'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 08:27

http://www.pzc.nl


Shetlandpony Mieke is vorige week niet overleden als gevolg van ondervoeding en/of verwaarlozing.

Volgens Flor Vriends, de eigenaar van het weiland aan de Kanaalweg bij Retranchement, en paardenkenner Willy de Dalie is het dier altijd prima verzorgd.

Hun verhaal wordt bevestigd door veearts Ton van Bruinessen van Dierenartsencentrum West, de vaste veearts van Mieke en van Blacky en Benita. Deze pony's staan in dezelfde wei en zijn de zoon en dochter van Mieke. "Shetlandpony's zijn erop gebouwd in weer en wind buiten te staan. Op de Shetlandeilanden is ook geen afdakje", zegt Van Bruinessen.

"Mensen zien vooral rond de kerstdagen echter liever dat ze in een tweepersoonsbed liggen met verwarming. Echt, Shetlandpony's voelen zich buiten lekkerder dan in een muffe stal. Er was helemaal geen sprake van verwaarlozing. Ik heb de paarden deze zomer nog gevaccineerd en ontwormd. Ze zagen er prima uit en worden goed verzorgd door Albert, de beheerder van de camping. Kijk, Mieke is dertig jaar geworden. Omgerekend in mensenjaren dik boven de honderd. Een meer dan respectabele leeftijd. Ook Shetlandpony's hebben niet het eeuwige leven."

Klik hier voor een foto.

Verwante artikelen:

[VN] Omstanders redden pony van gewisse hongerdood
[VN] Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

Binky_Zephyr

Berichten: 3504
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Den Helder

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:32

maar wat is er nou wel precies gebeurt dan ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 08:37

Tja, het blijft wel vreemd dat de pony toch onderkoeld en ondervoed is aangetroffen. Waarom is daar dan niets aan gedaan door de eigenaresse? :? Volgens haar was de pony helemaal niet uitgemergeld?
Het is inderdaad een knappe leeftijd voor de shetlander, maar dan nog hoeft het dier niet in die toestand te raken.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:38

Ik vind het wel fijn om te horen dat ze niet aan verwaarlozing maar aan ouderdom is overleden.

Al die softies die meteen er bovenop springen als een paard buiten in de modder staat.,

Ik heb liever mijn paard in de modder , dan het klokje rond op stal.

Onderkoeld kan iedereen overkomen.. het is ook min 10 geweest he!

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:40

Het blijft sneu dat zo'n dier op die leeftijd dan met zijn neus in de sneeuw weg ligt te teren, daar heb ik moeite mee. Ik snap best dat ze gewend zijn om 24u buiten te zijn, zo hebben wij ook een loei oud paard hier in de buurt staan die gewoon nog buiten staat. Maar die heeft een schuilstal en ik kan er niet langs rijden of ik zie dat er weer iemand langs geweest is. Toen het te nat was, werd er een berg snippers gestort. Hooi wordt elke dag gebracht of misschien zelfs wel meerdere keren dat weet ik niet. Maar ik zie nou nooit dat dat dier het slecht heeft. En ik weet zeker als die erbij gaat liggen dat er als de kippen iemand bij is om ervoor te zorgen dat ie niet in de sneeuw weg ligt te teren.....

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:46

Ze hoeven van mij ook niet in een warm bed, maar zo een beestje van 30 heeft toch wel baat bij iets meer verzorging wanneer het weer zo extreem toe slaat. Het is toch redelijk algemeen bekend dat die oudjes het al moeilijk hebben 's winters.

Roka
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:57

Cayenne schreef:
Tja, het blijft wel vreemd dat de pony toch onderkoeld en ondervoed is aangetroffen. Waarom is daar dan niets aan gedaan door de eigenaresse? :? Volgens haar was de pony helemaal niet uitgemergeld?
Het is inderdaad een knappe leeftijd voor de shetlander, maar dan nog hoeft het dier niet in die toestand te raken.



onderkoeld! Hoe kan een goed verzorgde pony iid in zo'n situatie belanden?
Een afdakje is toch echt wat een 30 jarige shetlander minimaal mag hebben in de winter (en zomer!)

Blijf het een vreemd verhaal vinden!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:17

Snackie schreef:
Ik vind het wel fijn om te horen dat ze niet aan verwaarlozing maar aan ouderdom is overleden.

Al die softies die meteen er bovenop springen als een paard buiten in de modder staat.,

Ik heb liever mijn paard in de modder , dan het klokje rond op stal.

Onderkoeld kan iedereen overkomen.. het is ook min 10 geweest he!




Wat???
Onderkoeld kan iedereen overkomen?

Respectabele leeftijd inderdaad....maar waarom z'on lijdensweg?
Gewoon op tijd in laten slapen dat is de kunst....nu is ze gewoon weggeteert.
Ik dacht dat het voordeel was van een dier te zijn,dat soort 'versterfingsprocessen' te kunnen voorkomen....daar moet je immers mens voor zijn....

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:58

Elke stal is MUF????
Shetten mogen van mij het jaar rond buiten, maar met een afdakje (tenzij ze in de bossen schuilen kunnen, maar wie heeft zo'n wei?) en met schoon water en als er sneeuw ligt hooi. Sober o.k. maar als zelfs zo'n Shetlandpony ondervoed is, heeft ze wel heeeeeeeeeeeel weinig te eten gehad en ja, als de brandstof op is kun je de kachel niet brandend houden, vandaar onderkoeling.
Dat ze er afgelopen zomer goed uit zag zegt niks, in een maand of 3 kan er veel veranderen.

Floridian

Berichten: 331
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:00

Zou het misschien kunnen zijn dat ze door haar hoge leeftijd niet zo goed kon eten, daardoor minder weerstand had?

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:11

Zou zeker kunnen, maar dan was het de taak van de eigenaar dit tijdig op te merken!
Een pony met deze leeftijd heeft nou eenmaal meer moeite om zichzelf warm te houden, zelfs een shetlander.
Jammer dat de eigenaar dit niet heeft ingezien..

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:12

Floridian schreef:
Zou het misschien kunnen zijn dat ze door haar hoge leeftijd niet zo goed kon eten, daardoor minder weerstand had?

Dan lijkt het me dat je dan toch zorgt voor wat extra warmte, toch misschien een schuilstal en wat aangepast voedsel. Onderkoelt zo ver had het toch niet hoeven komen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:22

In de natuur en op de shetlandeilanden worden pony's vaak niet zo oud en een pony van 30 jaar waarvan je ziet dat die mager aan het worden is heeft duidelijk hulp nodig.
Met 30 jaar houd een pony zich lang niet meer zo goed warm en heeft hij vaak meer voeding nodig.
Deze pony is duidelijk mager en dof, dit had de eigenaar moeten zien en moeten ingrijpen, dit heeft hij niet gedaan en dat is duidelijk VERWAARLOZEN.
Nee een shetlandpony heeft geen warm bed nodig maar wel een beschutte plek, op de shetlandeilanden doen ze dat achter rotsen en bossen.
Sommige mensen denken nog steeds dat een wei heel natuurlijk is, je kunt onze tamme pony's nou eenmaal niet 1 op1 vergelijken met de verwilderde shetlandpony's.

Mercedes1969
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:52

Ja ja......................
Niet goed opgelet hoor!!!!!!!!!!!

Valt toch op als de pony lang blijft liggen of zie ik dat
verkeerd.
En als je ze buiten heb staan in de ijzige kou is het
water toch ook bevroren en moet je toch meerdere
keren heen ,of stroomt daar warm water ,en dan
was het zekers opgevallen (was vast te koud voor
meerdere malen per dag voor controle heen tegaan)
En je kent het gedrag van je eigen dieren en valt
het op dat ze zich anders gedragen !!!!!!!!!!!

Veearts van de ZOMER nog wezen enten en een wormspuit,
nou eens in de 3maand doe je dat hoor,zekers op de wei.
En gebits controle kom ik nergens tegen,helaas.......
vooral dieren op leefdtijd.

Hoe ik het ook lees ,dit valt niet goed tepraten.
Met een beetje meer toezicht had dit misschien
wel niet hoeven gebeuren en kon er eerder
worden ingegrepen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:53

Een oudje is op die leeftijd echt gebaat met een dekentje erbij, shet of niet. Dus als er tijdig was ingegrepen, met alleen een deken, had het dier misschien nog geleefd.

En idd, wat hierboven al is gezegd, de situatie van een aantal maanden terug is niet representatief voor de situatie nu.

vosroy

Berichten: 151
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Boskoop

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:58

Bijzonder dan een een veearts de vergelijking maakt tussen een weiland en de Shetlandeilanden.
Bij mijn weten kunnen de pony's vrij bewegen op de shetland eilanden en kunnen zij bij koud weer of sneeuw naar een plek waar het meer comfortabel is voor ze. In een weiland met een hek erom heen is dat niet mogelijk.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:01

Ik heb ook een shetlander van 30.....maar die laat ik ook niet doodgaan als het even niet goed gaat met hem :?

En als het echt zover is, dan liever laten inslapen in een warme stal en omgeven door liefde :(:)

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:06

Ik heb liever mijn paard in de winter buiten tot de knieën in de modder dan op stal (waar niemand de ellende van buitenaf kan zien) of in de zomer in de brandende zon op wei zonder schuilmogelijkheid met 100 dazen om hem heen. Mensen moeten zich realiseren dat het PAARDEN zijn, geen mensen. Ik word een beetje moe van die humane benadering, daar heeft een paard niks aan. Tuurlijk moet je ze goed verzorgen, maar in dit geval was ik er niet bij en kan daar niks over zeggen.

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:07

Is jouw paard ook 30?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:09

30 is voor een shetlander niet eens zo bizar oud...

Diertje ziet er op de foto ook niet al te best uit.
kan goed een of andere ziekte onder de leden hebben gehad.

Feit blijft dat doodzieke pony op weiland is komen te liggen, eigenaar hoort dagelijks toch even poolshoogte te nemen, en in deze tijd van het jar ivm drinkwater, zelfs 2 keer.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:09

Het stuk is nog een veel langer dan dit alleen. Staat o.a. in, dat ze een longontsteking had en dat de veearts haar heeft in laten slapen.
Staat ook een foto bij van de andere 2 shetters in dat weitje en daar zie je niets van ondervoeiding aan.
*gaat zoeken en heeft gevonden:*

Afbeelding
Alleen de volledige tekst die in de krant staat, staat er niet op...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:12

PoucyWouce schreef:
Ik heb liever mijn paard in de winter buiten tot de knieën in de modder dan op stal (waar niemand de ellende van buitenaf kan zien) of in de zomer in de brandende zon op wei zonder schuilmogelijkheid met 100 dazen om hem heen. Mensen moeten zich realiseren dat het PAARDEN zijn, geen mensen. Ik word een beetje moe van die humane benadering, daar heeft een paard niks aan. Tuurlijk moet je ze goed verzorgen, maar in dit geval was ik er niet bij en kan daar niks over zeggen.




knap dat jij lekker kan slapen en geen gewetenswroeging hebt met het gegeven dat jouw paard tot zijn knieen in de prut staat en zomers lekgestoken word...heeft niets te maken met humane benadering....meer met liefde voor het paard denk ik...

Er is een middenweg tussen 24 uur op stal of 24 uur in de prut per dag....

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:12

linky schreef:
Elke stal is MUF????
Shetten mogen van mij het jaar rond buiten, maar met een afdakje (tenzij ze in de bossen schuilen kunnen, maar wie heeft zo'n wei?) en met schoon water en als er sneeuw ligt hooi. Sober o.k. maar als zelfs zo'n Shetlandpony ondervoed is, heeft ze wel heeeeeeeeeeeel weinig te eten gehad en ja, als de brandstof op is kun je de kachel niet brandend houden, vandaar onderkoeling.
Dat ze er afgelopen zomer goed uit zag zegt niks, in een maand of 3 kan er veel veranderen.



wij hebben zo,n wei hihi
wij hebben een klein stukje bos op de wei
wij hebben ook een stal voor de shetten voor s,winters maar daar krijg je ze met een mogelijkheid in hihi
ze blijven veel liever buiten staan
enkel bedje komt dan de stal in maar das eigenlijk alleen maar om te knuffelen

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:14

Cassidy schreef:
Een oudje is op die leeftijd echt gebaat met een dekentje erbij, shet of niet. Dus als er tijdig was ingegrepen, met alleen een deken, had het dier misschien nog geleefd.

En idd, wat hierboven al is gezegd, de situatie van een aantal maanden terug is niet representatief voor de situatie nu.



Waarom moet een oud dier een dek?
Met ruim voldoende ruwvoer en een flinke wintervacht komen ze makkelijk de winter door. Toch hoord er wel voor een schuilstal gezorgd te worden met deze wind kou en sneeuw etc.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 29-12-09 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:16

dat shetters beter buiten kunnen ben ik mee eens
maar een shetter van 30 heeft wat extra zorg nodig,denk hier aan extra checkup, bijvoeding en dergelijke dingen

de eigenaren hebben dus wel degelijk een verantwoording af te dragen, en hebben dit niet gedaan
en imo hebben ze het dier dus wel "verwaarloosd"