Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:29

http://www.pzc.nl


De pony die omstanders woensdag hebben gered uit een wei aan de Kanaalweg tussen Cadzand-Bad en Retranchement is overleden.

De merrie was zwaar onderkoeld, ondervoed, in shock, liggend in de sneeuw aangetroffen. De Oostburgse Annette Höck heeft het paardje, dat ze Cheduc noemde, meegenomen en heeft het samen met de dierenarts en medewerkers van de Diererenbescherming verzorgd. Even leek het beter te gaan met de Shetlandpony, maar uiteindelijk ging het toch de verkeerde kant op. De dierenarts heeft Cheduc laten inslapen.

De inspecteur van de Dierenbescherming heeft zich over de zaak gebogen. Ook is aangifte gedaan bij de politie wegens dierenmishandeling. In de wei waar Cheduc werd aangetroffen, staan nog twee andere pony's. Zij worden door de Dierenbescherming goed in de gaten gehouden. De eigenaar zou zijn gesommeerd zijn paarden goed te verzorgen.

Verwant artikel:

[VN] Omstanders redden pony van gewisse hongerdood

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Geredde verwaarloosde pony toch bezweken van de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:32

tja....het 'sudden death syndrome' vermoedelijk...
Het is heel moeilijk een uitgemergelt en onderkoelt dier er weer bovenop te helpen.
Het voeren moet ook heel voorzichtig gebeuren met hele kleine beetjes....anders overlijdt het dier na een dag of vier,vijf alsnog... wat dus hier gebeurt is...
Jammer!

peetje82
Berichten: 3516
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:45

triest zeg.........

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:50

Heel erg triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:51

zonde...
hopelijk gaat het met die andere dieren, ondanks dat ze nog niet ingenomen zijn, wel beter...

demalano
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:58

verschrikkelijk gewoon dat je zo met dieren om kan gaan

Nastik
Berichten: 175
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:58

Wat verschrikkelijk zeg.

Het valt me ook op dat het vaak Shetlanders zijn die slachtoffer worden van verwaarlozing. Gaan mensen ervan uit dat deze kleine, harde survivors zich wel een wintertje redden ofzo?

Mijn Shet staat als zeer volwaardige pony lekker 's avonds op stal, en overdag in de paddock. Krijgt zelfs elke avond een handje brokjes en bij extreem nat weer een lekkere regendeken op.

Vreemd dat deze leuke ponies vaak een beetje de underdog schijnen te zijn.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:01

Tsja, Shetties zijn goedkoop, dus kopen mensen die geen verstand van pony's hebben maar er wel een willen zo'n beestje, zich totaal niet bewust zijnd van alle behoeftes die zo'n uk heeft.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:16

Inderdaad, ze zijn ´handig´ voor de heb.
Of er verstand aanwezig is is een andere vraag.

Trieste situatie weer.
Ook weer typisch Nederland dat de andere paardjes er gewoon mogen/moeten blijven.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:25

Arme pony. Ik kan het niet begrijpen dat je je dier dit aandoet. Hij is nu van de hel in de hemel gekomen.

Noisy

Berichten: 5413
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:39

geerke schreef:
Het voeren moet ook heel voorzichtig gebeuren met hele kleine beetjes....anders overlijdt het dier na een dag of vier,vijf alsnog... wat dus hier gebeurt is...
Jammer!

Ik denk niet dat dat hier aan de orde is, ze heeft nl in samenwerking met de DA én de Dierenbescherming gehandeld. Ik mag toch aannemen dat die haar goed geïnstrueerd hebben.
Desalniettemin, is het vreselijk voor zo'n beestje.
Of het nou een groot paard is of een kleine pony...

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18684
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:58

Arme ponyy,, hoe kunnen mensen zich nou zo hun paard verzogen...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:03

geerke schreef:
tja....het 'sudden death syndrome' vermoedelijk...
Het is heel moeilijk een uitgemergelt en onderkoelt dier er weer bovenop te helpen.
Het voeren moet ook heel voorzichtig gebeuren met hele kleine beetjes....anders overlijdt het dier na een dag of vier,vijf alsnog... wat dus hier gebeurt is...
Jammer!

waar haal jij vandaan dat dit hier aan de orde is ??
staat niet vermeld in de berichten , de berichtgeving wijst er eerder op dat het voor het diertje gewoon te laat is geweest door ondervoeding etc , waardoor er dus al te veel schade aan de organen is opgetreden om het te kunnen redden

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:06

Noisy schreef:
geerke schreef:
Het voeren moet ook heel voorzichtig gebeuren met hele kleine beetjes....anders overlijdt het dier na een dag of vier,vijf alsnog... wat dus hier gebeurt is...
Jammer!

Ik denk niet dat dat hier aan de orde is, ze heeft nl in samenwerking met de DA én de Dierenbescherming gehandeld. Ik mag toch aannemen dat die haar goed geïnstrueerd hebben.
Desalniettemin, is het vreselijk voor zo'n beestje.
Of het nou een groot paard is of een kleine pony...



heeft niets met dierenartsen te maken...zelfs al is ze goed geinstrueerd kan z'on pony gewoon nog sterven.
Het hele metabolisme is op een laag pitje door het uithongeren,zelfs een beetje voer kan dan dodelijk zijn.
Ik heb dit al bij vier paarden meegemaakt,die stonden op een goede kliniek(in Branne..Docteur Lenormand)....zelfs die hebben het niet geredt...
Als een dier een bepaald percentage onder zijn normale gewicht zit,word het gewoon heel moeilijk..

In amerika zijn ze hier iets verder mee...Google maar op 'feeding amaciated horse'

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:08

Sonja_vR schreef:
geerke schreef:
tja....het 'sudden death syndrome' vermoedelijk...
Het is heel moeilijk een uitgemergelt en onderkoelt dier er weer bovenop te helpen.
Het voeren moet ook heel voorzichtig gebeuren met hele kleine beetjes....anders overlijdt het dier na een dag of vier,vijf alsnog... wat dus hier gebeurt is...
Jammer!

waar haal jij vandaan dat dit hier aan de orde is ??
staat niet vermeld in de berichten , de berichtgeving wijst er eerder op dat het voor het diertje gewoon te laat is geweest door ondervoeding etc , waardoor er dus al te veel schade aan de organen is opgetreden om het te kunnen redden




volgens mij staat er vermoedelijk....
Waar ik dit vandaan heb?
Jammergenoeg een aantal van dit soort gevallen meegemaakt,dus ik weet waar ik het over heb...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:34

en de DB loopt weer eens achter de feiten aan..ze hebben het zo druk met onzinnige campagnes, dat ze voor de echte schrijnende gevallen geen tijd meer hebben...

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:44

Ik snap dit dus absoluut niet. Waarom de eigenaar nog een kans geven? En wachten todat het weer fout gaat? Ponys in beslag nemen lijkt me hier de enige goed keuze, wanneer leren ze het.

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:10

Hij is gesommeerd beter voor zijn dieren te zorgen!!!!!!!!!!!!!!
Boete van 1000 euro, als het dier overlijd nogmaals 1000 euro anders alle kosten voor het beter worden betalen en niet een aai over zijn of haar bol , foei, stoute jongen dit mag niet.
Als alle boetes ook ten goede komen van de DB en andere organisaties dan help je ook indirect andere dieren en niet de schatkist.

mar10tje
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:12

Citaat:
De eigenaar zou zijn gesommeerd zijn paarden goed te verzorgen.


Tsjaa, volgens mij moet je zowiezo van goed eigenaarschap getuigen...lijkt mij hier van toepassing.
Ophalen de rest, en dagvaarden die 'eigenaar'!

Onvoorstelbaar dat het systeem zo moeizaam werkt in dit soort gevallen..hoe frustrerend!

En heel jammer voor de pony en degene die ervoor gevochten hebben.

wiske23

Berichten: 531
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: bij de derde dikke boom rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:14

triest alweer een dood diertje, wat zou zo door die eigenaar zijn hoofd gaan

Mercedes1969
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:44

:( :( :(
Weer zo'n diep triest verhaal ,wat wel erg vaak
aan de orde komt de laatste tijd...............

Kan hier zoooooooo boos over worden!!!!!!!!

En al die "instanties" die er speciaal voor de
dieren zijn ,waarom komen die toch altijd telaat ???????????

DIEP TRIEST

Mijn shetjes staan der net zo bij als onze wedstrijd paarden/pony's.
Lekker warm met dekens op.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:53

wiske23 schreef:
triest alweer een dood diertje, wat zou zo door die eigenaar zijn hoofd gaan



dat is het probleem...de eigenaar ziet het helemaal niet.
ik heb een geval meegemaakt dat de eigenaar verbaast was dat het paard door verhongering door zijn hoeven was gezakt en niet meer overeind kon komen...compleet verzwakt...
En inderdaad...ook weer een(franse) dierenbescherming die pas uitrukt als het dier ter aarde is gestort...

De eigenaar had niet gezien dat het dier mager was en was er heilig van overtuigd dat iemand het paard vergiftigd had.
Met dat soort mensen kun je geen normaal gesprek hebben....in nederland niet maar in frankrijk ook niet...
Ze zien het niet,begrijpen het niet,kunnen zich niet in de gevoelswereld van het dier verplaatsen ,niets...

Bij dit soort mensen helpen geen waarschuwingen....gewoon de nog levende dieren inbeslag nemen!

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:46

Geertje@Je haalt me de woorden uit mijn mond

Cherry

Berichten: 1345
Geregistreerd: 25-10-09
Woonplaats: Forks.

Re: Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:00

dat is gewoon onmenselijk!

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:17

Tuurlijk is dit vreselijk en had het zover niet mogen komen. Maar anderzijds valt me ook iets op.

Hier lees ik regelmatig berichten in de trant dat de DB niks doet, altijd te laat is, etc ofwel de DB komt pas in actie als het eigenlijk niet meer hoeft. In een paar topics op Stalling, verzorging lees ik dat men de DB op z'n dak heeft gekregen, dat diezelfde DB die nu te laat is veel te snel aan de bel trekt omdat het allemaal wel meevalt en de paardjes van de betreffende Bokkers er pico bello bijstaan. Die 2 uitersten gaan er bij mij niet in. Ik ben dan ook bang dat er ook paarden/pony's van Bokkers te maken krijgen met welke vorm van verwaarlozing dan ook.