Oud en jong paard gelijke overlevingskans na koliekoperatie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:03

Sammie schreef:
Vreemd. Enige keer dat ik dat advies heb gehoord was bij een paard dat ernstig hoefbevangen is geweest. Die mocht heel weinig (kort) tot geen gras. (suikers/eitwit) Die stond hele dagen in een paddock.
Bij een (na) een koliekoperatie heb ik het nog nooit gehoord dat ze nooit meer gras mogen.
Mischien ging het hier om een uitzondering? (paard allergies voor grasof andere voedingsstoffen en dat ie daarom koliek kreeg)


Nope, geen allergien, wel koliek in een verder stadium, waarschijnlijk is het snachts al begonnen....

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:02

Binckydenice schreef:
Sammie schreef:
Binky hoe kom je erbij dat een paard dat geopereerd is het land niet (nooit? ) meer op mag?


Dit werd mij toen verteld, dat het dier op een aangpast dieet moest worden gezet en de kans klein was dat deze daar nog vanaf zou komen omdat het na de operatie te zwaar zou kunnen wordnen voor de darmen. Gras was al helemaal niet ok!


Een heel vreemd advies, mijn veulen en merrie kregen in Utrecht in de clinic iedere dag een hele ruif vol vers gras en ik kreeg het advies mee ze in de wei te laten lopen liefst 24/7!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:45

Ik denk dat je met een koliek operatie te maken heb en met een koliek operatie. De ene operatie is de ander niet. Aan welk deel van de darmen is er geopereerd. Welk gedeelte van de darmen is er weggehaald????? Elke operatie is weer anders en ook het rantsoen wordt anders.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:11

Maar je weet meestal niet van te voren waar het probleem zit. En Binky kreeg dat advies van te voren te horen, dus dat kan het niet zijn. Of is de merrie open gemaakt, waarna besloten is om niet verder te gaan, Binky ?

En als het vaker voorkomt moet je er wel eens wat van gehoord hebben of in ieder geval iemand kennen die daar wel eens van gehoord hebt en dat is (wat mij betreft) i.i.g. niet het geval. Wat ik wel hoor en heb gezien is gewoon brok, op zaagsel en vele kleine beetjes hooi (van direct na de operatie tot opbouwend naar gewoon ratsoen) en na een paar weken weer gewoon naar buiten (gras).

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:23

Sammie schreef:
Maar je weet meestal niet van te voren waar het probleem zit. En Binky kreeg dat advies van te voren te horen, dus dat kan het niet zijn. Of is de merrie open gemaakt, waarna besloten is om niet verder te gaan, Binky ?

En als het vaker voorkomt moet je er wel eens wat van gehoord hebben of in ieder geval iemand kennen die daar wel eens van gehoord hebt en dat is (wat mij betreft) i.i.g. niet het geval. Wat ik wel hoor en heb gezien is gewoon brok, op zaagsel en vele kleine beetjes hooi (van direct na de operatie tot opbouwend naar gewoon ratsoen) en na een paar weken weer gewoon naar buiten (gras).


Nee, mijn merrie is na het inslapen pas bekeken, dus inderdaad het advies kreeg ik omdat ik twijfelde aan de operatie. Dus dit verzwaarde mijn overwegingen...