Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:37

De Weekend Krant Gennep


Gemeente spreekt zichzelf tegen

Het gaat Dries Venbruex en zijn vrouw Fien aan het hart. De verrijdbare stal waar hun paarden, nabij Afferden valt onder deze gemeente al jaren lang gebruik van maken moet worden afgebroken. "De paarden zijn er de dupe van, want zij hebben echt een schuilgelegenheid nodig"

Dries Venbruex is bij velen bekend als marktmeester van de Gennepse waren- en versmarkt. Zijn vrije tijd, die brengt hij graag door bij zijn paarden. "Het weiland ligt hier een paar kilometer verderop, maar ik ga er elke dag naar toe."
Ook worden Metta en Mirthe, want zo heten zijn twee friese paarden, regelmatig voor de koets gespannen voor een tocht. "De paarden zijn onze enige hobby" aldus Fien Venbruex. "Het zijn eigenlijk onze kinderen."

Schuilgelegenheid
Metta, de oudste van de twee, is 14 jaar en van jongs af aan in eigendom van Dries en Fien. "We mochten voor haar destijds geen stenen stal bouwen, maar wel een verrijdbare schuilgelegenheid", is hun versie van het verhaal, "En dat hebben we toen gedaan."
Van de stal wordt door de twee paarden veel gebruik gemaakt. "Vooral Mirthe, de jongste van 6 jaar, staat er graag." Het weiland waar de dieren verblijven is een open vlakte, zonder bomen of andere beschutting in de buurt. "We voeren ze met hooi en korrels en dat blijft droog omdat we dat in de stal leggen." Ook 's nachts en bij onraad maken de dieren gebruik van de stal.

Behalve Dries en Fien zijn er nog meer mensen die plezier hebben van de paarden. "Er komen veel mensen voorbij die even stoppen om de paarden te aaien. Ook hebben we twee meisjes die er op rijden, maar dat kan straks mischien niet meer."
Door wijzigingen in de bestemming van de grond, waar Dries en Fien naar eigen zeggen niets van hebben mee gekregen, is bebouwing van hun weiland niet (meer) toegestaan. "We strijden er al jaren voor om de stal te mogen laten staan, of om er iets anders te mogen bouwen."

Dwangsom gemeente
Inmiddels heeft de gemeente Bergen, waaronder Afferden onder valt een dwangsom opgelegd, voor iedere week dat de stal er langer staat dan toegestaan. "Ik moet hem nu dus wel afbreken", komt Dries tot de conclusie, "Met alle gevolgen van dien."
Het echtpaar spreekt hardop de wens uit dat er iemand is die hen kan helpen. "Metta en Mirthe zien er nu nog goed uit, maar als ze straks in de regen en kou staan, krijgen ze snel een longontsteking. Ook het gevoerde hooi is nat en daar kunnen ze inwendig problemen mee krijgen. "
Dries is bang dat het snel bergafwaarts gaat met zijn paarden. "Ik lig er 's nachts soms wakker van."


Verwant artikel
Vrijstelling voor bouw van schuilstallen in gemeente Bergen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:26

De stal is toch verrijdbaar? Dan is het toch geen gebouw...
Ik mis geloof ik iets...

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:08

Er komt toch een regel dat je vanaf 2010 een schuilgelegenheid moet hebben in je weiland voor de paarden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:23

Barvrouwke schreef:
De stal is toch verrijdbaar? Dan is het toch geen gebouw...
Ik mis geloof ik iets...
Ik dacht inderdaad ook dat een verrijdbaar geval altijd toegestaan was. Waarom moet deze dan weg, of waar slaan wij de plank totaal mis?

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:27

De verrijdbare stal mag wel, maar die mag niet groter zijn dan 30m2. WEet niet of dat hier het geval is. Maar sommige gemeenten lijken daar lak aan te hebben.
Maar kan me de ongerustheid van de eigenaren goed voorstellen....

MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:32

Na het vorige artikel over de vrijstellingen, had ik goede hoop voor iedereen.
Maar nu? Kan me zo niet voor de geest halen waar deze paarden staan, en hoe de stal eruit ziet.
De gemeente bergen zal nooit makkelijk worden vrees ik :Y)

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:39

Helaas moest onze verrijdbare stal ook wieberen.
De gemeente was het er niet mee eens.
Jammer, voor die mensen. Hopelijk vinden ze een andere oplossing.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:51


Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:59

Ik snap niet dat dit in de winter moet gebeuren :( Soms wordt je gek van die regeltjestypes die zichzelf continu tegenspreken.Ik hoop dat ze snel een tijdelijke oplossing kunnen vinden maar misschien kunnen ze beter even kijken hoe het zit met gedoogwetten.Je kunt niet iets 10 jaar gedogen en dan van de een op de andere dag verbieden op dreiging van een dwangsom.
Hopelijk kunnen ze iemand vinden die ze juridisch bij kan staan maar procederen tegen de gemeente is wel vechten tegen de bierkaai :n

happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:00

Volgens mij, is er wel iemand van de Rechtswinkel die hun bij kan staan.

deedee19

Berichten: 7934
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:00

Ik geloof dat ik helemaal niet zo blij ben dat Bergen volgend jaar samen gaat met Gennep en Mook :n

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:14

Ik snap Nederland nu niet meer...

Laatst was er gemiep over paarden diens schuilstal slecht was en in de blub stonden. Deze mensen hebben het beste met hun dieren voor. Hebben een schuilstal geregeld die waterdicht EN verrijdbaar is. Geven hun dieren zo DROOG hooi en het is weer niet goed.

sprakeloos...

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:25

Wat een gezeik toch altijd weer, schuilstallen worden verplicht en toegestaan en dan krijg je weer zoiets op je bord. Moedeloos wordt je ervan :n.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:40

Leuk geval van burgertjes pesten.
Iets wat overheden en semi-overheden errug graag lijken te doen.
Steeds liever lijkt het wel.

Hoop dat er een goede oplossing komt voor deze mensen en hun paarden.

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:49

Ik snap hier echt werkelijk niets van.. Ik he ook alrtijd gehoord dat een evrrijdbare stal wel mag, mits het elke X maanden verplaatst wordt.. ik weet wel dat hij niet mag blijven staan, uit mijn hoofd moet hij dan elke 3 maanden verplaatst worden toch?

Raar geval dit.... :(

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:39

Ik geloof dat ik het al op de foto zie, een schuilstal heeft drie dichte zijden en deze stal kan helemaal dicht. Dan is het officieel geen schuilstal maar een stal/box. En een paard krijgt longontsteking van bacterien, niet van een beetje kou. Het verhaal is een beetje te dik aangezet...
Een verrijdbaar object mag maar een paar weken staan (denk aan bouwkeet) anders geldt het als een bouwwerk en moet er toch een vergunning voor aangevraagd worden ;)

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:32

Het zou kunnen dat dit een struikelblok is, maar dan had de gemeenste in deze afgelopen 10 jaar tijd genoeg om dit aan te geven lijkt mij. Hebben ze niet gedaan. Eerder werd de stal naar de gemeente zn zin inderdaad te weinig verzet, waarna Dries de stal regelmatig overduidelijk verzette. Dus te lag op dezelfde plaats laten staan gaat niet op.

Paarden in de regen, wind en kou buiten op een open weide lijkt mij toch aardig longontsteking in de hand werkend. In ieder geval niet gezond ;)

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:00

Nou dat valt wel mee hoor, ze kunnen best tegen een stootje en ze krijgen echt geen longontsteking als ze geen schuilmogelijkheid hebben, dus dat is inderdaad wel lichtelijk overdreven. Maar het is natuurlijk wel een stuk prettiger voor ze als ze wel de mogelijkheid hebben om te schuilen, zeker als ze daar ook duidelijk graag gebruik van maken :j.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:05

Als de Friezen een regendeken op krijgen en hooi uit een overdekte hooiruif eten is het toch ook opgelost??

Afbeelding
Afbeelding

(maar vind het ook belachelijk hoor, tis gewoon paardeneigenaartje pesten!!)

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:09

Wat een bureaucratie weer, lang leve de mensen bij de Gemeente! Volgens mij nemen ze daar mensen aan die juist NIET kunnen nadenken, verschrikkelijk! Arme leuke friezen en ook sneu voor die leuke mensen.

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:51

JaneJansen schreef:
Als de Friezen een regendeken op krijgen en hooi uit een overdekte hooiruif eten is het toch ook opgelost??

Afbeelding
Afbeelding

(maar vind het ook belachelijk hoor, tis gewoon paardeneigenaartje pesten!!)


Lijkt me niet een vergelijkbare oplossing. Paarden horen schuilmogelijkheden te hebben. Hetzij in de vorm van bomen (een dicht bij elkaar staand groepje), hetzij een stal. Deze mensen hadden het perfect voor elkaar. En dan krijg je dus zoiets...

Onzin hoor. Ik geloof niet dat die stal iemand in de weg stond. Bureaucratisch gewauwel en vreselijk jammer dat dit nu net in het slechte weer moet gebeuren.

Het lijkt me trouwens dat paarden die constant in de open vlakte moeten verblijven, zonder enige vorm van schuilmogelijkheden, zij best wel ziek kunnen woren. Dus helemaal overtrokken vind ik dat niet. Mijn zwager hoeft ook maar flink nat te regenen en niet meteen droge kleren aan te trekken of hij zit met een (beginnende) longontsteking... Nu zal dit niet snel gebeuren, maar allerlei andere onaangenaamheden kunnen natuurlijk best gebeuren... ;(

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:37

djinnie, daar gebeurt het dus weer; jij vergelijkt mensen met paarden. Wij hebben ze heel lang dag en nacht buiten, soms in een wei met een paar bomen. Waar we ze inderdaad vaak inzetten met heel slecht weer. Maar in die twintig jaar dat we
paarden hebben, is er buiten nog nooit een ziek of verkouden geworden! Bij ons beginnen de problemen pas als de paarden opgestald worden. Hebben ieder jaar wel een verkoudheidsvirus op stal, maar buiten dus NOOIT!!!!

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:48

Een verrijdbare stal kan ook gewoon als bouwwerk beschouwd worden.
het gaat om het doel wat het heeft.
Een stal heeft als doel daar permanent te staan als schuil mogelijkheid.
Ook al kun je hem verrijden, het doel veranderd niet, dus wordt het gezien als bouwwerk en heb je er een vergunning voor nodig.

Jammer is het natuurlijk wel dat de gemeente van zoveel jaar flauw gaat doen.
Zeker omdat de dieren goed verzorgt worden en zo droog te eten hebben. Dat lijkt me hel wat belangrijker.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:28

Leonora schreef:
djinnie, daar gebeurt het dus weer; jij vergelijkt mensen met paarden. Wij hebben ze heel lang dag en nacht buiten, soms in een wei met een paar bomen. Waar we ze inderdaad vaak inzetten met heel slecht weer. Maar in die twintig jaar dat we
paarden hebben, is er buiten nog nooit een ziek of verkouden geworden! Bij ons beginnen de problemen pas als de paarden opgestald worden. Hebben ieder jaar wel een verkoudheidsvirus op stal, maar buiten dus NOOIT!!!!


Ja, dit is absoluut waar. Paarden zijn nou juist dieren die van nature op de vlakte leven. In niet correct stalklimaat is vele malen slechter voor de gezondheid dan in de frisse lucht. Het is echt onze eigen perceptie dat we denken dat paarden lekker warm op stal moeten (ik maak me daar zelf ook schuldig aan).

Hopelijk vinden deze mensen een geschikte oplossing.

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:47

Juut schreef:
Het zou kunnen dat dit een struikelblok is, maar dan had de gemeenste in deze afgelopen 10 jaar tijd genoeg om dit aan te geven lijkt mij. Hebben ze niet gedaan. Eerder werd de stal naar de gemeente zn zin inderdaad te weinig verzet, waarna Dries de stal regelmatig overduidelijk verzette. Dus te lag op dezelfde plaats laten staan gaat niet op.

Paarden in de regen, wind en kou buiten op een open weide lijkt mij toch aardig longontsteking in de hand werkend. In ieder geval niet gezond ;)

Het is inderdaad jammer en lullig, het is waarschijnlijk jaren gedoogd. Maar klaagt er dan iemand, is de gemeente verplicht te gaan handhaven volgens het bestaande bestemmingsplan. Of als ze besluiten strenger te zijn op bouwwerken die illegaal zijn, moeten ze toch aanpakken. Anders heeft straks iedereen een container of whatever in het land staan. De gemeente schept liever geen precedenten waarschijnlijk!