Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:03

Waarom licht het aan bladeren en paddenstoelen etc ? Waarom moet je zoveel ander ruwvoer bijvoeren ?? Ik kan nergens vinden waar dit vandaan komt of meer informatie hoe het ontstaat etc.

Mijn ponys lopen al jaren op 5 hectare land. Er lopen er 2 die er al 16 jaar staan. Dit land licht vol met bladeren..

Hoe ontstaat de ziekte, waardoor en hoe is het te voorkomen mij is het absoluut niet duidelijk..

Cemlys

Berichten: 14971
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:12

Paddestoelen (welke in feite een soort schimmel zijn) kunnen deels aantonen dat de grond ideaal is voor de groei van schimmels, bladeren gaan ook vaak samen met schimmelgroei, lekker vochtig, wat warmer,...
Hoe de ziekte ontstaat en waardoor enzo is moeilijk te zeggen, daar gebeurt op dit moment onderzoek naar. Wat je kan doen om het zoveel mogelijk te (proberen) voorkomen, is bijvoeren met ruwvoer, waardoor de paarden minder de neiging zullen hebben om aan het gras te knabbelen, en s avonds binnen zetten (dit zal ook te maken hebben met de schimmel en waarschijnlijk het moment waarop hij ?! meer actief is?! Maar het is zo'n onduidelijk gedoe allezins. Mijn merrie verhuist over een maandje, hoop dat het dan voorbij is, zoniet dan blijft ze toch nog even binnen staan. Ik neem geen risico's, ze is pas 18 maand dus meer risico.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:14

Hooi bijvoeren in een grasland heeft geen zin, dan gaan ze (over het algemeen) toch wel voor het gras, dan moet je ze dus alsnog op hele schaarse grond zetten.
Die van ons staan ook 24/7 buiten in de kop van overijssel langs de bomen, maar er zijn geen paddestoelen, eens in de gaten houden.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:16

ruwvoer in een poging ze minder gras te laten eten, want er wordt vanuit gegaan dat 'het' in het gras zit.
AM komt al jaren lang voor, maar soms ineens blijkbaar weer vaker.
het is onduidelijk wat de veroorzaker is, het is vaak erg perceelsgebonden, er staan vaak bomen langs een getroffen perceel, maar veel percelen met bomen worden ook weer niet getroffen, het is gewoon erg onduidelijk nog allemaal, en DA's kunnen niks anders dan adviseren naar wat nu bekend is qua preventiefe maatregelen en ziekteherkenning.

Jolliegirl

Berichten: 33003
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:16

Dus hier heeft het geen nut...
hier alleen maar grasland....
dus gras eten ze toch wel....

dan zit er niets anders op dan hopen dat ons dit gewoon niet overkomt....

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:16

Heb jij dr nu op stal gezet ?

'mijn' land is 5 hectare grond veel bomen veel bladeren maar zeer weinig gras het is een soort bos en het gras war er staat is bijna niet eetbaar zo kort. Ze hebben wel onbeperkt hooi maar hebben daar niet altijd behoefte toe ik kom er vaak dat ze gewoon lekker liggen op staan te suffen zijn overigens dieren <1m.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:18

Als het inderdaad schimmel is, bladeren weg halen, paddestoelen verwijderen en alles waar schimmel zich kan vormen schoonhouden of verwijderen dan maar.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:19

dat vind ik dan weer echt op een risico weide lijken Buckje,
en in zo'n geval kan het verstandiger zijn een klein stukje (paddock grootte) af te zetten, ze daar zolang in te zetten, met hooi.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:24

Ik ga hier maar eens in overleg en de paaltjes te voorschijn halen, liever voorkomen dan genezen zeggen we altijd maar. :)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:24

Buckje schreef:
Heb jij dr nu op stal gezet ?

'mijn' land is 5 hectare grond veel bomen veel bladeren maar zeer weinig gras het is een soort bos en het gras war er staat is bijna niet eetbaar zo kort. Ze hebben wel onbeperkt hooi maar hebben daar niet altijd behoefte toe ik kom er vaak dat ze gewoon lekker liggen op staan te suffen zijn overigens dieren <1m.


maakt de grootte van de paarden wat uit dan omdat je schrijft kleiner dan 1m.???ik heb ook drie dames van kleiner dan 1m. zij staan overdag op de wei en vanaf 16.00 uur ongeveer in de paddock met schuilstal

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:27

het treft alle rassen en maten hoor, dat maakt geen verschil.
wel vooral jonge paarden.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:28

hmm, wat moet ik dan doen? ik heb twee merries van anderhalf en een drachtige merrie van 7 jaar

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:42

zijn er al autopsies gedaan bij de overleden paarden dat iemand weet? Wellicht weten ze dan meer?

devine

Berichten: 2827
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:01

wij voerden dus ook bij,..maar ja,.helaas mocht het niet baten.
is gewoon een rotziekte wat ze krijgen,.... en gaat zo verschrikkelijk snel!
ons paard ging eerst liggen,.. wilde niet opstaan,maar zat wel ondertussen blij te eten,... en toen het heel erg snel,.. binnen 3 uur tijd kon hij al bijna geen adem meer halen en was hij aan het stikken....
ben blij dat de veearts hem verder lijden heeft weten te besparen,.... maar toch,.. wat is het wrang! ;([/quote]

Jeetje wat verschrikkelijk ;(
Wens je veel sterkte wat een naar gezicht moet dat geweest zijn....wel een zachte troost dat je snel erbij was.. :(:)

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:05

orsini schreef:
zijn er al autopsies gedaan bij de overleden paarden dat iemand weet? Wellicht weten ze dan meer?


ze hebben bij ons paard bloedonderzoek gedaan en daar is uitgebleken dat hij dat had

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:15

voor zover ik weet is er uit autopsie wel aan te tonen dat het paard AM had, maar nog steeds niet wat nou de veroorzaker van de ziekte is geweest.
volgens mij hebben ze verhoogde eiwitten (?) (weet niet zeker, iets verhoogd) in de bloedwaarders, wel 3 keer zo hoog als normaal, nja, er is vast wel iemand anders die dat duidelijker kan omschrijven.

ze hadden ook ontdekt dat 50% van de onderzochte paarden (na de dood door AM) de bacterië clostrodium sorelii hadden, clostrodium is een bacterië die gifstoffen afscheidt.
maar of dat nou de reden van AM is, waarschijnlijk niet, want anders was dat al lang in de hele breedte naar buiten gebracht, dus naar DA's, de media, etc etc.

@Jolandje, er wordt aangeraden paarden 's nachts op stal te zetten met ruwvoer, en alleen overdag op de wei.
niet iedereen doet dat of heeft de mogelijkheid ervoor.

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:16

Een paar jaar gelden zijn er bij ons alleen al in de Eifel rond de 100 paarden overleden.
Paarden hadden allen donkere urine en waren binnen 24 uur dood.
Dit is toen ook allemaal onderzocht, volgens mij was er niets uitgekomen.
Gister was de da bij mij op stal voor een oog operatie van mijn merrie. Ik heb het er toen nog over gehad.
Hij had het erover dat het bijvoeren van kracht en ruwvoer het risico verkleind.

Gezien het ziektenbeeld denk ik dat het om hetzelfde virus/infectie gaat

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:19

ik heb ze in de paddock staan met schuilstal en heb ze net 2 plakken hooi gegeven, moet voorlopig goed zijn dan(hoop ik)

tjee, ik moet er echt niet aan denken één van m'n meisjes kwijt te raken :(:)

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:34

@Smartie, dat zou goed kunnen kloppen, ik heb wel gelezen over een grote uitbraak een tijd geleden, in die regio.

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:40

volgens de da is daar toen niets uitgekomen (mijn duits is nog niet heel goed). Hij denkt zelf ook niet dat het in de bladeren zit.

ArlandoO
Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: ergens in het westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:47

Pfoe, wel eng om te horen zeg.
Ik had pasgeleden al mijn stalgenootjes gesmst over dit bericht en onze paarden staan zowieso 's nachts nu op stal en overdag staan ze buiten op een land wat bestaat uit grond en stukje beton met schuilstallen en daaracht een weiland. 1 die niet grenst aan bomen, want die anderen(die dat wel hebben) hebben we dichtzitten..
Ze krijgen ook 2x per dag hooi gevoerd, en mijne krijgt ook muesli...
Meer kan je denk ik niet doen, ik hoop dat ze erachter komen waardoor het precies komt, en eventueel beter gerichte tips om het te voorkomen, of genezen..
(Wij zitten btw in omgeving rotterdam/gouda)

Veel sterkte aan degenen die hun paard hebben verloren ;(

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:07

Het komt voor ons ook wel heel erg dichtbij..
Gelukkig kunnen de paarden nu niet naar buiten ivm het natte land en hebben we een binnenbak..

Ik vind het allemaal maar eng..

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:09

Dat is mijn da, die uit de openingspost!
Hoewel het hier in de omgeving redelijk rustig lijkt nu blijf ik op mijn hoede.
De paarden staan hier nog wel 24 uur buiten omdat we geen stallen hebben, die worden deze winter pas geplaatst, wel heb ik een klein stuk wei afgezet waar ze nu dus staan zonder gras en met hooi en wortels.
Ik hoop zo dat dit ons deurtje voorbij gaat!

RomyFellow

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:10

Ik schrik ook erg van deze berichten.
Mijn paard staat dan wel alleen overdag op het land, maar toch had hij dit weekend een aantal symthomen.
Hij lag steeds in zijn stal, was met rijden erg sloom. DA erbij geweest, en het was geen koliek. Waarschijnlijk een virus. Maar nu ik dit zo lees...
Gisteren voor het eerst weer gereden, paard was erg stijf en had een bobbel op zijn hals( bij zijn spieren).
Voor de rest gaat het momenteel wel goed met hem, en ligt niet meer in zijn stal. Zal het ook langer kunnen duren?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:12

Bah, doodeng, zit ook redelijk dichtbij (middendrenthe).
Gelukkig gaat ons paard halverwege de middag op stal en krijgt hooi en stro te eten. Daarmee is het risico al een stuk kleiner, heb ik begrepen.