BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:52

http://www.blid.be


Afbeelding
Een IJslander in de sneeuw.

“Elk jaar opnieuw worden dieren en dierenbeschermingsorganisaties gegijzeld als de winter opduikt. Gisteren stond onze telefoon roodgloeiend en moesten we vele bellers teleur stellen”, zegt BLID – voorzitter Dirk Blanchart. Her en der in Vlaanderen meldt men ons dat er zowel paarden als runderen onbeschut en onbeschermd nog in de weide staan. Onze medewerkers doen al het mogelijke om zoveel mogelijk dieren te bezoeken, maar daar eindigt het meestal. De politie heeft een waslijst aan oproepen binnengekregen voor interventies bij ongevallen en andere zaken, zodat ze niet onmiddellijk kunnen inspringen voor dieren. Het FOD dierenwelzijn holt van de ene oproep naar de andere en is ook niet opgewassen tegen het plotse winterweer.

“We hebben veel begrip voor het feit dat de instanties het meer dan druk hebben, maar we hebben geen begrip voor diegenen die hun dieren aan hun lot overlaten tijdens de winter. We zijn er van overtuigd dat we ze niet op onze vingers en tenen kunnen tellen, zij die hun dieren zelfs niet komen bezoeken als het barslecht weer is. Dus ook geen voorziening van eten noch drinken, want dit laatste staat bevroren en dient meermaals per dag te worden ververst”, benadrukt Dirk Blanchart.

Locaties waar we dieren aantreffen en we opmerken dat het niet is zoals het zou moeten zijn, worden steeds doorgegeven aan de overheid. Soms heeft dit ook zijn voordelen. Tijdens enkele controles van de overheid de laatste week, zijn enkele paarden en pony’s aangetroffen die nog niet zijn gechipt. Deze worden vanaf nu ook in beslag genomen. Paarden, pony’s en ezels moeten herkenbaar zijn aan de hand van een microchip en een paspoort en dit ten laatste op 31 december 2009.

Gisterenavond heeft BLID nog contact gehad met de kabinetsmedewerker voor dierenwelzijn van minister Onkelinckx en hem duidelijk gemaakt hoe erg het gesteld is, zowel bij de paarden als bij de runderen. We hebben gevraagd de minister te confronteren met de toestand van het weer momenteel en er haar op te wijzen hoeveel dieren er niet kunnen genieten van het artikel 4 § 1 van de dierenwelzijnwetgeving 14 augustus 1986.

Er is maar één oplossing en dat is een aanpassing van de wetgeving. Dieren zouden verboden moeten worden op weiden waar ze geen schuilhok hebben dat groot genoeg is voor alle dieren, van 1 december tot 1 februari. Met deze wetgeving zou niemand meer worden verrast en kan iedereen zijn voorbereidingen treffen.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:55

Heeeeel fijn... Die van mij gaat 's nachts naar binnen, en staat overdag op een zand padock waar ze achter een rij boven uit de wind kan gaan staan. Moet k d'r dan 24/7 op stal zetten? Ammenooit niet!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:58

dat bedoelen ze ook niet..

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:03

Dat lees ik wel.

Dieren zouden verboden moeten worden op weiden waar ze geen schuilhok hebben dat groot genoeg is voor alle dieren, van 1 december tot 1 februari.

Er staat niets bij van 'tenzij dit of dat'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:05

Vjestagirl schreef:
Heeeeel fijn... Die van mij gaat 's nachts naar binnen, en staat overdag op een zand padock waar ze achter een rij boven uit de wind kan gaan staan. Moet k d'r dan 24/7 op stal zetten? Ammenooit niet!

Er staat ook niet dat je ze op moet stallen of wel ;)

Men vindt dat een schuilstal op de wei noodzakelijk is en lobbyt daar voor, niet om ze op te stallen, dat is een conclusie die jij daar uit trekt.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:09

Ik vind het een prima uitspraak!! Alleen dat word nog wat op vele stukke mag je niet eens bouwen waar wel paarden staan.
Gelukkig hebben mijn pony's een ouwe bunker tot hun beschikking en bomen. :D

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:09

Ben het gedeeltelijk met hun eens.

Maar net zoals vjesta girl schrijft, ik wil mijn paard wel naar buiten hebben

Heb ook nog grote ergenis wat betref schuilstallen, prima hoor dat dat noodzakelijk is dat er dan ook landelijk word toegestaan ze te plaatsen want mijn aanvraag ligt al 2 maand bij de gemeente, die kunnen er ook niets aan doen waarschijnlijk.

Maar tot dat ik geen vergunning krijg, komen ze gewoon overdag een paar uur buiten met dit weer als het kan, en 's avonds op stal.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:13

'ze moeten een schuilhok hebben' is wat anders dan ze moeten binnenstaan.. ze moeten gewoon de mogelijkheid hebben.

Ik ben voor! (en dan moeten ze idd zorgen dat je ook de mogelijkheid krijgt van de gemeente!)

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:16

Ja, maar dan moet je dat wel mogen bouwen. Op het land waar wij staan mag verder niet meer gebouwd worden, wat inhoud dat we ze op moeten stallen omdat we geen schuilstal hebben/kunnen maken...

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:16

Laten die stomme gemeenten dan eerst maar es toestemming geven om een schuilstal te mogen plaatsen :(
Dan is een hoop leed opgelost.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:17

Dan worden onze paarden ook mishandeld nu. Ze staan 10 uur per dag buiten op de wei. Het enige waar ze kunnen schuilen is een boom in de wei, als je dat schuilen wil noemen... In de nacht staan ze binnen. Ze hebben geen deken op oid....

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:18

Weet je wat het aller, aller mooiste is van die schuilstallen :+
Ze willen er gewoon niet in gaan staan :( , heb ik zo mn best gedaan om voor de winter een stal te krijgen blijven ze buiten staan...
Er ligt zelfs al 3 dagen een flinke klos hooi in waar ze niet aan zitten.

Persoonlijk denk ik dat er belangrijkere zaken zijn, zoals het hebben van een vlakke staplek en zeker als het koud is een minimale hoeveelheid voer...

Overigens vind ik het wel onzin dat ze in de winter wel een schuilstal zouden moeten hebben maar dat ze in de zomer wel blootgesteld mogen worden aan alle elementen.
Mijn paarden hebben er meer last van dat ze lang in de zon moeten staan dan dat ze een sneeuwbui op hun dak krijgen..

Ik vind het trouwens absoluut geen onzin! maar ik vind het een aanbeveling, naar mijn idee zou het geen eis moeten zijn.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:18

ze moeten de wet dan wel zo maken dat de eigenaren niet opeens die beesten in een donker mini hokje binnen gaan zetten met alle gevolgen van dien, want daar heb je ook niets aan. En inderdaad, dan moet een aanvraag voor een schuilgelegenheid ook makkelijker en sneller afgehandeld worden.

Paarden willen minder schuilen dan mensen meestal denken, maar ze moeten inderdaad wel de keus hebben....

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:19

BLID is een belgische organisatie, daar is inderdaad een beter schuilhokken beleid dan in Nederland.

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:20

Maar goed, als ik mijn paard dus overdag een paar uur in de wei buitenbak zet als het droog is, dan moet er dus een schuilhok in komen. ZO vat ik deze tekst op. Dus je moet of in elk stukje wei of bak een schuilhok gaan bouwen, of je paard binnen laten.
Ze kunnen me de boom in met hun stomme regeltjes.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:22

ik het met siskeh eens

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:26

Helma_Amber schreef:
Maar goed, als ik mijn paard dus overdag een paar uur in de wei buitenbak zet als het droog is, dan moet er dus een schuilhok in komen. ZO vat ik deze tekst op. Dus je moet of in elk stukje wei of bak een schuilhok gaan bouwen, of je paard binnen laten.
Ze kunnen me de boom in met hun stomme regeltjes.


nou idd! Die van mij staat buiten zonder schuilmogelijkheden.. Arm paard.. S nachts staat hij trouwens binnen!

lidy

Berichten: 392
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:26

Ik vraag me nu toch wel af of het aan mij ligt maar wij hebben vier shetlanders die allemaal hun hele leven al buiten staan.. is het raar dat ik denk dat deze zgn 'wet' een beetje overdreven is?
Is het niet gewoon zo dat er veel mensen zijn die geen verstand hebben van paarden en zo'n beestje zien in een besneeuwde wei en denken brrrrr.. wat zou IK het koud hebben, ik bel de dierenbescherming??
Ik begrijp die mensen ook wel maar het zijn paarden, met een enorme vacht, die 9 van de 10 keer niet eens in een stal WILLEN staan..

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:29

Daar krijg ik dus de krul van van dergelijke berichtgeving van de overheid uit.

Eén ze eisen de beschikbaarheid van een schuilhok of stal wat meer dan terecht is maar vraag je eentje aan dan keuren ze pertinent af.

En ja op papier zou het inderdaad hier in BE wel moeten beter zijn tot je iets aanvraagt. Ze weten altijd iets ...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:30

Ik ga mee met HA. Ze mogen die regel nog best doorvoeren wat mij betreft, maar dan moet het wel toegestaan/makkelijker gemaakt worden om schuilmogelijkheden te bouwen.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:31

Joh zo gaat het toch altijd? Je bijna hoefbevangen shet op een mager stukje zetten is dierenmishandeling. Komt de dierenbescherming je dat niet op hoge poten vertellen, dan laten de buurkinderen haar wel op t hoge gras. Geen dekens op in de winter is dierenmishandeling. Kun je 100x uitleggen dat ze een vacht hebben, maar dat maakt het niet beter, want een paard moet net als een mens een jas aan. Op het zand staan is dierenmishandeling, maar 24/7 in een stal met een dik pak stro en veel krachtvoer niet.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:37

toen ik mn paarden nog op de paardenweitjes had (ze staan nu aan huis) konden ze kiezen.... of in de stal of in de wei...
Je vond ze altijd buiten... kont tegen regen/wind/sneeuw...
Als je ze binnen deed liepen ze weer net zo hard naar buiten...

Natuurlijk, ze hadden de mogelijkheid... maar vind alles wel erg opgeblazen worden.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:42

Misschien zouden ze ook eens aandacht aan de koeien moeten besteden, die hier elk jaar letterlijk tot hun knieën in de modder staan..

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:45

Ik heb dus ijslanders en een heerlijk op gestrooide stal waar ze in kunnen.
Maar dat willen ze niet en hebben gewoon pret in de sneeuw.
Op het ijslanderforum staan ook zeer velen foto´s paan ijsjes die plezier hebben.

Maar nog niet zo lang geleden las ik hier een bericht over een stal die weggehaald moest worden om dat het niet mooi zou staan en die paarden staan dus nu ook zonder schuilstal.

zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:48

ach jeetje.. een paard in de sneeuw wat zielig
dat is helaas wat veel mensen denken en dan bellen ze idd de DB
de mijne staan ook gewoon dag en nacht buiten, ja.. gewoon in
de sneeuw. Maar daar hebben ze absoluut geen problemen mee.
Er staat nog voldoende gras in de wei, krijgen wel wat bijgevoerd maar
daar houdt het mee op. En ja.. en water moet natuurlijk wel een paar keer
per dag gebroken worden.

die shetters kunnen echt wel wat hebben :+