FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110805
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:08

http://www.dehoefslag.nl


In Kopenhagen heeft het FEI Bureau volgens een persbericht een diepgaande discussie gehad over de hyperflexie, ook wel de LDR (laag-diep-en-rond)-methode genoemd. Meer dan de vermelding dat de discussie heeft plaatsgevonden komt in het persbericht niet naar voren en een daadwerkelijk standpunt voor of tegen deze methode wordt dan ook niet ingenomen.

Voorlopig komt men niet verder dan algemeenheden als 'paardenwelzijn is en zal altijd hoofdzaak blijven binnen alles wat de FEI doet', 'stewards moeten in alle disciplines de disciplinaire maatregelen die ze tot hun beschikking hebben, toepassen wanneer FEI regels worden overtreden' en 'in samenwerking met de World Horse Welfare organisatie, ruiters, trainers, officials en veterinairen moeten de zaken worden onderzocht.'

Verwante artikelen:

[HK] Hier draait m'n maag echt van om...
[VN] Mogelijk onderzoek naar filmpje van Patrik Kittel en Scandic
[VN] FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode
[VN] Rollkur wordt besproken tijdens FEI vergadering 15 november

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:29

Zolang die prinses nog op haar plaats mag blijven terwijl haar man zijn paard doping geeft heeft heeft het hele FEI bureau wat mij betreft geen recht van spreken. Waarschijnlijk doen ze het daarom ook niet :D

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:31

prima toch?

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:33

Goh, wat een verrassing dat dit onderwerp stof deed oplaaien.
Dat deed het hier op bokt en in de rest van de paardenwereld ook geloof ik. Dus waarom niet in Kopenhagen? :+

Geloof niet dat er iets uit is gekomen waarvan de paardenwereld op z'n kop gaat staan...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:01

Janine1990 schreef:
Geloof niet dat er iets uit is gekomen waarvan de paardenwereld op z'n kop gaat staan...


Daar ging de rest van de wereld al vanuit.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:20

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Geloof niet dat er iets uit is gekomen waarvan de paardenwereld op z'n kop gaat staan...


Daar ging de rest van de wereld al vanuit.


Die valt hier niet helemaal geloof ik?
Volgens mij heeft het merendeel van de rest van de wereld vrij weinig interesse in paarden, als ik zo mijn omgeving hoor...

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:29

Was te verwachten, als je maar genoeg vage, dubbelzinnige termen gebruikt houd je iedereen wel achter de duim toch? *D

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:30

Shahazai schreef:
Was te verwachten, als je maar genoeg vage, dubbelzinnige termen gebruikt houd je iedereen wel achter de duim toch? *D

Ja dat zeker.... :=

Zonde dat ze niet meer naar buiten brengen, aan zo'n persbericht hebben we vrij weinig...

fromaachen
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 03:57

Wow, hetzelfde persbericht van de FEI als 4 jaar geleden. De diverse toetsenbordguppies van over de hele wereld kunnen weer lekker verder zuigen aan hun speentje en rustig gaan slapen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:43

Whew! Wat een geruststelling!

Nou, als de grote belangrijke mensen van de FEI er diepgaand over gepraat hebben, zal het wel helemaal goedkomen!

Sjees, de volgende keer moeten ze misschien ook eens 'diepgaand' nadenken voordat ze zo'n idioot persbericht naar buiten sturen en zichzelf zo voor aap zetten.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:55

Tja er valt ook weinig over te discussieren e.
Ldr, HF of gewoon klassiekere manieren van trainen, je zal altijd wel iets kunnen opmerken.

Wetenschappelijk onderzoek levert geen zwart-wit antwoord of het nu slecht of niet slecht is. Het is meer perceptie van mensen die het afkeuren uit onwetendheid, emoties of het vermenselijken. En het welzijn van een sportpaard, zeker die aan de top, zal wel 10 keer beter zijn dan het modale paard dat momenteel nu in de blubber buiten staat. Maar die daar wel gehouden worden onder het mom: ja maar mijn paarden staan wel 24/24 buiten. Alleen ondergronden en dergelijke hebben ze nog niet van gehoord. Welzijn begint mijn inziens in het gewone stalmanagement en daar mankeert het menig paardenhouder alleen al (kleine stallen, ondoordacht voederbeleid, gierig in da kosten, etc) en dan zwijgen we over het rijtechnisch aspect van vele ruiters die wat manegelessen gevolgd hebben en dan een paard aanschaffen om daar dan zelf op te ploeteren (ze hebben immers toch ervaring, want ze zaten in de gevorderden groep)

Dus als ze ldr of HF willen gelijkstellen aan gebrek aan welzijn, wat het mijn inziens absoluut niet is, dan blijf je in cirkels werken.

Ema15

Berichten: 669
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:12

+:)+ zo hier sluit ik mij bij aan :D

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:37

bulck schreef:
Tja er valt ook weinig over te discussieren e.
Ldr, HF of gewoon klassiekere manieren van trainen, je zal altijd wel iets kunnen opmerken.

Wetenschappelijk onderzoek levert geen zwart-wit antwoord of het nu slecht of niet slecht is. Het is meer perceptie van mensen die het afkeuren uit onwetendheid, emoties of het vermenselijken. En het welzijn van een sportpaard, zeker die aan de top, zal wel 10 keer beter zijn dan het modale paard dat momenteel nu in de blubber buiten staat. Maar die daar wel gehouden worden onder het mom: ja maar mijn paarden staan wel 24/24 buiten. Alleen ondergronden en dergelijke hebben ze nog niet van gehoord. Welzijn begint mijn inziens in het gewone stalmanagement en daar mankeert het menig paardenhouder alleen al (kleine stallen, ondoordacht voederbeleid, gierig in da kosten, etc) en dan zwijgen we over het rijtechnisch aspect van vele ruiters die wat manegelessen gevolgd hebben en dan een paard aanschaffen om daar dan zelf op te ploeteren (ze hebben immers toch ervaring, want ze zaten in de gevorderden groep)

Dus als ze ldr of HF willen gelijkstellen aan gebrek aan welzijn, wat het mijn inziens absoluut niet is, dan blijf je in cirkels werken.


Wat een volstrekte waanzin om zelfs hier het buiten staan van paarden bij te halen. Wat is het volgende? Een paard levend verbranden en dan zeggen: "Ja maar sommige mensen hebben hun paarden in de blubber staan, dus dit mag ook".

Een halve seconde logisch nadenken levert meer dan genoeg bewijs op dat paarden hier onnodig leed wordt aangedaan. Een simpele berekening van hoeveel kracht er op de teugels staat, hoeveel kracht er daardoor op de stang (met hefboomwerking) komt te staan en hoeveel druk dit uitoefent op het dunne laagje gevoelige vlees dat op de messcherpe lagen zit en het is duidelijk dat men mag spreken van pijn. Maar nee, de FEI wil vooral niet de gevoelige sporters tegen het been stoten. Die roepen al moord en brand als ze eens gaan kijken hoe dat nou zit met een paard dat zo hard in z'n mond is getrokken dat z'n tong blauw ziet.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:40

arno8 schreef:
Wat een volstrekte waanzin om zelfs hier het buiten staan van paarden bij te halen. Wat is het volgende? Een paard levend verbranden en dan zeggen: "Ja maar sommige mensen hebben hun paarden in de blubber staan, dus dit mag ook".

Een halve seconde logisch nadenken levert meer dan genoeg bewijs op dat paarden hier onnodig leed wordt aangedaan. Een simpele berekening van hoeveel kracht er op de teugels staat, hoeveel kracht er daardoor op de stang (met hefboomwerking) komt te staan en hoeveel druk dit uitoefent op het dunne laagje gevoelige vlees dat op de messcherpe lagen zit en het is duidelijk dat men mag spreken van pijn. Maar nee, de FEI wil vooral niet de gevoelige sporters tegen het been stoten. Die roepen al moord en brand als ze eens gaan kijken hoe dat nou zit met een paard dat zo hard in z'n mond is getrokken dat z'n tong blauw ziet.


Is een kwestie van normen en waarden, paarden verbranden zoals je aanhaalt, past niet binnen onze normen en waarden. Een paard 24/7 in de wei laten staan dan weer wel.

Ik heb overigens nooit geleerd kracht uit te oefenen op de mond van een paard, het gaat om contact en aanleuning.
Maar als dit echt pijn doet, zou ik graag een wetenschappelijk onderzoek zien. :)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:42

arno8 schreef:
bulck schreef:
Tja er valt ook weinig over te discussieren e.
Ldr, HF of gewoon klassiekere manieren van trainen, je zal altijd wel iets kunnen opmerken.

Wetenschappelijk onderzoek levert geen zwart-wit antwoord of het nu slecht of niet slecht is. Het is meer perceptie van mensen die het afkeuren uit onwetendheid, emoties of het vermenselijken. En het welzijn van een sportpaard, zeker die aan de top, zal wel 10 keer beter zijn dan het modale paard dat momenteel nu in de blubber buiten staat. Maar die daar wel gehouden worden onder het mom: ja maar mijn paarden staan wel 24/24 buiten. Alleen ondergronden en dergelijke hebben ze nog niet van gehoord. Welzijn begint mijn inziens in het gewone stalmanagement en daar mankeert het menig paardenhouder alleen al (kleine stallen, ondoordacht voederbeleid, gierig in da kosten, etc) en dan zwijgen we over het rijtechnisch aspect van vele ruiters die wat manegelessen gevolgd hebben en dan een paard aanschaffen om daar dan zelf op te ploeteren (ze hebben immers toch ervaring, want ze zaten in de gevorderden groep)

Dus als ze ldr of HF willen gelijkstellen aan gebrek aan welzijn, wat het mijn inziens absoluut niet is, dan blijf je in cirkels werken.


Wat een volstrekte waanzin om zelfs hier het buiten staan van paarden bij te halen. Wat is het volgende? Een paard levend verbranden en dan zeggen: "Ja maar sommige mensen hebben hun paarden in de blubber staan, dus dit mag ook".

Een halve seconde logisch nadenken levert meer dan genoeg bewijs op dat paarden hier onnodig leed wordt aangedaan. Een simpele berekening van hoeveel kracht er op de teugels staat, hoeveel kracht er daardoor op de stang (met hefboomwerking) komt te staan en hoeveel druk dit uitoefent op het dunne laagje gevoelige vlees dat op de messcherpe lagen zit en het is duidelijk dat men mag spreken van pijn. Maar nee, de FEI wil vooral niet de gevoelige sporters tegen het been stoten. Die roepen al moord en brand als ze eens gaan kijken hoe dat nou zit met een paard dat zo hard in z'n mond is getrokken dat z'n tong blauw ziet.


haha gevoed door perceptie en emoties :-)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:56

bulck schreef:
haha gevoed door perceptie en emoties :-)



haha, inhoudelijk reageren of anders zwijgen graag.

De vraag is dus: als iemand anders zijn paard in de blub heeft staan, geeft dat jou dan het recht om je eigen paard pijn te doen? Of kunnen we in dit soort discussies misschien beter niet erbij halen dat ergens wie weet waar misschien wel een paard in de blub staat en dat dit dus niet erg is?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:37

arno8 schreef:
bulck schreef:
haha gevoed door perceptie en emoties :-)



haha, inhoudelijk reageren of anders zwijgen graag.

De vraag is dus: als iemand anders zijn paard in de blub heeft staan, geeft dat jou dan het recht om je eigen paard pijn te doen? Of kunnen we in dit soort discussies misschien beter niet erbij halen dat ergens wie weet waar misschien wel een paard in de blub staat en dat dit dus niet erg is?


euhm pardon, ik laat me door niemand de mond snoeren ;)

Een ik reageer altijd inhoudelijk, dit topic ging namelijk over hyperflexie die voor de zoveelste keer onderworpen worden aan een vraagstuk die niet beantwoordt kan worden en dan nu maar een uitweg wordt gezocht in welzijn om dan daar maar iets te vinden
Welzijn is daardoor weer gebombardeerd als hot topic, maar ook daar zal je weinig kunnen verbeteren bij dit toppaarden.
Die dieren komen meer buiten, dan het gemiddeld paard, staan in paleizen van stallen, hebben de beste zorg omzich heen (medisch, logistiek) etc.
Dus welzijn koppelen aan een bepaalde trainningstechniek, gaat botlopen op een sisser.
En nogmaals verdiep je eerst in deze manier van rijden en dan weet je dat er weinig kracht wordt gezet, of zeker niet meer dan in de klassiekere manier, maar wel hard gespeeld wordt met tempocontroles, reactievermogens etc. En ja dat is topsport en dus ook niet zomaar op 1,2,3 te bereiken.
Dan over die tong met Scandic, inspelend over je uitlaat van halve seconde, hoe belachelijk is dat filmpke dan niet? Enkele seconden worden uitvergroot en herhaald tot het minuten duurt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:40


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:21

Gut gut wat goedkoop weer zeg, dat blubberverhaal. Alsof paarden buiten houden per definitie gelijk staat met ze in een nat afgetrapt weiland dumpen zonder ernaar om te kijken. Ooit van regendekens, gedraineerde paddocks en het belang van frisse lucht en beweging gehoord? Goed stalmanagement, daar hoort i.m.o. ook bij dat paarden geregeld buiten lopen. Ze hoeven echt niet (zoals onze IJslanders) 24/7 buiten te staan op de wei/paddock met inderdaad vrij veel blubber nu (overigens wel met 3 x per dag ruwvoer en de mogelijkheid om in een ruime loopstal te schuilen), maar 24/7 binnen is het andere, vanuit welzijnsoogpunt onwenselijke uiterste - hoe fantastisch het stalmanagement dan verder ook mag zijn.

Wat die hyperflexie betreft, het lijkt me prima dat hier kritisch naar gekeken wordt, maar dan hopelijk in een bredere context van welzijn van het sportpaard in het algemeen (en dat sluit weer aan op mijn bovenstaande stukje). Persoonlijk ben ik er nog steeds niet helemaal uit of ik de methode an sich af moet keuren. Het gaat in de huidige discussie voornamelijk om de vermeende fysieke schade die het zou veroorzaken, maar volgens mij zit er ook een andere kant aan: het respect tegenover het paard. Hoe subtiel je HF ook toepast, feit blijft dat je het paard het vermogen ontneemt om voor zich te kijken op het moment dat je hem zo diep instelt. Het komt op mij daardoor over als een vrij extreem middel om maximale controle te verkrijgen over het paard. Het is maar wat je wilt, mijn ding is dat in ieder geval niet. Ik wil (en heb) wel controle, maar mijn paarden mogen van mij wel zelf kunnen zien waar ze lopen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 18-11-09 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:28

er IS al kritisch naar gekeken....... Anky haar paarden zijn van onder tot boven op de foto gezet en er is GEEN schade aangetoond van LDR.

Maar dit is voor de diehard anti dressuurmensen niet genoeg :D

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:39

Askja schreef:
Gut gut wat goedkoop weer zeg, dat blubberverhaal. Alsof paarden buiten houden per definitie gelijk staat met ze in een nat afgetrapt weiland dumpen zonder ernaar om te kijken. Ooit van regendekens, gedraineerde paddocks en het belang van frisse lucht en beweging gehoord? Goed stalmanagement, daar hoort i.m.o. ook bij dat paarden geregeld buiten lopen. Ze hoeven echt niet (zoals onze IJslanders) 24/7 buiten te staan op de wei/paddock met inderdaad vrij veel blubber nu (overigens wel met 3 x per dag ruwvoer en de mogelijkheid om in een ruime loopstal te schuilen), maar 24/7 binnen is het andere, vanuit welzijnsoogpunt onwenselijke uiterlijk - hoe fantastisch het stalmanagement dan verder ook mag zijn.

Wat die hyperflexie betreft, het lijkt me prima dat hier kritisch naar gekeken wordt, maar dan hopelijk in een bredere context van welzijn van het sportpaard in het algemeen (en dat sluit weer aan op mijn bovenstaande stukje). Persoonlijk ben ik er nog steeds niet helemaal uit of ik de methode an sich af moet keuren. Het gaat in de huidige discussie voornamelijk om de vermeende fysieke schade die het zou veroorzaken, maar volgens mij zit er ook een andere kant aan: het respect tegenover het paard. Hoe subtiel je HF ook toepast, feit blijft dat je het paard het vermogen ontneemt om voor zich te kijken op het moment dat je hem zo diep instelt. Het komt op mij daardoor over als een vrij extreem middel om maximale controle te verkrijgen over het paard. Het is maar wat je wilt, mijn ding is dat in ieder geval niet. Ik wil (en heb) wel controle, maar mijn paarden mogen van mij wel zelf kunnen zien waar ze lopen.



tja evengoed is het ldr en HF trainen gelijk stellen aan een inbreuk tegen dierenwelzijn evenzeer goedkoop dan.
Rijtechnisch kunnen ze wetenschappelijk niet aantonen dat er meer schade veroorzaakt wordt op deze manier dan enige andere manier.
Verder merk ik uit jouw post nog veel vragen en perceptie, dus ga op zoek naar die antwoorden.

Tuurlijk is niets zwart of wit, maar die blijvende hetze tegen deze manier van trainen is ronduit belachelijk. Dat welzijnsaspect dat ze er nu weer aan willen koppelen is gewoon gedoemd om te mislukken, immers voldoen deze paarden puur op management gebied al meer dan het modale paard. Dus als er al resultaten omtrent welzijn komen zal en zou dat eerder een inpak moeten hebben op de gewone paardenhouder.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:03

Je kunt niet alle kritiek op HF over een kam scheren en afdoen als een hetze. Er zijn ook mensen die er vraagtekens bij plaatsen zonder meteen moord en brand te schreeuwen over dierenmishandeling. Overigens stel ik nergens in mijn post HF gelijk aan een inbreuk op dierenwelzijn, maar als jij dat er uit op wilt maken, tja. Dat is precies een van de problemen van dit soort discussies: dat mensen niet goed lezen en vervolgens langs elkaar heen gaan roepen in plaats van inhoudelijk op elkaar te reageren.
Dus bij deze inhoudelijk: hoe kun jij hard maken dat deze paarden (je bedoelt neem ik aan de paarden van Anky en Patrick Kittel etc.) puur op managementgebied al meer voldoen dan het modale paard? Dan zul je eerst duidelijke, objectieve criteria moeten geven van goed stalmanagement, en daarnaast een definitie van 'het modale paard'.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:18

Askja schreef:
Je kunt niet alle kritiek op HF over een kam scheren en afdoen als een hetze. Er zijn ook mensen die er vraagtekens bij plaatsen zonder meteen moord en brand te schreeuwen over dierenmishandeling. Overigens stel ik nergens in mijn post HF gelijk aan een inbreuk op dierenwelzijn, maar als jij dat er uit op wilt maken, tja. Dat is precies een van de problemen van dit soort discussies: dat mensen niet goed lezen en vervolgens langs elkaar heen gaan roepen in plaats van inhoudelijk op elkaar te reageren.
Dus bij deze inhoudelijk: hoe kun jij hard maken dat deze paarden (je bedoelt neem ik aan de paarden van Anky en Patrick Kittel etc.) puur op managementgebied al meer voldoen dan het modale paard? Dan zul je eerst duidelijke, objectieve criteria moeten geven van goed stalmanagement, en daarnaast een definitie van 'het modale paard'.

Ik weet niet of je wel eens bij Anky op stal geweest bent maar ze staan daar 100 keer beter dan op de gemiddelde pensionstal en de paarden worden de hele dag door bezig gehouden. Over hyperflexie kun je twisten, voorlopig blijven dat meningen zolang er geen wetenschappelijk bewijs is. Het is alleen een fabeltje dat die paarden aldoor zo gereden worden, het is slechts een klein onderdeel van de training.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:22

Askja schreef:
Je kunt niet alle kritiek op HF over een kam scheren en afdoen als een hetze. Er zijn ook mensen die er vraagtekens bij plaatsen zonder meteen moord en brand te schreeuwen over dierenmishandeling. Overigens stel ik nergens in mijn post HF gelijk aan een inbreuk op dierenwelzijn, maar als jij dat er uit op wilt maken, tja. Dat is precies een van de problemen van dit soort discussies: dat mensen niet goed lezen en vervolgens langs elkaar heen gaan roepen in plaats van inhoudelijk op elkaar te reageren.
Dus bij deze inhoudelijk: hoe kun jij hard maken dat deze paarden (je bedoelt neem ik aan de paarden van Anky en Patrick Kittel etc.) puur op managementgebied al meer voldoen dan het modale paard? Dan zul je eerst duidelijke, objectieve criteria moeten geven van goed stalmanagement, en daarnaast een definitie van 'het modale paard'.


Ik post ook niet heel dat stuk tegen jouw e, zo zit ik niet in elkaar

Op je laatste vraag is mijn antwoord heel simpel. Draai een dag, of als je meer tijd hebt langer, mee op dergelijke professionele stallen.
Zien is grotendeels leren, vragen moet je durven stellen anders blijven ze onbeantwoord.
Die dagen beginnen elke dag op hetzelfde uur; dus routine bij een routinedier.
Op sommige stallen begint dat met het voederen van hooi op anderen met het voederen van krachtvoer of op sommige een directe combi van beide.
meestal volgt daarna een halfuurtje molenstappen (bewegeging) terwijl de stallen gedaan worden. Eens op stal krijgen ze wederom ruim kwaliteits ruwvoer.
De stallen zijn in de gevallen die ik ken meer dan de standaard maten, dus 4x4 en groter zijn meer regel dan uitzondering.

Dan hebben de meeste paarden smorgens hun training onder de man. Dit gebeurt met een correcte warm-up, werkend naar een piekmoment om vervolgens te eindigen met een cooling down.
Waarna de paarden naverzorgd worden. dan krijgen ze rond de middag hun tweede krachtvoeder maaltijd. en gaan ze smiddags ofwel de wei of paddock in. eventueel nog uitgebreid met het aan de hand laten grazen en wandelen met de paarden op een later moment.

En dan heb je nog het hele management errond, bijhouden van ontwormingen in schema en agenda's, idem met entingen etc.

Dus de opvolging van zo'n paarden ligt veel hoger dan het gewone huis tuin keuken dier, zonder denigrerend te doen. Want iedereen roeit immers met de riemen die hij heeft.

Het enige wat je kan verwijten is dat meestal deze paarden alleen op de wei/paddack staan, hoewel sommige over de draad wel contact hebben. Daar is het idd een menselijke reactie, nl die van beschermen en behoeden voor ongelukken die snel kunnen gebeuren.
Maar ook vaak het paard e, een hengst zet je nu niet zomaar met een ander paard de wei in (of anders ben ik meer dan bereid om ff mijn merrie als gezelschap te laten dienen ;) )
en ja merries zijn ook vaak echte merrie's. En tuurlijk kan je dan zeggen, laat ze rangorde bepalen, maar 1 verkeerde klap kan betekenen einde sportcarriere en dat zou dan zonder zijn van al dat werk.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:40

Bulck, verschil van mening zal je altijd houden. Wij mensen weten niet wat een dier het liefst zou kiezen. Het ideale routineplaatje dat jij schetst, of zo natuurlijk mogelijk zoveel mogelijk op een ruime weide met volop contact (soms in de modder, soms in de hitte met vliegen etc.
De vraag is echter in dit topic of die Hyperflexie en LDR bijdraagt aan gezond leven voor een paard. Het antwoord daarop zal alleen een paard je kunnen vertellen. Mijn mening is dat het voor een dier niet prettig is om zich zo te moeten overgeven, langere tijd in een ongemakkelijke houding te (moeten) lopen, niet goed om zich heen te kunnen kijken. Ik denk dat de lichamelijk schade wel beperkt is. Geen topruiter zal een toppaard lichamelijk willen schaden. Ik denk dat de schade meer mentaal zal liggen en dat is bar moeilijk aan te tonen. Elke vorm van dwang geeft stress en frustratie. De vraag is hoever mag je daarin gaan. Redelijkerwijs hebben wij mensen ook te maken met dwang in het werk (iedereen moet wel eens wat vervelends doen). De vraag is in hoeverre je dit voor eigen gewin van een dier mag verlangen. Ik denk een discussie waar je nooit uit komt.