'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:45

S__L schreef:
Cassidy schreef:
Een oudje is op die leeftijd echt gebaat met een dekentje erbij, shet of niet. Dus als er tijdig was ingegrepen, met alleen een deken, had het dier misschien nog geleefd.

En idd, wat hierboven al is gezegd, de situatie van een aantal maanden terug is niet representatief voor de situatie nu.



Waarom moet een oud dier een dek?
Met ruim voldoende ruwvoer en een flinke wintervacht komen ze makkelijk de winter door. Toch hoord er wel voor een schuilstal gezorgd te worden met deze wind kou en sneeuw etc.


mijn paard (32 en geen shet) heeft een deken omdat hij zo zijn energie in het dikker worden kan steken en niet om alle energie op te slurpen om warm te blijven. Ook is het makkelijker voor de zomer omdat hij pas aan het einde van de zomer zijn wintervacht kwijt is. Hij mist al een aantal kiezen dus de hoeveelheid voer die hij kan opnemen is ook minimaal en is dus niet voldoende om hem en warm en op gewicht te houden, vandaar de voorkeur van een deken.

114677

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:47

hoezo kan van ouderdom niemand sterven? dus mijn opa is ook verwaarloosd?

En als we paarden niet meer met hun natuurlijke omgeving mogen vergelijken, wat heeft het dan nog voor zin om je aan de natuurlijke behoeftes van het paard te houden?

we zijn er niet bij geweest, dus ik vind dat je er ook niet over kan oordelen

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:51

Citaat:
mijn paard (32 en geen shet) heeft een deken omdat hij zo zijn energie in het dikker worden kan steken en niet om alle energie op te slurpen om warm te blijven. Ook is het makkelijker voor de zomer omdat hij pas aan het einde van de zomer zijn wintervacht kwijt is. Hij mist al een aantal kiezen dus de hoeveelheid voer die hij kan opnemen is ook minimaal en is dus niet voldoende om hem en warm en op gewicht te houden, vandaar de voorkeur van een deken.



Haha ja dat snap ik en dat weet ik ook.

Maar het kwam zo over van oh een oud dier dus moet het een dek snapje :o ?

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:53

S__L schreef:
Citaat:
mijn paard (32 en geen shet) heeft een deken omdat hij zo zijn energie in het dikker worden kan steken en niet om alle energie op te slurpen om warm te blijven. Ook is het makkelijker voor de zomer omdat hij pas aan het einde van de zomer zijn wintervacht kwijt is. Hij mist al een aantal kiezen dus de hoeveelheid voer die hij kan opnemen is ook minimaal en is dus niet voldoende om hem en warm en op gewicht te houden, vandaar de voorkeur van een deken.



Haha ja dat snap ik en dat weet ik ook.

Maar het kwam zo over van oh een oud dier dus moet het een dek snapje :o ?


oh oké, van jou kwam het weer anders over :o

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:28

114677 schreef:
hoezo kan van ouderdom niemand sterven? dus mijn opa is ook verwaarloosd?

En als we paarden niet meer met hun natuurlijke omgeving mogen vergelijken, wat heeft het dan nog voor zin om je aan de natuurlijke behoeftes van het paard te houden?

we zijn er niet bij geweest, dus ik vind dat je er ook niet over kan oordelen

Maar doodgaan aan ondervoeding en onderkoeling is niet dood gaan aan ouderdom. De ondervoeding en onderkoeling waren onnodig lijden.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:22

Mercedes1969 schreef:
Hey,we hebben het over de paarden/pony's van nu
niet over het oerpaard van vroeger.
Tijden veranderen hoor voor mens en dier.
"liever tot de knieen in de modder" dat
meen je toch niet ??????????
Kan me niet voorstellen dat ze dat leuker vinden
als in een droge stal.


Het is de mens die beslist hoe wij onze dieren
houden,het dier heeft geen enkele inspraak in deze.

Verwaarlosing is veel meer als geen of slechte voeding.


En toch staan die van mij nu gewoon lekker in de modder :P
Als ze willen kunnen ze naar binnen de stal in met een lekker strobed maar nee hoor als ik aankom staan ze nog heerlijk buiten.
(met een heerlijke dikke modderlaag op hun vacht als dank :P )

Narya schreef:
De eigenaar is wellicht inderdaad te kort geschoten in de verzorging, hij had een deken op kunnen doen en de pony iets meer kunnen bijvoeren, maar zo zwart-wit als het eerst gesteld werd, is het blijkbaar toch ook weer niet.

Ditzelfde artikel stond vanochtend in de regionale krant, maar dan nog iets uitgebreider. De inspecteur van de dierenbescherming kwam daarbij aan het woord. Ik quote: 'ik vind het niet goed dat twee paarden eenzaam en alleen in zo'n groot weiland staan'. Ik ben werkelijk VERBIJSTERD! Moeten dit soort mensen bepalen of er wel of niet sprake is van mishandeling? De paarden hebben gezelschap aan elkaar en een grote ruimte waarin ze zich kunnen bewegen, is dat opeens zielig. Als ze zich nou eens bezig gingen houden met paarden die hun stal alleen maar uitkomen om te rijden of met paarden die nooit een soortgenoot zien %)


Dit vindt ik ook zoiets hahaha eerst lopen ze te zeuren dat paarden teveel binnen staan en alleen en dat ze een maatje moeten hebben en deze hebben een maatje en zeeen van ruimte en dan is het ook weer niet goed.
Dan staan ze ineens eenzaam en alleen (met zn 2en :') )



Ik had persoonlijk wel wat vaker gaan kijken als ik een paard of pony op leeftijd had en een deken had ik zeker ook opgedaan.
Heeft mijn hengstje nu ook en die is verder kerngezond en een stuk jonger.

Als ik zo de andere pony's zie, zien ze er toch goed uit.
De merrie was natuurlijk wel ouder dus had waarschijnlijk wel wat meer aandacht nodig maar het is zo makkelijk praten hier vanachter mn computer.

Wat ik me wel af vraag is of het wel waard geweest was voor de pony om dr nog zo te laten vechten.
wie weet was ze gewoon wel echt op.

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:30

WIJ houden dieren in gevangenschap en een paard in een omheinde weide, valt ook onder gevangenschap...
Dus WIJ moeten ook zorgen dat wanneer een paard ouder wordt en gebreken krijgt, goed verzorgt wordt en daar zijn ze in dit geval behoorlijk nalatig in geweest als ik het zo bekijk.

Onze Shet gaat overdag lekker de hele dag naar buiten, dag en nacht, behalve s'winters als het erg streng is of echt baggerweer zoals nu dus, nu staat ze sinds een week of 3 s'nachts in een heerlijke grote loopstal en s'morgens mag ze er weer uit en weet je ? als je aankomt om haar binnen te halen ? rent ze gewoon met je mee, ze vind het erg fijn om even te kunnen schuilen voor die koude nachten :j

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:04

altijd maar dat een paard in het wild heeft ook geen deken of stal en red zich prima.... maar een paard in het het wild zoals vroeger heeft rotsen en bomen voor beschutting en weet ik hoeveel km oppervlakte om voedsel te vinden en wel meer dan twee soortgenootjes om elkaar eventueel warm te houden!

en dat gezeur wees blij dat ze buiten komen en niet alleen op stal staan, nee tuurlijk is alleen op stal staan en eruit om te werken ook niet goed, maar er zijn grenzen aan het buiten houden van pony´s en deze grens is duidelijk in dit geval overschreden!

En ja in het wild was die merrie waarschijnlijk een strenge winter niet doorgekomen, maar mensen we leven niet in zo een situatie!
Als een mens oud is en iets krijgt speeld de mens maar al te graag voor God, met medicijnen en alles worden wij in leven gehouden, maar een bejaarde pony had zich maar moeten redden en in het wild hebben ze dit ook niet en dat ook niet...

Onze vroege voorouderen hadden ook geen dikke kleding en vuur om zich warm en droog te houden, die overleden ook aan de kou,
maar ga jij daarom nu als het vriest en sneeuwd gewoon lekker buiten zitten in een leren lap om je heen.....omdat ze dat vroeger ook konden en deden....NEE want wij hebben het nu beter en wij weten nu beter en kiezen voor warme kleding en een warm huis... waarom zou je een pony dan niet beter bieden en stug blijven zeggen... vroeger redden die shets het ook prima

Maar in zo een situatie leven we hier nou eenmaal niet, als zo een dier hulp nodig heeft van de mens, vind ik dat wij die moeten geven! Deze oude pony had niet aan deze omstandigheden bloodgesteld mogen worden! Soms moet je als mens je verstand gebruiken en voor het dier denken... zet het warm droog binnen op momenten dat hun weerstand minder is, al staan ze nog zo graag buiten.

Ik ben ook zo graag buiten, ook als ik ziek ben, maar wij weten dat het soms beter is om niet in de regen te gaan staan en in de wind... een pony weet zoiets niet!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:11

114677 schreef:
hoezo kan van ouderdom niemand sterven? dus mijn opa is ook verwaarloosd?

En als we paarden niet meer met hun natuurlijke omgeving mogen vergelijken, wat heeft het dan nog voor zin om je aan de natuurlijke behoeftes van het paard te houden?

we zijn er niet bij geweest, dus ik vind dat je er ook niet over kan oordelen


Nee natuurlijk niet.......maar er een uiteindelijk altijd een medische reden geweest waarom zijn lichaam het opgegeven heeft.
Ouderdom opzich is geen symptoom, dat zal je bij ons op de dierenkliniek ook nooit horen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:48

marieminime schreef:
altijd maar dat een paard in het wild heeft ook geen deken of stal en red zich prima.... maar een paard in het het wild zoals vroeger heeft rotsen en bomen voor beschutting en weet ik hoeveel km oppervlakte om voedsel te vinden en wel meer dan twee soortgenootjes om elkaar eventueel warm te houden!

en dat gezeur wees blij dat ze buiten komen en niet alleen op stal staan, nee tuurlijk is alleen op stal staan en eruit om te werken ook niet goed, maar er zijn grenzen aan het buiten houden van pony´s en deze grens is duidelijk in dit geval overschreden!

En ja in het wild was die merrie waarschijnlijk een strenge winter niet doorgekomen, maar mensen we leven niet in zo een situatie!
Als een mens oud is en iets krijgt speeld de mens maar al te graag voor God, met medicijnen en alles worden wij in leven gehouden, maar een bejaarde pony had zich maar moeten redden en in het wild hebben ze dit ook niet en dat ook niet...

Onze vroege voorouderen hadden ook geen dikke kleding en vuur om zich warm en droog te houden, die overleden ook aan de kou,
maar ga jij daarom nu als het vriest en sneeuwd gewoon lekker buiten zitten in een leren lap om je heen.....omdat ze dat vroeger ook konden en deden....NEE want wij hebben het nu beter en wij weten nu beter en kiezen voor warme kleding en een warm huis... waarom zou je een pony dan niet beter bieden en stug blijven zeggen... vroeger redden die shets het ook prima

Maar in zo een situatie leven we hier nou eenmaal niet, als zo een dier hulp nodig heeft van de mens, vind ik dat wij die moeten geven! Deze oude pony had niet aan deze omstandigheden bloodgesteld mogen worden! Soms moet je als mens je verstand gebruiken en voor het dier denken... zet het warm droog binnen op momenten dat hun weerstand minder is, al staan ze nog zo graag buiten.

Ik ben ook zo graag buiten, ook als ik ziek ben, maar wij weten dat het soms beter is om niet in de regen te gaan staan en in de wind... een pony weet zoiets niet!



Amen _/-\o_

Als deze pony er zo slecht aan toe was hadden ze hem of op moeten knappen of in moeten laten slapen en hem niet aan zijn lot over moeten laten en dat is waar het om gaat.
Zo'n oude pony heeft vaak gewoon wat extra zorg nodig en allemaal die goedpraterij schrik ik soms wel van.

Christel1164
Berichten: 264
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:13

Wat een veroordelende meningen.
Als je een oud dier hebt lukt het niet altijd om ze er blakend van gezondheid bij te laten staan, wat je ook doet.
Poetsen is niet zo goed voor de vacht als je ze altijd buiten hebt staan, een doffe vacht zegt daarom niet zoveel.
Soms gaan dieren gewoon dood, wat je er ook aan doet. En dat is verdrietig genoeg.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:50

Christel1164 schreef:
Wat een veroordelende meningen.
Als je een oud dier hebt lukt het niet altijd om ze er blakend van gezondheid bij te laten staan, wat je ook doet.
Poetsen is niet zo goed voor de vacht als je ze altijd buiten hebt staan, een doffe vacht zegt daarom niet zoveel.
Soms gaan dieren gewoon dood, wat je er ook aan doet. En dat is verdrietig genoeg.



Een doffe vacht van ongezond zijn of van de modder is echt wel iets anders.
Als mijn pony onder de modder zit en ik wrijf er met mijn hand over komt er een gezonde vacht onderuit.
Tuurlijk gaan dieren ook gewoon dood, maar als je een oude pony wilt houden heeft die vaak wat extra zorg nodig, wil je dat niet doe de pony dan weg.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:48

Ja ik kan me er ook wel wat bij voorstellen, ondervoed raakt een paard niet in een dag.

Maar het gehalte aan 'bikkels' maken van paarden vind ik net een stapje te ver. Iedereen die iets in gevangenschap houdt heeft een zekere veantwoordelijkheid voor de gevangene. Een ervan is er voor zorgen.

Sommige 'natuurlijke invalshoeken' lijken wel middeleeuwse lijfstraffen :+

Een van de natuurlijke vijanden van het paard is nog altijd 'de mens'.

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:49

laat mijn shetlander maar lekker binnen staan vind ze heerlijk trouwens gewoon van 9 tot 7 naar buiten en daarna lekker warm op stal.

amelie95

Berichten: 7
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:56

Citaat:
Wat???
Onderkoeld kan iedereen overkomen?

Respectabele leeftijd inderdaad....maar waarom z'on lijdensweg?
Gewoon op tijd in laten slapen dat is de kunst....nu is ze gewoon weggeteert.
Ik dacht dat het voordeel was van een dier te zijn,dat soort 'versterfingsprocessen' te kunnen voorkomen....daar moet je immers mens voor zijn....


ik vind niet dat je zo'n dier optijd moet laten inslapen, zoals jij t noemt, jij stert toch liever ook een natuurlijke dood, dan door een stom spuitje?

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:32

Ondervoeding in combinatie met onderkoeling, da's niet bepaald mijn droom nee :n . Denk dat er nog wel een paar mensen het daar mee eens zijn.
Ik hoop ook mijn paarden te kunnen behoeden voor een zinloze lijdensweg waarbij het pijnlijk wachten is op 'het moment'.

Het is erg 'natuurlijk' in je weilandje. Ook heel natuurlijk hoe de natuur ervoor zorgde dat je tandjes het steeds minder gingen doen. Misschien ben je er al een hoop kwijtgeraakt na je 20ste of zijn er tandjes op een natuurlijke wijze verkeerd gegroeid.
Bofferd, in de echte natuur was je niet eens 20 geworden ! :7

Door dat gebitje ben je al een poosje niet meer zo goed dat je kauwend alle eten (nou ja) naar binnen kan werken. Niet zoals vroeger, toen je alle eten voldoende kon kauwen om het voor de maag (ze hebben er ééntje) zo aan te leveren dat de rest van het lijf er wat mee kan.
Nu is dat niet meer, en mis je daardoor veel stoffen.
Daar heb je veel pijn van aan je maag, je lever, je darmen ach 't maakt ook niet uit maar je lijf protesteert. Hoe lang al?

Je hebt lang je best gedaan, totdat uiteindelijk de natuurlijke kou heeft gezorgd dat je na wat uurtjes geprobeerd te hebben eindelijk 'natuurlijk' mocht sterven. Bofferdje...

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het hier het geval is, dat weet ik niet.
Maar ik denk dat de waarheid er niet ver vanaf is.

Mieke, goede reis.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:49

Cayenne schreef:
Tja, het blijft wel vreemd dat de pony toch onderkoeld en ondervoed is aangetroffen. Waarom is daar dan niets aan gedaan door de eigenaresse? :? Volgens haar was de pony helemaal niet uitgemergeld?
Het is inderdaad een knappe leeftijd voor de shetlander, maar dan nog hoeft het dier niet in die toestand te raken.


Misschien was ze zo oud dat ze zichzelf niet meer kon verwarmen?

Kayleewonder
Berichten: 20
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Purmerend

Re: 'Shetland pony Mieke is helemaal niet verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:16

Menseen !

De pony is oud!

hij is gewoon aan ouderdom gestorven!

Zelfs geen deken kan dat stoppen!

Mensen leven toch ook niet langer als ze oud zijn met een extra deken?

Wilde paarden hebben ook geen deken

Ze overleven door de dikke huid !

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:21

Kayleewonder schreef:
Menseen !

De pony is oud!

hij is gewoon aan ouderdom gestorven!

Zelfs geen deken kan dat stoppen!

Mensen leven toch ook niet langer als ze oud zijn met een extra deken?

Wilde paarden hebben ook geen deken

Ze overleven door de dikke huid !




paarden sterven heel zelden door ouderdom....wel aan kwalen door ouderdom...
Alle manieren van sterven is lijden,behalve accuut hartfalen....dat komt zelden voor.
Verder ga ik maar niet inhoudelijk in op je post....wat een waanzin...

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:10

Kayleewonder schreef:
Menseen !

De pony is oud!

hij is gewoon aan ouderdom gestorven!

Zelfs geen deken kan dat stoppen!

Mensen leven toch ook niet langer als ze oud zijn met een extra deken?

Wilde paarden hebben ook geen deken

Ze overleven door de dikke huid !


Een paard houd zich grootendeels warm met zijn vacht hoor......
En als je een bejaarde buiten zet in de kou, houd deze het geheid langer uit met extra deken dan zonder.
Heb je wilde paarden, hun gedrag en leefomgeving wel eens bestudeerd.... dit is niet te vergelijken met onze paarden en pony's,
ik hoop echt dat jij geen eigen paard hebt!

NouvelleVie
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:45

Misschien had die shet inderdaad een paar dagen langer geleefd met een deken op.

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:24

NouvelleVie schreef:
Misschien had die shet inderdaad een paar dagen langer geleefd met een deken op.


de shet had in iedergeval niet al zn energie nodig gehad om warm te blijven

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:44

Tja, dat het diertje oud was, daar kun je niets aan veranderen. Feit is wel dat je als eigenaar (en zeker in dit weer!!) gewoon moet opletten op de conditie van je dier, en al helemaal als ie ouder is. En dan je zorg aanpassen. Als ie moeite heeft met warm blijven, een deken op of op stal 's nachts. Als zijn kiezen er dusdanig aan toe zijn dat ie zijn voer niet goed meer kan kauwen, voer aanpassen. Ik weet dat je mensen niet met paarden kunt vergelijken, maar zeg eens eerlijk? Als een jonge vent zonder jas buiten loopt met dit weer en geen last heeft, wil dat nog niet zeggen dat je een omaatje van 80 dan ook maar naar buiten stuurt zonder jas?

Aan de foto te zien was deze oude pony al langere tijd niet in goede conditie en heeft het koude weer het proces versneld. Was er beter op hem gelet voor het koud werd, had ie er waarschijnlijk ook beter tegen gekunt.

Hoe je het ook bekijkt, het blijft triest....

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:18

het heeft niets te maken met "in het wild"
wij mensen schaffen paarden aan en kopen daarmee de verantwoordelijkheid over zo'n beestje.
tuurlijk paarden hebben een lekker vachtje ,maar daarvoor hebben ze wel bouwstoffen nodig.
paarden kunnen zichzelf lekker warm houden, maar zonder brandhout brand de kachel ook niet lang.

over het tot over de knieën in de modder staan ga ik het nog niet eens hebben.
alleen omdat ze daar tegen kunnen moet nog niet zeggen dat ze het ook maar moeten.

mijn pony staat ook 24/7 buiten met lekker warm vachtje en genoeg brandstof +speelkameraadjes.
als er teveel modder is zetten we dat stuk af.
ook letten we op de buurtpaardjes.
dat heet zorgen voor je beestje en verantwoordelijkheid nemen.

tuurlijk, oude paarden gaan dood, maar de manier waarop maakt toch echt wel een verschil.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:27

Mijn oude merrie was ook erg mager (zoals ik al eerdere meldde in dit topic). Ze had nu, in de winter, twee dikke dekens op, kreeg onbeperkt voer, stond overdag buiten en kwam 's avonds nar binnen. En tóch bleef ze mager. Tja, het beestje was oud....

Ze is overigens eergisteren overleden. Ze lag in haar stal, kon niet meer overeind komen, ze was op. De da heeft in haar in laten slapen.

Ik zou het heel erg vinden als mensen nu zouden zeggen dat ik slecht voor gezorgd heb, alleen omdat ze er niet meer uit zag als een gezond, jong paard......