Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 00:21

http://www.stuttgarter-zeitung.de / Nieuwsredactie
Prrrr

Afbeelding
Isabell Werth
foto: Dirk Caremans / FEI
“De bond heeft me laten vallen”

Isabell Werth, de dochter van een boer uit Rheinberg aan de Nederrijn begon haar carriere in 1989 met de teamoverwinning op het EK. Haar levenspartner is Wolfgang Urban, voormalig bestuursvoorzitter van KarstadtQuelle. Ze werd negen keer Duits kampioen. Bij de Europese kampioenschappen behaalde ze in totaal twaalf gouden individuele- en teammedailles. Zes keer werd ze wereldkampioen. Voor het laatst in 2006 met Satchmo. De Olympische spelen leverden een individuele gouden medaille op en vier keer teamgoud. Daarnaast drie individuele zilveren medailles, voor het laatst in 2008.

Bij de German Masters in de Schleyerhalle had ze twaalf zeges met vijf verschillende paarden: Gigolo, Satchmo, Hannes, Antony en Amaretto. Twee weken geleden is de veertigjarige amazone moeder geworden. Vanwege doping bij haar paard Whisper is ze tot 23 december geschorst, en van de Duitse bond mag ze tot juni 2010 niet voor het Duitse team uitkomen. Bij het begin van het vijfentwintigste toernooi van de German Masters, waar ze dit jaar niet mag starten, spreekt Isabell Werth voor het eerst over haar persoonlijke crisis, haar verstoorde verhouding met de Duitse paardensportbond en over haar toekomstplannen in de sport.

“Ik heb vanzelfsprekend geen contact meer met de bond. De vertrouwensbasis is verstoord. Het is stom toeval dat ik precies in de week van de vijfentwintigste German Masters weer met lichte training mag beginnen. Het opleiden van jonge paarden is mijn passie, ik voel me thuis op een paard.

Ik bezie de wedstrijd in de Schleyerhalle van een afstand, net zoals ik het EK in Windsor van een afstand bekeken heb. Het verbaast mij niet dat Laura Bechtolsheimer nu de favorietenrol heeft. Ik heb haar groei de laatste jaren op de voet gevolgd. Het is terecht dat ze die rol krijgt. Bij Edward Gal en Totilas vraag ik me af in hoeverre ze ook in de toekomst de punten kunnen rijden die ze bij het EK gehaald hebben, dus meer dan negentig procent.

Ik heb de afgelopen jaren gewaarschuwd dat het opbouwwerk in de Duitse dressuur verwaarloosd is. Nu hebben we problemen. Dat werd al duidelijk bij het EK. Zonder het team een verwijt te willen maken, want ze hebben alle vier hun uiterste best gedaan. Dat zul je deze week in Stuttgart ook gaan zien. We zijn helaas niet meer de wereldwijde nummer één in de dressuur. Als je bedenkt dat het opleiden van een paard vijf jaar duurt, dan snap je ook wat een werk ons nu als team te wachten staat.

Waar het mezelf betreft, de doktoren hebben me aangeraden langzaamaan te beginnen. Dat zal ik doen, zodat ik in het nieuwe jaar weer bij toernooien aan kan treden. Ik heb als doel weer bij de wereldtop terug te komen en in september 2010 bij het WK in Amerika te starten. Wie mij kent weet dat ik kan vechten. Ik wil niet meedoen om een zesde of een zevende plaats.

Ik wil er volstrekt open over zijn: mijn zoon, mijn familie, de positieve reacties, ook uit het buitenland, en niet in het minst mijn sponsor en vriendin Madeleine Winter-Schulze hebben me er doorheen geholpen. Zij waren mijn licht aan het eind van de tunnel in de tot op heden zwaarste periode van mijn loopbaan. Ik ben neergezet als de grootste misdadiger van het land, hoewel mijn dierenarts Hans Stihl vanaf het begin af aan aangegeven heeft dat hij bij de behandeling van mijn paard (Whisper, bokt.nl red.) een fout gemaakt heeft. Daarom moest ik als verantwoordelijke persoon de dopingstraf aanvaarden.

Ik had gewild dat de bond en gelieerde organisaties achter me hadden gestaan. Sinds 1989 hoor ik bij de wereldtop in de dressuur. Twintig succesvolle jaren, die ook ten goede zijn gekomen aan de bond, zijn kennelijk in rook opgegaan. De bond heeft me meteen laten vallen. Dat heeft me diep geraakt. De eerste weken na de bekendmaking waren voor mij heel erg. Daar moest ik ook aan denken toen ik hoorde van de tragedie van doelman Robert Enke (Enke heeft vorige week zelfmoord gepleegd, na het verlies van zijn tweejarige dochter in 2006. Enke leed vermoedelijk al enkele jaren aan depressies, bokt.nl red.). Daar kreeg ik rillingen van over mijn rug. Laat er geen misverstand zijn. Ik heb geen depressie en ik ben ook niet suïcicaal. Maar ik weet heel goed wat publieke druk betekent, hoe hoog de verwachting van topsporters is, bij verenigingen, bonden en in de media. Het kan altijd toeslaan. Afgelopen zomer voelde ik me alsof ik tegen een muur vastgespijkerd stond. Ik heb mezelf afgevraagd wat er met me gedaan werd. Het geval met Robert Enke heeft iedereen opgeschrikt. Het laat zien hoe oppervlakkig men over van alles heenwalst. De voetballers staan natuurlijk nog veel meer in de publiciteit dan iemand als ik.

Ik heb geen contact meer met de bond. Dat mag voor zich spreken. De vertrouwensbasis is verstoord. Desondanks wil ik, als ik er sportief weer aan toe ben, weer aansluiting vinden en weer voor Duitsland starten. Ik wil mijn land internationaal vertegenwoordigen. Met de vertegenwoordigers van het Duitse Olympische Comité en met de sportpolitiek heb ik daar goede, constructieve gesprekken over gevoerd. Zoals gezegd: wie mij kent weet dat ik een vechter ben.”

Verwante artikelen

[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging
[VN] Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken
[VN] Isabell Werth blijft voorlopig geschorst volgens Tribunaal
[VN] Regels voor toedienen van medicijnen wordt niet versoepeld
[VN] Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten
[VN] Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma
[VN] IDRC weigert verzoek tot aftreden van Isabell Werth
[VN] FEI voorzitter Prinses Haya: ‘Werth slachtoffer systeem’
[VN] Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18188
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:38

Ik ben niet zo voor paardensport. Nog er tegen. Wat Isabelle is gebeurd had niet op deze manier mogen gebeuren. Het getuigd van kracht om de beslissing te nemen om na goed overleg toch weer voor de duitse bond te starten.
Gefelicteerd met je zoon, Isabelle!

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:53

Ik heb eigenlijk niets met de dressuursport zo, maar op een of andere manier blijf ik haar heel sympathiek over vinden komen...

pip_nijn6

Berichten: 101
Geregistreerd: 13-08-09
Woonplaats: op de Veluwe

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:53

Ik blijf Isabell zeer symphatiek vinden. Ze is altijd goed voor haar fans! Ik hoop dat ze weer de sterren van de hemel gaat rijden volgend jaar!

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:32

Heel openhartig en ik vind het dapper dat ze er toch weer voor gaat na dit allemaal.

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:42

Respect!!!
Ik heb het van het begin af aan bijzonder genant gevonden om te zien hoe de Duitse Bond haar zo heeft laten vallen. Zo ga je niet om met iemand die zoveel voor de sport betekend heeft en zoveel successen heeft behaald.

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:43

Mooi gesproken van Isabell.
Zoals een echte topatleet gaat ze er dadelijk weer voor 100% voor.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:54

Sammie schreef:
Ik heb de afgelopen jaren gewaarschuwd dat het opbouwwerk in de Duitse dressuur verwaarloosd is. Nu hebben we problemen. Dat werd al duidelijk bij het EK. Zonder het team een verwijt te willen maken, want ze hebben alle vier hun uiterste best gedaan. Dat zul je deze week in Stuttgart ook gaan zien. We zijn helaas niet meer de wereldwijde nummer één in de dressuur. Als je bedenkt dat het opleiden van een paard vijf jaar duurt, dan snap je ook wat een werk ons nu als team te wachten staat.


Goh, en toen Sjef Janssen dit voorafgaand aan het EK ook al zei werd hij door half bokt afgebrand als een schreeuwende prutser := Maar als de leading lady van de duitse dressuursport het vindt zal er toch wel een kern van waarheid ingezeten hebben... *wacht af tot de volgende complottheorie over de Hollandse School geformuleerd gaat worden :') *

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:17

Blijf het de meest sympathieke amazone vinden die er is! wat een power heeft die vrouw!

@Equimotion, ze zegt dat het OPBOUWWERK verwaarloosd is ze heeft het niet over het feit dat er een bepaalde methode toegebracht moet worden.

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:24

[quote="denbine"]Blijf het de meest sympathieke amazone vinden die er is! wat een power heeft die vrouw!

Helemaal mee eens en bij haar kan je tenminste nog zien dat ze met een dier bezig is, niet met een computergestuurde machine!

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:09

Komt ze toch voor Nederland rijden :D

Wat ik vooral een mooie zin vind:
"Het opleiden van jonge paarden is mijn passie, ik voel me thuis op een paard."

Dat getuigt toch erg van een band die ze opbouwt met haar paarden!

venga

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:20

Wat goed dat ze er zo open over is. Ik hoop dat ze haar weg terug kan vinden, al dan niet bij de bond die haar zo heeft laten vallen...

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:49

Wat een mooi stuk zeg! Vooral dat van Enke vind ik erg mooi gesproken, laat toch even weer zien dat men massaal over topsporters heenwalst. Jammer dat men dat nooit ziet.

Knap ook dat ze in de toekomst toch weer voor Duitsland uit wil komen, heel veel respect. Je blijft zo'n naam toch houden vrees ik.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:51

R.E.S.P.E.C.T Isabell!! +:)+
Laatst bijgewerkt door HocusTivoli op 19-11-09 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:52

Ze blijft een sympathiek persoon en ik vind het super dat ze toch nog wel voor Duitsland wil blijven starten, vooral nu ze zo is behandeld. Hoop voor haar dat ze volgend jaar keihard terug kan slaan dmv topresultaten :)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:53

Equimotion schreef:
Sammie schreef:
Ik heb de afgelopen jaren gewaarschuwd dat het opbouwwerk in de Duitse dressuur verwaarloosd is. Nu hebben we problemen. Dat werd al duidelijk bij het EK. Zonder het team een verwijt te willen maken, want ze hebben alle vier hun uiterste best gedaan. Dat zul je deze week in Stuttgart ook gaan zien. We zijn helaas niet meer de wereldwijde nummer één in de dressuur. Als je bedenkt dat het opleiden van een paard vijf jaar duurt, dan snap je ook wat een werk ons nu als team te wachten staat.


Goh, en toen Sjef Janssen dit voorafgaand aan het EK ook al zei werd hij door half bokt afgebrand als een schreeuwende prutser := Maar als de leading lady van de duitse dressuursport het vindt zal er toch wel een kern van waarheid ingezeten hebben... *wacht af tot de volgende complottheorie over de Hollandse School geformuleerd gaat worden :') *


Moest ik ook meteen even om lachen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:02

Equimotion schreef:
Goh, en toen Sjef Janssen dit voorafgaand aan het EK ook al zei werd hij door half bokt afgebrand als een schreeuwende prutser := *

Hij werd niet door half bokt afgebrand, dat kan niet. Bokt is een digitaal forum. Dat waren een aantal bokkers met een (te)
grote mond.

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:38

super hoe Isabell dit zegt. ik vind het terecht dat ze geen vertrouwen meer in de bond heeft.

MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:48

pip_nijn6 schreef:
Ik blijf Isabell zeer sympathiek vinden. Ze is altijd goed voor haar fans! Ik hoop dat ze weer de sterren van de hemel gaat rijden volgend jaar!



hier ga ik volledig in mee!!!!

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:56

Maar dan vind ik het toch wel apart dat ze gewoon voor Duitsland wil blijven starten..
Maar petje af hoor, diep respect voor haar!

Floridian

Berichten: 331
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:03

'Fame can make you, but it can also break you' :(:)

Leek me heel toepasselijk.
Behalve dat zij geschorst is, wat voor straf heeft de DA gekregen?

comtesse
Berichten: 147
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:08

Equimotion schreef:
Sammie schreef:
Ik heb de afgelopen jaren gewaarschuwd dat het opbouwwerk in de Duitse dressuur verwaarloosd is. Nu hebben we problemen. Dat werd al duidelijk bij het EK. Zonder het team een verwijt te willen maken, want ze hebben alle vier hun uiterste best gedaan. Dat zul je deze week in Stuttgart ook gaan zien. We zijn helaas niet meer de wereldwijde nummer één in de dressuur. Als je bedenkt dat het opleiden van een paard vijf jaar duurt, dan snap je ook wat een werk ons nu als team te wachten staat.


Goh, en toen Sjef Janssen dit voorafgaand aan het EK ook al zei werd hij door half bokt afgebrand als een schreeuwende prutser := Maar als de leading lady van de duitse dressuursport het vindt zal er toch wel een kern van waarheid ingezeten hebben... *wacht af tot de volgende complottheorie over de Hollandse School geformuleerd gaat worden :') *


Helemaal mee eens !!!!!!!

Waar blijven nu al die anti Sjef betweters met al hun argumenten !!!!

Nu komt het uit de mond van Isabell zelf !!

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:39

Equimotion schreef:
Sammie schreef:
Ik heb de afgelopen jaren gewaarschuwd dat het opbouwwerk in de Duitse dressuur verwaarloosd is. Nu hebben we problemen. Dat werd al duidelijk bij het EK. Zonder het team een verwijt te willen maken, want ze hebben alle vier hun uiterste best gedaan. Dat zul je deze week in Stuttgart ook gaan zien. We zijn helaas niet meer de wereldwijde nummer één in de dressuur. Als je bedenkt dat het opleiden van een paard vijf jaar duurt, dan snap je ook wat een werk ons nu als team te wachten staat.


Goh, en toen Sjef Janssen dit voorafgaand aan het EK ook al zei werd hij door half bokt afgebrand als een schreeuwende prutser := Maar als de leading lady van de duitse dressuursport het vindt zal er toch wel een kern van waarheid ingezeten hebben... *wacht af tot de volgende complottheorie over de Hollandse School geformuleerd gaat worden :') *



Ze heeft het nergens over dat de duitse trainingsmethode niet deugd, maar over verwaarloosd OPBOUW werk!
Ze heeft het nergens over de LDR Methode etc.
Het zijn nu blijkbaar de voorstanders die argumenten verdraaien en zoeken! :+ :D ;)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:42

denbine schreef:
Ze heeft het nergens over dat de duitse trainingsmethode niet deugd, maar over verwaarloosd OPBOUW werk!
Ze heeft het nergens over de LDR Methode etc.
Het zijn nu blijkbaar de voorstanders die argumenten verdraaien en zoeken! :+ :D ;)


Ze heeft het over de scholing van jonge potentiële topruiters. Er wordt niet genoeg gescout in Duitsland, zoals Sjef ook al opmerkte voor het EK afgelopen zomer ;)

RiderLiza

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Wellington, Florida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:46

HocusTivoli schreef:
R.E.S.P.E.C.T Isabell!! +:)+


Mee eens!!