Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:56

Ik ben vooral geschrokken van het weinige aantal lessen. Er zijn 9 modules die uit 2 tot 5 dagen bestaan.
Op die tijd ken je toch echt niet wat je behoort te kennen zou ik denken?
Ik denk dat ze deze opleiding eerder zouden moeten aanbieden als aanvulling op bijvoorbeeld een dierenartsopleiding, een ostheopaat, een professionele ruiter, ... dat soort dingen. Mensen die reeds professioneel bezig zijn met het welzijn van het paard. Zoals het er nu staat kan zelfs iemand die nog nooit eerder een paard heeft aangeraakt deze opleiding gaan volgen en ervoor slagen...

lila89
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:55

Zelf ben ik ook cursist bij deze opleiding. Er zijn wat haken en ogen, omdat het een nieuwe opleiding is. Veel van de studenten komen om meer over paarden te leren, slechts een klein deel van de studenten, waaronder ik zelf, gaan voor de afstudeer fase en worden daadwerkelijk therapeut. En het is echt pittig, de lesstof, dat kan ik je zeggen.

In januari begin ik aan mijn laatste module en dan hoop ik ook te slagen en paarden gedrags therapeut te zijn.

Groeten, Monique

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:03

lila89 schreef:
Zelf ben ik ook cursist bij deze opleiding. Er zijn wat haken en ogen, omdat het een nieuwe opleiding is. Veel van de studenten komen om meer over paarden te leren, slechts een klein deel van de studenten, waaronder ik zelf, gaan voor de afstudeer fase en worden daadwerkelijk therapeut. En het is echt pittig, de lesstof, dat kan ik je zeggen.

In januari begin ik aan mijn laatste module en dan hoop ik ook te slagen en paarden gedrags therapeut te zijn.

Groeten, Monique

Wat ben je nu uiteindelijk kwijt aan kosten voor de gehele studie?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:14

Krijgen jullie praktijk ,of is het allemaal theorie.
Want dan is de vraag hoe reageren veel mensen als ze de situatie in het echt moeten onder controle brengen.

Huertecilla

Berichten: 26875
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:22

fout, excuus

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:48

Tsjah, het jklinkt als heel wat. Ik heb deze opleiding een tijdje gedaan, maar ik vond het niet echt een aanrader.
Sterk gericht op hondentrainers, die hebben hem ook opgezet. Ik denk dat honden en paarden toch anders zijn.
Lessen van psychologen over hoe je paarden iets leert, de leerprincipes, en die worden nogal theoretisch strak vastgehouden. We hebben één juf het verschil tussen een halster en een hoofdstel uitgelegd, da's niet eens gemakkelijk. Toen dacht ik, Nee, dit gaat het echt niet worden. De geloofwaardigheid ebde langzaam bij me weg, in elk geval van die juf.

Verder vind ik het heel sterk gericht op de clicker methodiek, die is niet voor ieder paard (en mens) weggelegd. Paarden zijn iets complexer dan dat. Wat al gezegd is, veel theorie. We hebben Hr. Voest een paard zien rondjagen en dat was de praktijkdag, o, ja en een dagje ruziënde Koniks gekeken. Onder de noemer 'wilde paarden observeren'.

Ik denk zelf dat omgaan met paarden iets is van de praktijk, zonder levende dieren leer je niets van ze. Mogelijk in combinatie met eventuele theorie. Want als alles nu echt zo eenvoudig was waren er niet zoveel problemen.

Overigens is therapeut een vrij beroep, iedereen mag zich zo noemen. Dat is net als 'gedragsdeskundige'.

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Eerste paardengedragstherapeuten krijgen diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:49

Wat bijzonder zeg.... Hoewel ik meer van mening ben dat ervaring met de jaren komt, en dat je aan een dergelijke opleiding/cursus absoluut niet voldoende hebt.