'Werkelijk fantastisch gevoel als paard achter je aan loopt'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110828
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Werkelijk fantastisch gevoel als paard achter je aan loopt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:41

www.deondernemer.nl


Inzicht krijgen in je persoonlijk leiderschap, met de hulp van paar­den. Dat belooft de nieuwe work­shop Real Power, Horse Power. Zes leidinggevenden mochten tij­dens een try-out in Esch uitvin­den waar hun kracht ligt.

Even voorstellen: trainer Ren­nie. Ongecompliceerd en extra­vert. En trainer Purdy. Voor­zichtig, introvert. Workshop: met de focus op persoonlijk leiderschap. Doelgroep: leidinggevenden, human resourcemanagers, management­teams. Het bijzondere aan trainers Purdy en Rennie is dat het paarden zijn. Ze spelen de hoofdrol in een nieuwe managementtraining.

In deze drie dagdelen omvattende workshop Real Power, Horse Power ne­men paarden in feite het praktische deel van de training voor hun reke­ning. De bedenkers van de work­shop, trainers/coaches Annette van Engelen en Inge Kroesen bekomme­ren zich om de theorie.

„Je kunt nog zóveel theoretische ma­nagementcursussen gevolgd hebben; als het je lukt een paard achter je aan te laten lopen, geeft dat werkelijk een fantastisch gevoel”, zegt Cindy Ger­hardt, business development manager bij DSM. Ook Monique van der Sluis, human resources director bij Schering-Plough, ervoer de work­shop als ‘heel bijzonder’. „Paarden reageren heel puur en direct op wat in een mens zit. In je hoofd speelt zich veel af. Uiteindelijk kun je niks voor hen verbergen.”

Van der Sluis en Gerhardt hadden geen idee wat hen te wachten stond; het was hun eerste directe contact met een paard. Met nog vier directeuren/leiding­gevenden uit verschillende bedrijven volgden zij onlangs op Stoeterij Wit­ven in Esch de try-out van de door de Vughtse Annette van Engelen en de Haarense Inge Kroesen ontwikkel­de workshop. Beide dames verdien­den met hun eigen bedrijven Avec Coaching en 3PK hun sporen op het gebied van training en coaching.

De eerste is registercoach en werkt onder meer met het zogenoemde Real Po­wer- model van Janet Hagberg, waar­in zes fases van leiderschap worden onderscheiden. Kroesen, deskundige in de psychologie van het paard, geeft workshops aan bedrijven, waarbij het paard als spiegel wordt ingezet. Ze ontmoetten elkaar negen jaar geleden bij de Jonge Ondernemers Sociëteit.

In de workshop die voortkwam uit de afspraak ‘eindelijk eens samen iets te doen’ combineren ze hun kennis en ervaring. Centraal hierin staat de sessie met twee paarden, die heel ver­schillende karakters hebben. De eer­ste opdracht die de deelnemers krij­gen, is in een afgezet deel van de rij­hal contact te maken met het dier en ervoor te zorgen dat het met hen mee­loopt. Geen eenvoudige opdracht, zo blijkt al snel.

Het lot bepaalt of het de beweeglijke Rennie, die de cursisten geïnteresseerd besnuffelt, of de schijn­baar onverstoorbare en onbeweeglij­ke Purdy is. De dieren reageren op el­ke nieuwe ‘ontmoeting’ weer anders. Kroesen bespreekt met de deelnemers direct wat er volgens haar gebeurt en waarom.

Daarna volgt onder leiding van Van Engelen in een voor deze doelen ingerichte ruimte van de stoe­terij het theoretische gedeelte. ‘s Avonds is een tweede ontmoeting met de paarden, om de nieuwe ken­nis en inzichten te toetsen. „De be­doeling van de workshop is duidelijk te maken waar je kracht ligt”, zeggen Kroesen en Van Engelen.

„Paarden reageren heel authentiek en houden je een spiegel voor. Je kunt je niet an­ders voordoen dan je bent. Door met hen te werken, zie je direct welk ef­fect je hebt op anderen.” Dat laatste is volgens Monique van der Sluis van Schering-Plough wat deze workshop onderscheidt van ‘traditionele cursus­sen’.

„Door de oefeningen met de paarden zie je direct wat er gebeurt en krijg je inzicht in je gedrag. Ik heb er van geleerd dat ik beter mijn grens moet aangeven. En ik durf meer mijn eigen ding te doen.” Zowel Van der Sluis als Gerhardt zeg­gen de workshop ‘absoluut’ bij hun bedrijven aan te bevelen.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: 'Werkelijk fantastisch gevoel als paard achter je aan loopt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:11

Lijkt mij een ontzettend leuke cursus!
Ik heb een verzorgpony en aangezien hij op leeftijd is doe ik veel grondwerk etc. met hem. Ook hij loopt achter me aan, of naast me zonder halster. Maar dat is denk ik ook meer omdat hij al op leeftijd is haha.

elude
Berichten: 297
Geregistreerd: 04-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:54

Wat leuk, een stukje van de cursus bij ons op stal.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar volgens mij is het de moeite waard!

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:45

Lijkt me heel leuk om te doen :D