'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:36

Ik zeg ook niet ALLE oudjes, hier staan ze van 25 en 26 en zonder dek en goed gevuld.
Maar er zijn genoeg oudjes die graatmager buiten staan zonder beschutting en/of deken. Dat vind ik triest, want daar valt genoeg aan te doen om het ongemak te verlichten.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:57

Paardentango schreef:
Misschien is dat het punt, de vogelvrijheid van paarden.

Sommige paarden moeten wel héél hard hun best doen om in leven te blijven. We noemen dat 'natuurlijk'.
Alleen denk ik:' De natuur op zodra er een hekje omheen staat'.
;)

Dat ís ook het punt, maar tegelijk een punt waar je dus nooit uitkomt! Want wat ík goed vind voor paarden (of dieren in het algemeen) zullen vele anderen niet goed genoeg vinden. Of misschien wel te goed? Mensen zijn zo verschillend in hun denken en doen en wie doet het goed? Wie bepaalt dat? Iemand die tè goed voor zijn dieren zorgt (in bijv. de zin van overvoeren) zal iedereen die dat niet doet een slechte (of minder goede) verzorger/dierenliefhebber noemen, terwijl ik op mijn beurt zulke mensen ook zou willen/kunnen veroordelen, omdat ik dat ook een bepaalde 'mishandeling' vind voor een dier.
Zo lang niet zwart op wit in de wet staat wat juist is (en zelfs dan nog), zul je daar met de mensen niet uitkomen.

Wat dat natuurlijk betreft, is het ook precies hoe het iemand past. In dit verhaal/topic mag vooral niet de vergelijking gemaakt worden met de wilde shets op Shetland Island... Stèl je voor! Maar gaan we het over hoefijzers of voeding hebben, goh nee, maar dat moet allemaal anders, want dat is toch niet natuurlijk....

En zo kan een ieder zijn eigen straatje schoonvegen en zo zullen we altijd een oordeel over een ander houden!

Anoniem

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:11

Ik vind het toch wel vreemd dat juist een da de vergelijking maakt met de in vrijheid levende shets op shetland island en shets achter een hek in nederland. De enige overeenkomst is dat ze buiten staan.

Je gaat de leeuwen in de dierentuin toch ook niet vergelijken met de leeuwen in afrika.

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:20

Vooralsnog weet niemand waardoor hij lag in het land (kan een aanval gehad hebben ofzo). Als dit is gebeurd tussen 2 checks in dan kan zo'n dier in die temperaturen snel onderkoeld raken. De DA geeft aan dat ze niet verwaarloosd zijn. Er kunnen dus meerdere factoren zijn waarom het dier in deze toestand was.
Ik praat het niet goed, maar we moeten op bokt toch eens vaker probeer na te denken voordat we alles maar eruit gooien zonder na te denken.

Wat niet wegneemt dat ik het anders doe (en zou willen zien). Hebben hier ook een 36 jarige staan, heeft ook niet veel over. Krijgt slobber, hooi, winterdeken en heeft schuilstal maar staat wel buiten (24/7). Dit jaar wel gezegd dat als we denken dat ze het niet meer trekt en haar lol verliest, ze naar de eeuwige groene weides gaat.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:23

Een aantal zaken zijn discutabel, maar het lijkt me dat er toch een soort van absolute grens ligt bij ziekte en lijden. Dan moet je helpen, of door extra zorg te geven of door er een eind aan te maken.
Vergeet niet dat in de natuur de zieke en zwakke dieren gedood worden door hun natuurlijke vijanden.

Gypsylady

Berichten: 1138
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:24

Shetten van mijn vriend hebben een schuilstal en staan 24/7 buiten
Krijgen in de schuilstal hooi voederbiet en wortel, maar zo gauw het eten op is gaan ze weer buiten staan in weer en wind
Daar kiezen de pony's toch echt zelf voor
Voor de stal is het ook een modder boel, verder in het land niet
De oudste is ook 28 jaar en beslist niet mager en geen deken nodig

Anoniem

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:25

Fijn dat die van jou geen dek nodig heeft en vol in het vlees zit. Helaas gaat dat voor vele oudjes niet op.

Pieder
Berichten: 437
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:30

Ik heb ook een oud gebakje staan van 35 inmiddels. Die ziet er ook (voor een leek die zijn leeftijd niet kent) "ondervoedt" uit, oftewel, heeft gewoon geen bespiering meer en doorgezakte rug. Hij is wat aan de iele kant en is moeilijk op gewicht te krijgen (en te houden). Volgens mijn dierenarts is ie kerngezond en hij huppelt ook nu 12 uur per dag zonder dek (maar met een mega berenvacht) rond met zijn vrienden. Toch kan hij maar zo iets krijgen (hartaanval, tia oid) waardoor hij komt te liggen. Met deze weersomstandigheden is onderkoeling dan heel snel gebeurd en ik ben ook wel eens een paar uur niet thuis. Ik weet niet wat er daar precies is gebeurd (komen we vast nooit achter) maar ik zou me kunnen voorstellen dat we hier, in soortgelijk geval, ook een vergelijkbare situatie zouden hebben kunnen krijgen....

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:35

Kendra schreef:
Een aantal zaken zijn discutabel, maar het lijkt me dat er toch een soort van absolute grens ligt bij ziekte en lijden. Dan moet je helpen, of door extra zorg te geven of door er een eind aan te maken.
Vergeet niet dat in de natuur de zieke en zwakke dieren gedood worden door hun natuurlijke vijanden.

En die absolute grens is er zelfs niet bij ziekte en lijden helaas. Want wanneer lijdt een paard? Als je het heel eerlijk bekijkt blijkt het dier eigenlijk al op, op de dag dat hij zichzelf niet meer warm kan houden, door het niet meer goed op kunnen nemen van voedsel. Dat is eigenlijk al een punt waarop je kunt zeggen: hier begint het lijden. Nu kun je dat gaan uitstellen met een dikke deken en allerlei middeltjes om het dier toch maar aan het eten te houden, maar is dat dan reëel?
Nog altijd bepalen wij als eigenaren waar de grens ligt of het dier lijdt en gelukkig dan wel ongelukkig is en helaas hebben we daar toch echt niet allemaal hetzelfde inzicht... En dus is er geen absolute grens als je het mij vraagt ;)

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:41

Iedereen heeft daar een andere grens in, dat is waar. Maar als je je paard kent weet je precies wanneer die grens is bereikt......
Als ik even over mezelf mag spreken (;-)) het paardje die bij ons staat ken ik vanaf mijn 8e, dan ken je zo'n paardje door en door en kan je ook precies zien wanneer het klaar is en daarna handelen. Zolang ze nog bokkend en spelend door de wei gaat en alles leuk vind, hoef je mijn inziens het diertje nog niet te laten gaan.....Maar dat is mijn mening en inderdaad mijn "grens-bereiking", die voor iedereen weer anders is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:13

Snackie schreef:
Ik vind het wel fijn om te horen dat ze niet aan verwaarlozing maar aan ouderdom is overleden.

Al die softies die meteen er bovenop springen als een paard buiten in de modder staat.,

Ik heb liever mijn paard in de modder , dan het klokje rond op stal.

Onderkoeld kan iedereen overkomen.. het is ook min 10 geweest he!


ben het deels met je eens, buiten heeft mijn absolute voorkeur
, hoewel ik de modder wel wil beperken en het dier ten alle tijden een droge plek uit de wind tot zijn /haar beschikking moet hebben
maar een pony van dertig zal nu eenmaal meer moeite hebben om zichzelf warm te houden , of uberhaupt op gewicht te houden trekt een pony het niet meer om dat zonder hulpmiddelen te doen (schuilstal of een regendekentje oid, ) dan zul je als eigenaar je verantwoordelijkheid moeten nemen en voor die hulpmiddelen zorgen

op de shetland eilanden zijn misschien geen schuilstallen zoals de eigenaar en DA stellen in dit bericht , mar in het wild staan dieren ook niet vast op een relatief gezien kleine ruimte zonder diversiteit

dus blijft in mijn ogen het handelen van de eigenaar ten opzichte van de behoeftes van de pony nog steeds niet echt verantwoordelijk

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:25

Mindim schreef:
Fijn dat die van jou geen dek nodig heeft en vol in het vlees zit. Helaas gaat dat voor vele oudjes niet op.



Precies. Ik heb hier een oud paard (ze is 26), ze staat met een hele dikke deken op, krijgt onbeperkt voer en staat 's nachts op stal en toch is ze mager. Het dier is oud en dat is haar aan te zien.
Maar ze heeft duidelijk wel plezier in haar leven, en zolang ze dat plezier heeft, mag ze blijven leven. Ook al is ze dan mager.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:39

De eigenaar is wellicht inderdaad te kort geschoten in de verzorging, hij had een deken op kunnen doen en de pony iets meer kunnen bijvoeren, maar zo zwart-wit als het eerst gesteld werd, is het blijkbaar toch ook weer niet.

Ditzelfde artikel stond vanochtend in de regionale krant, maar dan nog iets uitgebreider. De inspecteur van de dierenbescherming kwam daarbij aan het woord. Ik quote: 'ik vind het niet goed dat twee paarden eenzaam en alleen in zo'n groot weiland staan'. Ik ben werkelijk VERBIJSTERD! Moeten dit soort mensen bepalen of er wel of niet sprake is van mishandeling? De paarden hebben gezelschap aan elkaar en een grote ruimte waarin ze zich kunnen bewegen, is dat opeens zielig. Als ze zich nou eens bezig gingen houden met paarden die hun stal alleen maar uitkomen om te rijden of met paarden die nooit een soortgenoot zien %)

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:15

Vind het inderdaad beetje een raar verhaal maar de pony hoeft maar een kwartiertje in de sneeuw te liggen en is onderkoeld
met dit koude weer. Door de leeftijd kan het wezen dat het paardje minder eet en er misschien wel moeite mee heeft en bij oudere
paarden zie je toch al gouw meer botten (denk aan schoft en kont) misschien dat ze daarom dachten dat het zwaar ondervoedt was.

Ik was er neit bij weet ook neit hoe het paardje er werkelijk bij lag want overal staat wat anders wat uiteindelijk zou beteken dat het
paardje overal last van had waardoor ik het nog knap vond dat het dan nog zou leven :+ .

Is erg triest natuurlijk maar 30 jaar is een moooie leeftijd en neem aan dat de DA niet liegt over hulp die hij biedt als hij dat niet zou doen.

Beetje vaagjes maarja, dat heb je vaker met nieuws :o


@Narya: Inderdaad heb het gelezen en vond het verschrikkelijk.. Een land kan nooit groot genoeg zijn en zou het leuste zijn als het een
grotere groep was maar dat ze met zijn tweeen (eerst drieen) hier kunnen races is toch ideaal.. En dan denken dat hun meten bepalen wat
slecht en goed is.. Nou krijg er dan niet veel vertrouwen in...

Krijg het idee dat volgens hun een paard zomers in het land mag, 's avonds naar binnen moet, als het 10 graden of kouder word een deken erop gooien, zouden ze 's winters in een paddockje of op stal moeten staan... Mmmm klinkt niet echt zoals het hoordt ;(
Triestt, om het zo maar even te zeggenn!

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:34

Het is inderdaad waar dat die pony heus niet de hele dag in een warme stal hoeft te staan maar het zou toch wel op zijn minst een schuilstalletje moeten hebben ;( Als ik een oud beestje had zou ik hem het liefst in de winter een warm stalletje bieden maar dan wel veel buiten laten bewegen en staan.

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:48

Jaan81 schreef:
Het stuk is nog een veel langer dan dit alleen. Staat o.a. in, dat ze een longontsteking had en dat de veearts haar heeft in laten slapen.
Staat ook een foto bij van de andere 2 shetters in dat weitje en daar zie je niets van ondervoeiding aan.
*gaat zoeken en heeft gevonden:*

Afbeelding
Alleen de volledige tekst die in de krant staat, staat er niet op...


Waarom de waarheid dramatisch maken en de helft weg laten? Waarvoor is dat goed en nodig? Wie zijn daar bij gebaat en worden daar beter van?
Met hoefverzorging ook hele dramatische verhalen, maar de hoeven laten een anderen waarheid zien.

Pellie schreef:
jeetje, ik hoop niet dat ik zo aan de schandpaal besproken wordt als 1 van mijn paarden mocht komen te overlijden onder, voor de buitenwereld, iets twijfelachtige omstandigheden.... en ik hoop ook dat dit iemand van jullie ook niet overkomt!

mogen dieren nog doodgaan of niet?


Dat is voor ieder te hopen, oordelen en veroordelen is zo makkelijk.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 29-12-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:54

caroline89 schreef:
Vind dat er hier onnodig word gediscuseerd.
Het is gebeurd en het valt niet terug te draaien. Misschien heeft de eigenaar wel niet zoveel verstand van paarden?
Laat het in ieder geval een goede les zijn voor de eigenaar...



Tja, als we er dan allemaal zo licht over denken, mag je de eigenaar ook nog een aai over zijn bol gegeven: goed zo jongen.
Een paard is een paard, maar een wei met het natuurlijke leefgebied van paarden vergelijken, is echt appels met peren vergelijken.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:23

ik vind het wel een goed stuk. Als ze mijn bejarde shet zouden zien zouden ze ook zeggen dat hij ondervoed is, maar ik krijg hem gewoon niet dik. tegenwoordig is alles maar zielig. Maar een paard is een paard. En dat blijft ie.

NouvelleVie
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:29

Onze shet staat ook in weer en wind buiten. Eerst had hij een schuilstal, maar hij maakte er echt nooit gebruik van. Hij staat gewoon het liefst in de plensregen en sneeuw! Dat een pony onderkoeld raakt als het aan het doodgaan is door ouderdom kan ik me voorstellen, maar als je ziet dat je pony zo mager wordt dat het ondervoed lijkt en je weet dat het waarschijnlijk door ouderdom komt, dan kun je wel extra voorzorgsmaatregelen nemen. Of op tijd in laten slapen, zodat het niet hoeft te lijden of extra verzorging door bijvoorbeeld een warme deken/schuilstal. Een magere pony heeft er zowiezo meer moeite om warm te blijven dan een jonge vitale pony.

DaanBanaan
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:32

Sneu..

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:17

Cayenne schreef:
Tja, het blijft wel vreemd dat de pony toch onderkoeld en ondervoed is aangetroffen. Waarom is daar dan niets aan gedaan door de eigenaresse? :? Volgens haar was de pony helemaal niet uitgemergeld?
Het is inderdaad een knappe leeftijd voor de shetlander, maar dan nog hoeft het dier niet in die toestand te raken.

Maar wie zegt dat hij onderkoeld en ondervoed is gevonden. De temperatuur van een pony die sterft daalt ook langzaam, mss was er wat meer aan de hand ofzo?
Als ze echt dertig was... tja das idd een mooie leeftijd

Anoniem

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:22

Dat stond in een van de vorige topics, het begin topic volgens mij.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:27

Paintlinger schreef:
Pellie: Dat is het niet echt....maar het is wel duidelijk dat hier niet aan 'verzachtende omstandigheden' is gedaan.
Ik vind niet een beetje twijfelachtig maar gewoon verwaarlozing, je moet er ook voor zo'n dier zijn als ze ouder worden.

Beantsje: Meteen een spuitje was inderdaad beter geweest dan het 'koste wat kost redden'.....


Het gaat mij er om dat we het weer eens beter weten met zijn allen, zonder dat we er zelf bij zijn geweest. Alsof ons nooit eens iets kan overkomen waardoor een ander dier/mens de dupe wordt. Of dat er soms tóch verklaringen voor zijn waardoor iets gebeurd. Ik weet namelijk dat je paard er ondervoed uit kan zien ondanks dat het voldoende te eten krijgt. ;)

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:31

Mindim schreef:
Dat stond in een van de vorige topics, het begin topic volgens mij.

Idd weet ik, maar ging het echt om ondervoeding/onderkoeling, of om een zieke pony die aan het sterven was? Denk dat die twee soms moeilijk te onderscheiden zijn van elkaar. Zoiets kan gerust op een dag komen, ponytje kan al langer wat eetproblemen gehad hebben. Vond dat bij de vorige topics ook wel heel snel geoordeeld werd, pony kan ook iets onder de leden hebben gehad.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:33

ik denk dat we niet kunnen oordelen.
misschien heeft het dier een aanval gehad of iets anders, hier was er een keer een die storte ineens in elkaar, heel raar trillen en blijven omvallen, heeft ze daarna nooit meer gehad. (DA had geen verklaring)
en in temperaturen onder de 0 koel je snel af.
en als mijn pony rond een uur of 12 een aanval krijgt ben ik er ook pas om 4 uur als het even tegenzit. genoeg om onderkoeld te raken.
verder zien de andere pony's er niet echt slecht uit.

het lijkt mij een beetje vroeg om nu al conclusies te trekken.