'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mercedes1969
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:17

Hey,we hebben het over de paarden/pony's van nu
niet over het oerpaard van vroeger.
Tijden veranderen hoor voor mens en dier.
"liever tot de knieen in de modder" dat
meen je toch niet ??????????
Kan me niet voorstellen dat ze dat leuker vinden
als in een droge stal.

Het is de mens die beslist hoe wij onze dieren
houden,het dier heeft geen enkele inspraak in deze.

Verwaarlosing is veel meer als geen of slechte voeding.

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:24

PoucyWouce schreef:
Ik heb liever mijn paard in de winter buiten tot de knieën in de modder dan op stal (waar niemand de ellende van buitenaf kan zien) of in de zomer in de brandende zon op wei zonder schuilmogelijkheid met 100 dazen om hem heen. Mensen moeten zich realiseren dat het PAARDEN zijn, geen mensen. Ik word een beetje moe van die humane benadering, daar heeft een paard niks aan. Tuurlijk moet je ze goed verzorgen, maar in dit geval was ik er niet bij en kan daar niks over zeggen.


Gaan we weer :roll: 'Ik heb liever dat dan dat....' Ik heb het liever allebei niet!Waarom altijd uit twee kwaden kiezen? Wel eens van de gulden middenweg gehoord? Natuurlijk zijn het geen mensen, maar dat wil niet zeggen dat ze overal maar tegen kunnen en/of prettig vinden.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:38

Oh, gelukkig was ze geent en ontwormd. 8)7 ..het feit dat er geen dierenarts is ingeroepen terwijl het beest niet meer kon staan of lopen, en schijnbaar niemand die pony heeft gemist toen ze daar was weggehaald zegt niets over hun verzorging?? Beetje typisch: ben het eens met de stelling dat ze prima buiten kunnen, maar een afdakje, droge plek, dagelijks toezicht en voldoende fris water en voer is toch wel het minste lijkt me zo...

Caroline_

Berichten: 411
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:39

Vind dat er hier onnodig word gediscuseerd.
Het is gebeurd en het valt niet terug te draaien. Misschien heeft de eigenaar wel niet zoveel verstand van paarden?
Laat het in ieder geval een goede les zijn voor de eigenaar...
Laatst bijgewerkt door Caroline_ op 29-12-09 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:40

PoucyWouce schreef:
Ik heb liever mijn paard in de winter buiten tot de knieën in de modder dan op stal (waar niemand de ellende van buitenaf kan zien) of in de zomer in de brandende zon op wei zonder schuilmogelijkheid met 100 dazen om hem heen. Mensen moeten zich realiseren dat het PAARDEN zijn, geen mensen. Ik word een beetje moe van die humane benadering, daar heeft een paard niks aan. Tuurlijk moet je ze goed verzorgen, maar in dit geval was ik er niet bij en kan daar niks over zeggen.

Mijn paard en pony, de een woont op een pensionstal de ander bij mijn schoonouders, kiezen er in de hierboven beschreven omstandigheden toch echt voor om de stal in te gaan. Ze hebben namelijk de keus, je vindt ze in de zomer in de stal om te schuilen tegen de zon en steekbeesten. Als de grond modderig is gaan ze op de verharde stukken staan of ze staan/liggen in de stal. Ook bij hevige regen staan ze echt wel in de stal. Mijn pony mag geen shet genoemd worden omdat het een appaloosa is, zijn weidegenootjes zijn wel shetten, die staan echt wel bij hem in de stal.
In de natuur zullen ze ook schuilen tegen de verschillende weersomstandigheden, als je ze alleen in een weiland zet zonder enige beschutting kunnen ze er niet voor kiezen....

Over de situatie van de overleden pony kan ik niet oordelen, ik ken de situatie niet, ken de mensen niet.
Weet wel dat ik shetten op de foto er niet slecht uit vind zien, voor zover dat te beoordelen is van een foto.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:47

Snackie schreef:
Ik vind het wel fijn om te horen dat ze niet aan verwaarlozing maar aan ouderdom is overleden.


Aan ouderdom kan NIEMAND overlijden, ook geen shetlander. Er is immers altijd een doodsoorzaak, welke uiteraard wel aan een hoge leeftijd gerelateerd kan zijn.

In mijn ogen is het een schande, dat dit beestje op deze manier aan haar einde gekomen ook. Een paard van 30 heeft het niet altijd gemakkelijk om zichzelf op temperatuur te houden en kan moeite hebben met eten (denk aan een slecht gebit!). Deze pony is overleden aan het ontbreken van de (extra) zorg die ze nodig had, verwaarlozing dus... Heel triest dit..

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:52

Pony's op de Shetlandeilanden halen de 30 jaar niet en liggen ver voor die tijd al te sterven door allerlei omstandigheden.
Moeten we dat dan hier ook doen?? |(
Ik heb ook een minishet die samen met 2 shets buiten staat. Wel met een schuilstal met wat stro erin voor ALS ze willen schuilen. Ik geef wel wat hooi bij nu het zo koud is maar de mensen van de andere shets willen dat niet dus moet ik hem eruit halen dan. Maar ik vind ook dat als je geen brandstof geeft met die kou het kacheltje langzaam uit gaat!!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:53

Ik ben ervan overtuigd dat een shetlander prima kan functioneren in een wei zonder schuilmogelijkheid. trouwens, als ik die foto zo bekijk, zijn er nog wel plekken waar hij min of meer uit de wind kan staan.
Hier in de buurt is een manege waar de meeste paarden/pony's 24/7 in het land staan. Daar is geen enkele schuilmogelijkheid, ook geen bomen, struiken oid. De meeste paarden worden daar echt oud. De oudjes gaan overigens wel naar binnen.

Ik vind het overigens wel verstandig om een schuilmogelijkheid te creëren maar dan is een luwte uit de wind c.q. schaduwplek voldoende, bijv. een haag, bomenwal of een schutting. een dak boven het hoofd is echt nergens voor nodig.

Ik denk dat het op zich vrij natuurlijk is dat een pony van 30 op zijn eind is en dat er dan op de één of andere manier een einde aan komt; idd gaan ze niet dood van ouderdom maar aan een bepaald 'iets'. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat dan onderkoeling de uiteindelijke directe oorzaak is van de 'natuurlijke dood'. En ik vind het de vraag of je dan zo'n pony nog met donder en geweld moet 'redden' met de bijbehorende stress, zodat ie 2 dagen later alsnog een spuit krijgt. Tenslotte is onderkoeling een hele milde dood zonder veel pijn/lijden.
Of kunnen wij een natuurlijke dood niet meer aan tegenwoordig?

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:00

Kan niemand aan ouderdom overlijden ? Dat wist ik niet, ik dacht altijd van wel.

Moeten alle paarden weer echte bikkels worden en niet zeuren over de hele dag met natte hoeven in de modder staan, of in de zomer doorlopend geprikt worden door insecten. Geen gebitten nakijken of de dieren wel voldoende kunnen eten?
Ze moeten maar zien te overleven, bikkels. Ja, de natuur is nu eenmaal hard.

Denk je niet dat zodra je een dier gevangen neemt je ook een zekere zorg hebt over dat dier? Een verantwoordelijkheid die niet ophoudt als je thuis op de bank zit.
Natuurlijk zijn het dieren, maar dat is geen reden om ze te laten 'survivalen' op een afgezet stukje grond.

Misschien ben ik een uitzondering daarin.

Ondanks dat is 30 jaar een respectabele leeftijd en is het gemakkelijk ok te wijzen naar anderen. Het is zonder meer juist dat Shetlandpaarden buiten kunnen blijven. Al zou je een wenkbrauw op kunnen halen bij dergelijke berichten. Beste eigenaar, u was vermoedelijk een beetje te laat.

Maar in termen als bovenstaande reacties, dan had dit opechvogeltje maar beter op moeten letten, een 'natuurlijke' dood in gevangenschap.
Oordeel niet te snel.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 29-12-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:00

beantsje schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat een shetlander prima kan functioneren in een wei zonder schuilmogelijkheid. trouwens, als ik die foto zo bekijk, zijn er nog wel plekken waar hij min of meer uit de wind kan staan.


De foto is op het opvangadres van de dierenbescherming genomen..

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:06

Paardentango: Ouderom is geen oorzaak...... er is altijd een medische reden waarom het lichaam er mee ophoudt.

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:13

Medische problemen zijn dan wel weer de gevolgen van ouderdom....

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:13

Dat is soms wel waar inderdaad.....maar dat betekend niet dat je hem dan maar aan zijn lot over moet laten want 'het is ouderdom'....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:14

jeetje, ik hoop niet dat ik zo aan de schandpaal besproken wordt als 1 van mijn paarden mocht komen te overlijden onder, voor de buitenwereld, iets twijfelachtige omstandigheden.... en ik hoop ook dat dit iemand van jullie ook niet overkomt!

mogen dieren nog doodgaan of niet?

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:14

beantsje schreef:
De oudjes gaan overigens wel naar binnen.


Juist! en dat had hier ook moeten gebeuren, het was hier in de randstad zelfs -12 van de week. Je mag van zo'n oud diertje niet verwachten dat hij het zelf wel red. Kom zeg, Ik kan wel zonder jas naar buiten met 18 graden, mijn oma trekt dan haar lange jas aan en het sjaaltje gaat om, waait het dan een beetje stevig wil ze vaak snel weer naar binnen omdat ze het koud heeft. Ze heeft dan ook echt koude handen. Oma is 89 overigens.
Dat heeft niets te maken met 'vermenselijken' het is slechts een vergelijking; mensen en dieren op leeftijd hebben wat meer zorg nodig!
Meneer de veearts is zijn titel mijn inziens niet waard. WAT een vergelijking om de extreme shetlandeilanden erbij te halen! Allereerst is het daar het hele jaar koud en hoeft een pony niet van een glad-strak zomervachtje naar een dikke wintervacht (scheelt energie), worden de ponies gemiddeld 10 jaar ipv 30, sterven de zwakkere of chronisch zieke (hoefbevangenheid, erfelijke ziektes, parasieten) dieren al op jonge leeftijd; natuurlijke selectie en zal een paard behalve nooit 30 worden nooit onderliggende (ernstige) ziektes hebben, kunnen de paardjes zich zovaak verplaatsen als ze willen ipv op een arme (staat weinig op in kruiden e.d) wei te staan, beschutting zoeken tegen de kou in hun kudde van tenminste 30 andere ponies, moet ik doorgaan?
Uitspraken van heb ik jou daar.

edit: onderkoeling is GEEN milde dood. Je krijgt hevige pijnen in je ledematen (speldeprikken en stuipen) en ademen word steeds moeilijker waardoor er paniekgevoelens ontstaan, pas daaaarna raak je in een verdoofde status. Neehoor, ik gun het niemand.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:15

beantsje schreef:
Ik denk dat het op zich vrij natuurlijk is dat een pony van 30 op zijn eind is en dat er dan op de één of andere manier een einde aan komt; idd gaan ze niet dood van ouderdom maar aan een bepaald 'iets'. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat dan onderkoeling de uiteindelijke directe oorzaak is van de 'natuurlijke dood'. En ik vind het de vraag of je dan zo'n pony nog met donder en geweld moet 'redden' met de bijbehorende stress, zodat ie 2 dagen later alsnog een spuit krijgt. Tenslotte is onderkoeling een hele milde dood zonder veel pijn/lijden.
Of kunnen wij een natuurlijke dood niet meer aan tegenwoordig?

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Wie van ons is er daadwerkelijk bij geweest? Aan de twee andere pony's te zien zijn ze in prima conditie. Ik ken wel meer paarden die ouder zijn, waarvan het grootste deel nog niet eens 30 is, en er ook mager en 'ziekjes' uitzien. Dat hoeft nog niet te betekenen dat ze ook ziek zijn!
Als zo'n paardje van 30 tegen overlijden aanzit en gaat liggen in deze winterse omstandigheden zal het heel snel onderkoeld raken. Maar om dan allemaal zo'n drama tegen die eigenaar te gaan maken?

We beslissen toch allemaal graag zelf hoe we voor onze paarden zorgen?

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:18

Pellie: Dat is het niet echt....maar het is wel duidelijk dat hier niet aan 'verzachtende omstandigheden' is gedaan.
Ik vind niet een beetje twijfelachtig maar gewoon verwaarlozing, je moet er ook voor zo'n dier zijn als ze ouder worden.

Beantsje: Meteen een spuitje was inderdaad beter geweest dan het 'koste wat kost redden'.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:18

S__L schreef:
Waarom moet een oud dier een dek?
Met ruim voldoende ruwvoer en een flinke wintervacht komen ze makkelijk de winter door. Toch hoord er wel voor een schuilstal gezorgd te worden met deze wind kou en sneeuw etc.


Oude paarden nemen niet meer zo veel voedingsstoffen op uit het voer. Dus ze moeten met minder voedingsstoffen de kachel brandend houden. Extra voeren helpt daar niet tegen. Vooral in kou worden is extra energie nodig en als ze het niet meer goed uit het voer kunnen halen (en dat heeft soms niets met gebit te maken) teren ze in op hun vetreserves. Ze worden dan vaak schraal, alle energie gaat verder naar het brandend houden van de kachel en niet meer aan het opbouwen van vetreserves. Conclusie je houdt dan bij de echt oude paardjes een mager paardje over. Niet in staat om aan al zijn behoeften te voldoen. De vachtconditie is op erg oude leeftijd vaak ook niet meer optimaal.

Als dit beestje zijn voedingstoffen niet meer uit het voer kon halen en op zijn vetreserves is gaan interen, dan is hij inderdaad verhongerd en onderkoeld. En dat had een eigenaar moeten signaleren. Een deken had een deel van het warmhouden kunnen opvangen, zodat de energie van het paard in het dikker worden gestoken kon worden, ipv aan het warm blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:21

Pellie schreef:
jeetje, ik hoop niet dat ik zo aan de schandpaal besproken wordt als 1 van mijn paarden mocht komen te overlijden onder, voor de buitenwereld, iets twijfelachtige omstandigheden.... en ik hoop ook dat dit iemand van jullie ook niet overkomt!

mogen dieren nog doodgaan of niet?


Tuurlijk mag dat, maar moet dat ondervoed en onderkoeld op de wei? Kijk dat het beestje onderkoeld was, snap ik, het ligt in de sneeuw en dan wil de temp wel zakken, maar het ondervoedde had niet gehoeven.
Dan hadden ze iets voor dat specifieke diertje tegen de koude moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:24

Citaat:
Ik ken wel meer paarden die ouder zijn, waarvan het grootste deel nog niet eens 30 is, en er ook mager en 'ziekjes' uitzien. Dat hoeft nog niet te betekenen dat ze ook ziek zijn!


En vaak valt daar best wat aan te doen. Maar velen gaan er van uit dat magerte nu eenmaal hoort bij oudere dieren en laat het zo. Maar er valt vaak heel wat aan te verbeteren door te accepteren dat een ouder paard een iets andere verzorging vergt dan een jonger paard.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:25

Mijn 30 jarige shetruin is ook heel lang magertjes geweest.
Hij staat nu bij een vriendin en hij ziet er veel beter uit, kennelijk hoeft het niet bij de leeftijd te horen :)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:26

Citaat:
We beslissen toch allemaal graag zelf hoe we voor onze paarden zorgen?


Misschien is dat het punt, de vogelvrijheid van paarden.

Sommige paarden moeten wel héél hard hun best doen om in leven te blijven. We noemen dat 'natuurlijk'.
Alleen denk ik:' De natuur op zodra er een hekje omheen staat'.
;)

Ik heb op mijn reizen paarden ook op vuilnisbelten zien leven, de voorbenen gekluisterd. De paarden waren wat aan de magere kant, en hupten heel handig over de vuilnisbelt heen. Toch was het geen reden voor mij om dat over te nemen.
Hier kijken we dagelijks naar de paarden, bij twijfel roep ik een deskundige erbij.

Waarom?

Omdat ze in 'gevangenschap' leven en sommige dingen niet meer hoeven. Daar begint onze menselijke zorg en beschermin tegen onnodig leed.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 29-12-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:27

De leeftijd kan wel de 'ondervoeding' verklaren, oude paarden zijn moeilijk op gewicht te houden, hoeveel kg eten en hooi je er ook in propt.

Neemt niet weg dat voor een paard op deze leeftijd een afdak en extra zorg misschien wel op zijn plaats was geweest... ik weet niet wat er juist gebeurt is, maar de pony heeft blijkbaar toch een tijd neergelegen in de sneeuw, er had dan al eerder ingegrepen moeten worden door de eigenaar en het dier (eventueel) al laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:29

Paintlinger schreef:
Mijn 30 jarige shetruin is ook heel lang magertjes geweest.
Hij staat nu bij een vriendin en hij ziet er veel beter uit, kennelijk hoeft het niet bij de leeftijd te horen :)


Precies mijn punt, dat hoeft inderdaad niet. Als je oudjes ietwat anders behandeld dan een paard van 10 gaat het al een stuk beter met veel van de magere oudjes.

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:31

Hier ook 3 oudjes van ons, een van 25 een van 28 en een van 33 en die doen het ook nog prima. Lopen nog elke dag, staan zonder dek en kunnen zich makkelijk warm houden. Zijn ook nog lekker dik. Dus niet ALLE oudjes zijn meteen zwakker etc.