Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 13:49

Nieuwsredactie


Oudere paarden die een koliekoperatie ondergaan hebben tijdens de operatie minder overlevingskans dan jongere paarden. Echter, na ontslag uit de kliniek is er geen verschil meer qua overlevingskansen. Uit alle leeftijdsgroepen waren de meeste paarden na een jaar nog steeds in leven. Dit blijkt uit een recente studie die gedaan is door paardendierenartsen in Florida, Amerika.

Als een eigenaar voor de beslissing staat om zijn paard wel of niet te opereren speelt de leeftijd van het paard en de stress van en na een operatie vaak een rol. Om hier beter antwoord op te kunnen geven zijn gedurende tien jaar in het, speciaal voor paarden, Surgi-Care Centre in Brandon, Florida gegevens verzameld over oude paarden (56) en jonge paarden (487) die een koliekoperatie moesten ondergaan. Paarden van twintig jaar of ouder vielen in de categorie oude paarden.

Na de operatietafel en ontwaking uit de narcose waren 352 van de 396 jonge paarden nog in leven, bij de oudere paarden waren dit er 34 van de 56. Eénennegentig jonge en 22 oudere paarden zijn ingeslapen tijdens de operatie. Jonge paarden die ook de postoperatieve fase overleven en vervolgens uit de kliniek wordt ontslagen ligt op 89 procent. Bij de oudere paarden waren dit er 28 van de 34, omgerekend 82 procent. Gemiddeld genomen overleven minder oudere paarden (50%) de daadwerkelijke operatie, omdat vaker werd gekozen om de operatie niet voort te zetten. Zes oudere paarden en 44 jongere paarden zijn gedurende de postoperatieve fase overleden. Het aantal paarden dat de postoperatieve fase wel overleven en uit de kliniek uitslagen zijn en na een jaar nog steeds in leven zijn verschilt per categorie niet dus zoveel.

De kliniek hoopt dat deze informatie voortaan gebruikt kan worden door dierenartsen om paardeneigenaren te helpen bij hun beslissing om hun paard wel of niet te opereren.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:51

Jeetje, dit had ik een aantal jaren geleden wel willen weten. Toen heb ik naar advies mijn oudere paard niet laten opereren...

Melanievs

Berichten: 724
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Amsterdam & Getelo

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:16

Dat is toch iets om in je achterhoofd te houden. Want meestal zeggen ze dat het bij een ouder paard toch geen zin meer heb. Blijkbaar soms dus wel :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:20

Mijn oudje is met 20 jaar gewoon nog aan een zandkoliek geopereerd. Een jaar later heb ik een heerlijke trektocht met hem gemaakt ;-)). Hij staat hier nog.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:59

Zou wel graag nog willen weten hoe oud die oudere paarden dan precies waren. In mijn beleving is er echt wel verschil in conditie tussen een paard van net twintig of eentje van bijna dertig...

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:33

Zijn er bij de jonge paarden ook veulens geweest?

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:52

mijn pony is met 28 nog geopereerd aan koliek en is er goed uitgekomen. alleen na 3 maanden kreeg ze weer koliek en ben toen op advies vande DA gestopt en heb haar laten hemelen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:28

Persoonlijk zou ik nooit een paard laten operen aan koliek. De moeder van onze fries was drachtig en kreeg koliek. Ze is geopereerd, operatie geslaagd, patient overleden, dus ook het veulen.
De percentages dat het overleeft en een normaal leven weer kan leiden is laag. De paarden die het overleven, maar als een kasplantje door het leven gaan is hoog.
Ik laat een paard niet lijden, de operatie is kostbaar en de risico's zijn groot.
Dit heb ik een jaar of 25 met mezelf en mijn man afgesproken en ik hou me daar aan. Ook al ben ik zo gek op een paard of een eigen gefokt paard, ik laat geen operatie toe.

Michh
Berichten: 670
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:59

Mijn pony is met 13 overleden aan koliek, niet meer te redden met een operatie helaas. :(

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:40

Phiabink dat van dat niet lijden begrijp ik niet. Je zegt dat het percentage dat het niet overleeft de operatie zelf of een kasplantje is haal ik niet uit het bovenste onderzoek.

Ikzelf vindt het eerlijk gezegd dat je een paard meer laat lijden door hem juist niet te opereren. Dan laat je waarschijnlijk de da komen en die zegt lichte koliek houd het in de gaten. Je zegt duidelijk tegen de da dat je hem niet wilt laten opereren dus ga je zo proberen of het overgaat. Ik zeg gelijk opereren als het moet beter zonder pijn op de operatietafel sterven dan wachten tot de eigenaar en de da erovereens zijn dat hij niet meer te redden valt. Het is denk ik meer een kostenkwestie en dan geef ik je groot gelijk.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:47

Hm, jammer dat mijn 6 jarige merrie (20 jaar geleden) de operatie ook niet overleefd heeft. Ik denk nog elke dag aan haar |(

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:00

Is er ook wel rekening gehouden met de 'geluks' factor? Hoever rijden is het naar de kliniek, hoe lang na het begin van de koliek is er ingegrepen? Hoe snel kwam het besluit om te opereren?
Bij die van ons (destijds 2jarig ruintje) heeft dat wel degelijk een rol gespeeld. We waren er bijtijds bij (ik was toen de stallen aan het doen en zag 't opkomen) en de kliniek is relatief dichtbij. De behandelend VA zei nog dat hij, als we een uur later waren gekomen, het niet overleeft zou hebben. Het overleven van de postoperatieve periode heeft hij ook voor een deel te danken aan zijn rustige en makkelijke karakter, tijdens zijn boxrust heeft hij zich meer dan voorbeeldig gedragen.
Enfin, meneer is nu 3,5 en allesbehalve een kasplantje, hij zit echt helemaal in zijn pubertijd en man, dat zullen we weten ook. :D (en evengoed zijn we er gruwelijk dankbaar voor dat hij er nog is, het blijft, ook voor jonge paarden toch een risicovolle en zeer dure onderneming, zo'n operatie)
Maar toch een prettig idee dat het evengoed zinvol kan zijn oudere paarden ook te laten opereren...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:05

Ik kan echt helemaal niets met het bericht, want wat wordt hier bedoeld met oudere of jongere paarden?
Bedoelen ze met oudere paarden echt bejaarde dieren? Of bedoelen ze met jonge paarden misschien wel veulens?
Zonder die gegevens kun je alleen maar speculeren waar de grens gelegd is en dan heb je erg weinig aan dit artikel.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:26

er staat duidelijk dat de oudere kategorie 20 + paarden waren

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:30

Annetje schreef:
Ik kan echt helemaal niets met het bericht, want wat wordt hier bedoeld met oudere of jongere paarden?
Bedoelen ze met oudere paarden echt bejaarde dieren? Of bedoelen ze met jonge paarden misschien wel veulens?
Zonder die gegevens kun je alleen maar speculeren waar de grens gelegd is en dan heb je erg weinig aan dit artikel.


Juist ja, ik ben nl er benieuwd of er ook veulens bij waren. Ik ben buiten mijn veulen (dat 5 1/2 week oud was op dat moment) maar 1 keer een ander paard tegen gekomen dat ook als veulen geopereerd was (en het overleefd heeft)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:06

Sammie schreef:
Paarden van twintig jaar of oudere vielen in de categorie oude paarden.

Inderdaad. Kwestie van slecht lezen van mijn kant. Sorry :o Maar dan nog is dit wel heel erg breed. Hoe oud was het oudste paard? En de oudere paarden die de operatie niet overleefden, waren dit misschien allemaal de 25+ of waren daar ook echt 20jarigen bij?
En bij de jonge paarden? In welke leeftijdscategorie was de sterfte het hoogst en waardoor kwam dit precies?

Ik vind het artikel gewoon echt een beetje te algemeen, maar er zal ergens vast wel een uitgebreider artikel te vinden zijn denk ik. Ze zullen toch ergens alle gegevens genoteerd hebben.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:57

Dat hebben ze ook. Dat kost je $ 15 dollar om te downloaden. Ze hebben de paarden in twee categorien verdeeld (jong en oud) en daarvan kun je in de OP zien waar het sterftegetal het grootst was. Of daar veulens tussen zaten of 30 jarigen is dus niet bekend.

Er wordt gesproken over gelijk aan en ouder dan 20, het lijkt mij dus erg sterk dat dit enkel 25 plussers waren. Persoonlijk denk ik niet dat die variabelen veel van invloed zouden zijn op hun onderzoek. Nl. Hoeveel oudere en jonge paarden leven er na de operatie en anesthesie en hoeveel leven er na de herstelfase (na een jaar). Dát was de vraag in het onderzoek en of een er nu wel één of drie veulens in die groep zat maakt niet veel uit op het geheel. En de splitsing van 20 jaar. Ja, dat moet je toch ergens doen. Ze hadden ook 18 jaar en ouder kunnen nemen.

Maar als je $ 15 dollar uit wil geven om het complete onderzoek in te zien, wil ik je met alle liefde de link geven waar je deze kunt opvragen. :)

marrlinde
Berichten: 4279
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:13

wel handig om te weten :)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:05

Ik heb heel wat paarden meegemaakt die koliek hebben gehad. Ik kan na een jaar of 38 tussen de paarden een gas koliek of een koliek wat foute boel is onderschijden. Een DA kan dat ook wel!!!!
Als ze na een spierverslapper niet snel opkanppen dan kan je gaan denken aan iets ernstig. De meeste paarden knappen na 15 minuten op. Een dag vasten en langzaam weer wat meer geven, is meestal het recept. 9 van de 10 keer is er een poepje dwars.

Zelf een paard gehad dat een flinke koliek had. Een bandje was om de milt heengeslagen. We zijn naar de kliniek gereden, was niet ver!!!!! en meteen gezegt dat ze niet geopereerd mocht worden. Ze had een veulen aan de voet van 4 maanden oud. Het veulen kon afgespeent worden als het fout ging. Gelukkig is het bandje terug geslagen. De merrie heeft een 2 dagen op de kliniek gestaan, kosten 600 euro van de kliniek en 3 x een visite van de DA van 300 euro! De arts in de kliniek raden het af om een paard te opereren. De kans van slagen is heel klein. Realistich zijn dus!!!!!!

De moeder van onze fries stond in Brouwershaven (Zeeland) Onderweg kregen ze te horen of ze naar Utrecht of Roosendaal moesten. De drachtige merrie is gevallen onderweg en heeft de hele trailer kort en klein geslagen van Brouwershaven naar Utrecht. De merrie lag in de trailer en is uit de trailer getrokken en overeind geholpen. Na de operatie in de recovery stond ze op en ploft dood neer. De fokker was zijn beste merrie kwijt en het veulen zou voor ons zijn en een gepepeerde rekening van Utrecht. Schade van zo 20.000 euro.

De kosten zijn natuurlijk ook belangrijk. Je krijgt een rekening van zo 3000 euro en de kans dat je paard het overleeft is klein. Gaat het fout dan ben je 3000 euro armer en je paard heb je niet meer.

Wees realistisch en denk goed na, spreek af met je da als het een keer zo ver is.

Dinopino schreef:
Phiabink dat van dat niet lijden begrijp ik niet. Je zegt dat het percentage dat het niet overleeft de operatie zelf of een kasplantje is haal ik niet uit het bovenste onderzoek.

Ikzelf vindt het eerlijk gezegd dat je een paard meer laat lijden door hem juist niet te opereren. Dan laat je waarschijnlijk de da komen en die zegt lichte koliek houd het in de gaten. Je zegt duidelijk tegen de da dat je hem niet wilt laten opereren dus ga je zo proberen of het overgaat. Ik zeg gelijk opereren als het moet beter zonder pijn op de operatietafel sterven dan wachten tot de eigenaar en de da erovereens zijn dat hij niet meer te redden valt. Het is denk ik meer een kostenkwestie en dan geef ik je groot gelijk.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:14

PhiaBink schreef:
Als ze na een spierverslapper niet snel opkanppen dan kan je gaan denken aan iets ernstig. De meeste paarden knappen na 15 minuten op.

Klopt, ik heb nu ook al een aantal koliekgevallen meegemaakt (al zit ik nog lang niet zó lang 'in de paarden') en meestal kijken ze na 5 minuten na dat spuitje al een stuk helderder uit de oogjes en dan weet je eigenlijk al dat het wel goed komt. Al worden ze dan evengoed nog wel in de gaten gehouden.
3000 Euro 'valt nog wel mee', was bij ons iets van 5000, als het niet meer was. Evengoed een hele berg geld voor een operatie waarvan het nog maar de vraag is of ze het overleven. Het is idd aan te raden om goed door te vragen bij de VA over de overlevingskansen tijdens én na de operatie (bij mijn katten heb ik altijd gevraagd 'wat zou u doen als ie van u was' en dat werkte altijd wel) en dan te proberen de juiste keuze te maken. In ons geval gingen we ervoor omdat het ruintje nog jong was en we er vlot bij waren. In een ander geval had de eigenaar misschien een andere beslissing genomen. Maar kan me levendig indenken dat het heel moeilijk is realistisch te blijven als het om je enige en allerliefste oogappeltje gaat.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:41

Bij mijn oudere merrie had ik een slagingspercentage van nog geen 30%. Ik heb de operatie daardoor ook niet uit laten voeren, dit doordat de kans erg groot is om je paard alsnog te verliezen gelijk met een rekening van 3000 euro. Mocht ik een percentage van 50% ten gehoren hebben gekregen had ik het misschien wel laten doen. Maarja is het eerlijk om een paarjde over de 24 jaar oud te laten opereren? Een aangpast leven, niet meer het land op? Ik had haar gekocht voor de goede oude dag, maar ik vindt dat geen paardwaardig bestaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:14

Daarom zeg ik steeds, WEES REALISTISCH!!!!! Ga er nu overdenken wat je zou gaan doen als het een keer er van komt. Denk aan de levensverwachting van het paard en ook aan je portomonee!!!! Het geld dat je voor een operatie kwijt bent en met een levenverwachting van ... %, kan je een leuk paard van kopen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:34

Binky hoe kom je erbij dat een paard dat geopereerd is het land niet (nooit? ) meer op mag?

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:08

Sammie schreef:
Binky hoe kom je erbij dat een paard dat geopereerd is het land niet (nooit? ) meer op mag?


Dit werd mij toen verteld, dat het dier op een aangpast dieet moest worden gezet en de kans klein was dat deze daar nog vanaf zou komen omdat het na de operatie te zwaar zou kunnen wordnen voor de darmen. Gras was al helemaal niet ok!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:35

Vreemd. Enige keer dat ik dat advies heb gehoord was bij een paard dat ernstig hoefbevangen is geweest. Die mocht heel weinig (kort) tot geen gras. (suikers/eitwit) Die stond hele dagen in een paddock.
Bij een (na) een koliekoperatie heb ik het nog nooit gehoord dat ze nooit meer gras mogen.
Mischien ging het hier om een uitzondering? (paard allergies voor grasof andere voedingsstoffen en dat ie daarom koliek kreeg)