Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 07:33

www.destentor.nl


Voor het onttrekken van geld aan een faillissement is de 45-jarige A.S. uit Gilze door de politierechter veroordeeld tot een werkstraf van 150 uur.
Zijn vriendin A.M. (46) moet 40 uur onbetaald gaan werken.

Bij het faillissement van S. werd aan de curator niet gemeld dat de Gilzenaar in het bezit was van een duur paard, Zingaro. Het dier was niet op het failliete bedrijf aanwezig, het liep in een stal ergens anders. Na aangifte van de curator verklaarde de man dat hij het paard, toen het nog jong was, aan zijn vriendin had gegeven ter compensatie voor het geld dat zij in de verbouwing van hun huis gestoken had. Zijn vriendin M. bevestigt het verhaal.

Zingaro werd bij de geboorte geregistreerd op naam van S. De registratie werd niet aangepast toen het paard in eigendom overging naar de vrouw. Ook alle kosten van het paard werden door S. betaald "alsof het zijn eigen paard was". Zingaro werd in 2007 op een veiling in Frankrijk voor 57.000 euro verkocht. De opbrengst van het paard werd op een Belgische rekening van de vrouw gezet. Van het geld werden openstaande rekeningen betaald en een Mercedes gekocht. De advocaten wezen op het feit dat het faillissement binnenkort opgeheven wordt en dat alle schuldeisers zijn betaald. Maar voor de politierechter was het "klip en klaar" dat de man de eigenaar was en dat de Gilzenaar bedrieglijke bankbreuk had gepleegd. Justitie eiste 150 uur werkstraf voor beiden en een maand voorwaardelijke gevangenisstraf.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:04

Sjemig...
Volgens mij zou ik mijn paard ook niet aangeven, zal toch wel wat meer waarde aan zitten dan spullen voor die mensen. Ze zal er wel aan gehecht zijn geweest, anders hadden ze hem vast eerder weggedaan als hij meer dan een halve ton kon opbrengen.

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:01

Dat valt wel op als je dan met dat geld rekeningen gaat betalen en een mercedes koopt.........

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:29

Toch een foutje geweest dat het paard niet is overgeschreven en S. alle rekeningen is blijven betalen...

hedwyghedika

Berichten: 120
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:31

Dat valt ook niet echt op zeg! Eerst diepe schulden en dan alle openstaande rekeningen weg en een dikke Mercedes voor de deur.. :+

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:11

Al onze paarden staan alleen geregistreerd op onze achternaam, en niet vermeld met enige voorletter. Scheelt een hoop ellende als het fout mocht gaan.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:13

hedwyghedika schreef:
Dat valt ook niet echt op zeg! Eerst diepe schulden en dan alle openstaande rekeningen weg en een dikke Mercedes voor de deur.. :+


Ja dat geeft toch niets de schulden zijn betaald. Duss... dan volstaat alleen een lelijke eend??. Wanneer iemand failliet gaat en zijn schulden aan de schuldeisers als nog heeft kunnen voldoen mag hij toch zelf bepalen waar hij de rest aan uit geeft, en zeker als het geld van de rekenning van de vrouw komt die niet op de fles is gegaan.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:16

Denk dat dat weinig uitmaakt Hilden... het ging er vooral om dat hij alles betaalde en dus zijn eigen paard... officieel zijn paspoort e.d. ook geen eigendomsbewijs.
Tja.. en hij gewoon bij de curatoren aan moeten geven dat er een paard was waarmee deze schulden makkelijk betaald konden worden. De bank had daar eigenlijk gewoon recht op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Werkstraf voor het verzwijgen van een duur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:18

Uiteindelijk zijn alle schulden toch betaald? Aan de schuldeisers is toch voldaan? Misschien heeft het een half jaar langer geduurd dan misschien nodig was geweest. Misschien is het paard in die tijd wel zoveel meer waard geworden?
Sowieso vind ik het een kwalijke zaak dat paarden als dingen, kostbare eigendommen worden gezien in het geval van een faillissement. Niemand zal van je verlangen dat je een kind verkoopt, of de hond wegdoet. Maar bij een paard mag dat wel?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:20

En bovendien zal zijn vriendin wel niet dezelfde achternaam hebben gehad ;)

Niet erg handig van hem. Ik neem aan het paard bewust buiten het faillement is gehouden en pas is verkocht op een goed moment kwa opbrengst. Maxima zou zeggen: "hij was gewoon een beetje dom"

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:26

Cassidy schreef:
Sowieso vind ik het een kwalijke zaak dat paarden als dingen, kostbare eigendommen worden gezien in het geval van een faillissement. Niemand zal van je verlangen dat je een kind verkoopt, of de hond wegdoet. Maar bij een paard mag dat wel?


En kind mag je niet verkopen bij wet. Een paard dat ergens op stal staat, en meer te zien is als een investeringsobject dan als een emotionele bezitting waar je dagelijks mee bezig bent, wordt gewoon verkocht hoor. En eerlijk gezegd denk ik dat als Anky failliet zou gaan, haar paarden echt wel verkocht worden..... Dan weegt de emotionele waarde gewoon niet op tegen wat de schuldeiseres er voor terug krijgen. Enkel kleding en voedsel voor een bepaalde periode worden niet meegenomen in het faillisement, de rest dus wel... ook als het bijvoorbeeld een erfstuk is...

Zie:
Er zijn een aantal goederen, bedragen, sommen en uitkeringen die de schuldeisers en de curator helemaal niet kunnen opeisen bij de gefailleerde of bij iemand met schulden in het algemeen.

De volgende goederen, zoals opgesomd in art. 1408 van het gerechtelijk wetboek, blijven onder het beheer en ter beschikking van de gefailleerde of beslagene, met uitzondering van de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep (bedoeld in 3° van het artikel):
het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en producten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
De boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;
De goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;
De voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;
De levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;
Een koe, of twaalf schapen of geiten (een paard staat daar dus niet tussen), naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende één maand.
Door artikel 12 van de wet houdende diverse bepalingen (I) van 6 mei 2009, zijn maaltijdcheques vanaf 29/5/9 ook niet meer vatbaar voor beslag.

De inkomens uit een beroepsactiviteit die een gefailleerde of andere beslagenen ontvangen sinds het vonnis van faillietverklaring of het beslagvonnis kunnen maar in beperkte mate geclaimd worden door de curator of gerechtsdeurwaarder (art. 1409-1412 gerechtelijk wetboek):
Laatst bijgewerkt door Angela op 21-11-09 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:31

Aangezien ze hem alsnog gewoon hebben evrkocht vind ik het geheel terecht dat ze gestraft worden. Als ze hem hadden aangehouden omdat ze zo aan hem gehecht waren had ik het een ander verhaal gevonden...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:34

vanitymay schreef:
Aangezien ze hem alsnog gewoon hebben evrkocht vind ik het geheel terecht dat ze gestraft worden. Als ze hem hadden aangehouden omdat ze zo aan hem gehecht waren had ik het een ander verhaal gevonden...


Dan zouden ze moeten bewijzen dat het om een gezelschapsdier gaat.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:59

aha de heer A.S uit Gilze, dan had ik het toch goed geraden toen ik het vanochtend in de krant las :+

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:39

Dat heet gewoon verduistering. Werkstraf is nog te licht voor zulke lieden. Nu wordt een strafblad vermeden, jammer!

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:54

Dit snap ik niet:

1. Bij het faillissement van S. werd aan de curator niet gemeld dat de Gilzenaar in het bezit was van een duur paard, Zingaro. Het dier was niet op het failliete bedrijf aanwezig, het liep in een stal ergens anders

2. Zingaro werd in 2007 op een veiling in Frankrijk voor 57.000 euro verkocht. De opbrengst van het paard werd op een Belgische rekening van de vrouw gezet


Het paard was toch al verkocht?????

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:58

Westland schreef:
Dit snap ik niet:

1. Bij het faillissement van S. werd aan de curator niet gemeld dat de Gilzenaar in het bezit was van een duur paard, Zingaro. Het dier was niet op het failliete bedrijf aanwezig, het liep in een stal ergens anders

2. Zingaro werd in 2007 op een veiling in Frankrijk voor 57.000 euro verkocht. De opbrengst van het paard werd op een Belgische rekening van de vrouw gezet


Het paard was toch al verkocht?????


Je weet niet niet hoelang die afwikkeling van dat faillisement duurde.

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:59

Sandrina schreef:
Dat heet gewoon verduistering. Werkstraf is nog te licht voor zulke lieden. Nu wordt een strafblad vermeden, jammer!

vind ik ook, kan goed zijn dat doordat hij falliet is gegaan er andere bedrijven ook ernstig in de problemen zijn gekomen, en dat omdat hij zijn paard heeft achter gehouden. Is vervelend als je gehecht bent aan zo'n dier maar de schuldeisers hebben gewoon recht op hun geld! Alles wat geld waard is word in beslag genomen..

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:55

cheyentic schreef:
Sandrina schreef:
Dat heet gewoon verduistering. Werkstraf is nog te licht voor zulke lieden. Nu wordt een strafblad vermeden, jammer!

vind ik ook, kan goed zijn dat doordat hij falliet is gegaan er andere bedrijven ook ernstig in de problemen zijn gekomen, en dat omdat hij zijn paard heeft achter gehouden. Is vervelend als je gehecht bent aan zo'n dier maar de schuldeisers hebben gewoon recht op hun geld! Alles wat geld waard is word in beslag genomen..


Voor dat geld € 57.000 kan je heel wat schuldeisers tevreden stellen.
Sommige rotzakken denken dat ze alles kunnen maken. Jammer voor het paard, maar ik denk dat ze dat paard alleen hadden voor de investering.
Hoop dat het paard nu een betere baas heeft.
Bovendien: wie heeft er hier een Belgische rekening? Als je zelf geen Belg bent? Als je een eerlijk mens bent, laat je dat geld van de verkoop op de rekening van de curator storten.