Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110806
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 09:00

http://www.nieuwsblad.be


Eigenaren en asiels kunnen onderhoudskosten niet langer opbrengen.

Voor honderden Britse renpaarden dreigt het slachthuis. Door de crisis kunnen hun eigenaars de financiële last niet meer dragen.

'We zien een spectaculaire stijging van het aantal paarden dat wordt aangeboden in onze asielen', zegt Nicolas De Brauwere. Hij is een uitgeweken Belgische veearts die de National Equine Welfare Council leidt. Dat is de koepelorganisatie van de Britse asielcentra voor paarden.

'Om toch maar hun paarden te kunnen houden, besparen sommige eigenaars op hun persoonlijke uitgaven, zelfs op basisbehoeften zoals voedsel. Uiteindelijk helpt ook dat niet en moeten ze hun renstal van de hand doen. Vooral oudere paarden die niets meer waard zijn op de markt worden dan eerst in dierenasielen aangeboden. Vorig jaar kregen die misschien twintig paarden per maand aangeboden. Nu al meer dan tien per dag.'

'Steeds meer asielcentra moeten paarden weigeren. Ofwel omdat ze volzet zijn, ofwel omdat ze de kosten van de stallingen en het voedsel niet meer kunnen betalen', zegt De Brauwere. 'Veel van die centra werken uitsluitend met giften. Door de crisis zijn ook die fel verminderd. Ook de inkomsten uit erfenissen daalden aanzienlijk sinds de val van de beurzen.'

'Om te verhinderen dat paarden moeten lijden door verwaarlozing en honger, laten steeds meer eigenaars hun paard ombrengen door een veearts. Ook voor opvangcentra is dat vaak de enige oplossing. Zij het geen goedkope. De rekening van de veearts kan oplopen tot 900 euro.'

'Bij ons slaat de crisis niet zo hard toe in het paardenmilieu', zegt Vlaams paardenkenner Jaak Pijpen. 'Dat komt omdat het milieu al langer in crisis zit. Eigenlijk was de bodem al bereikt vóór het uitbreken van de economische crisis. De neergang van de Vlaamse paardensport valt samen met de lancering van het Lottospel Euromillions. De winst bij dat spel is zo hoog dat heel veel mensen die vroeger hun geld op de paardenrennen inzetten, nu op Euromillions spelen. Daardoor gaat er minder geld naar de wedrennen, waardoor het prijzengeld daar daalt, waardoor er nóg minder wordt gegokt. Een vicieuze cirkel dus.'

'Landen zoals Frankrijk speelden beter in op de komst van Euromillions. Daar maken ze van de wedrennen een totaalbeleving: a day at the races', zegt Pijpen. 'Dus gaan onze ruiters en paarden liever daarheen, waardoor bij ons alleen nog maar de Jannekes en Miekes lopen en de winnaar dus zeer onvoorspelbaar wordt.'

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:22

gaat goed daar in Engeland..
eerst worden alle paaren veel te vet gemest en nu moeten ze naar het slachthuis :Y)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:35

tja... kredietcrisis.... goede zondebok.

maar 900 euro voor euthanasie??? geen wonder.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:54

Wat bedoel je met maar 900 euro voor euthanasie? Ik geloof niet dat wij iets kwijt waren dat zelfs maar in de buurt kwam toen we onze paarden lieten inslapen....

Vind het trouwens een humane oplossing. Als je een paard door overmacht niet meer kan onderhouden is afmaken de eerlijkste optie, vooral als verkopen aan een goed tehuis door instortende markten onmogelijk is.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:55

Wat een merkwaardig bericht: van paarden naar het slachthuis in Engeland naar de gok-en loterijproblemen in Belgie?

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:56

kwestie van goed lezen!
ze bedoeld niet dat het "maar' 900 euro kost.
maar ze bedoeld het juist dat dat wel erg veel is :)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:13

Ja, zo kun je het inderdaad ook lezen. ;)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:37

Eigenlijk is het toch van de zotte dat die dieren ingeslapen moeten worden,waarom kan de overheid hier niet met een plan komen? mensen in nood helpen ze ook en bedrijven in nood.Waarom dan geen dieren in nood?

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:12

Je kunt als paard beter dood zijn dan dat je vekommert omdat de baas geen geld meer heeft.

En wat zou een overheid hier aan moeten doen? Tijdens een economische crisis ligt de prioriteit niet bij het redden van paarden lijkt me.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:15

het is niet de leukste oplossing, maar wel de beste. De paarden hoeven geen leidensweg tegemoet zien.

Elisa2 omdat mensen voor gaan op dieren. En als ze al last hebben van de crisis gaan ze liever geld besteden aan de mens, dan aan dieren. Zo is het nu eenmaal.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:58

Dat vind ik dus achterlijk,dieren zijn afhankelijk van ons mensen dus ik vind dat we daar dan toch meer aan moeten doen.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:01

Elisa2 schreef:
Dat vind ik dus achterlijk,dieren zijn afhankelijk van ons mensen dus ik vind dat we daar dan toch meer aan moeten doen.


beter naar de slacht dan dat men er niet meer voor kan zorgen he?

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:04

Als ik het zo begrijp is het niet zo heel kort door de bocht bij veel mensen. Let wel...als mensen zelf geen eten meer hebben om de paardenmondjes maar te kunnen voeden...en allerhande dingen van de hand doen en dat werkt ook niet. Dan heb je als renstaleigenaar toch een probleem. Je kunt je land en stallen / huis wel van de hand doen, maar dan heb je tig hongerige paardenmondjes zonder onderdak.
Tuurlijk zijn er mensen die dit zien als mooi excuus, maar ik denk dat het gros van de mensen daar met pijn in hun hart de meest vervelende beslissing moeten maken die er is.
Een renstal blijft toch ook een bedrijf (net als veel maneges) en als er geen kopers zijn voor de paarden, ze niet bij liefdadigheidsinstellingen onder gebracht kunnen worden en er is geen geld meer voor zorg en eten...dan heb je een heel groot probleem. Je kan ze ook niet laten verhongeren lijkt mij.

21deees
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:27

beetje sneu dat het paard afgemaakt moet worden omda hun het niet betalen kunnen. Wij maken die mensen tog ook niet af als ze iets niet goed doen of ff iets niet meer kunnen betalen
echt schandalig dat hier dier weer aan het korste end moet trekken en dus waarschijnlijk naar de slager moet

21deees
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:28

Jolliegirl schreef:
Elisa2 schreef:
Dat vind ik dus achterlijk,dieren zijn afhankelijk van ons mensen dus ik vind dat we daar dan toch meer aan moeten doen.


beter naar de slacht dan dat men er niet meer voor kan zorgen he?


Of je zoekt gewoon een andere eigenaar voor het paard..

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:32

Ohja andere eigenaar, goed plan als je midden in een crisis zit.

Als ze hun renpaarden verkocht kregen hadden die mensen hun paard heus niet naar de slacht gedaan. Er is 'gewoon' een overschot aan paarden en wanneer er niet zo'n overschot aan geld meer is ga je dat merken.

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:33

Ik heb een jaar in engeland gewoond vorig jaar en ik kan jullie zeggen dat de crisis toen al hard insloeg. Veel huizen stonden te koop en mensen woonden met zen 5en in een 1 slaapkamer appartement. Het is daarna alleen maar bergafwaarts gegaan. Ik kan wel begrijpen dat mensen zo wanhopig raken dat ze de paarden naar de slacht gaan. er is in engeland ook een prijzenoorlog ontstaan en het gaat steeds moeilijker

Het is hard maar als je moet kiezen tussen menzenlevens en paardenlevens dan kiest de overheid voor de mensenlevens

slokkie

Berichten: 1919
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:34

Hoeveel zou zo'n asielpaard kosten in Engeland??

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:36

900 euro voor een spuitje! Jeetje! Worden ze met goud ingeslapen :?

Ik vind het netjes dat daar mensen zijn die toch nog zo om het welzijn van het paard denken. Want laten slachten is altijd nog waardiger dan het paard maar moeten verwaarlozen omdat je zelf ook geen geld hebt om jezelf fatsoenlijk te onderhouden. En als ik moest kiezen tussen het paard en mijzelf? was de keus niet moeilijk... dan koos ik ook echt voor mij. Het houdt op een gegeven moment ook op :(:)

Loretta
Berichten: 8807
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:38

21deees schreef:
Of je zoekt gewoon een andere eigenaar voor het paard..


Ging dat maar zo makkelijk tijdens een crisis.
Bovendien niet iedereen wil een renpaard.
De rensport is toch een beetje een wereldje opzich binnen de paardenwereld, met heel andere eisen die aan een paard gesteld worden.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:54

Dit speelt niet alleen in Engeland , maar ook in Amerika.
omdat daar op een bepaald moment een slachtverbod voor paarden gold werden de dieren ergens gewoon losgelaten en waren overgeleverd aan 'feedlots' en mensen die af en toe wat hooi overhadden. Een langzame hongerdood is het vooruitzicht.
Dan kun je dat een dier beter besparen.

Ik vind de prijs van een spuitje wel exorbitant hoog, maar misschien is hun manier van afspuiten wel anders als wij hier doen.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:23

Loretta schreef:
21deees schreef:
Of je zoekt gewoon een andere eigenaar voor het paard..


Ging dat maar zo makkelijk tijdens een crisis.
Bovendien niet iedereen wil een renpaard.
De rensport is toch een beetje een wereldje opzich binnen de paardenwereld, met heel andere eisen die aan een paard gesteld worden.


Ondanks dat er al veel renpaarden weg gaan naar zulke, blijven het moeilijkere paarden die niet iedereen aan kan en sommige moeilijk om te scholen zijn en er veel tijd in gaat zitten.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:29

Maar waarom een spuitje, waarom dan niet slachten?
Dan hebben ze er zelf ook nog wat aan (wordt voedsel ipv afval en kost ze minder geld, levert zelfs wat geld op mag ik aannemen?) en voor het paard maakt het niet uit.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:35

Paardenvlees is in de UK echt een no-go :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Britse paarden moeten uit nood massaal naar slachtbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:37

o hihihi
Naja, export dan?
Aangezien het -naar ik meen- om gezonde paarden gaat?