Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:12

Wildgirl schreef:
Dat is mijn da, die uit de openingspost!
Hoewel het hier in de omgeving redelijk rustig lijkt nu blijf ik op mijn hoede.
De paarden staan hier nog wel 24 uur buiten omdat we geen stallen hebben, die worden deze winter pas geplaatst, wel heb ik een klein stuk wei afgezet waar ze nu dus staan zonder gras en met hooi en wortels.
Ik hoop zo dat dit ons deurtje voorbij gaat!



Welke da, heb je het over die van mij?

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:17

RomyFellow schreef:
Ik schrik ook erg van deze berichten.
Mijn paard staat dan wel alleen overdag op het land, maar toch had hij dit weekend een aantal symthomen.
Hij lag steeds in zijn stal, was met rijden erg sloom. DA erbij geweest, en het was geen koliek. Waarschijnlijk een virus. Maar nu ik dit zo lees...
Gisteren voor het eerst weer gereden, paard was erg stijf en had een bobbel op zijn hals( bij zijn spieren).
Voor de rest gaat het momenteel wel goed met hem, en ligt niet meer in zijn stal. Zal het ook langer kunnen duren?


Twee weken geleden had eenpaard hier in het dor last van donkere urine en was een beetje lusteloos.
De da was daar toevallig op stal en heeft ook naar die merrie gekeken. De eerste 24 uur waren kritiek en moest het paardje in de gaten gehouden worden. De merrie mocht wel naar buiten maar met een graaskorf en een deken om.

Bloed is ook afgenomen er was wel een kleine afwijking maar verder niets speciaals. Het paardje heeft nu een suplement erbij ook omdat de grond hier erg arm is.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:19

Smartie2004 schreef:
Wildgirl schreef:
Dat is mijn da, die uit de openingspost!
Hoewel het hier in de omgeving redelijk rustig lijkt nu blijf ik op mijn hoede.
De paarden staan hier nog wel 24 uur buiten omdat we geen stallen hebben, die worden deze winter pas geplaatst, wel heb ik een klein stuk wei afgezet waar ze nu dus staan zonder gras en met hooi en wortels.
Ik hoop zo dat dit ons deurtje voorbij gaat!



Welke da, heb je het over die van mij?


De DA van DAP Vries; dat is ook onze DA, vandaar!

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:28

Pfff ik vind dit echt eng worden...

Ik woon ook in drenthe, en heb mn paarden ook op het land staan.
Gelukkig is het meeste land zo goed als kaal en krijgen ze genoeg hooi.
Verder geen bomen oid om de wei en er is ook wel mooi "koeiengras" maar daar durf ik ze nu niet op te zetten.
Maar man...
Ik moet er alsnog niet aan denken dat ik mijn paard kwijt kan raken...
Maar er is ook haast niets wat je kan doen om het 1000% veilig te maken(en ook nog een beetje paardvriendelijk)

Mayflower_

Berichten: 13712
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:54

Vriendin van mij haar paard is al omgekomen, hier in Friesland. Autopsie laten doen en daaruit kwam AM. In het bloed konden ze het zien aan het verhoogd aantal eiwitten en het verhoogd aantal rode bloedcellen, wat kan wijzen op een ontsteking.

quintusgl

Berichten: 4455
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:28

Ik dacht ook dat de paarden bij ons gras zouden verkiezen boven hooi.........gelukkig is dit niet het geval en staan ze hooi te eten. Wel geven we nu geen strook gras meer bij.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:51

Maar, als ik het goed begrijp treft het alleen paarden die op de wei staan. Kan ik dan dus aanemen dat het niet zozeer aan blaadjes en paddenstoelen ligt, maar meer aan het eten van gras in die omstandigheden?

Mijn paard staat elke dag zo lang mogelijk buiten (ongeveer van 9/10 uur tot 5 uur) wij hebben er geen gras meer instaan, maar wel veel bladeren (bomen rondom) Ze hebben onbeperkt hooi/stro in het ruif, maar ze zullen af en toe vast wel een eikeltje van de grond af knabbelen. 's avonds krijgen ze ook nog gewoon hooi en 2x per dag krachtvoer.

Ik heb er hier in de buurt trouwens nog niet van gehoord. Ik ga het wel even door brieven aan mijn staleigenaresse. ;)

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:13

Toch griezelig dit, woon in Midden-Drenthe en komt nu dan toch wel erg dichtbij. Ga ook maar even een balletje opgooien op stal hoe en wat, vind het maar niks.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:19

Jee, ik schrik toch ook wel erg van deze berichten en het aantal slachtoffers al! Vooral omdat niemand nu precies lijkt te weten wat nu de oorzaak is en het dus voor alle paardenhouders heel moeilijk is het juiste te doen. Niemand wil tenslotte zijn geliefde dier missen!

Ik wens degene die getroffen zijn heel veel sterkte met het verlies van hun paard!
En ik hoop voor alle andere paarden en eigenaren dat er snel een oorzaak gevonden wordt, zodat we onze paarden hiertegen kunnen beschermen!

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:00

Weten ze wel zeker dat het in het gras zit, of misschien in de watervoorziening die mensen dan eventueel op het land hebben voor hun paarden?

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:30

Wat mij opvalt is dat nog veel een excuus zoeken omdat hun paarden toch nog op het land staan.
Ik weet wel dat het soms heel moeilijk is om je paard ergens neer te zetten waar het 'veilig' is.
Maar ik zou dus echt echt alles er voor over hebben om ze van het gras te halen.
Desnoods een pensionstal zoeken voor tijdelijk.
Ja, dat zijn extra kosten, maar wat denk je van de dierenarts kosten als je paard wél ziek wordt?
En jouw paard gaat dood?

Veel van jullie hebben een behoorlijk stuk weiland. Is het een idee om daar een paddock op te laten maken?

Wij hebben twee hectare weiland en op 1000 m daarvan hebben we een paddock laten maken. daar staan schuilstallen op.
Toen ik van de ziekte hoorde zijn ze per direct van het gras gehaald en staan nu in de paddock. Dagelijks onbeperkt ruwvoer.
Ik ben heel blij dat wij die keuze hebben.

Aan alle getroffenen...heel veel sterkte :(:)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:04

Ik ben vorig jaar mei een jaarling verloren door atypische myopathie.
Echt heel triest. In de ochtend kom je en loopt het paard iets onregelmatig. (je twijfeld of er wel iets is)
Een uur later is zij kreupel en nog voor de DA er is kan zij al niet meer op haar benen staan. Zij heeft het niet gered.

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:09

Magica schreef:
Weten ze wel zeker dat het in het gras zit, of misschien in de watervoorziening die mensen dan eventueel op het land hebben voor hun paarden?



Oww ik mag het toch hopen van niet, de meeste paarden krijgen naar mijn weten kraanwater, en ik ga er toch echt niet vanuit dat dit de oorzaak is...
(en dan zouden ze denk ik ook veel meer "slachtoffers" hebben)

@kainda: als iemand zou kunnen garanderen dat mijn paarden het niet kunnen krijgen als ik ze in een pensionstal zet zou ik het zeker doen(op een pensionstal komen ze ook nog vaak een aantal uur buiten want 24 uur p/d in een box lijkt me niet ideaal).
Maar ik vind de situatie nog zo onduidelijk dat ik dat zeker niet ga doen.

En daarnaast zitten de meeste pensionstallen niet te wachten op zoveel paarden erbij. en komen ze daar ook alsnog buiten.
of weet jij er toevallig 1tje waar wij met onze straat (11 paarden) ff kunnen komen staan?

Hennutjuh
Berichten: 503
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:54

kainda helemaal mee eens;)

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:58

kainda schreef:
Wat mij opvalt is dat nog veel een excuus zoeken omdat hun paarden toch nog op het land staan.
Ik weet wel dat het soms heel moeilijk is om je paard ergens neer te zetten waar het 'veilig' is.
Maar ik zou dus echt echt alles er voor over hebben om ze van het gras te halen.
Desnoods een pensionstal zoeken voor tijdelijk.
Ja, dat zijn extra kosten, maar wat denk je van de dierenarts kosten als je paard wél ziek wordt?
En jouw paard gaat dood?

Veel van jullie hebben een behoorlijk stuk weiland. Is het een idee om daar een paddock op te laten maken?

Wij hebben twee hectare weiland en op 1000 m daarvan hebben we een paddock laten maken. daar staan schuilstallen op.
Toen ik van de ziekte hoorde zijn ze per direct van het gras gehaald en staan nu in de paddock. Dagelijks onbeperkt ruwvoer.
Ik ben heel blij dat wij die keuze hebben.

Aan alle getroffenen...heel veel sterkte :(:)

Ik vind deze reactie erg stom voor woorden. Stallen liggen niet voor het oprapen en zeker niet in de winter, bovendien hebben sommige mensen bijv een fokkerij die kunnen niet alle paarden zomaar even erger onderbrengen.

En dan gaat het niet alleen over deze winter maar elke winter weer opnieuw en opnieuw. Wat denk je als alle mensen dat gaan doen ? Juist blijven er geen stallen meer over en de prijzen stijgen. :Y)

Kort gezegt ik denk echt niet dat mensen een exuus zoeken... maar dat ze er echt wel wat aan doen en niet toe kijken hoe hun paard dood gaat. Ik teminste niet maa rik kan ze ook helaas niet op stal halen. En je mag ook niet op elk land zomaar bouwen ons land bijvoorbeeld. ;)

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:27

Hm. Nou begin ik het toch ook een beetje griezelig te vinden.
DA praktijk Vries zit ik ook bij.

Die van mij lopen op een paddock met schuilstal, maar overdag op het land. Zoals alle andere paarden bij ons op stal.
Ik ga zometeen de paddock schoonmaken en pak ik het stuk land ook maar mee. Er staat nog maar weinig gras, en ze krijgen voldoende kuil.

Succes mensen.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:27

Buckje schreef:
kainda schreef:
Wat mij opvalt is dat nog veel een excuus zoeken omdat hun paarden toch nog op het land staan.
Ik weet wel dat het soms heel moeilijk is om je paard ergens neer te zetten waar het 'veilig' is.
Maar ik zou dus echt echt alles er voor over hebben om ze van het gras te halen.
Desnoods een pensionstal zoeken voor tijdelijk.
Ja, dat zijn extra kosten, maar wat denk je van de dierenarts kosten als je paard wél ziek wordt?
En jouw paard gaat dood?

Veel van jullie hebben een behoorlijk stuk weiland. Is het een idee om daar een paddock op te laten maken?

Wij hebben twee hectare weiland en op 1000 m daarvan hebben we een paddock laten maken. daar staan schuilstallen op.
Toen ik van de ziekte hoorde zijn ze per direct van het gras gehaald en staan nu in de paddock. Dagelijks onbeperkt ruwvoer.
Ik ben heel blij dat wij die keuze hebben.

Aan alle getroffenen...heel veel sterkte :(:)

Ik vind deze reactie erg stom voor woorden. Stallen liggen niet voor het oprapen en zeker niet in de winter, bovendien hebben sommige mensen bijv een fokkerij die kunnen niet alle paarden zomaar even erger onderbrengen.

En dan gaat het niet alleen over deze winter maar elke winter weer opnieuw en opnieuw. Wat denk je als alle mensen dat gaan doen ? Juist blijven er geen stallen meer over en de prijzen stijgen. :Y)

Kort gezegt ik denk echt niet dat mensen een exuus zoeken... maar dat ze er echt wel wat aan doen en niet toe kijken hoe hun paard dood gaat. Ik teminste niet maa rik kan ze ook helaas niet op stal halen. En je mag ook niet op elk land zomaar bouwen ons land bijvoorbeeld. ;)


Je mag het stom vinden hoor ;)

Ik heb er tien staan en voor alle paarden heb ik in een noodgeval een stal.
En in dit geval is er een redelijke noodsituatie lijkt me.

Maar zoals ik al zei, juist degene die dat niet hebben zoeken een excuus ;)

Robbiee
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:43

In mijn opzicht moet een fokker in de meeste gevallen wel genoeg ruimte hebben, want anders kan je als fokker/opfok bedrijf helemaal niet bestaan. En natuurlijk heeft niet iedereen de financiele mogelijkheid om zijn of haar paard elke winter ergens te stallen, daarom zou ik er eens goed overnadenken of het mogelijk is om inderdaad een stukje land om te zetten tot een paddock oid. Ik denk dat u zelf en de paarden daar nog jaren lang plezier van kunnen hebben ;)

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:07

Wow goed dat ik het lees, er liggen zo veel blaadjes bij mij op de weide.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:26

kainda schreef:
Wat mij opvalt is dat nog veel een excuus zoeken omdat hun paarden toch nog op het land staan.
Ik weet wel dat het soms heel moeilijk is om je paard ergens neer te zetten waar het 'veilig' is.
Maar ik zou dus echt echt alles er voor over hebben om ze van het gras te halen.

Die van mij staan ook in de wei, weliswaar maar een paar uur per dag, maar ik ga ze voorlopig niet binnenhalen. Daar verzin ik geen excuus voor, dat is gewoon een bewuste keuze die denk ik ieder zelf moet maken. Inderdaad, je neemt een risico als je je paarden in de wei laat staan. Ook ik moet er natuurlijk niet aan denken dat AM een van mijn meisjes zou treffen. Aan de andere kant is het een ziekte die elk jaar voorkomt in het najaar en de lente. Dit jaar meer dan anders, maar procentueel gezien gaat het nog steeds om een heel klein percentage van de paarden in Nederland. Het risico is in die zin dus klein en iedereen moet zelf de keuze maken wat ze daarmee doen.
Ik ga mijn pony's daarvoor niet 24/7 op stal zetten, elk na- en voorjaar. daar komt het dan namelijk wel op neer, als je het risico groot genoeg vindt om ze van de wei te halen zou je dat natuurlijk eigenlijk elk jaar moeten doen. Sommigen vinden dat misschien onverantwoordelijk, ik denk dat iedereen zelf de afweging tussen welzijn en gezondheid moet maken. Ik krijg ook kippenvel van de verhalen en vind het een eng idee, maar ik weet dat mijn pony's wegkwijnen als ze 24/7 op stal staan en wil ze dat niet aandoen. Ik weet natuurlijk niet wat ik zou doen als de mijne 24/7 in de wei stonden, maar met deze paar uur in de wei lopen ze ook een bepaald risico en zoals de situatie nu is neem ik dat risico gedurende de paar uurtjes dat ze in de wei staan bewust. Ik weet dat dat niet te vergelijken is met dag en nacht buiten lopen, maar het verbaast mij niet dat er nog paarden in Nederland buitenlopen. Sowieso denk ik niet dat het mogelijk is, als je ziet hoeveel paarden er in Nederland buiten lopen is er echt niet voor allemaal een stal te vinden.
Maar het blijft eng, ik hoop dat het weer snel zo verandert dat het weer voorbij is!

tinkerbrock
Berichten: 58
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:50

Ik denk ook nog steeds dat ik mijn geweldige lieve merrie aan AM heb verloren.
Maar het zou ook het Rhinovirus geweest kunnen zijn.
Zij lag op vrijdagochtend in het land en stond heel moeizaam op.
De Da heeft haar toen een pinstiller en viatmine injektie gegeven en het advies haar maar op stal te zetten.Een bloedonderzoek vond hij niet noodzakelijk.Hij dacht aan een zenuwbeknelling.Op weg naar stal struikelde zij een aantal malen (over de koot heen naar voren) met haar linker achterbeen.
Zaterdag was zij weer redelijk en heb ik 100 meter heen en terug met haar gewandeld.
Op de terugweg struikelde zij weer een aantal keren.
terug op stal.
Zaterdagnacht en zondagochtend okee.
Althans zij stond weer gewoon rechtop.
Zondagmiddag werd ik gebeld door een meisje van stal die haar met moeite weer overeind had gekregen.
Zondag de verdere dag stond zij weer gewoon rechtop.
Maandagochten 06.00 uur lag zij en kreeg ik haar niet meer overeind.
Ook niet met de DA die haar wederom een pinstiller gaf met vitamine.
Een andere Da gebeld die s'middags om 15.00 uur kwam en die beweerde dat het AM was.
Zij moest ontgiften en om de 2 uur op haar nadere zij worden gerold.
Dinsdag toch maar weer eens een 4e Da gebeld en haar darmen en blaas leeg laten halen.
Deze DA verzocht om mijn merrie een injekte Corticosteroïeden en vitamine b12 te geven een laatste redmiddel.

Dinsdagavond om 23.00 uur het besluit genomen om aan haar lijden een einde te maken door haar in te laten slapen. |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(
Haar achterhand was nagenoeg geheel verlamd en zij liet ook alle plas lopen.
Het heeft alles bij elkaar dus 5 dagen geduurd.
Van haar lijden en overlijden ben ik nog steeds helemaal kapot en depri van. |( |( |( |( |( |(

Maar herkent iemand deze symptonen als zijnde behorende bij AM?
Ik vond wel dat zij raar deed met haar mond (netalsof je haar iets heel erg vies te eten gaf)
Zij kon na gedane arbeid niet met haar mond bij de grond.
Daar had ik al een osteopaat voor besteld.
En haar rug viel bovenop in terwijl zij anders een bolle rug had
Mijn paard stond vlak bij Ilpendam, op gras, dag en nacht.

Mvrgr.Tinkerbrock

tinkerbrock
Berichten: 58
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Paardenziekte atypische myopathie rukt steeds verder op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:51

Ilpendam ligt in NH vlak bij Purmerend!

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:57

tja,.weet alleen dat ons paard ging liggen,niet meer wilde opstaan(probeerde t wel,maar lukte niet meer) ,keek op dat moment nog gewoon helder uit de ogen,en toen ging het heel snel,werd steeds zwakker... ging steeds zwakker ademen, en toen kwam de da met uitslag en werd hij ingeslapen.

hij deed niet raar met de mond zoals bij de jouwe.heb ook niet gezien dat hij inviel of zo

in ieder geval sterkte met het verlies,.. weet drommels goed hoe je je nu moet voelen |(

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:08

voor mensen met verstand van bloeduitslagen heb ik eventueel de bloeduitslagen van mijn paard afgelopen zaterdag.(mochten ze er wat aan hebben tenminste)

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:38

hier de uitslag van het bloedonderzoek van ons paard van afgelopen zaterdag MET uitleg dankzij bokker dendie(studente diergeneeskunde)
zal alleen de uitslag geven van de waardes die afwijkend waren:

1 BUN 9,9 mmol/L

: (hoort <9 te zijn) Dit gaat over het ureum gehalte, deze is verhoogd en dus is de lever+nierfunctie minder. Ureum wordt in de lever gevormd uit ammoniak, dat voor het grootste deel afkomstig is uit de afbraak van eiwitten. Het wordt voor het grootste deel uitgescheiden via de nieren.


5 LDH 2230 IU/L

: (hoort 162 - 412) sterk verhoogd. Dit zegt iets over de hoeveelheid lactaat dehydrogenase (LDH) in het bloed. LDH is een enzym dat in de meeste weefsels in het lichaam voorkomt en nodig is voor de omzetting van lactaat. Het is vooral aanwezig in de weefselcellen en normaal is de hoeveelheid in het bloed laag. Bij beschadiging van het weefsel komt het LDH in het bloed terecht en kan het gemeten worden. Daarom kan LDH gebruikt worden om te onderzoeken of weefsel en de cellen van het weefsel beschadigd zijn. Bij AM gaan de spiercellen kapot en dat kan de reden zijn dat deze waarde zo hoog is.

6 CPK Over 2000 IU/L

(hoort <269 te zijn) en dus ook sterk verhoogd. Creatine phosphokinase is een enzym dat door verschillende soorten weefsels (vnl skeletspieren) wordt gebruikt. Deze waarde is verhoogd na verwonding, stress of zware inspanning doordat de cellen kapot zijn gegaan en het enzym in het bloed komt. Erg typisch dus, net als LDH, voor AM.