Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:19

funnyhorses schreef:
Alles begint met logisch nadenken!
Jammer dat het tegenwoordig teveel verlangt is.............


Mwaw.
Het is wel logisch om voor informatie bij de sector je licht op te steken.
De consument is er niet aan gewoon dat er in/voor de paardensector geen consumentenorganisatie is. Er geen inhoudelijk tegengewicht is. Dat is een voor het NL referentiekader onlogisch en ook unieke situatie.
Dát is het lansje die ik voor sommige eigenaars wil breken. De paardgerichte informatie is er best en ook niet moeilijk te vinden doch het meest voor de hand liggende is de informatie vanuit de sector. Daarmee bedoel ik ook de overgrote meerderheid van de NL-talige boeken.
Tja, en dan zit een eigenaar met goede bedoelingen met een paard op een verkeerd spoor in een rijdende trein: wel een paard, geen mogelijkheden voor geschikt paardhouden.

Let wel: dit is wel een reden, maar GEEN excuus voor dierenleed.
De taak is er wat aan te doen en dat gaat niet vanuit de sector komen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:23

zoals ik al zei...logisch nadenken!
dan heb je geen instanties nodig die je moeten zeggen hoe het dan wel moet!
en zelf denk ik dat een paard een heel fijn en gelukkig leven kan hebben op een kleinere plek als deze genoeg liefde aandacht en verzorging krijgt!
Maar dat geld voor alle levende wezens!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:32

Ik las het vanmorgen in de krant, werd er even niet goed van.
Zo te zien geschreven door een reporter die werkelijk niets van paarden weet. Het doet me ook denken aan die reclame van de DB.

"Bess staat in een lekkere warme stal. Al 5 weken, drie dagen, en 17 uur."

Nee daar word een paard gelukkig van. |o

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:44

Jammer dat zo'n topic weer verzandt in allerlei posts van "ik weet nog iets ergers, dan valt dit wel mee", etc. Daarmee wordt het weer zo lekker breed en kom je nooit een stap verder.

Laten we het bij dit topic houden:
Ik vind dat deze eigenaar geen 5 paarden moet houden als ze niet kan zorgen voor een voldoende gedraineerde bak en een droge plek. Als het straks gaat vriezen, is deze bak volledig onbegaanbaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:48

Idd jammer, maar ik vind direct in beslag nemen nogal heftig? En hoe nat is die stal dan? Paarden gaan echt niet dood van een beetje vocht dus wat maakt het uit als het inregent.
Hier gaan ze dan lekker met hun hoofd in de regen staan.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:57

Ik vind het heel goed dat hier ingegrepen wordt! Het is toch niet normaal dat je op zo'n manier paarden houd? En dan dat gezeur over beter dan 23 uur per dag in de stal, net of er geen tussenweg is ofzo.
Als je geen goed onderdak en droge ondergrond voor een paard hebt moet je er gewoon niet aan beginnen. Vroeger hadden alleen mensen met veel ruimte een paard maar nu zie je op elke postzegeltuin een paard staan, en als ie er maar dag en nacht staat dan is het wel goed want dat is lekker natuurlijk. Ik vind het van de gekke en de wetten mogen hier wel snel aangepast worden over het houden van paarden.
Ik heb pas een paard genomen toen ik er de ruimte en het geld voor had. Dus een droge wei en paddock en een fatsoenlijke stal. Als ik dat mn paarden niet had kunnen bieden was ik er nooit aan begonnen.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:55

aisie schreef:
Ik vind het van de gekke en de wetten mogen hier wel snel aangepast worden over het houden van paarden.
......
Ik heb pas een paard genomen toen ik er de ruimte en het geld voor had.


Omdat veel mensen niet (willen) weten in welke mate het tweede nodig is, is het eerste nodig.

In concrete criteria in wetgeving vertalen van de vijf vrijheden van het houden van gedomesticeerde dieren ingevuld met de ethologie van het gedomesticeerde paard.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:35

Ik vond dit linkje wel interessant:

linkje

Bij dezelfde mevrouw zijn dus al eens paarden in beslag genomen. Je zou toch denken dat het kwartje dan al eens gevallen zijn.

Vind overigens de paarden zelf er ook niet slecht uitzien... Inbeslagname had volgens mij met heel weinig moeite voorkomen kunnen worden.

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:45

Miss_Malfoy schreef:
Idd jammer, maar ik vind direct in beslag nemen nogal heftig? En hoe nat is die stal dan? Paarden gaan echt niet dood van een beetje vocht dus wat maakt het uit als het inregent.
Hier gaan ze dan lekker met hun hoofd in de regen staan.


Nuh, dood gaan ze er niet van, dat gaan wij ook niet als we de hele dag in de regen staan. Maar of het wel zo prettig voor ze is? Wij kiezen er voor om ook de pony`s s`nachts binnen te zetten ipv op de wei te laten lopen, en ik blijf het een heel prettig gezicht vinden als ze nat binnen komen eerste heerlijk in het verse stro gaan liggen rollen ( terwijl ze buiten niet eens willen gaan liggen omdat de de ondergrond toch te nat is) We hebben ook nog een paar opfokveulens buiten lopen, en idd, ze hebben nergens last van hoor. Maar dat komt ook omdat ze in een WEI lopen, en niet in de shit.
En los van alles, ik vind het zo`n enorm goedkoop excuus om te zeggen "ja, het is wel eens nat in Nederland, dus dan moeten de paarden maar tot hun oren in de bagger lopen".. Als het nat is, zorg je dat ze droog kunnen staan, klaar! (Ook onze opfokveulens kunnen als ze willen een droog stuk uitkiezen waar ze kunnen liggen, en wordt het echt te gek, krijgen ze een nieuwe wei.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:48

Ik verzorg een pony, die heeft samen met twee shetten keuze tussen beschut staan, in een echte schuilstal staan, of lekker natregenen. Nou ze laten zich altijd natregenen. Nu staan ze wel altijd droog met de voeten zegmaar, dat dan weer wel.

Oja, hier gaan ze wel lekker in de modder rollen. Zitten er altijd stijf onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:50

Ja, dat is een site die vind het dierenmishandeling als je je paard niet hele dagen in de modder zet..

Natuurlijk zijn er misstanden met paarden die opgehokt worden, maar de bij de meesten is dat niet zo.

Paarden moeten buiten, maar in de modder is hele dagen, weken lang, want zolang het koud en nat is in de winter blijft het modder en als die modder bevriest, kunnen ze peesbeschadigingen, zoolkneuzingen en hoefbevangenheid oplopen, liggen kunnen ze dan niet meer. Overigens zijn er paarden die niet gaan liggen als zo modderig is..die blijven staan...

Ik ben zeker ook voor zo natuurlijk mogelijk, maar dit is niet natuurlijk..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:52

Maar er was een stal, ik neem aan dat ze daar kunnen liggen. Maar vooruit, ik wacht wel verder af, eerst weten hoe die stal eruitzag.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:55

Miss_Malfoy schreef:
Maar er was een stal, ik neem aan dat ze daar kunnen liggen. Maar vooruit, ik wacht wel verder af, eerst weten hoe die stal eruitzag.


Ook die stal is allesbehalve droog (staat ook gewoon in de tekst ;) )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:57

zap schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Maar er was een stal, ik neem aan dat ze daar kunnen liggen. Maar vooruit, ik wacht wel verder af, eerst weten hoe die stal eruitzag.


Ook die stal is allesbehalve droog (staat ook gewoon in de tekst ;) )


Tja maar dan nog, je hebt droog en je hebt droog, regent het een beetje in of lekt het aan alle kanten?

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:59

EstherHegt schreef:
Door internet is Nederland een klein roddeldorp, er wordt hier veroordeeld door de media. Als ik het filmpje bekijk word ik ook beslist niet blij, maar we staan erbij en kijken ernaar. Zou internet in dit geval niet gewoon gebruikt kunnen worden om deze mensen en paarden te helpen? Misschien even wat sponsoring qua spierballen via marktplaats wat verharding, wat zand etc. zodat de baggerbende weg is?

Met wat hulp aan de eigenaar en dit voorbeeld gebruiken over vergunningen zouden er misschien wel veel meer paarden buiten gehouden kunnen worden als je maar weet hoe het moet om te zorgen dat paarden droge voeten kunnen houden.


Sorry dat ik het zeg, maar ik pas er voor iemand te helpen die dit doodnormaal vindt en er blijkbaar niets aan wíl veranderen ;). Deze paarden staan al jaaaaren zo en er is nog steeds niks veranderd.

Sorry, mensen die dit normaal vinden kunnen maar 1 straf krijgen: geen paarden meer houden :)

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:00

Miss_Malfoy schreef:
Tja maar dan nog, je hebt droog en je hebt droog, regent het een beetje in of lekt het aan alle kanten?


Je hebt nat en je hebt nat. De paarden staan heel de dag al in de drek (daar is immers hun eten) en dus moet
die stal gewoon droog zijn, punt. Maakt niet uit wat voor een nat het is, die stal moet gewoon droog zijn en
niet een beetje nat, vind je ook niet :)

panny
Berichten: 309
Geregistreerd: 26-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:01

Ik zie in dat filmpje hele stukken gras en een betegeld stuk????.....

Als dat er is, dan is er toch een droge plek om op te staan?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:02

Miss_Malfoy schreef:
zap schreef:
Ook die stal is allesbehalve droog (staat ook gewoon in de tekst ;) )


Tja maar dan nog, je hebt droog en je hebt droog, regent het een beetje in of lekt het aan alle kanten?


"bagger" was net zo erg in die "stal" zover ik het heb begrepen.
Daarbij geeft die modder, wat bijna mest zal zijn als er zoveel paarden op dat kleine stukje worden gezet veel bacterieen en de zuigkracht is slecht - dan straks in de winter zal het nóg vervelender zijn voor de paarden.

imo gewoon goedkoop mogelijk paarden houden ten koste van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:03

Het gras zullen ze niet meer op mogen..Betegeld, zal wel niet in de paddock liggen, maar mest en urine wat blijft liggen wordt op een gegeven moment drek, ook op betegeld stuk.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:03

panny schreef:
Ik zie in dat filmpje hele stukken gras en een betegeld stuk????.....

Als dat er is, dan is er toch een droge plek om op te staan?


Was het maar zo'n feestje. Daar staan ze namelijk helemaal niet ;). De paarden
liepen daar omdat ze 'uitgebroken' waren ;). Ze staan normaal gesproken
alleen maar in die drek en hun 'schuilstal'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:08

Het is nog een frutstukje ook waar ze op staan, met zijn alleen in dat hok kan ook niet, is nauwelijks schuil.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:17

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Tja maar dan nog, je hebt droog en je hebt droog, regent het een beetje in of lekt het aan alle kanten?


"bagger" was net zo erg in die "stal" zover ik het heb begrepen.
Daarbij geeft die modder, wat bijna mest zal zijn als er zoveel paarden op dat kleine stukje worden gezet veel bacterieen en de zuigkracht is slecht - dan straks in de winter zal het nóg vervelender zijn voor de paarden.

imo gewoon goedkoop mogelijk paarden houden ten koste van de paarden.


Oké dan weet jij meer dan ik. ;)

Tja het kan gebeuren dat inregent, gebeurd hier op het moment ook, maar het moet niet te gek worden idd.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:20

Miss_Malfoy schreef:
Oké dan weet jij meer dan ik. ;)

Tja het kan gebeuren dat inregent, gebeurd hier op het moment ook, maar het moet niet te gek worden idd.


lekkage ;) (is iets anders dan inregenen denk ik ;) )

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:56

russel schreef:
Paarden moeten buiten, maar in de modder is hele dagen, weken lang, want zolang het koud en nat is in de winter blijft het modder en als die modder bevriest, kunnen ze peesbeschadigingen, zoolkneuzingen en hoefbevangenheid oplopen, ..


Kán. Die van mij racen gewoon over bevroren pieken. Is niet anders dan over de keien. Sneeuwsex idem. Het is maar of ze het gewoon zijn.
Paarden die slechts een half uur per dag of om de dag de wei op gaan, kunnen ook van alles oplopen op een NL zachtgroen biljartlaken. Dat ligt dan uiteraard niet aan de weidegang maar aan het stallen.

Lekker buiten, stuk droge liefst harde grond, afdak o.i.d. en gezelschap. Nog een krat ruwvoer en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:20

HC heb je gezien wat een klein stukje bewegingsvrijheid deze paarden hebben? Die zijn niet geoefend op ruige grond zoals jouw paarden, deze paarden kunnen een paar meter in vrijheid rondhobbelen..