'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeh

Berichten: 352
Geregistreerd: 14-10-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:32

Dat het met het algemene (lijkt niet zo door te dringen geloof ik) welzijn van het paard niet zo goed gesteld staat, daar gaat het om in dit topic. Er moet dus iets verandere in de algemeenheid wat betreft het welzijn van het paard. Iedereen moet er dus bij stil staan dat er iets moet veranderen. En dan gaat het er niet meer om, wie zijn paard wel of niet goed verzorgt, het gaat erom dat iedereen beseft dat het er niet om gaat te doen wat we zelf fijn vinden, maar dat het welzijn van het paard voorop staat.

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:44

ja, en wie bepaalt de grenzen? Wat ik zielig vind, vind jij misschien heel normaal en andersom... daar kom je gewoon nooit uit.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:00

Ik ben zeer te spreken over bitloos. Máar dan wel op de juiste manier.

Je hebt ook mensen die net zo hard zagen op een neusriem als op een bit,
en wat dán meer pijn doet bij een paard weet ik niet eigenlijk, volgens mij is dat
geschuur over de neus ook flink pijnlijk.

Ik rijd al een flinke tijd bitloos met Farouche (medische redenen), bevalt prima! :D
Wel goed opzich dat ze er naar verder gaan zoeken!

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:38

Michael1104 schreef:
Palouse schreef:
Ik ben het volledig met je eens, Laura1986.

Ik denk dat het hebben van een recht om te oordelen over het welzijn van iemand anders zijn paard, hier niet relevant is, Michael1104. Het gaat hier over het algemene welzijn van het paard.



ja en nogmaals, wie bepaalt wie zijn paard beter verzorgd of behandeld wordt...


Is niet zo moeilijk hoor, als je naar het paard kijkt. ALs je wil kun je het prima zelf. De mensen die het niet kunnen mogen hiervoor wat mij betreft streng worden bestraft en zouden na enkele waarschuwingen wat mij betreft ook geen praaden meer mogen hebben.

´Ze´ zijn momenteel bezig met het opstellen van minimale welzijnseisen voor paarden. Ik hoop dat die nog een stuk strenger worden, want geen geld vind ik een slap excuus. Gemeentes moeten dan overigens ook mee gaan werken door schuilstallen toe te staan (mits deugdelijk gebouwd).

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:54

leuk Laura maar nu heb ik nog steeds geen goed antwoord op mijn vraag...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:58

"ze" dus ;)

Maar ik snap je hoor Micheal1104 :j Ik vind dat mijn paarden het super hebben, maar een ander vind het zielig dat ze nu met dit weer en bevroren paddocks buiten lopen.

Zelfde met rijden, wat is zielig? Een paard niet aan het werk zetten en niet zijn lijf correct leren gebruiken met ons erop?
Of een paard wel aan het werk zetten, soms tegen de zin van paard in, maar oefeningen doen waardoor het belasten van de rug dragelijker wordt?

Wat is zielig? 5 keer moeten trekken, waarvan de laatste 2 keer harder, aan een touwhalster voor je een reactie krijt van je paard die in de verte een ander paard ziet?
Of 2 keer moeten trekken, waarvan de laatste keer iets harder, aan een bit voordat je een reactie krijgt in hetzelfde geval?

Wat is zielig? Paard moeten schoppen omdat ie niet vooruit wil?
Paard een tik met de zweep geven zodat ie vooruit gaat?

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:33

Jeddah schreef:
"ze" dus ;)

Maar ik snap je hoor Micheal1104 :j Ik vind dat mijn paarden het super hebben, maar een ander vind het zielig dat ze nu met dit weer en bevroren paddocks buiten lopen.

Zelfde met rijden, wat is zielig? Een paard niet aan het werk zetten en niet zijn lijf correct leren gebruiken met ons erop?
Of een paard wel aan het werk zetten, soms tegen de zin van paard in, maar oefeningen doen waardoor het belasten van de rug dragelijker wordt?

Wat is zielig? 5 keer moeten trekken, waarvan de laatste 2 keer harder, aan een touwhalster voor je een reactie krijt van je paard die in de verte een ander paard ziet?
Of 2 keer moeten trekken, waarvan de laatste keer iets harder, aan een bit voordat je een reactie krijgt in hetzelfde geval?

Wat is zielig? Paard moeten schoppen omdat ie niet vooruit wil?
Paard een tik met de zweep geven zodat ie vooruit gaat?


eens, ik geef misschien wel een keer een mep, terwijl iemand anders weer hun paard altijd scheef laat lopen of met een verkeerde zadel waardoor ze pijn in hun rug krijgen...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:36

Precies, dat bedoel ik ;)

En ik laat mijn paard wat scheef lopen omdat ze nu eenmaal scheef gebouwd is, en een ander geeft haar een mep terwijl ze er niks aan kan doen ;)

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:30

Gossie mikkie, wat heeft een heleboel paarden het toch verschrikkelijk slecht. Het opgefokt rondjagen van gestresste paarden levert totaal geen punten op, net zo min, als tong uit de mond (blauwe tong???) etc.etc. En ze hebben zoveel stress, ja, over wanneer ze weer heerlijke worteltjes krijgen of sappige voederbietjes. Ze staan in hun box, jekkus, hun eigen toilet, brrr (zou er zo bij gaan liggen, zo vies). Sommige mensen hebben het volgens hun eigen zienswijze heel goed voor elkaar, misschien moet jij ook eens begrijpen, dat die verschillende zienswijzen kunnen verschillen? Heb er totaal geen moeite mee, dat mensen bitloos willen rijden, of zonder zadel (boomloos), of zonder ijzers, maar wel dat mensen die deze denkwijze hebben, alles en iedereen gaan veroordelen die het niet zo doen? Doe lekker jouw ding, zet je beest 24/7 buiten, als jij je er goed bij voelt, maar hou op de moraalridder te zijn en iedereen te veroordelen, die voor iets anders kiest. Onze beesten hebben geen stalgebreken, zijn iedere dag vrolijk en vriendelijk. Ons jonge spul en fokmerrie's staan 24/7 buiten met schuilcontainer en goed gevulde hooiruif. Worden ze een sportpaard, gaan ze op stal, krijgen ze een ijzerstaaf in de mond, een zadel op met boom, ijzers als dat nodig is en voila in de meest stressvolle sport die er is. Laten we het lintje open vd wei, waar gaan ze heen?, naar stal en echt niet door aangeleerd gedrag of honger. Ik heb respect voor een ieder, maar is het zo moeilijk dit ook voor een ander te hebben?

Arabesk schreef:
Zolang het opgefokt rondjagen van gestresste paarden de hoogste punten oplevert bij jury's gaat er helemaal niets veranderen qua welzijn voor de paarden bij de dressuur.

(Laatst is er een onderzoek geweest, stond ook op de voorpagina van bokt, dat dressuur de meest stressvolle sport is voor paarden.)

Bitloos is een kleine stap vooruit, maar we zijn er nog lang niet. Wat heeft een paard aan bitloos gereden worden als baasje nog steeds schopt, schreeuwt, trapt, slaat en hem in de krul trekt? Ik heb het gezien bij die bitloze testwedstrijd, bij sommigen was het inrijden minstens net zo walgelijk als wat je ziet bij een reguliere wedstrijd.

Wat heeft een paard aan bitloos als het nog steeds 23/7 in een box staat omdat ie niet vies mag worden en zijn vlechtjes eruit gaan?

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:05

Whoa, mijn vlechtjes gaan eruit in mjn in en in vieze box. Zijn er geen bokkers die hun giga vieze box willen verdedigen, boven een modder wei. Lekker 24/7 id wei, met sneeuw aan je benen, ben er absoluut niet tegen, vd 19 paarden lopen er -4 buiten 24/7. Geweldig toch. Pfff, heb in een half jaar zonder te reageren al jullie berichen kunnen lezen. Komop arabeak, hc, heb , maar nu, diep resectt. Ga nu los

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:48

Setteke, ik kan me je frustratie enigszins voorstellen, maar moet toch zeggen dat ik je opmerking "waar gaan ze dan heen? naar stal en echt niet om aangeleerd gedrag of honger" wel even in vraag wil stellen. Denk jij nu echt dat ze daar om een andere reden naartoe lopen?
Anders gezegd: als jij ze ergens anders telkens zou voeren buiten de wei, denk je dan dat ze nog naar de stal toe zouden lopen als je de draad opendeed?

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:33

Zullen we on topic blijven?

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:20

horseyfries schreef:
Setteke, ik kan me je frustratie enigszins voorstellen, maar moet toch zeggen dat ik je opmerking "waar gaan ze dan heen? naar stal en echt niet om aangeleerd gedrag of honger" wel even in vraag wil stellen. Denk jij nu echt dat ze daar om een andere reden naartoe lopen?
Anders gezegd: als jij ze ergens anders telkens zou voeren buiten de wei, denk je dan dat ze nog naar de stal toe zouden lopen als je de draad opendeed?


Tuurlijk niet! :D

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:13

Hmm ik heb toch liever bitloos maar ik ben het ook met jullie eens dat het eigenlijk anders aangepakt zou moeten worden!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:25

en dat roep ik dus al jaren....... bitloos is niet per definitie paardvriendelijker.........

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:10

KiWiKo schreef:
en dat roep ik dus al jaren....... bitloos is niet per definitie paardvriendelijker.........

hier ga ik volledig mee in! roep ik ook al jaren, heb er ook wel mijn vragen bij, mensen gaan over op bitloos omdat het paardvriendelijker is, tja dan zie je dat ze dit alweer misslaan.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:45

Of het vriendelijker is hangt af van welke bitloze optoming je gebruikt.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:47

ik roep ook al jaren dat bitloos niks is

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:58

Daan_Ordeal schreef:
Of het vriendelijker is hangt af van welke bitloze optoming je gebruikt.


Het hangt er ook vanaf welk bit je neemt..
En bovenal welke hand erachter zit.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:02

8)7 nee, bitloos zal niet alle problemen oplossen

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:03

Ik zie nog iemand die een gevoelige hand heeft, op een paard kruipen met een Liverpool als iemand met betonnen handen die bitloos rijd.
je maakt me niet wijs dat bitloos vriendelijker is.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:05

het hoeft daarom niet helemaal niks te zijn, sommige paarden kunnen er echt wel baat bij hebben, andere dan weer totaal niet. Kun je er perfect mee omgaan prima, maar vaak merk ik dat mensen die stiekem vinden dat ze tekort toen in met bit rijden, bitloos gaan proberen. En kijk als je niet deftig met bit kan rijden (door bv een niet stille hand, of een paard wat problemen heeft met nageven), dan zal je dit zonder bit ook niet gaan oplossen zo simpel is het. Het is geen tovermiddel voor de problemen. voor mij staan beide nog steeds gelijk aan elkaar. je hebt scherpe bitten, minder scherpe, net zoals je scherpe bitloze optomingen hebt en minder scherpe. Vaak zie je dan ook dat ruiters die hun paard perfect met bit onder controle hebben, in principe zonder enig probleem ook bitloos en zonder optoming kunnen rijden. Puur omdat het paard erop getraind is en op verfijnde hulpen reageert. bitloos moet je fijn kunnen rijden, net zoals je met bit moet kunnen. daarnaast moet een paard de optoming ook leuk vinden (ene paard die ik rijd vind bv niets aan de crb, vind hem helemaal niet fijn, terwijl hij op een bitje wel heel fijn te rijden is, is dan ook onmiddelijk een heel ander paard. anderzijds, zonder iets (bit of bitloos) is hij ook te rijden, s zomers kun je zo op zn rug, is volledig op zit te rijden. Andere paard vind de crb dan wel weer heel leuk, is er heel fijn op te rijden, heb je helemaal niks van druk voor nodig, volledig op zit, de minste beweging kun je hem mee doen draaien, stoppen, moet wel zeggen dt dit paard met bit mindere ervaringen gehad heeft, durft zich heel snel vastzetten, bitloos is dit probleem daarmee ook niet weg, maar hij reageert er wel leuk op.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:06

ik zie mensen met betonnen handen liever niet in de buurt komen van wie of wat dan ook :)*
en zeker niet bij paarden :(:)

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:51

het is mij te toevallig dat 99% van de mensen die nu achter dit bitloze geneuzel aan rennen, ook al allerhande andere mode verschijnselen hebben gevolgt, en hun paard op die manier mishandelt hebben. Misschien heeft 1% er werkelijk baat bij de rest moet snel stoppen met deze ongein.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:53

Wat is dat nou voor rare opmerking?? Ik ken erg veel bitloze ruiters :j En zat ervan rennen helemaal niet achter mode verschijnselen aan?

Kan je misschien wat duidelijker schrijven wat je bedoeld in plaats van zomaar een hele groep mensen over 1 kam te scheren en nog eens zeggen dat ze hun paarden mishandelen ook??