Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:09

Citaat:
Het lijkt me trouwens dat paarden die constant in de open vlakte moeten verblijven, zonder enige vorm van schuilmogelijkheden, zij best wel ziek kunnen woren. Dus helemaal overtrokken vind ik dat niet. Mijn zwager hoeft ook maar flink nat te regenen en niet meteen droge kleren aan te trekken of hij zit met een (beginnende) longontsteking... Nu zal dit niet snel gebeuren, maar allerlei andere onaangenaamheden kunnen natuurlijk best gebeuren...

Mensen worden ook niet ziek van regen, je wordt ziek van een virus/bacterie. Je kunt wel een verminderde weerstand krijgen doordat je de hele tijd in de regen hebt gestaan, waardoor je dus vatbaarder bent. Maar dat geldt voor MENSEN, niet voor paarden. Paarden hebben een goede dikke vacht en ze worden zoals eerder al gezegd is, eerder ziek van op stal staan dan van buiten staan zonder schuilmogelijkheid. Ik stond voorheen op een stal waar geen schuilmogelijkheid was, maar daar is nog nooit een paard ziek van geworden hoor.

@janejansen, nee dan is het probleem helemaal niet opgelost, het gaat erom dat ze kunnen schuilen en even uit de wind/regen/zon kunnen gaan staan. Door een deken op te doen hebben ze het eerder kouder dan warmer.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:55

Ben net nog even langs onze buitenmeute gewandeld. Dik in de vacht en in het vlees kwamen ze luid snurkend naar voren draven. Over een paar weken komen ze weer op stal om het land voor het voorjaar te sparen, zodat het gras weer kan groeien. De eerste weken hebben ze echt heimwee naar de wei en echt geen schik in de paddock.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:01

Ik heb 2 van mijn paardjes ook dag en nacht buiten zonder stal/deken hoor!
Tis meer een 'oplossing' voor de eigenaren aangezien ze het hooi droog willen voeren en de paarden ook droog willen houden.
Het is mss ook nog een optie om een rij strobalen/schutting te plaatsen voor een windvrij hoekje?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:03

Denk dat het ze meer om de beschutting gaat dan om het droog blijven, die paarden zullen nu ook heus wel eens nat regenen, aangezien ze vast niet de hele dag in die stal staan. Dat hooi zou ik me trouwens ook niet zo druk om maken, dat overleven ze wel.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:21

Het is natuurlijk wel jammer voor die mensen dat de stal weg moet (zo verrijdbaar ziet hij er eigenlijk niet uit) maar als ze zo bang zijn dat de dieren ziek worden dan gaan ze toch naar een ander landje of pensionstal?

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:34

Ja, en wat doen ze dan met hun eigen gekochte weiland? Braak laten liggen? :P
Zo verrijdbaar was de stal wel ;)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Schuilstal in Afferden moet afgebroken worden van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:55

Nouja zeg.. Wat raar! Heb niet het hele verhaal gevolgd (van wel / geen toestemming etc), maar wel vreemd dat het weg moet.

Ze willen toch verplichten schuilstallen te hebben? En vervolgens laten ze er 1 weg halen. Zeer typisch, sneu voor mens & dier (aangezien die er inmiddels aan gewend zijn)