BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:29

Helma_Amber schreef:
Maar goed, als ik mijn paard dus overdag een paar uur in de wei buitenbak zet als het droog is, dan moet er dus een schuilhok in komen. ZO vat ik deze tekst op. Dus je moet of in elk stukje wei of bak een schuilhok gaan bouwen, of je paard binnen laten.
Ze kunnen me de boom in met hun stomme regeltjes.


Nee, ze schuilen onder die boom :Y) :D

Maar gelijk heb je, het zal is wat worden, overal schuilstalletjes :+

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:30

Och, mijn arme paarden.. :(:)

Ze zullen het wel gigantisch koud hebben, staan met hun voetjes in de sneeuw, moeten water drinken wat tegen het vriespunt aan zit, er valt sneeuw op hun rug, er hangen zelfs ijspegeltjes aan hun vacht! |(

En ik me verdorie een paar weken terug uit de naad werken om een mooie schuilstal voor ze te bouwen, waar ze áltijd uit de wind, regen, sneeuw en kou kunnen staan, kiezen ze potdomme alsnog voor ijspegels, sneeuw en koude voeten!

Het is ook nooit goed. Ondankbare krengen, dát zijn het. :+

Onzin, die regeltjes. Mijn XAndalusiër en shet vertikken het om in hun schuilstalletje te staan. Als ik er hooi inleg, wordt daar zo mee gegooid en gegraafd, dat ze alsnog alles buiten op kunnen eten. >;) Paarden hebben niet voor niks een wintervacht, daar komt geen kou doorheen hoor.

Belangrijker vind ik een regel die gaat over het ruwvoer van de dieren. Zonder voer blijven ze niet warm, een stal heeft daar weinig mee te maken..

Likemaaike
Berichten: 2994
Geregistreerd: 04-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:30

ruiter1992 schreef:
ach jeetje.. een paard in de sneeuw wat zielig
dat is helaas wat veel mensen denken en dan bellen ze idd de DB
de mijne staan ook gewoon dag en nacht buiten, ja.. gewoon in
de sneeuw. Maar daar hebben ze absoluut geen problemen mee.
Er staat nog voldoende gras in de wei, krijgen wel wat bijgevoerd maar
daar houdt het mee op. En ja.. en water moet natuurlijk wel een paar keer
per dag gebroken worden.

die shetters kunnen echt wel wat hebben :+


Idd, onze shetjes staan nu wel met schuilgelegenheid anders komt het sneeuw tot de knieeen maar de haflingers staan gewoon buiten, met hun dikke wintervacht en krijgen wel goed bijgevoerd en genoeg water ik vind het idd ook een aanbeveling maar zeker geen eis.
Gaat dit dan ook gelden in Nederland aangezien BLID een belgisch bedrijf is.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:35

ik kan hier dus zo boos om worden.
wat een onzin zeg.
in het wild hebben ze ook geen stal of deken.
wij hebben een schuil stal en ze staan er zelfs met de ergste noot weer niet in.
als je ze goed in de winter vacht laat komen kan dit prima.
mensen denken het allemal beter te weten maar de natuur regelt het zelf wel.

x_joyce_x
Berichten: 613
Geregistreerd: 09-07-09
Woonplaats: Elst GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:37

bij ons staat alleen het paard van me moeder buiten en mijn pony s gaan met dit weer niet naar buiten ) behalven rijden dan....'''

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:39

x_joyce_x schreef:
bij ons staat alleen het paard van me moeder buiten en mijn pony s gaan met dit weer niet naar buiten ) behalven rijden dan....'''


Waarom niet?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:52

Sjonnge jonge, wat een heerlijke regel weer. <

Helaas zijn het vaak onwetenden die zich ermee bemoeien.
Ga inderdaad eens beter kijken naar koeien, schapen die met hoefrot in het land staan, dikke honden etc.

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:59

24/7 binnen is natuurlijk onacceptabel. Maar ik wil mijn paard met dit weer ook niet 24/7 zonder schuilgelegenheid buiten hebben. Ik vind dat allebei niks. Mijn paard gaat overdag op de wei, mét voldoende hooi, maar ze wil nu toch wel graag naar binnen als het donker wordt hoor. In de zomer kan en wil ze wil langer naar buiten.
Net als dat er vaak gezegd wordt dat je geen paarden moet houden als je geen weidegang kunt bieden, vind ik ook dat je geen paarden moet houden als je niet de mogelijkheid om te schuilen kunt bieden. Is imo hetzelfde verhaal.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:31

Ik vind 24/7 binnen schadelijker dan 24/7 buiten zonder schuilstal

zorajee
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: tegelen

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:35

is dat een nieuwe regel met die schuilstal?
alles hier in de buurt staat 24/7 buiten zonderschuilstal???

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:46

Daar wordt je toch zeker een beetje ziek van ondertussen alle regeltjes en dingetjes.. Eerst worden er campagnes gevoerd over paarden die 23u per dag binnen staan, en dan moet er nu weer een wet komen voor de paarden en pony's die buiten staan. Die van mij staan ook lekker buiten, 24/7 ze hebben t zo veel beter naar hun zin, dan wanneer ze in een stal staan en bijna niet buiten kunnen komen. Er is nog genoeg gras maar worden wel 2x p.d flink bijgevoerd, komen naar mijn inzien niets te kort dus.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:10

Laat ze dan eerst maar is zorgen dat je schuilstallen mag maken in ELKE gemeente met de daaraan hangende verplichtingen hoe het er uit zou moeten ofzo..... want mensen die hun dieren super verzorgen maar geen schulstal mogen bouwen, zouden anders de dupe kunnen worden..... tenminste zo denk ik dat het dan gaat.....

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:20

sorry hoor.. maar in het wild staan ze ook niet binnen een hek en kunnen ze een beschut plekje opzoeken. Vind dat belangrijker dan een echte schuilstal. Die van mij gaat ook niet naar binnen, maar gaat er mooi wel achter uit de wind staan!

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:23

Ik vind de foto erbij wel treffend. Er ligt sneeuw op zn rug, :)

En schuilmogelijkheid is natuurlijk best fijn. Ik zie vaak genoeg dat paarden uit de wind gaan staan. Het hoeft nog niet eens een stal te zijn maar een schuilplek zou ook al voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:38

Vjestagirl schreef:
Dat lees ik wel.

Dieren zouden verboden moeten worden op weiden waar ze geen schuilhok hebben dat groot genoeg is voor alle dieren, van 1 december tot 1 februari.

Er staat niets bij van 'tenzij dit of dat'



Hier bedoelen ze mee dat er weides zijn die geen beschutting hebben en waar de dieren gewoon 24 uur per dag op staan. Ben het helemaal eens met die stelling.

Idd als de wetgeving eens aangepast wordt en dieren een schuilstal verplichten, ongeacht of ze er wel of niet in staan, ik weet zeker dat als het echt nodig is,dat ze dat dan ook gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:41

hanny_jelke schreef:
ik kan hier dus zo boos om worden.
wat een onzin zeg.
in het wild hebben ze ook geen stal of deken.
wij hebben een schuil stal en ze staan er zelfs met de ergste noot weer niet in.
als je ze goed in de winter vacht laat komen kan dit prima.
mensen denken het allemal beter te weten maar de natuur regelt het zelf wel.




En dit vind ik ook zo een onzin he.
Onze paarden leven niet in het wild, komen niet uit het wild, zijn hobbygefokte dieren

Dan in het wild zoeken ze zelf beschutting, die gaan niet dag in en dag uit op dat postzegeltje staan en kijken de grassprietjes uit de grond. Die paarden trekken rond en zoeken beschutting tegen zon, extreme kou/wind of regen, daar waar het mogelijk is, bv een bosrijk gebied in, een helling door aan de andere kant te gaan staan,dus uit de wind. Dat is de natuur, maar die biedt geen 1 hobbyeigenaar hier in nederland, waar die mogelijkheid dus niet bestaat. Dan moet je de natuur, het paard dus, een handje helpen.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:44

Vorig jaar toen het ook zo koud was (-14 meen ik mij te herinneren) stond alles hier ook gewoon 24/7 buiten, zonder schuilstal maar wel met beschuting van schuren en windsingel, Nu is er een stal gebouwd maar denk maar niet dat ze daar gaan staan, ze gaan met de kont achter de windsingel of achter de schuur staan en daar vinden ze het wel prima. Paarden kunnen prima tegen de kou, dat BLID moet eens stoppen met paarden tot huisdieren dopen. Laat ze toch lekker buiten staan, zolang ze er goed bijstaan is er toch niks aan de hand?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:45

russel schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat lees ik wel.

Dieren zouden verboden moeten worden op weiden waar ze geen schuilhok hebben dat groot genoeg is voor alle dieren, van 1 december tot 1 februari.

Er staat niets bij van 'tenzij dit of dat'



Hier bedoelen ze mee dat er weides zijn die geen beschutting hebben en waar de dieren gewoon 24 uur per dag op staan. Ben het helemaal eens met die stelling.

Idd als de wetgeving eens aangepast wordt en dieren een schuilstal verplichten, ongeacht of ze er wel of niet in staan, ik weet zeker dat als het echt nodig is,dat ze dat dan ook gebruiken..



Wanneer ze dat gedoe omtrent die schuilstallen verplichten moet er eerst nog een heeeeeleboel gebeuren met de ambtenaren op het gemeentehuis voordat je het überhaupt voor elkaar krijgt om te bouwen. Wij mochten het dus ook niet, want een schuilstal was voor ons eigen 'hobbyvee' en wij hebben een agrarische bestemming...

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:56

Nou veel staan ze anders niet te schuilen bij ons, alleen om te eten, daarnaast vinden ze die sneeuw volgensmij alleen maar dolle pret, heerlijk zijn ze erin aan het dollen. dat voldoende vers eten en drinken vind ik toch het belangrijkste..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:00

Gaat het hele stuk er nou niet over dat voor paarden die 24 uur per dag buiten staan het zeer wenselijk wordt bevonden door de BLID dat er dan ook een schuilgelegenheid aanwezig is. Misschien door dit aan te zwengelen, worden gemeentes misschien iets coulanter.

Volgens mij bedoelen ze niet de paarden die overdag buiten lopen en in de nacht op stal zijn. Die hebben een paar uur per dag in dit koude en natte winterweer tot een schuilgelegenheid, al hoewel niet altijd vrijwillig.

Het is toch mooi dat men voor schuilgelegenheden lobbiet voor 24/7 paarden?
Hier staan 3 shet entertjes van iemand, ukkies nog, met hun pootjes in 20 cm sneeuw te schuilen achter een rietkraagje, ze zijn de hele dag nog niet van hun plek geweest. Bijgevoerd worden ze niet. Het zou toch mooi zijn, dat wanneer ze willen, even droog kunnen gaan staan.

Ze zeggen toch niet dat je je paard 24 uur per dag op stal moet zetten?

En ook al schuilen je paarden niet veel, als ze willen kunnen ze dat met een schuilstal wel.

haffie36
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:01

IK heb ook schuilstal ze staan er toch regelmatig in ;) of er naast :P

Anoniem

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:03

Mijn tinker staat ook regelmatig binnen met wind en regen, maar is het -15 en droog wil ie echt niet naar binnen hoor.

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:09

Mindim schreef:
Gaat het hele stuk er nou niet over dat voor paarden die 24 uur per dag buiten staan het zeer wenselijk wordt bevonden door de BLID dat er dan ook een schuilgelegenheid aanwezig is. Misschien door dit aan te zwengelen, worden gemeentes misschien iets coulanter.

Volgens mij bedoelen ze niet de paarden die overdag buiten lopen en in de nacht op stal zijn. Die hebben een paar uur per dag in dit koude en natte winterweer tot een schuilgelegenheid, al hoewel niet altijd vrijwillig.

Het is toch mooi dat men voor schuilgelegenheden lobbiet voor 24/7 paarden?
Hier staan 3 shet entertjes van iemand, ukkies nog, met hun pootjes in 20 cm sneeuw te schuilen achter een rietkraagje, ze zijn de hele dag nog niet van hun plek geweest. Bijgevoerd worden ze niet. Het zou toch mooi zijn, dat wanneer ze willen, even droog kunnen gaan staan.Ze zeggen toch niet dat je je paard 24 uur per dag op stal moet zetten?

En ook al schuilen je paarden niet veel, als ze willen kunnen ze dat met een schuilstal wel.


Ik geloof dat ik liever ruwvoer zou zien bij deze paarden dan een schuilstal (beide is nog beter natuurlijk).
Ik heb de paarden al jaren 24/7 nuiten, maar ben nu toch wel erg blij met de schuilstallen op het land met dit weer.
Windschermen is ook prima, maar als ik sommige op het open veld zie staan zonder beschutting met die sneeuw-wind gisteravond...........

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:16

Vind het een goed idee, een winterwet! In het kader van dierenwelzijn vind ik dat elk dier de mogelijkheid moet hebben om te kunnen schuilen voor bepaalde weersomstandigheden. Het ene paard zal er meer gebruik van maken dan de ander maar het lijkt mij zelf ook wel een prettig idee dat als het
mega rotweer is of het is juist bloedheet dat een paard de keus heeft om even binnen te staan.
Ik vind het heel goed dat de dierenbescherming controleert op voldoende voedsel en toegang tot water, vooral als alles bevroren is!
Zolang een paard goed gezond is en genoeg voedsel en water krijgt zal hij goed tegen deze weersomstandigheden kunnen. Maar zullen ook ongetwijfeld zijn mensen die paarden in een weiland zetten zonder beschutting die niet in een goede conditie verkeren, dan is het toch mooi dat daar de dierenbescherming werk van maakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:18

quintusgl schreef:
Mindim schreef:
Gaat het hele stuk er nou niet over dat voor paarden die 24 uur per dag buiten staan het zeer wenselijk wordt bevonden door de BLID dat er dan ook een schuilgelegenheid aanwezig is. Misschien door dit aan te zwengelen, worden gemeentes misschien iets coulanter.

Volgens mij bedoelen ze niet de paarden die overdag buiten lopen en in de nacht op stal zijn. Die hebben een paar uur per dag in dit koude en natte winterweer tot een schuilgelegenheid, al hoewel niet altijd vrijwillig.

Het is toch mooi dat men voor schuilgelegenheden lobbiet voor 24/7 paarden?
Hier staan 3 shet entertjes van iemand, ukkies nog, met hun pootjes in 20 cm sneeuw te schuilen achter een rietkraagje, ze zijn de hele dag nog niet van hun plek geweest. Bijgevoerd worden ze niet. Het zou toch mooi zijn, dat wanneer ze willen, even droog kunnen gaan staan.Ze zeggen toch niet dat je je paard 24 uur per dag op stal moet zetten?

En ook al schuilen je paarden niet veel, als ze willen kunnen ze dat met een schuilstal wel.


Ik geloof dat ik liever ruwvoer zou zien bij deze paarden dan een schuilstal (beide is nog beter natuurlijk).
Ik heb de paarden al jaren 24/7 nuiten, maar ben nu toch wel erg blij met de schuilstallen op het land met dit weer.
Windschermen is ook prima, maar als ik sommige op het open veld zie staan zonder beschutting met die sneeuw-wind gisteravond...........


Zeker waar van de ruwvoer. Ik heb mijn eigen paard ooit eens bij deze man weg gehaald vanwege 'achterstallig onderhoud'.