Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:51

Nieuwsredactie


Afbeelding
Een ezel bij Brooke Hospital for Animals.
foto: www.brooke.nl

De meesten van ons hebben vorige week gezellig aan het kerstontbijt en kerstdiner gezeten. Je paard heeft een extra wortel of appel gekregen en met de kou en sneeuw heb je misschien nog wel een extra warme deken opgedaan en extra stro in de stal gelegd. Het is helaas nog steeds realiteit dat er in een aantal landen een hoop paarden zijn die het zonder die warme deken, extra appel of wortel moet doen. Zij werken dagelijks vele uren de kost bij elkaar voor hun baasje, die rond moet komen van een paar centen. Het baasje heeft daarom vaak geen tot weinig geld om hun trouwe viervoeter te verzorgen als hij ziek of kreupel wordt. In deze landen biedt Brooke Hospital for Animals een mooie uitkomst. Zij behandelen vrijwel dagelijks gratis de paarden en ezels die door gebrek geld en/of gebrek aan de juiste kennis van de eigenaren ziek zijn geworden. Vaak is de toestand van het paard geen moedwil van de eigenaar. Om die reden geeft Brooke, naast gratis medische hulp, ook voorlichting om de leefomstandigheden te verbeteren.
In 1934 is de eerste kliniek in Caïro, Egypte geopend. Inmiddels is Brooke, via vaste en mobiele klinieken op vier continenten vertegenwoordigd. Jaarlijks worden 500.000 paarden en ezels geholpen. Het is niet enkel in het belang van het paard zelf, maar ook in het belang van de eigenaar, dat het paard de beste behandeling krijgt zodat hij lang gezond kan blijven. De paarden worden weer gezond gemaakt en de eigenaren krijgen gratis informatie en hulp op het gebied van hoefverzorging, tuig en welzijn van hun viervoeter. Maar er wordt vooruitgedacht. Kinderen, maar ook hele dorpen in het algemeen, krijgen spelenderwijs informatie over de zo best mogelijke verzorging van hun viervoeter. Brooke Hospitals for Animals is nog steeds elke dag hard nodig.

Ook in Nederland zijn er verschillende stichtingen die zich inzetten voor paarden die dat nodig hebben. Er zijn verschillende stichtingen die zich inzetten voor manegepaard die te oud zijn geworden om te werken. Deze paarden kosten met hun pensioen de manege's veel geld. Ze houden een stal bezet, terwijl er meer niemand op rijdt en ze kosten nog wel vaak hetzelfde als voor hun pensioen. Deze paarden hebben jarenlang alles en iedereen op hun rug en in hun mond getoleerd, maar de harde realiteit is nog steeds dat de meeste paarden daarna worden 'afgedankt'. De Stichting Opvang Oude Manegepaarden en -pony's (in Friesland) is rond 2004 opgericht en begon met de twintigjarige Berthus. Inmiddels heeft deze Stichting zorg over vijf manegepaarden. 't Olde Manegepeerd is eenzelfde stichting, gehuisvest in Dalmsholde en opgericht in 1997. 't Olde Manegepeerd heeft dezelfde doelstelling als Stichting Opvang Oude Manegepaarden, namelijk de zorg op zich nemen van oude manegepaarden en manege's en mensen meer bewust maken van het belang hiervan. Bíj 't Olde Manegepaard zorgen ze ervoor dat de paarden evenveel aandacht krijgen als vroeger doordat er regelmatig geestelijk en lichamelijk gehandicapten met de paarden bezig zijn. 't Olde Manegepaard huisvest momenteel rond de 40 paarden.

De paardenkamp in Soest is wellicht één van de bekendere Rusthuizen voor paarden. In 1962 is de paardenkamp opgericht door de heer 't Hart. in datzelfde jaar kwam al het eerste paard, Corrie uit Markelo, een boerenwerkpaard dat welkom werd geheten door ongeveer 400 bezoekers. Momenteel wonen er ongeveer 120 paarden in Soest, in totaal hebben al ruim 300 paarden en pony's van hun pensioen kunnen genieten. Ondanks de uitbreiding in 2004 voor zeker 60 extra paarden bestaat er een lange wachtlijst. In het begin kwamen er vrijwel enkel werkpaarden binnen, van de schillenboer, de melkboer of de groenteboer. In bijzonder noemt de paardenkamp Elsje. Zij trok jarenlang de ponytram van de dierentuin in Amersfoort en overleed pas op 50-jarige leeftijd. Het oudste paard in Nederland ooit.

Alle stichtingen genoemd in bovenstaand artikel zijn vrijwel afhankelijk van vrijwilligers en het geld komt binnen via giften en donateurs.
Misschien is het idee om dit of volgend jaar eens je paard te bedanken voor het 'werk' dat je van hem vraagt en hem eens niet verwend in de vorm van een extra blits gekleurd setje, maar je dankbaarheid omzet in het verwennen van zijn soortgenoten.

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:53


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:57

Ik verstuur al jaren geen kerstkaarten meer, ipv kaarten/postzegels enz gaat er al jaren een gift naar Brooke.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:00

Mijn paarden krijgen alle liefde die ze nodig hebben, en blijf het altijd sneu vinden door de dieren in de 3e wereld landen.
Ben nu bezig met sector werkstuk over Brooke, en sommige verhalen die je dan leest die we krijgen uit het hoofdkantoor van Brooke, jeeeetje.. ;(

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:08

Girl In The Mirror schreef:
Misschien is het ook een idee om dit topic in het artikel op te nemen: [LZP] Wie kan ik blij maken????


Daar moest ik ook meteen aan denken. Een super initiatief van een bokker die met haar topic anderen heeft gemotiveerd hetzelfde te doen.

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:13

wij geven ook al jaren een gift aan het Brooke Hospital
Iedere keer als wij het blaadje van Brooke Hospital krijgen zit ik met een brok in mijn keel, arme beestjes :(:)

Tara_13

Berichten: 758
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:14

Ik ben ook donateur van Brooke! Vind het ook super dat dit onder de aandacht wordt gebracht :D

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:18

Al 2 jaar op rij hebben wij met de jaarlijkse staldag (waarbij we een onderlinge dressuurwedstrijd hebben en proefjes van bijzondere pensiongasten of mensen die iets leuks met hun paard kunnen en op t eind een BBQ) een inzameling gehouden voor Brooke Hospital. Zo kun je de koffie en koek voor een kleine bijdrage kopen wat dan naar Brooke H gaat. Dit jaar hadden we het 10 voudige van vorig jaar! Wat ook hielp was dat pensionhouder tesamen met enkele enthousiaste eigenaren en bijrijders de Harense Prutrace is gaan lopen met waarbij de sponsoring hiervoor ook ten goede kwam van Brooke Hospital. Misschien een idee voor andere stallen??

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:36

Het is echt erg wat die dieren moeten doormaken!
Ik wil wel een schenking doen!

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:43

Ik geef ook elk jaar een bedrag aan Brook Hospital

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:47

Ik donateer ook aan brooke,het kan al voor maar 15 euro per jaar dus ook voor de lagere inkomens!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:52

Brooks hospital is een geweldige organisatie en vooral omdat ze zorgen dat de eigenaren beloond worden voor het zorgen voor hun dieren. Niemand wordt aangevallen, ze snappen de situatie.
Het geeft maar aan dat het mogelijk is om een verschil te maken in deze wereld. Maar dat kunnen we zelf ook. Als we naar landen gaan waar we een ritje met of of een dier doen, dan niet kiezen voor de goedkoopste, maar zorgen dat we degene pakken die het beste voor zijn dier zorgt. Dus niet in een wagen stappen met een zwaar bewzeet paard dat naar adem staat te happen. Of ze wat extra geld geven en het dier een half uurtje vrij kopen.
In nepal was een groep mensen die geld bijeen hadden gelegd om de mahout en zijn olifant een week lang leuken dingen te laten doen. Gingen zwemmen en wandelen in het bos zodat de olifant verschillend eten kon knabbelen. Op deze manier verliest de eigenaar van de olifant en de mahout geen geld en is het dier iig een week lang rust gegunt. Het is niet de oplossing voor alle problemen, maar als iedereen eens zoiets zou doen dan kan je iig een heel klein beetje veranderen.

lausan
Berichten: 1001
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:53

Ook ik doneer 2x per jaar aan Brooke.
Ik geef wat ik op dat moment kan missen; kan een keer 20euro zijn, maar ook een keer 150euro.

Echt super werk wat zij verrichten! +:)+

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:53

In omgeving Putten wil ik de spulletjes komen halen die je over hebt. Wij zamelen dat in voor stichting paardenopvang achterhoek. Lees dit stuk maar eens uit de Trouw http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article2923203.ece/De_juiste_man_voor_het_juiste_paard_.html/. Dan weet je een beetje hoe het daar werkt. Laatst heeft mijn vriendin veel spulletjes daar gebracht. En ze waren er erg blij mee. Natuurlijk mag je ook zelf je spulletjes brengen. Kijk anders eens op de site http://www.paardenopvangachterhoek.nl/. Want ook in ons land worden er nog genoeg paarden verwaarloosd en onnodig naar de slacht gebracht.

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:54

Ik ben ook donateur voor Brooke Hospitals for Animals.
Goed dat hier aandacht aan wordt besteed :j

Mikkie schreef:
Girl In The Mirror schreef:
Misschien is het ook een idee om dit topic in het artikel op te nemen: [LZP] Wie kan ik blij maken????
Daar moest ik ook meteen aan denken. Een super initiatief van een bokker die met haar topic anderen heeft gemotiveerd hetzelfde te doen.

Inderdaad! Ik moest er ook direct aan denken en vind het ook echt super dat zij met haar topic anderen heeft gemotiveerd om hetzelfde te doen.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:54


Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:55

Ik doneer 50 euro per jaar aan Brooke, ik vind het een super instelling.

Mariska80

Berichten: 1609
Geregistreerd: 01-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:12

Iedere keer als ik weer foto's zie van verwaarloosde dieren vindt ik het verschrikkelijk.
Het gebeurd overal in de wereld en door de juiste dingen te steunen zoals Broooke hospital
die geweldige dingen doen voor de ezels en de paarden wordt het leed voor de dieren iets minder.

Cassidy schreef:
Ik verstuur al jaren geen kerstkaarten meer, ipv kaarten/postzegels enz gaat er al jaren een gift naar Brooke.

Geweldig toch zouden veel meer mensen moeten doen!

LoveNarco

Berichten: 108
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:25

Ik heb een eenmalige gift overgemaakt.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:39

ik vind het eigenlijk wel allemaal goede doelen ik ga er even over denken welke ik ga steunen
maar goed dat bokt dit eens even op de voorpagina zet :j

Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:41

Ik doneer al tijden aan Brooke... Vind dat ze geweldig werk doen, echt structurele oplossingen vinden met lokale mensen. Helaas heb ik zelf ook ezels/paarden in dergelijke staat gezien in India, Turkije, Iran... India nog 't meest.

Deze foto is trouwens zielig, maar in dat blaadje van Brooke wat ik steeds krijg staan echt GRUWELIJKE foto's! Van paarden die in elkaar zijn gezakt voor de koets, belachelijke diepe schuurwonden... Een paard met een gat dwars door zijn nek heen... ;( Maar dan staat er ook wel vaak iets positiefs in, zoals de eerste demonstratie voor dierenrechten in Pakistan. (:)

Dus Bokkers, als je 't kan missen, doneer dan aan Brooke! :)

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:48

Zo kunnen we wel even doorgaan.Ik ben sportliefhebber en vind de foto van Parzival op de voorpagina afschuwelijk. Net een hert. Daar zijn toch wel betere van?

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Is dat extra blits gekleurde setje eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:52

Ik stem voor een BOKT voor BROOKE. Net als we een aantal jaren terug gedaan hebben voor Azie. Dat was rond dezelfde tijd en ik denk dat het het WIJ gevoel van bokt een behoorlijke boost kan geven. Tijd om weer eens te laten zien wat WIJ samen kunnen.

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:52

Caira schreef:
Ik stem voor een BOKT voor BROOKE. Net als we een aantal jaren terug gedaan hebben voor Azie. Dat was rond dezelfde tijd en ik denk dat het het WIJ gevoel van bokt een behoorlijke boost kan geven. Tijd om weer eens te laten zien wat WIJ samen kunnen.



ik ben voor ik doe mee :D

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:58

Lijkt me tof ja, een grote Bokt voor Brooke actie!
Hoe gaan we dat doen dan?? :D