Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:04

Mijn paard staat ook in de modder als hij buiten staat..
Maar moet ik hem dan binnen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:02

Regallie schreef:
Mijn paard staat ook in de modder als hij buiten staat..
Maar moet ik hem dan binnen houden?



Nee hoor, lekker buiten, maar dan gewoon zorgen dat hij niet 24 uur per dag, dag in dag uit in die modder staat.

Maar ik neem aan dat jouw paard ook droog kan liggen en droog kan eten. Maar een paar uur in die modder staat?

Maaike_Kealy

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:50

Vandaag las ik in de krant (AD) dat er in Voorburg (Den Haag) ook 2 paarden in beslag zijn genomen.
Ze stonden in de modder en hadden een verroeste zeecontainer om in te schuilen.
Volgens de eigenarese waren en topsportpaarden waar ze endurance mee reed.

Waarom heb je paarden als je ze niet eens kunt onderhouden..

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:56

zijn dat niet de paarden uit dit topic?

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:11

Dat gaat inderdaad over de paarden in dit topic.

Frats

Berichten: 486
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Kranenburg-Frasselt Duitsland

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:51

In de inzichten over paarden houden zijn toch verandert in de loop van de jaren? Ik neem aan dat de mensen bij de dierenbescherming weten hoe men paarden moet houden. Ik bedoel eigenlijk dat die weten hoe paarden oorspronkelijk leven? Als je daar naar kijkt dan weet iedereen toch dat paarden niet met zijn 3 en op 20 m2 thuis horen?! Waarom worden de regels dan niet verandert? En er strenger op gecontroleerd?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:53

Maar beste Frats...horen dieren wel in hun eentje, zonder contact 20-24 uur thuis in een 3x3 hokje?

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:55

Maar Beste Rosita;wie zegt dan dat ze 23 uur per dag op stal moeten staan? ;)

Frats

Berichten: 486
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Kranenburg-Frasselt Duitsland

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:06

Nee rosita ik bedoel daar mee te zeggen dat met drieen in een modder bad niet goed is. In een stal is ook niet goed. Men weet toch hoe paarden oorspronkelijk leven? Daar moet je naar kijken. In groepen op grote stukken land.

Mariska_28

Berichten: 10520
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:23

Als ik zou moeten kiezen, zou ik liever mijn paarden 24/7 op stal hebben, als 24/7 in zulke diepe modder, zonder droge plek om te gaan liggen.

Vind het schandalig dat het zomaar kan in Nederland....

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:27

tja ik vraag me in DIT geval ook af of de dieren dan niet beter af zijn in een schone en droge stal?
Uiteraard dan wel met dagelijkse beweging he,maar effe gekeken naar het feit wat ze kunnen oplopen in een natte bak vol blubberdrek zou ik in DAT geval kiezen voor de wintermaanden op een stal.Al was het maar dat ze tenminste s'avonds in een schone en droge stal stonden zodat ze ook es konden gaan liggen om te rusten.En het hooi schoon en droog opeten.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:33

funnyhorses schreef:
tja ik vraag me in DIT geval ook af of de dieren dan niet beter af zijn in een schone en droge stal?


Beter dan is nog niet per definitie goed.

Er zijn geen normen en er kan dus niets getoetst worden.

Wat goéd is, is buiten de ruiterij volstrekt helder :)*

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:40

Moderatoropmerking:
Ik ga een aantal berichten verwijderen. Graag ontopic blijven, anders ben ik heel bang dat het topic op slot gaat, dat zou toch jammer zijn. Dus nogmaals, stop met moddergooien, LEES en RESPECTEER elkaar en elkaars ideeën, en realiseer je dat er meerdere manieren zijn om paarden op een waardige manier te houden waarin ze gelukkig zijn.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:47

Hmmm dubbel dit....ik ben het aan de ene kant ermee eens dat ze in beslag zijn genomen. Dat ze tot hun knieen in de modder staan is inderdaad verkeerd.

Maar om eerlijk te zijn.....paarden die de hele dag op stal staan vind ik vele malen erger.

_lieff_

Berichten: 1006
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Harlingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:50

wat erg! die mensen weten zeker niet wat parden waard zijn
het kunnen hele goede vrienden worden en in
plaats van vriendschap zo verwaarlozen?! Vreselijk :(

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:54

Sharmila schreef:
Hmmm dubbel dit....ik ben het aan de ene kant ermee eens dat ze in beslag zijn genomen. Dat ze tot hun knieen in de modder staan is inderdaad verkeerd.

Maar om eerlijk te zijn.....paarden die de hele dag op stal staan vind ik vele malen erger.


Er is ook nog wel een tussenweg te bedenken dan hele dagen op stal lijkt me. Wat dacht je van een droge wei / paddock? Ik kan me niet voorstellen dat je dit als paardenliefhebber goedkeurd!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:21

Sharmila schreef:
Hmmm dubbel dit....ik ben het aan de ene kant ermee eens dat ze in beslag zijn genomen. Dat ze tot hun knieen in de modder staan is inderdaad verkeerd.

Maar om eerlijk te zijn.....paarden die de hele dag op stal staan vind ik vele malen erger.


Ik denk dat het beide niet goed is en eigenlijk dit nog erger.

Een paar jaar geleden stonden de meeste paarden in de winter in hun box of zelfs stand en werden er 1 x uit gehaald om te rijden en soms of refgelmatig even los in de bak om te rennen en rollen.
Resultaten zijn imo niet schrikbarend. Lichamelijk geen schade tenzij ze een ernstige stal-ondeugd kregen, wat maar een klein percentage had/heeft.

Het in de modder staan - en dit is niet alleen modder maar ook veel mest en urine - zorgt voor mok en andere lichamelijke problemen. Meeste paarden zullen daar niet gaan liggen en ook niet kunnen rollen.Rennen is in deze halve bak en modder ook niet te doen.
Dus ik denk dat dit lichamelijk en psychisch niet goed is.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:50

Er staan geen 3 paarden op 20 m2 maar op 200 m2 (10x20=200). Dat is meer dan genoeg voor 3 paarden als paddock. Het gaat hier om de omstandigheden van de paddock plus het schuilstal gedeelte. Die zijn dus slecht. Maar hoe slecht? Kun je pas oordelen als je het zelf gezien hebt. En dan nog is het subjectief.
Maar ik snap nog steeds niet waarom er 2 zijn weggehaald en 3 dus niet.

Vandaag wel even kritisch naar dat stelletje van mezelf gekeken. Die kunnen gewoon in stal droog staan maar goed paddock is een redelijk zwembad, zelfs de eenden en waterhoentjes kwamen gisteren op bezoek :o
Bij de uitloop vanuit de stal staan ze tot hun koten in de modder. Verderop is het soms wel tot over de koten. Maar niet meer dan dat en zeker niet tot de knieen. Om tot de knieen in de modder te staan moet je wel mega-modder hebben.

En toch, eerlijk is eerlijk, paarden staan liever buiten in de bagger dan op stal. Blijf het vreemd vinden, maar het is wel zo. ALs het zo nat blijf overweeg ik zelfs ze een paar uur per dag binnen te houden omdat ik anders bang ben voor mok en het ziet er zo sneu uit. Maar of ze het erg vinden? Als ik de boxdeuren dichtdoe kijken ze me echt zo aan van 'wat doe je nu????'.

Dus tja,wat is wijsheid en wie heeft 'gelijk'??

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:54

Huertecilla schreef:
Beter dan is nog niet per definitie goed.

Er zijn geen normen en er kan dus niets getoetst worden.

Wat goéd is, is buiten de ruiterij volstrekt helder :)*


Volgens mij nog niet helemaal...
Er zijn heel veel mensen die verbaasd zijn over het feit dat ik de paarden hier thuis niet voor de nacht op stal zet.
Er zijn zelfs mensen die zich afvragen waar de dieren dan slapen...
Niet in de schuilstal dus en ook niet perse 's nachts als het donker is ;) Ze slapen bij voorkeur buiten op het, bij voorkeur droge, zand. En in de wei op het gras.
Ben ze nog in 3 jaar tijd nog geen 1x slapend of liggend in de schuilstal tegen gekomen. Op stal opgesloten gaan ze wel liggen, dus dan neem ik aan dat hun voorkeur uitgaat naar buiten liggen, maar als ze die keuze niet hebben, ze ook in de stal gaan liggen slapen.

En dan heb je ook nog een groep mensen die denken dat paarden op stal horen in een mooie schone box met veel stro, en er alleen uit komen als een mens wat met ze wil doen. En dat in de regen buiten staan (dan heb ik het alleen maar over overdag een paar uurtjes) zielig is.

Volgens mij is het in Spanje en Portugal ook heel gewoon dat paarden op stal staan een deel van de dag en/of een deel van het jaar?
Er heeft wel eens iemand uit die landen wat geplaatst over haar zoektocht naar een stal waarbij de dieren wel het hele jaar door elke dag naar buiten konden. Dat was niet makkelijk in haar regio.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:01

VanHuisUit schreef:
Er staan geen 3 paarden op 20 m2 maar op 200 m2 (10x20=200). Dat is meer dan genoeg voor 3 paarden als paddock. Het gaat hier om de omstandigheden van de paddock plus het schuilstal gedeelte. Die zijn dus slecht. Maar hoe slecht? Kun je pas oordelen als je het zelf gezien hebt. En dan nog is het subjectief.
Maar ik snap nog steeds niet waarom er 2 zijn weggehaald en 3 dus niet.

En nog steeds is 200m2 nooit genoeg om maar in paard 24/7 op te laten staan in mijn optiek.
Dan krijg je net zoveel modder als wat er nu al aanwezig is.
Leuk voorbeeld:
Wij hebben 40.000m2 op 9 grote paarden
Wat inhoud: 4444.44m2 per paard
Als ik 200m2 per paard zou rekenen kunnen we hier 2000 paarden kunnen houden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:14

@vanhuisuit: Heb je geen verharding voor je stal liggen?

Ik heb wel verharding, maar als het erg nat is buiten dan lopen ze toch veel van die nattigheid mee naar binnen en heb ik elke dag weer een heel karwei om de schuilstal schoon te maken en van nat strooisel te ontdoen en weer schoon en droog te krijgen...

Ik kan me dan goed voorstellen dat men er voor kiest om hun paarden 's nachts op te sluiten op stal (doe ik alleen als ze buiten echt niet meer ergens droog kunnen liggen in het zand) en dan overdag een aantal uren los te laten lopen in paddock, bak of weide. Dat scheelt veel extra werk doordat er geen vieze natte inloop is in de stallen, je makkelijk de stallen uit kunt mesten en de paddock of bak of wei minder intensief wordt belopen en dus ook steviger blijft en minder vervuild met mest. (scheelt ook een boel zware natte of zelfs half opgeloste mest opruimen en met gevulde kruiwagen door het natte zand moeten lopen)

@Zahlina: Voor een weide vind ik het rekensommetje toch wel anders dan voor een paddock...
Ik heb ook ruim 30.000m2 weide, en maar 2 pony's en 2 paarden op dit moment. Dat is ruimte zat. Maar die ruimte heb ik niet in paddock vorm en die paddock is toch waar ze voornamelijk in leven in de winter.

Ik had vorig jaar 4 paarden met zo'n 200m2 zand en ongeveer 110/120m2 bestrating en schuilstal en qua ruimte kon dat prima, al vond ik de speelruimte, om echt uit te leven, wat te klein.
Bij erg nat weer gingen 2 van de paarden voor de nacht op stal, en ik had de luxe dat ik ze vrijwel de hele winter nog een uurtje of 2 tot 4 op de wei kon laten (om gras te eten. liever niet rennen en vliegen want dan ploegden ze mijn land kapot en werd het snel diepe modder waar ze tot ver over de kogel in weg zakten) en af en toe even laten uitvliegen in de rijbak van 20 bij 60.
Nu hebben we de paddock vergroot tot 400m2 zand, en nu hebben ze meer ruimte om met elkaar te stoeien en te spelen en even uit te rennen. Dat is fijn, maar ook nog niet super groot. Toch voldoet het dus ook. wel belangrijk om alles goed schoon te houden en vrij van mest. Anders is het zo binnen zeer korte tijd 1 modderboel.

Tuurlijk kan het altijd groter en ruimer. Het is echter altijd meer vrijheid en bewegingsruimte dan de paarden hebben die dag en nacht op stal staan in de winter en er alleen uitkomen om getraind te worden en misschien nog een uurtje of 2 tot 4 los mogen in de paddock of rijbak... Vele uren compenseren in mijn ogen wel wat voor een minder groot oppervlak. Als de beweging daarnaast ook nog voldoende is doorlekker te trainen of lange wandelingen en buitenritten te maken, dan kunnen de paarden daar hun eventuele overtollige energie ook in kwijt. En gebruiken ze de overige uren in de paddock vooral voor sociale contacten, lekker relaxen, ruwvoer eten in de frisse lucht en lekker liggen en rollen in het zand en de omgeving bekijken. Dat klieren en rennen en vliegen is meestal maar een minuut of 10 per dag...

In dit geval kan de eigenaresse beter zorgen dat de boel stevig, droog en schoon blijft, met maar een klein deel zand...
als ze de helft rond de stallen zou verharden, dan blijft de inloopstal ook schoner en droger, en kan ze dat klein zanddeel proberen netjes schoon en droog te houden door het op te schonen, dan op te hogen met goed zand en zorgen dat er meerdere keren per dag mest geruimd wordt... Als het schoon en droog is, en de paarden vanaf een droge plek hun hooi uit bakken kunnen eten, dus niet direct van de grond wat ook rommel geeft, dan lijkt het al veel beter en ben je van 90% van de klachten af verwacht ik...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-11-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:19

joyce B schreef:
Huertecilla schreef:
Beter dan is nog niet per definitie goed.

Er zijn geen normen en er kan dus niets getoetst worden.

Wat goéd is, is buiten de ruiterij volstrekt helder :)*


Volgens mij nog niet helemaal...


Ik schrijf ´buíten de ruiterij´ ;)

De ethologie van paarden is alleen binnen de ruiterij iets wat ontkend wordt als richtlijn. ´Wetenschap´ is slechts ´theorie´ en dat is een vies woord want paardhouden/-rijden een gevoel.
Zo geeft goed voer en een warme stal een goed gevoel; bij de eigenaar :)*

Van buíten de ruiterij is er helder wetenschappelijkk onderbouwde verworven inzicht over de vrijheden en ethologie.
Het ontbreekt echter aan het belang het in te vullen / uit te voeren.
Bedrijven hebben geen belang bij meer kosten en ruiters; ´ja maar, dan kan ík niet.....´

Zover het ´alleen het beste voor mijn paard´.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:21

ik vat "buiten de ruiterij" op met de buurman, buurvrouw, mensen uit de stad of het dorp, die misschien een hond of een kat hebben, maar geen paarden... Dat is een veel grotere groep dan de "wetenschappers" buiten de ruiterij.

Dat zijn ook de mensen die hier nu protesteren en dreigen mevrouw haar benen te breken... Niet de wetenschappers, die hebben wel wat anders te doen...
En er zijn in dit topic genoeg reacties van "binnen" de ruiterij, die aangeven dat deze manier toch ook niet ideaal is, net zo min als 23/7 op stal...

ps: het gaat hier niet om een bedrijf, maar zoals ik het begrijp uit mensen die haar kennen om een particulier met hobbymatig wat paarden, die probeert wat van de kosten terug te verdienen door er anderen op te laten rijden.
Vaak ontstaan zulke situaties uit een stuk onmacht/onhandigheid en geldgebrek. dan is kop in het zand steken soms makkelijker dan toegeven dat je hulp nodig hebt en dat dit zo niet werkt en de boel opgeknapt moet worden of je anders beter de dieren weg kunt doen of verhuizen.

Heb zelf vroeger ook bij een vrouwtjes gereden met vergelijkbare omstandigheden, maar wel meer ruimte. Daar stond ook wel eens de dierenbescherming op de stoep vanwege de vele modder waar de pony's in liepen overdag. De stallen waren hokken met gaten in de dakplaten waar de mest naar achter geschoven werd tot wij het weg kwamen kruien meerdere keren per week.
Pas toen er gedreigd werd met inbeslagname kwam er hulp en een stuk acceptatie dat dit voor de buitenwereld echt niet kon en werd een deel van de voortuin tot keurige zandpaddock omgebouwd en dat scheelde al heel veel. Het was haar een rib uit het lijf, en ze spaarde eten uit haar eigen mond om die pony's voldoende eten te kunnen geven, en hun conditie was dan ook het probleem niet, maar wel die natte drek en viezigheid waar die dieren tot hun knieeen in wegzakten als ze in "het land" werden gegooid in de winter.

Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:35

joyce B schreef:
@Zahlina: Voor een weide vind ik het rekensommetje toch wel anders dan voor een paddock...
Ik heb ook ruim 30.000m2 weide, en maar 2 pony's en 2 paarden op dit moment. Dat is ruimte zat. Maar die ruimte heb ik niet in paddock vorm en die paddock is toch waar ze voornamelijk in leven in de winter.

Ik had vorig jaar 4 paarden met zo'n 200m2 zand en ongeveer 110/120m2 bestrating en schuilstal en qua ruimte kon dat prima, al vond ik de speelruimte, om echt uit te leven, wat te klein.
Bij erg nat weer gingen 2 van de paarden voor de nacht op stal, en ik had de luxe dat ik ze vrijwel de hele winter nog een uurtje of 2 tot 4 op de wei kon laten (om gras te eten. liever niet rennen en vliegen want dan ploegden ze mijn land kapot en werd het snel diepe modder waar ze tot ver over de kogel in weg zakten) en af en toe even laten uitvliegen in de rijbak van 20 bij 60.
Nu hebben we de paddock vergroot tot 400m2 zand, en nu hebben ze meer ruimte om met elkaar te stoeien en te spelen en even uit te rennen. Dat is fijn, maar ook nog niet super groot. Toch voldoet het dus ook. wel belangrijk om alles goed schoon te houden en vrij van mest. Anders is het zo binnen zeer korte tijd 1 modderboel.

Tuurlijk kan het altijd groter en ruimer. Het is echter altijd meer vrijheid en bewegingsruimte dan de paarden hebben die dag en nacht op stal staan in de winter en er alleen uitkomen om getraind te worden en misschien nog een uurtje of 2 tot 4 los mogen in de paddock of rijbak... Vele uren compenseren in mijn ogen wel wat voor een minder groot oppervlak. Als de beweging daarnaast ook nog voldoende is doorlekker te trainen of lange wandelingen en buitenritten te maken, dan kunnen de paarden daar hun eventuele overtollige energie ook in kwijt. En gebruiken ze de overige uren in de paddock vooral voor sociale contacten, lekker relaxen, ruwvoer eten in de frisse lucht en lekker liggen en rollen in het zand en de omgeving bekijken. Dat klieren en rennen en vliegen is meestal maar een minuut of 10 per dag...


Voor jou gaat mijn rekensom dan niet op maar voor de paarden die daar in Den Haag staan gaat deze berekening wel 24/7 op.
En dat maakt nu net het verschil tussen jouw (ook ik) en die paarden die inbeslag genomen zijn.
Ik realiseer me dat wij hier heel veel geluk hebben met de grond, die dus niet stuk te krijgen is met het aantal paarden wat ik erop heb lopen.
Heb dan op mijn grote weide (3.6 ha) geen paddocks en lopen de paarden de hele winter op het complete stuk land.
In het voorjaar gaan ze weer kleiner omdat ik het gras de kans wil geven om te groeien en daarna stappen we over op strookbegrazing.
En ik het najaar krijgen ze het hele stuk weer.

Het gata ook niet over een bedrijf maar om een dame die een aantal paarden heeft en hoefsmid is, ze is dus wel werkzaam binnen de paarden en dan moet je dit echt niet als voorbeeld geven.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:39

ik vraag me echt af of ze wel (gediplomeerd) hoefsmid is... Maar ook als je je zo noemt, dan is het inderdaad niet zo'n mooi voorbeeld dat je geeft aan je klanten...