Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110858
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:24

www.horses.nl


Brok, muesli, granen, slobber, hooi, kuil en luzerne. Zomaar een kleine greep uit het vrijwel oneindige aanbod van paardenvoer. Wouter den Engelsen en Nicole Slijkerman merken dat paardenhouders vaak niet weten welk voer ze moeten kopen. Zij lanceerden daarom onlangs een website waar paardenhouders alle soorten paardenvoer kunnen vergelijken.

,,Wij willen de consument op een onafhankelijke manier ondersteunen bij het vinden van het juiste voer”, legt Den Engelsen uit.
Den Engelsen en Slijkerman zijn allebei voormalige medewerkers van voerfabrikant Hartog-Lucerne. In zijn functie als directeur merkte Den Engelsen dat bij veel paardenhouders kennis ontbreekt over het op de juiste wijze van voeren van paarden. ,,Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van (gezondheids)problemen bij paarden wordt gerelateerd aan voer, maar ondertussen blijkt er een groot gebrek aan kennis en kunde over dit onderwerp te zijn. Het is dan een beperking van de industrie dat vrijwel alle advisering gebeurt door voerleveranciers. De consument heeft volgens mij juist behoefte aan onafhankelijk advies.”

Op de vorige maand gelanceerde website kunnen paardenhouders twee soorten voer één op één met elkaar vergelijken. ,,Fabrikanten geven op voerzakken de inhoud wel weer, maar de producten zijn meestal moeilijk met elkaar te vergelijken omdat ze bijvoorbeeld verschillende eenheden weergeven. Wij geven de informatie van alle voerders op dezelfde wijze weer”, legt Den Engelsen uit. Het is niet alleen mogelijk om voersoorten te vergelijken, paardenhouders kunnen ook zoeken op aandoeningen of specifieke ingrediënten. Daarnaast kunnen gebruikers een beoordeling geven over het voer. ,,Mensen willen weten hoe anderen bepaalde producten ervaren. Dat zie je ook op websites als Zoover.nl en Kieskeurig.nl. Die mogelijkheid bieden wij dus ook op onze website.” Hij legt uit hoe bezoekers het voer kunnen beoordelen. ,,Je kan het product omschrijven en de voor- en nadelen benoemen. Bovendien kun je cijfers geven voor onder meer de prijs/kwaliteitsverhouding en de smakelijkheid van het product. Daarbij is interactie tussen de gebruikers mogelijk. Je kunt elkaar dus vragen stellen en reageren op de beoordelingen van anderen.”

Kijk voor meer informatie op www.voervergelijk.nl.

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:46

Ben niet echt onder de indruk, een leek kan hier weinig informatie uithalen, enkel + en - vergelijken.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:46

Ik vind dit wel een site die ik ga bewaren . Normaal gesproken zoek ik ook wel na wat er precies in het voer zit maar dit maakt het wel eenvoudiger ;). Handig.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:51

ben het wel met Caira eens. ik dacht ook mooi dan kan ik kijken wat voor voer ik beter voor mijn paard kan nemen maar er is alleen een inhoudelijke en een prijs vergelijking. iets waar ik niet veel wijzer van word want ik zou niet weten wat een paard allemaal precies moet hebben aan vitaminen en mineralen e.d.

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:54

daarnaast hebben ze niet gekeken naar de voedingsvoorschriften. Zo is marstall force een suplement dus als je dat met een basisbrok vergelijkt krijg je absurde resultaten.

Kaplaars

Berichten: 1560
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:57

Citaat:
,,Wij willen de consument op een onafhankelijke manier ondersteunen bij het vinden van het juiste voer”, legt Den Engelsen uit.
Den Engelsen en Slijkerman zijn allebei voormalige medewerkers van voerfabrikant Hartog-Lucerne.


Voormalig werknemers, hoe onafhankelijk ben je dan?

Maar het initiatief is al goed.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:16

Ik zou het ook niet gebruiken als voer vergelijking maar je kunt wel zien hoeveel vitamines/mineralen e.d. er in een bepaald soort voer zitten zonder dat je alle "fabrikanten sites" langs moet.

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:20

Oja Slijkerman die had ik ook 'aan de lijn' in de discussie of onze paarden nou slokdarmverstopping hadden MET compactgras of DOOR compactgras.

Vraag me af waarom ze er niet meer werken trouwens :+. Dat is dan wel heel recent. :7

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:56

Ik vind het een heel goed initiatief en een handige site in het gebruik. Eigenlijk snap ik die kritiek hierboven niet want er staat alle info van de voeders op. Goed toch?

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:30

Ik vind het jammer dat er gelijk zoveel kritiek op komt. Ik vind het een goed initiatief en de site lijkt me fijn in gebruik.
@ Arabesk, waarom zou het van belang zijn om te weten waarom de opzetters van deze website niet meer bij Hartog werken?
Wat ik nog wel op de site erbij zou willen zien is vergelijken van totale vitamine-supplementen. En niet alleen op merk kunnen vergelijken, maar ook op soort voer.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:05

Snoekiej schreef:
Ik vind het jammer dat er gelijk zoveel kritiek op komt.


De kritiek is niet op een onafhankelijke vergelijker.

De vraag is of déze dat is en wát deze vergelijkt.

Het vergelijken van verschillende voedingselementen moet tegen de behoefte afgezet zijn.
Behoefte is meer dan een % calcium in verhouding tot een % magnesium.
De hoeveelheid tijd welke een paard met opnemen bezig is hoort daar bij.
Ook het ongelooflijk belangrijke punt van verwarmende waarde door fermentering in het spijsverteringskanaal.
Verder de waarde als electrolieten-voorraad.
Uiteraard niet vergeten de geestelijk toegevoegde waarde van afwisseling.
Etcetera.

'Voedingswaarde' is meer dan de chemische componenten.
Onafhankelijk = niet vanuit de bedrijfssector noch daarmee gerelateerd.

Het is wederom een voorbeeld van het node ontbreken van een consumentenorganisatie in de paardenwereld.

VoerVergelijk

Berichten: 50
Geregistreerd: 29-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:30

Snoekiej schreef:
Ik vind het jammer dat er gelijk zoveel kritiek op komt. Ik vind het een goed initiatief en de site lijkt me fijn in gebruik.
@ Arabesk, waarom zou het van belang zijn om te weten waarom de opzetters van deze website niet meer bij Hartog werken?
Wat ik nog wel op de site erbij zou willen zien is vergelijken van totale vitamine-supplementen. En niet alleen op merk kunnen vergelijken, maar ook op soort voer.


Binnenkort worden alle supplementen ook toegevoegd. Hier zijn we druk mee bezig. Hoe bedoel je op soort voer vergelijken? Wat zou je dan precies willen? Je kunt nu al wel via de homepagina of via het hoofdmenu 'soorten voer' klikken op bijvoorbeeld muesli zonder haver. Dan krijg je alle muesli's zonder haver. Als je dan twee producten aanvinkt kun je die ook vergelijken. Of bedoel je dat niet?

Opmerkingen/verbeteringen zijn altijd welkom.

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:55

VoerVergelijk schreef:
Snoekiej schreef:
Ik vind het jammer dat er gelijk zoveel kritiek op komt. Ik vind het een goed initiatief en de site lijkt me fijn in gebruik.
@ Arabesk, waarom zou het van belang zijn om te weten waarom de opzetters van deze website niet meer bij Hartog werken?
Wat ik nog wel op de site erbij zou willen zien is vergelijken van totale vitamine-supplementen. En niet alleen op merk kunnen vergelijken, maar ook op soort voer.


Binnenkort worden alle supplementen ook toegevoegd. Hier zijn we druk mee bezig. Hoe bedoel je op soort voer vergelijken? Wat zou je dan precies willen? Je kunt nu al wel via de homepagina of via het hoofdmenu 'soorten voer' klikken op bijvoorbeeld muesli zonder haver. Dan krijg je alle muesli's zonder haver. Als je dan twee producten aanvinkt kun je die ook vergelijken. Of bedoel je dat niet?

Opmerkingen/verbeteringen zijn altijd welkom.

Dat knopje had ik nog niet gevonden :o
Nogmaals: Ik vind het een erg goed initiatief!

ElCid

Berichten: 9250
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:38

Maar als je geen merk voert, zoals wij ( granen rechtstreeks van de boer, hooi en lucerne uit grote balen ), heb je hier dus bar weinig aan!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:51

op zich een fijne site, om ingredienten te vergelijken. Ik weet nu al welk merk lucerne ik straks ga halen als deze op is, eentje zònder melasse. Nu hoef ik niet iedere fabrikant op te zoeken om de inhoud van hun voer te controleren. Zo staat dus op de zak van Hartog die ik op stal op, geen vermelding van melasse, (tenmintse, ik heb het niet kunnen vinden) maar het zit er dus wèl in }> volgens de site.

Maar wat ik mis, is misschien een soort van advies hoeveel en wat (dus geen merken) je paard nodig heeft??

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:11

hiphopje schreef:
Maar wat ik mis, is misschien een soort van advies hoeveel en wat (dus geen merken) je paard nodig heeft??


Píng :)*

...en wat de eigenschappen voor het leven van het paard vérder zijn.

Zoals:

Tijdsbesteding:
Biks = twee keer 10 minuten.
Onbeperkt ruwvoer = naar keuze 24 uur.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:31

ElCid schreef:
Maar als je geen merk voert, zoals wij ( granen rechtstreeks van de boer, hooi en lucerne uit grote balen ), heb je hier dus bar weinig aan!


Maar dan heb je het ook niet nodig, omdat je het pure product voert en precies weet wat je voert. Dit i.t.t. de geperste brokken.
En hooi etc. kun je laten bemonsteren, zodat je ook precies weet wat de voedingswaarde en vitamine en sporenelementen gehalte is.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:03

Huertecilla schreef:
hiphopje schreef:
Maar wat ik mis, is misschien een soort van advies hoeveel en wat (dus geen merken) je paard nodig heeft??


Píng :)*

...en wat de eigenschappen voor het leven van het paard vérder zijn.

Zoals:

Tijdsbesteding:
Biks = twee keer 10 minuten.
Onbeperkt ruwvoer = naar keuze 24 uur.

Ja, en dan natuurlijk wel rekening houden met de arbeid van je paard, en het ras. Een haflinger bv. heeft normaal gesproken veel minder krachtvoer nodig dan een KWPN'er. En of je paard 24 uur per dag in de wei staat, of maar een paar uurtjes per dag, of helemaal niet.
Hmm, eigenlijk gaat dat niet meer over het vergelijken van voer toch?? Verder zou ik ook graag de voedingswaarde willen weten van bv wortelen, bieten, kuilmais ed. En hoeveel suikers/zetmeel enzo daar in zit.

Ik vraag wel heel erg veel hè? :D

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:22

Ik vind het een super alternatief. Vooral ook omdat bij alle gehalten ook staat waar het voor dient.
Ik denk ook dat als je serieus dingen gaat vergelijken je ook echt vergelijkt wat nuttig is, bijv gehalten van brok en musli.
Ik vind het in ieder geval erg handig en het scheelt heel veel zoeken.

@hiphopje: Ik denk dat doordat ze totaal geen advies geven er veel minder gevaar is voor onafhankelijkheid en daarnaast ben ik van mening dat de gemiddelde paardenhouder (dus niet iedereen) niet in staat is in te schatten hoeveel zijn/haar paard werkt en hoeveel en van welke kwaliteit het ruwvoer is.

Nogmaals: Goed initiatief!

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:01

hiphopje schreef:
Maar wat ik mis, is misschien een soort van advies hoeveel en wat (dus geen merken) je paard nodig heeft??


Píng :)*

...en wat de eigenschappen voor het leven van het paard vérder zijn.

Zoals:

Tijdsbesteding:
Biks = twee keer 10 minuten.
Onbeperkt ruwvoer = naar keuze 24 uur.[/quote]
Ja, en dan natuurlijk wel rekening houden met de arbeid van je paard, en het ras. Een haflinger bv. heeft normaal gesproken veel minder krachtvoer nodig dan een KWPN'er. En of je paard 24 uur per dag in de wei staat, of maar een paar uurtjes per dag, of helemaal niet.
Hmm, eigenlijk gaat dat niet meer over het vergelijken van voer toch?? Verder zou ik ook graag de voedingswaarde willen weten van bv wortelen, bieten, kuilmais ed. En hoeveel suikers/zetmeel enzo daar in zit.

Ik vraag wel heel erg veel hè? :D[/quote]

Hiervoor is het voedernormenboekje in de handel. Daar staat het allemaal precies in. Hoeveel energiewaarde je paard binnen moet krijgen bij welke inspanning. Welke energie er in wortelen zit (bijna niks, 90% water namelijk), wat er in snijmais zit, wat er in bieten zit, wat in hooi eerste snede, tweede snede etc..
Dus zo'n boekje aanschaffen en klaar ben je.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 01:07

polly2 schreef:
hiphopje schreef:
Maar wat ik mis, is misschien een soort van advies hoeveel en wat (dus geen merken) je paard nodig heeft??


Píng :)*

...en wat de eigenschappen voor het leven van het paard vérder zijn.

Zoals:

Tijdsbesteding:
Biks = twee keer 10 minuten.
Onbeperkt ruwvoer = naar keuze 24 uur.
Ja, en dan natuurlijk wel rekening houden met de arbeid van je paard, en het ras. Een haflinger bv. heeft normaal gesproken veel minder krachtvoer nodig dan een KWPN'er. En of je paard 24 uur per dag in de wei staat, of maar een paar uurtjes per dag, of helemaal niet.
Hmm, eigenlijk gaat dat niet meer over het vergelijken van voer toch?? Verder zou ik ook graag de voedingswaarde willen weten van bv wortelen, bieten, kuilmais ed. En hoeveel suikers/zetmeel enzo daar in zit.

Ik vraag wel heel erg veel hè? :D


Hiervoor is het voedernormenboekje in de handel. Daar staat het allemaal precies in. Hoeveel energiewaarde je paard binnen moet krijgen bij welke inspanning. Welke energie er in wortelen zit (bijna niks, 90% water namelijk), wat er in snijmais zit, wat er in bieten zit, wat in hooi eerste snede, tweede snede etc..
Dus zo'n boekje aanschaffen en klaar ben je.


Amen!
Lang leven het blauwe boekje, Het is echt het kleinste boekje uit de boekwinkel, maar wel super handig! En paard en voer van mevrouw Ellis, ook echt een Must Have!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Onafhankelijke voervergelijker voor de paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:47

mag ik weten welk boekje dat precies is?