'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:06

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz


Afbeelding
Een Dr. Cook hoofdstel.
foto door smurf1988

Deense wetenschappers maken zich zorgen over de toelating van bitloze optomingen op wedstrijden.

Afgelopen maand heeft de International Society for Equitation Science (ISES) een oproep aan de Verenigde Staten gedaan om het gebruik van bitloze optomingen die gekruist onder de kin van de paard doorlopen, zoals bijvoorbeeld het Dr. Cook hoofdstel, toe te laten op wedstrijden. Dit initiatief werd ook hier in Nederland geadopteerd. De ISES staat onder leiding van de Australische paardenman Dr. Andrew McClean.

In het voorstel aan de Amerikaanse paardensportfederatie, gaf de ISES als redenering aan dat "de paardenmond zeer gevoelig en kwetsbaar is, en dat incorrect gebruik van het bit kan leiden tot de ontwikkeling van gedragsproblemen bij paarden en pony's."

"Bij sommige paarden kan het gebeuren dat bij incorrect gebruik van het bit, het paard ontzettend heftig kan reageren. In andere gevallen zien we dat de enorme hoeveelheid druk die wordt uitgevoerd door incapabele ruiters, het paard niet meer wil luisteren naar de ruiter of juist ontzettend gaat bokken.
Het toestaan van de bitloze optoming kan een positieve invloed hebben op de sport en kan mensen er van overtuigen dat men ook daadwerkelijk bezig is met het verbeteren van het welzijn van sportpaarden. Dit zijn belangrijke punten in een tijd dat er veel zorgen zijn om een aantal trainingsmethodes in de dressuursport."

Maar hoewel een van de leden van het ISES (en tevens wetenschapper aan de Koninklijke universiteit voor Veterinairen in Kopenhagen), op zich achter het verzoek staat, is Jan Ladewig van mening dat rijden zonder bit absoluut niet alle welzijnsproblemen bij dressuurpaarden zal oplossen.

"Weten we eigenlijk wel wat er kan gebeuren als een ruiter hyperflexie probeert met een bitloze optoming? Dat zal onherroepelijk gebeuren. De neus is dan wel niet zo gevoelig en kwetsbaar als de mond, maar ook zeker niet ongevoelig. In andere woorden ben ik van mening dat men teveel de schuld op het bit afschuift, terwijl het daadwerkelijke probleem -het trekken aan de teugels- niet wordt bekeken.
Veel mensen (inclusief de ruiters en amazones) zoeken naar makkelijke oplossingen, en bitloos rijden zal HET meest gebruikte excuus worden, zonder dat het welzijn van de paarden ook daadwerkelijk enigzins wordt verbeterd."

Ladewig is ook van mening dat de veiligheid van de ruiter een belangrijk issue is. "Door incorrecte training (zoals de druk tijdens het rijden niet laten afvloeien) proberen veel ruiters hun paard onder controle te houden met bitten die eerder pijn dan alleen maar druk veroorzaken.

"Het gebruik van een bitloos hoofdstel op een paard dat niet heeft geleerd om de signalen te begrijpen (de druk op het neusbeen), kan ervoor zorgen dat het paard nog minder onder controle te houden is. In andere woorden: als er niet meer aandacht wordt besteed aan correcte training, zou het toestaan van bitloze optomingen in de dressuursport er juist voor kunnen zorgen dat de ruiter veel meer risico's loopt.

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:11

Citaat:
"Weten we eigenlijk wel wat er kan gebeuren als een ruiter hyperflexie probeert met een bitloze optoming? Dat zal onherroepelijk gebeuren. De neus is dan wel niet zo gevoelig en kwetsbaar als de mond, maar ook zeker niet ongevoelig. In andere woorden ben ik van mening dat men teveel de schuld op het bit afschuift, terwijl het daadwerkelijke probleem -het trekken aan de teugels- niet wordt bekeken.
Veel mensen (inclusief de ruiters en amazones) zoeken naar makkelijke oplossingen, en bitloos rijden zal HET meest gebruikte excuus worden, zonder dat het welzijn van de paarden ook daadwerkelijk enigzins wordt verbeterd."


Hyperflexie is niet nodig. En volgens mij, om hyperflexie toe te passen moest het paard de hand volgen toch? Dan maakt het toch niet uit of je bitloos of met bit rijd?

Citaat:
Ladewig is ook van mening dat de veiligheid van de ruiter een belangrijk issue is. "Door incorrecte training (zoals de druk tijdens het rijden niet laten afvloeien) proberen veel ruiters hun paard onder controle te houden door bitten die eerder pijn dan alleen maar druk veroorzaken.


Dit stukje begrijp ik niet helemaal. Wat proberen ze hiermee duidelijk te maken?

Citaat:
"Het gebruik van een bitloos hoofdstel op een paard dat niet heeft geleerd om de signalen te begrijpen (de druk op het neusbeen), kan ervoor zorgen dat het paard nog minder onder controle te houden is. In andere woorden: als er niet meer aandacht wordt besteed aan correcte training, zou het toestaan van bitloze optomingen in de dressuursport er juist voor kunnen zorgen dat de ruiter veel meer risico's loopt.


Wie gaat er nou een parcours/proef rijden met een bitloos hoofdstel op een paard die bitloos rijden niet 'kent'? :? Niemand toch?

iig goed dat ze erover nadenken! :D

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:12

Hmm, interessant...

Ik denk dat hij wel een beetje gelijk heeft, problemen met de ruiters bestaan nogsteeds. Maar dat bitloos even schadelijk is als met bit, lijkt mij echt onzin. Natuurlijk zijn er mensen die aan de teugels sjorren etc, maar volgensmij is dit dan duidelijk vriendelijker voor het paard.

Mijn mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:12

De enige oplossing voor welzijns problemen bij dressuurpaarden is om het door jury's keihard te laten straffen. Helaas zie ik vaak op wedstrijd dat de grootste zaagmachine's winnen ... Omdat hun paard het mooist beweegt...
Nu zal ik vast bokt over me heen krijgen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:14

@ Urbiezira: Dat bitloos net zo schadelijk is als met bit, zegt hij ook helemaal niet :D
Hij zegt voornamelijk dat men onderschat hoeveel schade een bitloos hoofdstel bij verkeerd gebruik kan toebrengen aan de neus.

Bitloos is op dit moment ook een hype en daar doen veel mensen aan mee. Ik ken uit mijn omgeving al 3 mensen die er opeens zondere duidelijke reden mee begonnen zijn, alleen omdat dit beter zou zijn.
Maar verder hebben ze geen idee hoe ze ermee moeten omgaan, dus dat zal hij ook wel bedoelen.

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:15

laat me raden: deze onderzoek deugt niet en er staan allemaal onwaarheden in?

@cayenne: eens, het lijkt erop alsof veel mensen die paarden zielig vinden, ineens bitloos gaan rijden omdat dat vriendelijk zou zijn...
Laatst bijgewerkt door Michael1104 op 28-12-09 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:15

Cayenne schreef:
@ Urbiezira: Dat bitloos net zo schadelijk is als met bit, zegt hij ook niet :D
Hij zegt voornamelijk dat men onderschat hoeveel schade een bitloos hoofdstel bij verkeerd gebruik kan toebrengen aan de neus.

Bitloos is op dit moment ook een hype en daar doen veel mensen aan mee. Ik ken uit mijn omgeving al 3 mensen die er opeens zondere duidelijke reden mee begonnen zijn, alleen omdat dit beter zou zijn.
Maar verder hebben ze geen idee hoe ze ermee moeten omgaan, dus dat zal hij ook wel bedoelen.


Oeps :o dan heb ik dat toch verkeerd begrepen :)

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:15

Moet je een duidelijke reden hebben dan om ermee te beginnen? :D

Bitloos kán inderdaad schadelijk zijn, maar net zoals met bit geldt; zo scherp als de ruiterhand..
Bitloos is niet per definitie beter! ;)

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:18

Hannah_Menno schreef:
Moet je een duidelijke reden hebben dan om ermee te beginnen? :D

Bitloos kán inderdaad schadelijk zijn, maar net zoals met bit geldt; zo scherp als de ruiterhand..
Bitloos is niet per definitie beter! ;)


Het is maar hoe je het gebruikt! :D

Mijn pony wordt er overigens wel een stuk rustiger van :o

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:23

Cayenne schreef:
@ Urbiezira: Dat bitloos net zo schadelijk is als met bit, zegt hij ook helemaal niet :D
Hij zegt voornamelijk dat men onderschat hoeveel schade een bitloos hoofdstel bij verkeerd gebruik kan toebrengen aan de neus.

Bitloos is op dit moment ook een hype en daar doen veel mensen aan mee. Ik ken uit mijn omgeving al 3 mensen die er opeens zondere duidelijke reden mee begonnen zijn, alleen omdat dit beter zou zijn.
Maar verder hebben ze geen idee hoe ze ermee moeten omgaan, dus dat zal hij ook wel bedoelen.



Idd mee eens.


Feit blijft dat slechte ruiters er steeds meer en meer komen (omdat paardrijdend nederland zo explosief gegroeit is)
En of er nu een Bit aan het hoofdstel zit of een hoofdstel dat op de neus inwerkt.

Een slechte ruiter is in beide gevallen belastend voor paard.
Sterker nog, ik denk zelfs dat bij een bitloos hoofdstel veel ruiters nog meer druk in de hand zullen nemen , met het idee dat ze het paard zo minder pijn doen dan met bit...

Ik blijf erbij, of er nu een bit in hangt of niet, de scholing voor instructeurs moet gewoon verbetreren en strenger worden, en zo het landelijk niveau dus een beetje opschroeven.

Slechte ruiters ontstaan vooral door de veelheid aan slechte instructeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:23

Wil je correct bitloos rijden, zul je wat meer moeten oefenen op de capaciteiten van het rijden zelf ipv hulp in de vorm van druk in de mond.

Hyperflexie zonder bit, kan als het dier erg soepel is, gehoorzaam en correct in zijn lijf wordt gereden. Dan is het iets wat het paard heeft geleerd en moeiteloos kan opvolgen.

Hyperflexie met stang en trens kan er echt uitzien, maar kan met veel druk en trekkracht ook nagebootst worden.

Ik heb nog niet een bitloos hoofdstel gezien wat ik echt paardvriendelijk vind als er met kracht gereden wordt.

ik denk dat er dan veel paarden hoofden geschaaft en kapot rond zullen lopen. Dan is die mode snel voorbij, dan heb je zichtbare tekenen van slecht ruiterschap.
De hele gevoelige monden die een goede ruiter hebben getroffen, die hoeven niet bitloos. De hele gevoelige monden die een slechte ruiter hebben gevonden, gaat van hand tot hand totdat ze zo verpest zijn dat ze niet meer worden uitgebracht of naar de slager gaan. Bitloos is geen oplossing voor slecht ruiterschap en sterk reagerende paarden op pijn in de mond en druk in het lijf door geforceerd rijden.

Idd alleen de jury kan het welzijn van de paarden verbeteren en wedstrijdruiters goed duidelijk maken op protocollen wat ze fout doen en alleen kijken naar ruiterschap ipv voorbeengebruik en die ingesleten krul in de hals om daar op te punten.

Een simpel paard dat met lichte hulpen en zachte hand gereden wordt een nette proef, dus ook echt met buiging in het lijf en op de letter zou eens 1e moeten worden ipv de bewegingsmonsters van bekende handelaren, stallen of bekende uit de buurt. Als dat een algemeen beeld wordt dat je je paard helemaal voor elkaar hebt in opperste ontspanning, zal het veeeeel minder druk worden op wedstrijden en zullen er heel wat paarden langer in klassen rondlopen, minder over de emmer gereden worden, en alleen de ruiters die investeren in goed ruiterschap zich durven te laten zien.

Maar het grote geld, de grote namen, de roem zal altijd boven het dierenleven staan, zo zit de mens in elkaar. Eigen belang eerst.

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:28

Urbiezira schreef:
Hannah_Menno schreef:
Moet je een duidelijke reden hebben dan om ermee te beginnen? :D

Bitloos kán inderdaad schadelijk zijn, maar net zoals met bit geldt; zo scherp als de ruiterhand..
Bitloos is niet per definitie beter! ;)


Het is maar hoe je het gebruikt! :D

Mijn pony wordt er overigens wel een stuk rustiger van :o


Die van mij ook hoor! :j

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:29

Nini Roosje: ben dat helemaal met je eens hoor.
De jury zouden ze in sommige gevallen eens onder handen moeten nemen inderdaad. Daar schort het geregeld aan het welzijn van de paarden ja.

Dit stuk heb ik met een gemengd gevoel gelezen.
Ergens geef ik ze gelijk, bitloos is inderdaad een hype en veel mensen beginnen eraan zonder zich erin verdiept te hebben, of zonder een echt goede reden te hebben. Daardoor kan het flinke schade aanrichten. Zeker aangezien bitloos rijden de nodige rijtechnische aanpassingen vraagt van de ruiter, maar aangezien deze hiervan niet op de hoogte zijn, hier ook niet aan gewerkt zal worden waardoor de paarden gereden worden op pure druk via het bitloze hoofdstel. En niet via de zit en beenhulpen van de ruiter.

Maar wordt en momenteel niet al veel te veel schade aan gericht door ruiters die niet eens fatsoenlijk om kunnen gaan met een bit? Maar daar hoor je inderdaad niemand over. Waarom niet, omdat dat ondertussen als normaal wordt gezien.

Zowel met bit als bitloos hebben hun voor en nadelen.
Echter, dit hangt ten alle tijden samen met de verantwoording en rijvaardigheid van de ruiter en het respect naar hun paard toe. Inderdaad niet zelden i.c.m. met de instructeurs die deze ruiters onder hun hoedde hebben.

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:30

russel schreef:
ik denk dat er dan veel paarden hoofden geschaaft en kapot rond zullen lopen. Dan is die mode snel voorbij, dan heb je zichtbare tekenen van slecht ruiterschap.


En bij de neus zie je het.. In de mond zie je het niet..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:35

Hannah_Menno schreef:
russel schreef:
ik denk dat er dan veel paarden hoofden geschaaft en kapot rond zullen lopen. Dan is die mode snel voorbij, dan heb je zichtbare tekenen van slecht ruiterschap.


En bij de neus zie je het.. In de mond zie je het niet..


Niet helemaal waar. Er zijn gevallen bekend van bloed uit de mond, kapotte mondhoeken etc.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15937
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:37

Er kan beter ingevoerd worden dat de teugels vervangen worden door elastieken. Zo zit je het paard niet in de mond en wordt de ruiter bewust van zijn handelen.

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:37

Cayenne schreef:
In andere woorden ben ik van mening dat men teveel de schuld op het bit afschuift, terwijl het daadwerkelijke probleem -het trekken aan de teugels- niet wordt bekeken.
Veel mensen (inclusief de ruiters en amazones) zoeken naar makkelijke oplossingen, en bitloos rijden zal HET meest gebruikte excuus worden, zonder dat het welzijn van de paarden ook daadwerkelijk enigzins wordt verbeterd."

.


Precies, je moet niet symptomen gaan bestrijden (dus dan maar bitloos) maar juist de bron (niet trekken aan die teugels!)

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:47

Eindelijk iemand die het snapt!

Cemlys

Berichten: 14971
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:50

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat als de ruiter het wil (en zelfs niet wil) hij evenveel schade kan toerichten zowel zonder bit als met bit. Zoals hierboven, niet de symptomen maar juist de bron moet bestreden worden.

AnnemiekvM

Berichten: 8256
Geregistreerd: 17-07-03

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:00

Ik zeg, er zou ook een jury op het losrijterrein moeten zijn. Ik denk ook dat de problemen ontstaan door slechte en ruwe ruiters icm onproffessionele instructeurs.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:09

ik ben het wel met het stukje eens. Het gaat niet om WAT je gebruikt, maar HOE je het gebruikt en dat zou juist meer afgestraft moeten worden op wedstrijden. Je kan inderdaad met een bitloos hoofdstel nog steeds te hard inwerken op de neus van het paard en daarmee het werk onconfortabel maken. Net als met een bit, alleen is het wat minder snel wellicht en minder goed te zien.
Juryleden moeten anders worden opgeleid, maar daar zijn ze volgens mij al mee bezig en gewoon eerder een combinatie aanspreken, dat wordt naar mijn mening gewoon te weinig gedaan, omdat mensen bang zijn de confrontatie aan te gaan helaas.
Ik vind het wel leuk dat ze bezig zijn om bitloze optoming toe te staan trouwens, maar pak aub het echte probleem aan!!!

Maeh

Berichten: 352
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:11

Ik kan me hier gedeeltelijk wel in vinden, er zullen zat mensen zijn die bitloos rijden als excuus zullen gebruiken om paardvriendelijk bezig te zijn, terwijl ze zich er vervolgens niet in verdiepen en alsnog gedragsproblemen oproepen door het paard op de één of andere manier in de weg te zitten, ook met een bitloos hoofdstel.
Maar dat neemt niet weg dat ik een bitloos hoofdstel nog altijd beter vind dan een hoofdstel mét bit.

Bovendien vind ik de opmerking over controle hebben echt ontzettende onzin, het oude cliché dat je met bit meer controle zou hebben... Het feit dat er al gebruik wordt gemaakt van die achterhaalde onzin, maakt voor mij het stuk een beetje dubieus.

Over de hyperflexie wil ik het niet eens hebben...

edit: bitloos rijden wordt tegewoordig vaak als een hype gezien, wat erg jammer is.
Laatst bijgewerkt door Maeh op 28-12-09 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:13

Zolang het opgefokt rondjagen van gestresste paarden de hoogste punten oplevert bij jury's gaat er helemaal niets veranderen qua welzijn voor de paarden bij de dressuur.

(Laatst is er een onderzoek geweest, stond ook op de voorpagina van bokt, dat dressuur de meest stressvolle sport is voor paarden.)

Bitloos is een kleine stap vooruit, maar we zijn er nog lang niet. Wat heeft een paard aan bitloos gereden worden als baasje nog steeds schopt, schreeuwt, trapt, slaat en hem in de krul trekt? Ik heb het gezien bij die bitloze testwedstrijd, bij sommigen was het inrijden minstens net zo walgelijk als wat je ziet bij een reguliere wedstrijd.

Wat heeft een paard aan bitloos als het nog steeds 23/7 in een box staat omdat ie niet vies mag worden en zijn vlechtjes eruit gaan?

Maeh

Berichten: 352
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:15

Arabesk schreef:
Zolang het opgefokt rondjagen van gestresste paarden de hoogste punten oplevert bij jury's gaat er helemaal niets veranderen qua welzijn voor de paarden bij de dressuur.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:20

Anoniem schreef:
De enige oplossing voor welzijns problemen bij dressuurpaarden is om het door jury's keihard te laten straffen. Helaas zie ik vaak op wedstrijd dat de grootste zaagmachine's winnen ... Omdat hun paard het mooist beweegt...
Nu zal ik vast bokt over me heen krijgen :+


Ik ben het ook helemaal met je eens!!

Probleem is toch gewoon om goed te leren rijden met je handen. En ik denk idd zoals Cayenne zegt, dat het een hype is om ineens bitloos te gaan rijden. Helemaal prima dat mensen dit doen, maar weten ze eigenlijk wel waarom ze dit doen? Mensen moeten er idd goed mee om kunnen gaan en als het probleem met hun handen niet opgelost wordt, zal dit ook niet verbeteren wanneer zij bitloos gaan rijden. Welzijnsprobleem zal misschien wel minder worden, maar het zal niet opgelost worden. Alleen met een goed gebruik van bitloos rijden zal het welzijnsprobleem verbeteren.