Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:20

www.dehoefslag.nl


De eerste twaalf afgestudeerde Gedragstherapeuten voor Paarden ontvangen maandag 21 december hun diploma. Het nieuwe beroep binnen de hippische wereld is volgens de experts geen overbodige luxe. Door gebrek aan kennis komen vooral de mensen die weinig ervaring hebben met paarden in de problemen. Onvoldoende weidegang, te weinig ruwvoer, te weinig beweging, (te) weinig kennis over gedrag en een onjuiste opvoeding resulteren vroeg of laat in gedragsproblemen bij het paard. De afgestudeerde paardengedragstherapeuten hebben in 2,5 jaar tijd van diverse wetenschappers geleerd hoe ze gedragsproblemen kunnen analyseren en vervolgens een therapie in kunnen stellen. Deze therapieën zijn oorspronkelijk afkomstig uit de humane, geestelijke gezondheidzorg en blijken ook bij paarden (en andere dieren) voor verrassende resultaten te zorgen.


De locatie waar de studenten hun diploma ontvangen, het paardenrusthuis in Soest, is bewust gekozen. Paarden met serieuze gedragsproblemen bereiken zelden een hoge leeftijd. Als de eigenaar alle goedbedoelde, maar meestal niet deskundige, adviezen heeft opgevolgd zonder resultaat te boeken, gaat het paard in de verkoop. Veel paarden met probleemgedrag verslijten diverse eigenaren voordat ze alsnog bij de slacht terechtkomen. Schattingen geven aan dat van alle paarden die naar de slacht gaan zeker 30% last heeft van gedragsproblemen. Na diverse oproepen om stage-paarden aan te melden kreeg Tinley Opleidingen binnen tien dagen de gegevens binnen van 365 paarden met probleemgedrag. Een evaluatie onder paardeneigenaren die geadviseerd zijn door de gedragstherapeuten toont aan dat met de juiste adviezen veel probleemgedrag verholpen kan worden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:29

triest eigelijk dat deze mensen nodig zijn...als ik het zo begrijp zijn er erg veel probleempaarden...ik word daar niet blij van.
Wel goed dat er nu mensen zijn met de know how om het probleem eventueel op te lossen!

(ik denk dat de hele dag buiten in paddock of wei al een stuk zou schelen....maar ik ben geen deskundige natuurlijk...)

TurdusMerula

Berichten: 23915
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:38

Welke paardengedragstherapeuten dan? Van het Tintley?

Edit: lezen Merel, lezen... Van het Tinley... :j

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:55

Interesant en hard nodig! eigenlijk zouden ze ook lessen moeten volgen op het balingehof{als dat al niet gebeurd} waar ze veel paarden met gedragsproblemen behandelen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:14

Een kennis van me was één van deze lichting. Jammer dat het nodig is, maar goed dat ze er zijn. Heel veel succes gewenst, en hopelijk maken ze het leven van heel veel paarden een stuk aangenamer!

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:20

Waar is deze opleiding te volgen? En wat zijn de toelatingseisen?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:22

Leuk!

Deze opleiding start ik als alles meezit komend jaar, ben benieuwd hoe deze 12 de komende jaren hun werk ervaren!

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:23

we hebben meer eigenaren met gedrags problemen dan paarden met gedragsproblemen, waarom niet de oorzaak oplossen in plaats van het gevolg.

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:25


Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:34

Hey Ulissa :wave:
Het kost wel heel veul geld zo'n opleiding. >;)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:37

stoffel schreef:
we hebben meer eigenaren met gedrags problemen dan paarden met gedragsproblemen, waarom niet de oorzaak oplossen in plaats van het gevolg.


Wat ik weet van mijn kennis, is dat het probleem bij de wortel ( lees de eigenaar ) wordt aangepakt. Tenminste zij werkt wel zo. Alleen vaak worden ze erbij geroepen omdat 'het paard een probleem heeft' ;)

TurdusMerula

Berichten: 23915
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:45

Ik heb ook serieus nagedacht over de opleiding, maar het past me niet genoeg, ik zou leukere alternatieven voor mezelf weten... :)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:47

Klopt Zesiram, anders zou het inderdaad niet afdoende werken :n

Udiek

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-10-09

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:05

Ik heb begin dit jaar mijn paard opgegeven voor een gedragsadvies door studenten van deze opleiding. Was erg interessant , leuk en nuttig en zeker een spiegel voor mij!

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:14

het trok echt mijn aandacht maar toen ik via de link de info las ben ik een stuk gereserveerder:

Tinley biedt workshops en modules aan om kennis over paardengedrag te verbreden. Na het volgen van de gehele opleiding Gedragstherapie voor Paarden ben je in staat:

* Probleemgedrag bij paarden te herkennen en te benoemen;
* De eigenaar te adviseren over oplossingen voor probleemgedrag.

Voor wie?

Deze workshops en modules zijn geschikt voor eigenaren, ruiters, dierenartsassistentes, pensionhouders en ieder ander die meer wil weten over paarden.


het stikt van de workshops in paarden- maar ook in mensenland, maar dat maakt je dan toch ook geen echte therapeut ?
Als ik kijk naar de doelgroep dan zouden al die mensen zich straks therapeut kunnen noemen....fijn dat dit er is maar om meteen iedereen tot therapeut te maken, wie bepaald de norm therapeut ? Tinley ?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:17

Zesiram schreef:
stoffel schreef:
we hebben meer eigenaren met gedrags problemen dan paarden met gedragsproblemen, waarom niet de oorzaak oplossen in plaats van het gevolg.


Wat ik weet van mijn kennis, is dat het probleem bij de wortel ( lees de eigenaar ) wordt aangepakt. Tenminste zij werkt wel zo. Alleen vaak worden ze erbij geroepen omdat 'het paard een probleem heeft' ;)


dan zou het meer en cursus psychologie zijn en daar heb je meer voor nodig dan een module of workshop, ik vind het nog al wat om "wortelproblemen" aan te pakken bij eigenaren, dat kan helemaal niet....

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:33

Wordt tijd dat men een diploma aan deze mensen geeft zodat binnenkort het kaf van het koren gescheiden wordt.
Internet staat vol met mensen die bijverdienen als gedrags-therapeut en met hier en daar zogenoemde referenties.

Heb hier een paard staan waar ze bijna twee jaar met een fluisteraar mee bezig zijn geweest ,en die opgegeven was.
Wel paardje is hier op een klein half jaar al super veranderd!!
doe het niet om een cent bij te verdienen,heb het voor het paard gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:59

Sammie schreef:
http://www.dehoefslag.nl
Deze therapieën zijn oorspronkelijk afkomstig uit de humane, geestelijke gezondheidzorg en blijken ook bij paarden (en andere dieren) voor verrassende resultaten te zorgen.


Wat moet ik me hierbij voorstellen :? . Klinkt nogal zweverig terwijl het bij dieren simpelweg op correct conditioneren aankomt.

Huertecilla

Berichten: 26875
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:20

De ironie is hilarisch.

De sector welke beweert geen info te hebben om de ethologie van het paard in randvoorwaardes voor het houden op te stellen, heeft wel kennis over de ethologie van het paard om er een product voor aan te bieden....

De schrijvers van het lesmateriaal, de leraren en leerlingen kunnen allemaal in de koffie pauze op een servetje de randvoorwaardes opschrijven :x

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:46

Omg, dat is wel heel erg veel geld voor een zelfverzonnen diploma.

Anoniem

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:02

Als ik mij niet vergis heb ik van een mevrouw van tinley een keer een rondje instructie over gedragsproblemen gevolgd. Er zaten voor de groene paardenliefhebber best aardige tips bij, maar ook een even zo grote brok onzin.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:49

veeg het samen met alle welzijns onzin op een grote hoop en laten we zien dat we van deze ongein afkomen.

Huertecilla

Berichten: 26875
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:35

stoffel schreef:
veeg het samen met alle welzijns onzin op een grote hoop en laten we zien dat we van deze ongein afkomen.


Vooral doen, dan is het rap afgelopen met de ongein van het hele paardrijden ja.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:32

Er moet ergens een begin zijn.... ik zie de opleiding van Tinley meer als een onderdeel van een door mijn eigen uit te stippelen weg. In deze maatschappij heb je tegenwoordig overal een papiertje voor nodig, dat is naast het feit dat ik het voor mijn eigen interesses wil gaan volgen, mooi meegenomen wellicht in de toekomst.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 06:46

ik persoonlijk vind het grote onzin......... met een hoofdletter G :D