Dierenbescherming geeft geld voor onderzoek paardenwelzijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dierenbescherming geeft geld voor onderzoek paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:06

http://www.dierenbescherming.nl


In een brief aan de Sectorraad Paarden heeft de Dierenbescherming aangeboden om vijfduizend euro bij te dragen aan het onderzoek Welzijnsmonitor Paardenhouderij, dat door Wageningen UR wordt uitgevoerd. In het onderzoek wordt een instrument ontwikkeld waarmee paardenhouders uiteindelijk maatregelen kunnen treffen om het welzijn van hun paarden te verbeteren.

Met deze bijdrage onderstreept de Dierenbescherming het belang dat zij hecht aan dat onderzoek, een belangrijk initiatief om eindelijk te komen tot verbetering van het welzijn van paarden in ons land. Het bedrag is bedoeld ter verkleining van het gedeelte van het benodigde budget dat nog niet is toegezegd.

De Dierenbescherming, die zitting heeft in de stuurgroep van het onderzoek, verwacht dat ook vanuit de paardensector voldoende middelen worden toegezegd.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dierenbescherming geeft geld voor onderzoek paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:25

Persoonlijk zou ik als ik donateur was, toch liever hebben dat mijn geld ook echt bij de dieren uitkwam ipv bij een of ander vaag onderzoek :o

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Dierenbescherming geeft geld voor onderzoek paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:09

Idd, dat dacht ik ook al. Ik vraag me af wat ze nog moeten onderzoeken..

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:22

Urielle schreef:
Persoonlijk zou ik als ik donateur was, toch liever hebben dat mijn geld ook echt bij de dieren uitkwam ipv bij een of ander vaag onderzoek :o


Dan heb ik daar nog niet eens over nagedacht...

Waarom kunnen ze zelf geen onderzoek instellen? In een vorig topic kwam toch naar voren dat het onderzoek van de WU niet duidelijk zou gaan over het welzijn van de paarden, maar het welzijn op stallen?
Dus niet elke paardenhouder wordt aan de tand gevoeld, met name de sportstallen, zo deed het mij aan in ieder geval.

Ach, de DB heeft niet echt mijn voorkeur.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Dierenbescherming geeft geld voor onderzoek paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:15

Het onderzoek gaat wel degelijk over welzijn bij paarden. Eerst worden echter alleen stallen bezocht met minimaal 20 paarden (zowel pensionstallen, fokkerijen, melkerijen, handelsstallen, opfokbedrijven enz), later wordt het uitgebreid tot alle paardenhouders, dus ook die welke maar 1 of 2 paarden hebben...

Indirect komt je geld dus wel bij de dieren uit, je helpt de dieren met een klein bedrag hopelijk een boel vooruit! Dit is langetermijn helpen van een grote groep ipv 1 dier op korte termijn

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:36

Cayenne schreef:
In het onderzoek wordt een instrument ontwikkeld waarmee paardenhouders uiteindelijk maatregelen kunnen treffen om het welzijn van hun paarden te verbeteren.


Ik geloof gewoon niet in dit soort onderzoeken, levende wezens zijn geen eenheidsworst die met instrumenten te meten of af te stemmen zijn. Dus ik vind het pure geldverspilling van een organisatie die met dat geld toch echt veel goed werk zou KUNNEN doen.

Daarnaast vind ik paardenwelzijn als stokpaardje de grootst mogelijke onzin, omdat paarden het relatief hartstikke goed hebben. Zijn genoeg dieren die de aandacht voor hun welzijn veel beter kunnen gebruiken. Niks als publiciteitsstunts, zowel van de DB als in de politiek :r

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Dierenbescherming geeft geld voor onderzoek paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:41

dit komt bij mij ook weer over op het
'alle paarden over 1 kam scheren'
terwijl een haflinger toch echt andere behoeftes heeft als een sport-kwpner en dergelijke.

ik wil graag de DB steunen, maar hier krijg ik toch weer andere gedachtes van.

geen idee hoe ze het wel zouden moeten doen, maar....

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:49

Ferroowtje schreef:
Het onderzoek gaat wel degelijk over welzijn bij paarden. Eerst worden echter alleen stallen bezocht met minimaal 20 paarden (zowel pensionstallen, fokkerijen, melkerijen, handelsstallen, opfokbedrijven enz), later wordt het uitgebreid tot alle paardenhouders, dus ook die welke maar 1 of 2 paarden hebben...

Indirect komt je geld dus wel bij de dieren uit, je helpt de dieren met een klein bedrag hopelijk een boel vooruit! Dit is langetermijn helpen van een grote groep ipv 1 dier op korte termijn


Met andere woorden, stallen waar houders geld verdienen aan hun paarden.
Wat gebeurd er met die paarden? Die krijgen een goede verzorging, slechte verzorging is een terugloop van de inkomsten... Tsjaaaah...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:51

sandra1986 schreef:
dit komt bij mij ook weer over op het
'alle paarden over 1 kam scheren'
terwijl een haflinger toch echt andere behoeftes heeft als een sport-kwpner en dergelijke.

ik wil graag de DB steunen, maar hier krijg ik toch weer andere gedachtes van.

geen idee hoe ze het wel zouden moeten doen, maar....

:o? %) :? Laat me raden; jij hebt zeker een 'sportpaard?'

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:40

sflj schreef:
sandra1986 schreef:
dit komt bij mij ook weer over op het
'alle paarden over 1 kam scheren'
terwijl een haflinger toch echt andere behoeftes heeft als een sport-kwpner en dergelijke.

ik wil graag de DB steunen, maar hier krijg ik toch weer andere gedachtes van.

geen idee hoe ze het wel zouden moeten doen, maar....

:o? %) :? Laat me raden; jij hebt zeker een 'sportpaard?'


Heuh?
Volgens mij zegt ze gewoon waar het op staat. De DB trekt zijn conclusies uit het onderzoek, maar dit onderzoek gaat zo goed als alleen maar om paarden die op stal staan. Niet over het welzijn van een paard dat in de wei staat.
Wat Sandra probeert te zeggen is denk ik dat het onderzoek nergens over gaat, aangezien ze niet uitgaan van verschillende soorten paarden met verschillende behoeftes.

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:08

Als er een wet komt hoe paarden te houden zal er onderzoek nodig zijn om dit te onderbouwen. Wetten komen er niet uitzichzelf. Dat negatieve gedoe hier altijd. Laten we gewoon blij zijn dat er gekeken wordt hoe het beter kan, dat er (uiteindelijk hopelijk) regels komen en dus ook duidelijkheid voor iedereen hoe een paard te houden.

En dat paarden geen eenheidsworst zijn dat weten we nou wel, maar je moet wel ergens beginnen.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:04

sandra1986 schreef:
dit komt bij mij ook weer over op het 'alle paarden over 1 kam scheren'
terwijl een haflinger toch echt andere behoeftes heeft als een sport-kwpner en dergelijke.
(...)

Ik denk dat, om bij bovenstaand voorbeeld te blijven, de behoeftes van een sport-kwpn'er in de basis helemaal niet zo heel veel anders zijn dan die van een haflinger (imo. willen ze allebei gewoon in de wei staan en gras eten). Maar de behoeftes van de respectievelijke baasjes verschillen des te meer en die zijn de voornaamste reden waarom er verschillen zijn tussen de manier waarop ze in het algemeen gehouden worden.

Dat is op zich prima, wat mij betreft moet iedereen lekker met z'n paard doen wat 'm goed dunkt, maar kom er dan ook gewoon eerlijk voor uit dat je je paard houdt op de manier waarop je dat doet omdat dat jou goed uitkomt en verschuil je niet achter je paard. Die heeft namelijk zelf echt geen infrarood-solarium, overdekte eb- en vloedbak, spuitplaats met warm water, electrische stapmolen, vijfentwintig verschillende scapa-setjes en weet ik veel wat voor onzin meer nodig. De noodzaak van al dergelijke toeters en bellen ontstaat door de manier waarop een eigenaar zijn paard gebruikt.

Voor wat betreft de € 5.000,- van de DB voor het onderzoek: als de Sectorraad dat een klein beetje gedegen wil aanpakken, sponsort de DB met dit bedrag in het gunstigste geval 1 alinea van het eindrapport, want een klein beetje onderzoeker heb je niet voor minder dan € 100,- per uur. Het is dus echt maar een symbolische bijdrage, al is het evengoed wel een smak geld om uiteindelijk bevestigd te gaan krijgen wat we in ons achterhoofd allemaal eigenlijk best al weten, nl. dat een paard het beste af is met dagelijks een aantal uren weidegang met soortgenoten.