Sarah van Hasselt: 'Eventing stuk zwaarder dan Jumping'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Sarah van Hasselt: 'Eventing stuk zwaarder dan Jumping'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 09:29

www.nieuwsblad.be


Wereldspelen, Europees kampioenschap en Olympische Spelen wenken voor Talent van het Jaar Sarah Van Hasselt

Trots rechtop en breedlachend nam Sarah Van Hasselt (25) in Mechelen de kroon van Talent van het Jaar over van jumpingruiter Pieter Devos. 'Na twee tweede plaatsen was dit minstens de hoop', zegt de Brechtse amazone. André Verhoeven
Sarah Van Hasselt klopte met Jody Bosteels een van de meest beloftevolle jumpingruiters in het land. Of het een verrassing was dat zij de 7.500 euro steun op zak mocht steken?

'Helemaal niet. De erkenning kwam niet zozeer van het publiek - dat stemde voor Bosteels - wel van de vakjury, de bonzen van de VPL en van de commissies eventing, dressuur en jumping. Van de kenners, zeg maar. bovendien werden alle resultaten van 2009 in rekening gebracht.'

En die waren ongewoon schitterend.

'Ik greep er voordien twee keer nipt naast. Het was geen oneer om door Niels Bruynseels en Pieter Devos te worden geklopt. Zij zijn de jumpingtop. Nu, dit was ook mijn laatste kans. Straks word ik als belofte niet meer gesteund en moet ik mijn boontjes zelf doppen. Die 7500 euro prijzengeld ga ik gebruiken om me verder te bekwamen in het onderdeel dressuur. Daar moet ik wel regelmatig voor naar Nieuwrode. Die verplaatsingen en het onderricht dat ik van Jeroen De Vroe kreeg, waren lonend. En vermits ik enkele van mijn zestien wedstrijdpaarden nog wat kan bijschaven...'

Sarah Van Hasselt is als amazone niet te houden.

'Ik ken geen zomer- of winterseizoen, ik ben altijd bezig', lacht ze.

'Eventing is zwaarder dan jumping. Zowel voor de mens als voor het dier. Dat belet niet dat ik in het tussenseizoen alle jumpingwedstrijden afschuim. Ik zou het zonde vinden om een half jaar toe te kijken om er in april plots in te vliegen. Ik heb genoeg paarden om de ene keer dit en de andere keer het andere te gebruiken.'

De Brechtse nam in 2009 aan 70 wedstrijden deel. Twee keer haalde ze de FEI-norm.

'Het had misschien vaker gekund, maar ik wou mijn toppaard Artic Fox Too niet zwaarder belasten', zegt ze. 'Mijn paard sukkelde na de eerste grote wedstrijd met een peesblessure. De deelname aan wedstrijden kwam er niet door in het gedrang, maar ik meende dat rust en totale genezing meer aangewezen waren dan onnodige risico's nemen. Dat uitvallen van Artic Fox Too was zelfs een zegen voor enkele van mijn jonge paarden. Op die manier deden ze wedstrijdtempo en -ervaring op.'

Voor Sarah Van Hasselt wenken nu de Wereldspelen in Kentucky (2010), het EK in Luhmulen (2011) en de Olympische Spelen in Londen (2012).

'Alles wat ik moet doen, is nog één keer de norm halen', kijkt ze naar de seizoenstart in april. 'Als ik me kwalificeer, dan ga ik zeker naar Kentucky.'

Allemaal dankzij het Talentenplan?

'Misschien niet alles, maar veel', wijst ze naar de gekregen kansen. 'Met mijn jonge paarden wil ik op les blijven gaan bij Jeroen De Vroe. Hij kan me nog veel leren. Bovendien is er voor mijn topper opvolging in zicht. Ik won drie wedstrijden met de jonge paarden en werd met Une Belle Fille bovendien Belgisch kampioen bij de 5-jarigen.'

De toekomst?

'Verder doen zoals ik bezig ben. En misschien toch al een beetje vooruitkijken. De wedstrijden de volgende jaren zijn van een hoger gehalte dan wat ik tot nu toe reed.'

Verwant artikel:

[ON] Sarah Van Hasselt Belgisch AA Talent van het jaar

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Sarah van Hasselt: 'Eventing stuk zwaarder dan Jumping'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:38

SARAH!! :D

Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Re: Sarah van Hasselt: 'Eventing stuk zwaarder dan Jumping'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:33

Super!
Ze verdient het echt! :)