat wit zand zal wonderen doen

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:34

Maar op het laatste zie je dat de paarden achter op een stuk land staan toch? of is dat al hun nieuwe plekje?

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:36

In de wet staat dat een paard ook droog moet kunnen liggen. En dat kunnen ze niet.
Het schuilhokje is net zo'n modderpoel.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:38

Kan dr 1 en ander over vertellen aangezien de paarden ken , mijn eigen paarden staan daar in de buurt.

Ze hebben nooit op gras gestaan ! Dat ff ter verduidelijking.
Het was Zand een paddock dus zeg maar.
Veder zijn ze niet uigebroken maar al 3 x in een week door buurtbewoners LOSGELATEN !
Niet slim want ze hebben al eens richting weg willen rennen.
Heb ze toen samen met mensen richting dat veld gejaagt.
Dat 'land ' wat je ziet is wat erachter ligt en niet van haar maar van de NS.
En dit mag niet gebruikt worden om de paarden op te zetten.
Wel word het gebruikt om op te rijden en longeren.


Tevens heeft ze het al eerder opgeknapt ! Maar is het weer net zo zooi geworden.
Hooi word niet op de grond gekwakt maar in ruiven gedaan.
En de paarden zien er van dichterbij toch wat minder uit.
Zitten onder de drukkingen etc.
En ook zijn ze regelmatig TE mager geweest.
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 07-11-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:39

Li_lee_yang schreef:
Maar op het laatste zie je dat de paarden achter op een stuk land staan toch? of is dat al hun nieuwe plekje?


Ik had eerder het idee dat dit de plek was waar naar ze waren uitgebroken. Daar bleven ze nu tijdelijk op lopen dacht ik.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:41

Cayenne schreef:
Li_lee_yang schreef:
Maar op het laatste zie je dat de paarden achter op een stuk land staan toch? of is dat al hun nieuwe plekje?


Ik had eerder het idee dat dit de plek was waar naar ze waren uitgebroken. Daar bleven ze nu tijdelijk op lopen dacht ik.

Nee ze staan nu gewoon weer op hun eigen plekje in de modder ;)

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:42

nog wel..... ;)

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:46

Indd :)