Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:36

http://www.politie.nl


Medewerkers van Bureau Levende Have van Politie Haaglanden traden zaterdagmiddag 7 november om 13.00 uur op tegen een 49-jarige paardenhoudster uit Den Haag. De vrouw heeft op twee locaties op de Loolaan in Leidschendam in totaal vijf paarden staan. In beide gevallen is geconstateerd dat de de huisvesting van de dieren ernstig te wensen overliet. In één geval was de situatie dermate ernstig dat aan de vrouw vrijdag 7 november een ultimatum werd gesteld om binnen 24 uur voor twee paarden andere huisvesting te verzorgen. Toen de medewerkers van de politie zaterdag op hercontrole gingen bleek de situatie onveranderd was.

Door een dierenarts werd ter plaatse een eerste onderzoek aan de paarden verricht. Hieruit bleek dat de paarden in redelijke gezondheid verkeerden, maar dat de omstandigheden waaronder de dieren op het stuk landgoed verbleven nadelig voor de dieren zou zijn. Het terrein van 20 bij 10 mtr was een enorme modderpoel en voor de dieren was geen droge ondergrond om op te kunnen staan. Ook het ‘nachtverblijf’ van de dieren was nat en aan lekkage onderhevig.

Na overleg met het Openbaar Ministerie nam de politie de twee paarden (paard en pony) in beslag. De dieren werden afgevoerd naar een andere locatie. De dierenbescherming in Den Haag heeft in het verleden veel meldingen gekregen over de paarden. De dierenbescherming en politie houden de dieren al een aantal jaar in de gaten en hebben het erf meerdere malen bezocht. In het verleden zijn de paarden een keer in beslag genomen. De rechter besloot later dat ongedaan te maken.

De Stichting Landelijke Inspectiedienst spoort overtredingen van de dierenwelzijnswetgeving op en houdt toezicht op plekken waar dieren aanwezig zijn. De stichting werkt nauw samen met de politie en de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw.

Verwant artikel:

[VN] Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Clairetjuhz
Berichten: 621
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:40

Wooow dat is bij mij 5 minuten vandaag. :oo
Ik ben er 1x geweest en 1x teveel nooit meer ;(
Arme dieren hopelijk halen ze snel de paardjes daar weg en alle andere dieren.

Hoezo alleen bij die ene vrouw met de 5 paarden alle andere paarden staan er ook zo bij? :r
Laatst bijgewerkt door Clairetjuhz op 08-11-09 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:41

Mooi zo!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:06

Poeh, ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiervan moet vinden hoor. Op dat filmpje was het enige wat ik zag dat de paarden op een natte ondergrond stonden, verder zagen ze er goed verzorgd uit en ze kregen op dat filmpje toch ook gewoon hooi enzo. Als ik zie wat een schrijnende gevallen er in Nederland staan waar zogezegd niks aan gedaan kan worden omdat de dieren beschikking hebben over water, voer en beschutting krijg ik een beetje het gevoel dat het hier om een voorbeeldstelling gaat, want in al die andere gevallen mag de DB niks doen omdat het volgens de wet is en deze paarden mogen dan ineens wel weggehaald? Van mij had ze ook een stukje mogen bestraten oid maar verder zagen de dieren er toch best goed uit op dat filmpje?

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:13

ik vind het toch wel belangrijk dat een paard droog kan liggen en niet 24/7 tot aan zn knieen in de modder staat...

wat gebeurt er met de andere 3 paarden?

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:25

Ik vind het ook wel beter zo eigenlijk maar kan me ook niet ontrekken aan het idee dat er eindelijk eens ingegrepen word vanwege de publiciteit.
Wel jammer dat het allemaal zo moet, neem dan geen paard.

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:28

Ik vraag me ook af, wat er met de drie andere paarden gebeurt? Die stonden toch ook in de blubber en de viezigheid?

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:36

Amen :Y)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:39

lonnie schreef:
ik vind het toch wel belangrijk dat een paard droog kan liggen en niet 24/7 tot aan zn knieen in de modder staat...

Vind ik ook maar er was ook een stalletje te zien en dat zal toch niet kletsnat zijn van binnen?

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:43

het verschil is dat deze agent zich hier wel om bekommert, en andere agenten zeker niet , dat zie je ook op het filmpje.
dus heb je een goeie agent met zijn hart op de goede plek , kan die het je dus lekker moeilijk maken, maar de rechter zal wel weer zeggen dat het gewoon kan!
gewoon kat en muis spelletje!
in amerika had ze al in de bak gezeten met een flinke boete!
Ik vind het trouwens wel raar dat mensen hier zeggen dat de paarden er goed uitzien? wacht maar na een maandje met meer regen en vries, het is toch schandalig , zo zet je je vriendje niet neer!
goedzo agentje!!!

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:45

Urielle schreef:
lonnie schreef:
ik vind het toch wel belangrijk dat een paard droog kan liggen en niet 24/7 tot aan zn knieen in de modder staat...

Vind ik ook maar er was ook een stalletje te zien en dat zal toch niet kletsnat zijn van binnen?



dat betreffende stalletje was dus ook nat, staat in dit bericht zelfs ergens. Dus nergens een droge plek. In dat andere topic dat hier over gaat, vertelden ook een aantal bokkers al dat de stal net zo nat is als alles buiten.

edit:

Cayenne schreef:
Ook het ‘nachtverblijf’ van de dieren was nat en aan lekkage onderhevig.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:47

Ik sluit me bij Urielle aan!
@brennie: een agent met zijn hart op de goede plek zou allang opgetreden hebben tegen al die arme beesten die 23-7 op stal staan en dan een uurtje mogen trainen.
Deze dieren zien er idd niet slecht uit, ze hebben een droge staplek( zo op het filmpje gezien betegeld en wel) en hebben voldoende ruwvoer.
Ben het ermee eens dat er best een droge plek gecreeerd kan worden, betegelen of flink omploegen en zand erin, maar dit.... neuh... een mediaspelletje..
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 08-11-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:48

Jeetje dat jullie dit normaal vinden, nou sorry hoor!!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:51

russel schreef:
Jeetje dat jullie dit normaal vinden, nou sorry hoor!!

Moet ik me bij 'jullie' ook aangesproken voelen?
In dat geval... er staat nergens dat ik dit normaal vind, maar ik denk dat er een flink verschil zit in mensen die paarden graag in een droge, lekker warme stal zien en mensen die paarden het liefst buiten zien. Daar staan er plentie van opgehokt op stal, 23-7... dat lijkt ook iedereen normaal te vinden.
Dit vind ik niet normaal, zoals ik al aangaf, er kan best eea veranderd worden op die plek zodat er minder modderpootjes gehaald worden.. zet daar dan op in, dat de situatie verplicht veranderd wordt, maar ik vind dit een mediaspectakel, door alle 'a gosss' reacties én de vele klachten die binnen zijn gekomen wordt er nu zo'n drastische actie ondernomen.

*tiepvauten
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 08-11-09 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:52

ja dat snap ik maar kwa wet en dierenbescherming heeft de agent nog steeds de wet tegen! |(
want ook dierenbescherming kan er niks mee! ze hebben eten en water en dat ik klaar! de wet moet gewoon verandert worden voor de dieren! want dat is het hele probleem!!
groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:58

Rosita, een droge warme stal of een droge paddock met hier en daar een modderplasje is wel een heeeeeeel groot verschil hoor. :z En dat jij je aangesproken voelt, doe je zelf.

Ik zal niet meteen invullen dat jullie paarden ook zo 24uur per dag er bij staan, om jullie niet te kwetsen.. :D maar wedden dat dát niet zo is??En dat we dat niet willen??

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:02

Nou ja, jullie is zo'n onduidelijk woord, zeker als er maar een aantal reacties staan die deze actie wat overdreven vinden ;)
Maar goed, aangesproken of niet, ik ben het met je eens dat ik niet wil dat mijn paarden er zo bijstaan...ze staan hier ook 24-7 buiten en ja.. ook hier is een stuyk erge drap, maar ook een stuk droog, dus in dat opzicht... nee zou niet willen dat ze zo staan.
Heb ik al eerder aangegeven, verplichten tot verandering, prima! Een geldboete daarop zetten als het niet voor, laten we zeggen 2 maanden is gebeurd, prima! Maar dit vind ik wel erg drastisch. Iemand 2 dagen de tijd geven terwijl er zeker geen sprake is van verwaarlozing of mishandeling...

Noukie
Berichten: 10950
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:05

Gezien welke agent er spreekt denk ik dat het niet zo heel erg mee zal vallen. Die heeft wel eea gezien en zal dus niet zomaar deze conclusies trekken.
Daarnaast weten wij allemaal niet wat er verder speelt, ook qua bijv overlast met losbreken etc. Als de stal net zo nat is als de grond waar ze staan (weet niet of dat zo is, maar áls) dan is deze situatie onacceptabel. Droog kunnen staan/liggen lijkt me geen overbodige luxe en er komt vast nog wel meer regen aan deze winter..

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:15

ik vind het ook niet kunnen hoe die pony,s en paarden en bij staan,nu nog allemaal in beslag nemen,wat een eigenwijze eigenaar ook in het filmpje zeg bah walg er gewoon van.
ook al hebben ze goed te eten een paard hoort niet in de modder te slapen!
dat is toch geen plaats voor je paard moet je kijken wat een hekken bende.de stal ziet er wel netjes uit,maar ook allemaal modder,ze wil er ook niks aan doen,daar is mevrouw te eigenwijs voor....want ja ze is wel blabla hoefsmid en er zijn wel 3 dierenartsen die het goedgekeurt hebben....je ziet het toch zelf!wat een zooi het is,wat voor moeite is het nou om die stal droog te maken.....ze heeft toch wel de kans gehad om de situatie te veranderen,maar ze doet er niks aan.
dan ben je je beesten niet waard vind ik.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:18

Netjes van meneer agent..
Wat ze zegt.. die paarden heeft ze al jaren op deze manier..
ze had allang iets kunnen veranderen... dit is niet normaal...

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:32

ik snap niet dat de helft schijnbaar niet goed gelezen heeft dat er welliswaar wel ene stal op staat, maar dat die dus ook nat is van binnen

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:41

Het is niet aan de agenten of paarden in beslag genomen worden, ook bij andere misstanden willen ze vaak wel ingrijpen maar dt kan helaas niet zomaar, toestemming wordt gegegeven door de officier van justitie en die hoeft het vaak niet te zien maar moet zoiets beoordelen van achter zijn bureau.

Ik heb wel eens een situatie meegemaakt met pony's die moesten ingeslapen worden vanwege jarenlange verwaarloozing, dat de agenten er bij stonden te huilen, wij allemaal trouwens.
Ik denk dat er maar weinig agenten zijn die tegen dierenleed kunnen maar tja net als wij kunnen zij er vaak ook niets aan veranderen, alleen is het grote verschil dat zij er dagelijks mee geconfronteerd worden, ik benijd ze dus niet.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:46

Hoeveel moeite is het om je lekke dak (provisorisch) te repareren en een stuk van het buitengedeelte te bestraten? Een zekere verwaarlozing is dus denk ik wel op z'n plaats.

Denk wel dat er meer van dit soort situaties te vinden zijn in het land, ben benieuwd wat dit optreden gaat doen voor de toekomst.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:15

Ik kan het zo al voorspellen: paarden hadden voer, water en beschutting dus de paarden worden opnieuw terug gestuurd naar de eigenaar. Dit is gewoon een mediaspektakel, want wettelijk kun je hier niks mee.
Zie al die verhalen eens van pony's met omgekrulde voetjes, paarden die niet weggehaald worden omdat buurtbewoners ze water geven etcetera.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:38

voor een periode per dag in de prut tot daar aan toe maar er moet een moment op de dag zijn dat zo'n paard op een droog stuk kan komen waar hij kan drogen of kan liggen, 24/7 in de prut is dieronwaardig en volgens mij slijten die paarden enorm in levensduur.

Hopelijk zijn er soortgelijke paardenbezitters die hiervan schrikken en maatregelen nemen.

En stal die nat is is geen stal.