‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:09

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie
Manic / Lielle


Afbeelding
"Buut"
Zojuist is in Kopenhagen op de FEI bijeenkomst van de nationale paardensportbonden de zogenoemde ‘progressieve lijst’ aangenomen, met 53 stemmen voor; er waren 42 stemmen voor het handhaven van de huidige lijst (beter bekend als de 0-optie) en drie onthoudingen. De uitslag zorgde voor heel wat ophef, opvallend was ook dat eerder vandaag al met een overweldigende meerderheid een lijst met regels en aanbevelingen voor een schonere sport was aangenomen.

De progressieve lijst definieert de maximaal toegestane waarden phenylbutazone (‘buut’), flunixine en salicylzuur (aspirine) in het bloed. Op dit moment is de 0-optie van kracht waarbij geen enkele lichaamsvreemde stof is toegestaan. Het gevolg hiervan is dat voortaan maximaal 24 uur voor deelname aan een wedstrijd een kleine dosis van bovengenoemde NSAID (non-steroide ontstekingsremmers) is toegestaan; De waardes zijn zodanig gedefinieerd dat deze stijve spieren kan verlichten, maar te laag om problemen als artritis te verhullen.
Toch weigerde FEI directeur Grame Cooke op de vraag of de regel misbruikt kan worden door een kleine dosis bute op de dag van de wedstrijd toegediend kan worden meer commentaar te geven dan "We moeten meer onderzoek doen".

Onder andere Groot-Britannië stemde tegen het toestaan van NSAIDs op wedstrijden. De voorzitter van de Britse Equestrian Federation Andrew Finding gaf toelichting: "We hebben tegen de aanpassing van de lijst gestemd. Niet omdat het niet het heroverwegen waard is, maar omdat er te weinig tijd was om de gevolgen van de maatregelen in ons op te nemen en hierover te overleggen met onze leden en experts."

Opvallend is dat in Nederland phenylbutazone niet toegediend mag worden. Dit staat los van de eisen van de FEI, het is dierenartsen wettelijk niet toegestaan deze bekende pijnstiller voor te schrijven.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-11-09 15:42, in het totaal 7 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:11

8)7 bute?????

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Bute zal worden toegestaan in de paardensport vanaf 1 januar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:13

Ze hebben het over lage hoeveelheden. Is dat dan bedoeld om paarden met restanten van 2 weken geleden niet te hoeven uitsluiten? Aan de andere kant kun je je afvragen of zulke paarden op een wedstrijd thuishoren.
Ik kan me niet voorstellen dat het een hoeveelheid is waardoor je stokkreupele of zieke paard op de been kan houden.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Bute zal worden toegestaan in de paardensport vanaf 1 januar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:16

Het is op zich opmerkelijk te noemen om iets toe te staan wat hier in Nederland niet eens wettelijk verkrijgbaar is, ook al is het in lage doses.

Het hele stemmingsproces is overigens op zijn minst ook bijzonder te noemen. Linkje (wederom in het Engels): http://www.telegraph.co.uk/sport/others ... azone.html

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Bute zal worden toegestaan in de paardensport vanaf 1 januar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:18


Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Bute zal worden toegestaan in de paardensport vanaf 1 januar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:22

Hmm bizar verhaal... ik vind het een beetje klinken als een derdewereld land waar eerst mensen geronseld worden om ergens op te stemmen, waarna het voorstel wordt gedaan (door wie dan ook).

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:24

apart..
haast niet tever krijgen bij de dierenarts en dan wel toestaan >;)

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:26

Hoezo niet te verkrijgen?
Ik heb het hier zelfs gewoon in voorraad in de kast staan. :o

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Bute zal worden toegestaan in de paardensport vanaf 1 januar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:28

Belg? Daar mag het wel... In Nederland is er ook wel aan te komen, dankzij Belgie ;)

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:31

Yep, ik ben Belg. :D
Mijn DA gebruikt het standaard als pijnstiller/ontstekingsremmer.

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:32

dan heb jij ws een andere dierenarts dan ik ;)

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:33

manic schreef:
Het is op zich opmerkelijk te noemen om iets toe te staan wat hier in Nederland niet eens wettelijk verkrijgbaar is, ook al is het in lage doses.Het hele stemmingsproces is overigens op zijn minst ook bijzonder te noemen. Linkje (wederom in het Engels): http://www.telegraph.co.uk/sport/others ... azone.html

dat was ook het eerste wat ik dacht :? :=

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:34

manic schreef:
Belg? Daar mag het wel... In Nederland is er ook wel aan te komen, dankzij Belgie ;)


Niet alleen via belgie hoor :)
Maar zou mooi zijn als ze daar wat soepeler in worden!

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:52

Hebben jullie trouwens al eens met een paard gereden dat onder de bute zat?
(ikke wel) Daar win je heus niks mee hoor. T'beest voelde erg vreemd aan. ;)

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:42

joh mijn paard heeft zovaak Buut gekregen, zelfs door de meest gerenomeerde klinieken.
Heb net een emmertje vol weggegooid. Blijft rotspul maar wordt hier in ieder geval ruimschoots voorgeschreven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:49

Ik vind het een slechte zaak. Een paard dat buut heeft gehad mag nooit meer in de menselijke voedselketen terecht komen. Het is ook niet een stofje dat je zomaar even geeft.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:54

Sammie schreef:
Ik vind het een slechte zaak. Een paard dat buut heeft gehad mag nooit meer in de menselijke voedselketen terecht komen. Het is ook niet een stofje dat je zomaar even geeft.

maar met de huidige registratie en mogelijkheid om te kiezen dat ze niet voor consumptie zijn, is dat dus geen probleem meer.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:55

Dat weet ik, maar het was om aan te geven dat het geen misselijk goedje is.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:59

Lielle schreef:
Sammie schreef:
Ik vind het een slechte zaak. Een paard dat buut heeft gehad mag nooit meer in de menselijke voedselketen terecht komen. Het is ook niet een stofje dat je zomaar even geeft.

maar met de huidige registratie en mogelijkheid om te kiezen dat ze niet voor consumptie zijn, is dat dus geen probleem meer.


Het geven van buut is nochtans geen reden om de status van een paard te veranderen van slachtpaard naar niet-slachtpaard.
Meer nog, de pony waarvoor ik buut in voorraad heb, is de enige van mijn dieren die nog wél geslacht zou mogen worden.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:00

Geen idee hoe dat in Belgie werkt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:01

Dat is het hier in Nederland dus wel Lucky. Want een paard dat buut heeft gehad, mag wel geslacht worden maar niet voor de menselijke consumptie. En dat is toch de hoofdreden om een paard te slachten.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:02

Ik heb ook niet zo een problemen met buut, van mij mogen ze het weer voor gaan schrijven als pijnstiller, ipv de dure vervangers die nu vaak voorgeschreven worden. Zijn er trouwens ook nog andere landen waar dit zo is, of alleen in Nederland?

Op zich vind ik het geen slechte zaak dat de FEI zich gaat buigen over grenzen en grensgevallen. De "nul" maatregel die nu voor veel zaken geld is denk ik niet haalbaar als je je paard netjes wil behandelen voor allerhande dagelijkse kwaaltjes (denk aan mok, schimmeltje, etc)

Het is alleen opmerkelijk dat het hier om oa buut gaat... dat lijkt me toch geen stof om kleine kwaaltjes mee aanpakken.

Ook de hele stemmingsprocedure heeft uiterst opmerkelijk plaatsgevonden. Eerst stemmen tegen/voor maatregelen tbv een dopingsvrije sport en dan er zo een stemming achteraan gooien, zonder dat mensen (kennelijk) de tijd hadden om zich degelijk voor te bereiden.

Ik vind het echt een hele rare gang van zaken.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:05

Lielle schreef:
Geen idee hoe dat in Belgie werkt.


Voor zover ik weet heb je wel een wachttijd voor bepaalde producten.
Maar producten die aanleiding geven om een paard uit te sluiten van de voedselketen zijn alleen bijvoorbeeld steroïden en andere hormonale therapieën.
(Alhoewel, corticosteroïden ook niet.)

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:06

Voorheen kregen millitarypaarden na de cross standaard een klein beetje bute toegedient om de spierpijn voor de volgende dag te voorkomen. Sinds het verboden is moeten de paarden steeds weer aan de hand gestapt worden, en dus ook s'nachts om de spierpijn voor te blijven. Dus dat is ook niet echt diervriendelijk.
Een paard wat pijn heeft zou niet in de sport uitgebracht mogen worden. Maar we hebben denk ik allemaal al eens een hoefzweer bij ons paard meegemaakt. Als de smid of dierenarts geweest is dan blijft de voet nog even gevoelig en krijgt dan een beetje bute. De oorzaak van de pijn is weggenomen maar de pijn houdt nog een dag of wat aan. En tja, als je dan de week erop wedstrijd hebt zou je dus niet mogen starten als je paard een beetje bute heeft gehad.
Maar in Nederland mag het niet gegeven worden dus hoeven we ons er niet druk om te maken.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:14

Dat maakt het verhaal dus nog raarder, want dan mag ruiter A straks wel zijn paard een beetje buut geven om spierpijn te voorkomen en ruiter B die moet de hele nacht stappen, omdat ruiter B toevallig Nederlander is...